Kawasaki KLX 230.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det inte billigare att köpa ett extra nitlås? Fast åas, är originalkedjan för lång... är den förmodligen tvärslut.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om jag inte ser fel bör du nog heldre byta drevsats än bara kedja. Syns lite dåligt men visst har bakdrevet hajtänder.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar för input, boys. Njae inte hajtänder ännu, men jag tänkte tanken att byta dreven med, fast det vore lite onödigt då dom ändå är OK. Och ett, eller två extra kedjelås tänkte jag också på, det skulle egentligen behövas i alla fall tre kedjelås befarar jag. Men en kedja verkar inte vara så dyr, ser på internet att dom kostar typ 300+ kr, så det är ingen panik. Jag är glad att jag lärde mig läxan under så 'snälla' omständigheter och inte ute i öknen i ett åskväder.

Vet att Mankan på MÖR sa till mig "korta inte ner kedjan för mycket nu..." - haha, neeeejdå. Inte jag, så klart.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är det inte att vara lite dumsnålt att bara byta kedjan och inte byta hela drivpaketet då du är på gång?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Är det? Jag vet inte, jag har aldrig gjort det här förr. Jag kan ju köpa fram & bak drev också. Jag menar dom är ju inte slitna, har bra tänder.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Byter man bara bara kedjan kör man väl slut den nya kedjan fortare om man har kvar slitna drev, eller tvärt om om man bara byter dreven. Minns hur fort kuggarna på framdrevet försvann på moppen med Ilo Piano motor efter att monterat nya drev för att ändra utväxling utan att byta den kedjan som var sopslut ;)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ni är dåliga på att skrämmas grabbar. Jag glömde helt bort dreven när jag läste "GOLD" på förpackningen !?

Ska jag vänta och köpa drev på onsdag måste det bli, eller får jag kränga på denna kungligt förgyllda kedjan från Japan och köra lite ikväll? Jag kan ta en närbild på dreven om ni vill ha lite deckargöra att gissa förhållandet mellan "gamla drev + ny kedja" VS "komplett nytt drivpaket".IMG_5225.JPG

.. en fråga; vad gör jag med den gamla kedjan? Vad gör man med hela och fina men ändå gamla kedjor? Går det att ha länkarna i reserv ? Ingen bra ide?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
SÅ. Nu sitter kedjan, i rätt längd, på och jag har kört mig iskall igen här ikväll runt Tumba och omkring Alby.

Guldig och fin är den, fast det var tydligen ingen o-ringkedja, som det ska vara egentligen. Men det gör inget. Nu får jag den förnäma erfarenheten att lära känna skilnaden.IMG_5231.JPG

Och så här ser bakdrevet ut för er som undrade varför jag inte byter hela paketet.

IMG_5228.JPG

Inte så farligt va?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
SÅ. Nu sitter kedjan, i rätt längd, på och jag har kört mig iskall igen här ikväll runt Tumba och omkring Alby.

Guldig och fin är den, fast det var tydligen ingen o-ringkedja, som det ska vara egentligen. Men det gör inget. Nu får jag den förnäma erfarenheten att lära känna skilnaden.View attachment 470203

Och så här ser bakdrevet ut för er som undrade varför jag inte byter hela paketet.

View attachment 470204

Inte så farligt va?
Bakdrevet ser bra ut. Dock brukar framdrevet slitas snabbare än bak eftersom det är mindre.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Inte så farligt va?
Tron kan förflytta berg men fixar inte en sliten kedja eller drev. Ögonmått funkar trots pissig noggrannhet. Lägg den gamla kedjan i bakdrevet och dra ut kedjan enligt bild.
041316-Chain-Wear-07-633x389.jpg

Citat: "You want your chain to look like this. No daylight between the sprocket’s teeth and the chain."
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar för tipsen. Jag förstår, man vill naturligtvis inte ha nåt glapp alls mellan drev och kedja.

Tog faktiskt en bild på framdrevet med, dock aningens mörk och otydlig men jag tycker tänder ser OK ut här med.

IMG_5230.JPG
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Hur hårt brukar du spänna din kedja? Hur många mm kan du lyfta kedjan upp mot svingen?
Undrar samma sak,kan ju vara vinkeln på bilden men det ser rätt tight ut?

Hur länge höll kedjan/drivpaketet du hade på innan,på en effektsvag relativt lätt offroadare bör det väl minst hålla 2000 mil + om man sköter det normalt
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Hur länge höll kedjan/drivpaketet du hade på innan,på en effektsvag relativt lätt offroadare bör det väl minst hålla 2000 mil
nja, det höll ju tills jag sabbade kedjan genom att korta ner den lite för mycket. Den hade säkert hållit mycket länge nu när jag har köpt en KTM att slakta på bana istället för min lilla KLX230.

Undrar samma sak,kan ju vara vinkeln på bilden men det ser rätt tight ut?
Alltså, jag tror det står i manualen att man ska kunna lyfta kedjan 4-5 cm, men jag brukar göra så att jag ställer mig höger om hojen (kedjan sitter på vänster sida) och liksom lägger mig över sätet och trycker ner hojen så att svingarmen blir mer vinkelrät mot framdrevet, och DÅ känner jag på kedjan, lyfter och vickar på den liksom, och går den vicka typ 3-4 cm så är jag nöjd. Annars känns den rätt så slapp när hojen bara står själv upprätt utan belastning (mig sittandes på). Kedjan verkar ju spännas lite till när man sätter sig på hojen, i alla fall på dessa enduro-varianter, inte så mycket på vanliga hojar med mindre fjädringsmån, om man säger.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Nu har jag lagt dryga 4000km på min KLX. Enda som hänt, förutom lite skav och backspeglar åt skogen är att växelspaken blir otroligt misshandlad. Samma med bromspedalen. Men i växelspakens fall har det lett till att den inte kniper åt på splines så bra på axeln längre. Hur hårt jag än spänner. Beställt ny spak som kan fällas vid behov. Egentligen ska den vara till YZ250. Hoppas det löser problemet. Inte bytt något drivpaket då det knappt slitits. Men sen är jag lite anal med att olja med kanske? Efter varje körning. Spänt en gång strax efter jag fått hem den. Annars grymt bra hoj för pengarna!! Testade en CRF300 och den kändes trång att sitta på och väldigt väldigt mjuk fjädring och sadel. Jag är 183cm. Fjädringen går väl att justera lite men sitsen måste bytas!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ohh du har provkört CRF300 !? Dom flesta på youtube tycker fjädrarna är för mjuka, men det är väl bara bra? Det blir ett flyt över stenarna, kan jag tänka mig Jag vill själv uppleva den hojen, men dom som kom till stockholm blev sålda redan innan affären fick dom.

KLX230 är hur som helst hojen hela livet. Den är vacker, skön, ekonomisk, lagom stark, och jävligt ... kommer inte på rätt ord, men den har nåt som jag inte känner i andra hojar. Något *magiskt*.

Bara för det kommer ett par bilder, här strax efter att jag landade på Arnö. Ett sällsamt ställe med gamla anor. Här trivs min KLX230 som fisken i vattnet. Många små grus och åkervägar man kan fara fram på utan att störa nån, många vildsvin (syns inte men dom finns!) och mycket dovhjort!

IMG_5469.JPG


Dovhjortarna ville inte vara med på bild, och det måste man respektera. Men mitt nya bakdäck, som inte är så nytt längre, har inga problem med kändisskapet.

IMG_5535.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sen vill jag också passa på att dela med mig lite info om bränsleförbrukningen i min KLX. Denna dag körde jag nästan helt slut på tanken. Jag vet, en dum ide utan extradunk på ryggen. Men jag var vid det läget i Södertälje, på väg hem från min långa dagsutflykt till Aspö/Arnö, och jag tänkte "Nu är det läge att kolla förbrukningen", då jag kört väldigt blandat både på landsvägar och skogsvägar/stigar.

Tror det måste varit Genetaleden, backen ner mot Nyköpingsvägen förbi McDonalds, som hojen hostade till och släckte motorn !?? "oopsss.." tänkte jag, det var lutningen som gjorde att motorn inte fick bensin. Jag kunde ju köra vidare en bit strax efter trafikljusen. Men nu var det hög tid att tanka, och det ligger faktiskt en mack mittemot polishuset där.

Jodå. Tur att det inte hände mitt på 55an mellan Enköping och Strängnäs! Hur som helst fick jag tankat. Fick vänta på en stor brandbil innan bara, sen när det blev min tur stod en polisbil och tankade i andra pumpen.

Tanken ska alltså rymma 7.5 L, vilket innebär att jag hade ca ½L kvar. Så att 6.95 / 203 blir 0.034 vilket betyder att hojen drar 0.34 liter/mil. För att inte ha tak över huvet, AC, och en bräda att lägga hamburgarna på så måste jag nog vara nöjd. Eller hur?

IMG_5550.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
IMG_5614.JPG

Jag har alltså kört ... lite mer än 14000 km på min KLX230. Kom på att det nog var en bra ide att konstatera detta idag, i samband med att jag bytte olja och oljefilter.

Vilket jag således gjorde efter ... ca 2700 km. Jag har vanan att nollställa trippmätaren "Trip A" varje service. "Trip B" nollar jag varje tankning.

IMG_5615.JPG

Hur som helst, återigen blev det biltemas 4T delsyntet, men denna gången ett HF112 filter från HiFlo.

00 oil used.JPG
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Har KLX230 lyfts ur det svenska modellprogrammet?

Senaste årsmodell på kawas hemsida verkar vara 2020.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top