Kawasaki KLX 230.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Och nu gick jag ut och skulle spänna fjädern. Det råkade bli max. Svårt komma åt. Jag väger 100kg. Kanske. Gått ner i vikt sista tiden. Började äta bättre och kör massa hoj. ???
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Toppen Elm! Det låter som om hojen lett in dig på en sundare livsstil.

.. jag kanske också gått ner lite i vikt, men jag vågar inte väga mig!?

Fjädern ska nog vara på max för oss lite tyngre män. Jag måste också ställa upp den till 5/5, har jobbat en del nu så jag är lite körd bara. Måste tvätta hojen också..


vad är med på 100-mila servicen förutom olje- och filterbyte?
Det finns inget sådant krav på specialservice, utan man byter bara olja & oljefilter första gången efter 1000 km, och sedan efter varje 12000 km, tydligen. Möjligtvis lite oftare beroende på hur man använder hojen. Om man kör motocross kanske man bör byta oljan lite oftare, samt kolla luftfiltret efter varje race om det är en torr dag.

Och ja, manualen är online hos Kawasaki >> här <<
Samt en PDF för reservdelar med pris, dumpad och sammanställd av mig >> här <<
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag bottnar ju fjädringen ändå. Man behöver inte anstränga sig för det. Men det är ju skönt med mjuk fjädring när man bara är ute o "myskör" på nån gammal skogsväg.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
På min Ktm enduro har jag 3 eller 4 steg hårdare fjädrar å ändå är den för mjuk i typ stalp, å då väger jag 110 kg utan utrustning..

Rekomenderar att kolla race häng å byta fjädrar då...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
det är ju skönt med mjuk fjädring när man bara är ute o "myskör" på nån gammal skogsväg.
Eller hur. Det är precis så mina bästa sommardagar brukar vara. Man vet att fjädern jobbar nånstans i mellanområdet, inte för högt och inte för lågt. Utan precis mittemellan.

3 eller 4 steg hårdare fjädrar å ändå är den för mjuk i typ stalp
En tungviktare till, toppen! Skönt att veta att det finns fler i min viktklass som gillar enduro, dvs inte bara 'små fransmän' eller juniorer ?

.. var betyder "stalp"?

Jag kollar på klippet i inlägg 377 igen då. Kanske måste jag göra som dom säger där.
Här är klippet igen:


Ok, snubben i klippet menar att jag ska alltså ha 10 cm fjädringsmån. Hur vet han det? Min KLX230 har 223 mm "rear wheel travel", så om jag ställer fjädrningsmånen till 100 mm max, från att hojen är helt obelastad till att jag sitter på, så ska det vara korrekt ställd? Och då har jag ca 12 cm kvar att fjädra på i crossbanan?

Kan man inte kompensera fjädern med knäna lite på banan? Jag blir inte klok på det här. Även om jag köper en styvare fjäder, och hamnar på kanske 5 cm fjädringsmån (från hoj olastad tills med mig på) och då med ca 17cm tillgodo för guppen, så kommer ju fjädern att bottna i alla fall.

Grejen är att jag nog behöver en icke-linär fjädringsegenskap. Finns det fjädrar med logaritmiska egenskaper? Dvs med mer motstånd blir fjädern ännu styvare?
Jag måste prata med Öhlins, dom kan säkert allt om det här.

Eller så struntar jag bara i att jag bottnar. Det är inte så farligt. Jag får helt enkelt äta mindre.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Stalp är typ tvättbräda eller de du ringade in me rött på Tuvängens cross bana..

Skillnaden mellan hojen upp pallad å när den står på marken bör snitt ligga på 35-40 mm beroende på hur man vill ha de... Kallas förspänning av fjädern....

Sen när man sitter på hojen eller står på fotpinnarna (med all utrustning )i den ställningen man kör är skillnaden 95-105 mm beroende hur man vill ha de..
Alla mått är från upp pallad som på videon..
Fram kan man använda typ gummisnodd eller liknande som man sätter runt gaffel benet.. Där är skillnaden 50-55 mellan belastad å obelastad,dvs upp pallad å att man sitter på hojen..

Är måtten större än 95-105 å fram 50-55 så får man byta till hårdare fjädrar både fram å bak... Annars blir de väldigt obalanserat.. dvs hojen kommer å bete sig obehagligt..

Allt går å läsa på typ Öhlins hemsida eller andra som håller på me fjädring. .Kumlins utanför Sala, Berna racing strängnäs, eller Mör i Södertälje..
Bara googla..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar JPT, bra info där.

Jag måste nog ta en fika med nån på Öhlins, jag befarar att dom där dämparna från asien kan vara för klena för oss storväxta nordmän. Idag tänkte jag köra lite MX på Tuvängen, känna på mina mjuka fjädrar lite till innan jag lägger dom på hyllan.

Men hur blir hojen att pendla med sen? Jag vill ju kunna köra på asfalt lagom bekvämt också, och på mina natursafarin. Med mycket styvare fjädrar blir den kanske rätt så oskön till vardags?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Snackar du me dom på Öhlins så hänvisar dom säkert till en återförsäljare..
En uppsättning Bak dämpare å gafflar går på typ 30-40.000... Gaffelben insatser fram om de finns till den modellen blir lite billigare då...
Billigare å bara köpa fjädrar från någon firma som håller på me fjädrig till hojar.. Pris ligger på runt 1500 bak å lika mycke fram..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Idag tänkte jag köra lite MX på Tuvängen, känna på mina mjuka fjädrar lite till innan jag lägger dom på hyllan.
Tror att de va dig jag såg eller mötte vid rondellen i Moraberg vid 18.15 tiden..
Trodde först att de va någon som kom på en moppe som svängde mot macken eller mc donalds då...
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Monterade min kamera på huvudet. 30 minuter vindljud när jag kör mestadels skogsvägar hemmavid:


 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ja, det var mycket vind det. Jag prenumererar på din kanal nu också.

Hahaa.. är det du här "testar kameran på hagelbössan"?

Du kan ju ha din egna skjutbana där ute, och crossbana för både hojar och RC-bilar.

Vill också tipsa om Itchy Boots på youtube, hon har köpt en Honda CRF250L och kör runt i Afrikas vildmarker med elefanter, giraffer, antiloper och vårtsvin. Helt underbar tjej.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ja, det var mycket vind det. Jag prenumererar på din kanal nu också.

Hahaa.. är det du här "testar kameran på hagelbössan"?

Du kan ju ha din egna skjutbana där ute, och crossbana för både hojar och RC-bilar.
Jag satte hela kameran i en skumgummikudde. Blev betydligt bättre men det inte klok ut. Men skit samma! ??

Ja, köpte ett kit med massa fästen till kameran och såklart var jag tvungen testa på bössan med. Den flyttar sig lite av rekylen. Men det är kanske lika bra så kameran inte går sönder. Bl

Jo, jag har redan en en skjutbana för att skjuta in studsaren och skjuta lite lerduvor. Långt från bebyggelse så det inte stör med smällarna.

Jag har en skogsväg vi gjorde för några år sedan jag kör på ibland. Den har många gupp och backar. Roligare hålla den ren från växtlighet med hojen än att röja med maskin. ? Tror den är med i början på filmen jag länkade.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tror att de va dig jag såg eller mötte vid rondellen i Moraberg vid 18.15 tiden..
Trodde först att de va någon som kom på en moppe som svängde mot macken eller mc donalds då...
Ja, det kan det ha varit ;) Jag har varit lite krasslig sista tiden, jag körde aldrig cross den dagen, men jag åkte dit och tittade på så där en halvtimme innan jag körde hem igen, filmade lite och tog nån bild istället.

En bekants son, liten kille på kanske 9-10 år, tittade på min KLX häromdagen och sa "Vilken fin moped du har"... - Jag; "moped ??" Fort som F informerade jag den lille inspektören om att det INTE var en moped, men att en lätt och smidig MOTORCYKEL ofta kan misstas för just .. en moped.

IMG_3822.JPG

Här, en brokig skara motocrossare i samling innan start på lektionen. Dom delar in eleverna i två grupper, enduro och motocross. Enduristerna kör upp för backen till höger och in i skogen, och motocrossarna kör ner till mx-banan här.

Jag kommer inte köra på torsdag, jobbar ons-tors, men nästa torsdag som dessvärre blir sista lektionen för säsongen tänker jag komma. Idag tänkte jag köpa lite fler skydd att ha på mig, tar en sväng förbi 24MX senare idag tror jag.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ja, det kan det ha varit ;) Jag har varit lite krasslig sista tiden, jag körde aldrig cross den dagen, men jag åkte dit och tittade på så där en halvtimme innan jag körde hem igen, filmade lite och tog nån bild istället.

En bekants son, liten kille på kanske 9-10 år, tittade på min KLX häromdagen och sa "Vilken fin moped du har"... - Jag; "moped ??" Fort som F informerade jag den lille inspektören om att det INTE var en moped, men att en lätt och smidig MOTORCYKEL ofta kan misstas för just .. en moped.

View attachment 464152

Här, en brokig skara motocrossare i samling innan start på lektionen. Dom delar in eleverna i två grupper, enduro och motocross. Enduristerna kör upp för backen till höger och in i skogen, och motocrossarna kör ner till mx-banan här.

Jag kommer inte köra på torsdag, jobbar ons-tors, men nästa torsdag som dessvärre blir sista lektionen för säsongen tänker jag komma. Idag tänkte jag köpa lite fler skydd att ha på mig, tar en sväng förbi 24MX senare idag tror jag.
Att den kan misstas för en moppe är inte negativt. Man slipper för mycket ögon när man kör på stigar. Tyst är den med. Många blir ju förbannade per automatik bara de hör lite brapp! ??
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag skulle också vilja gå en endurokurs.
Naturligtvis ska du göra det. Det förbättrar din kontroll och kännedom om din hoj nåt otroligt mycket. Jag kan inte nog rekommendera det. Kolla upp nån motorgård i din kommun, och kolla föreningarna och när dom har träning eller nåt öppet hus / prova på -dag.

Nu hade jag lite tur som råkade köra genom grinden till Tuvägnens motorgård egentligen på väg till Södertälje för att ta en milkshake på mcdonalds. Av en händelse körde jag förbi avfarten till stället, tänkte "kanske grinden är öppen idag" (den brukar alltid vara stängd), så efter så där tre minuter in i industriområdet mot södertälje fick jag ett infall, vände i nästa korsning och körde tillbaka, och se på fan grinden var öppen!? Körde in, såg ett par killar och en skåpbil uppe på höjden, så jag körde dit för att höra vad som var på gång. Fick veta att "det blir enduroskola här senare idag" ... va!? Det måste ju jag prova! Så ren tur vad det, nån slags föraning att grinden var öppen, så var det enduroskola samma kväll. Jag grubblar aldrig över sånt, det går bara inte förklara. Sen var det bara att regga mig hos SVEMO, betala licens och medlemsavgift, och köpa lite tillbehör.
Att den kan misstas för en moppe är inte negativt. Man slipper för mycket ögon när man kör på stigar. Tyst är den med. Många blir ju förbannade
(y) Precis därför kör jag KLX230. Jag kunde nog inte ha en mer lämplig hoj för mina ändamål.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Naturligtvis ska du göra det. Det förbättrar din kontroll och kännedom om din hoj nåt otroligt mycket. Jag kan inte nog rekommendera det. Kolla upp nån motorgård i din kommun, och kolla föreningarna och när dom har träning eller nåt öppet hus / prova på -dag.

Nu hade jag lite tur som råkade köra genom grinden till Tuvägnens motorgård egentligen på väg till Södertälje för att ta en milkshake på mcdonalds. Av en händelse körde jag förbi avfarten till stället, tänkte "kanske grinden är öppen idag" (den brukar alltid vara stängd), så efter så där tre minuter in i industriområdet mot södertälje fick jag ett infall, vände i nästa korsning och körde tillbaka, och se på fan grinden var öppen!? Körde in, såg ett par killar och en skåpbil uppe på höjden, så jag körde dit för att höra vad som var på gång. Fick veta att "det blir enduroskola här senare idag" ... va!? Det måste ju jag prova! Så ren tur vad det, nån slags föraning att grinden var öppen, så var det enduroskola samma kväll. Jag grubblar aldrig över sånt, det går bara inte förklara. Sen var det bara att regga mig hos SVEMO, betala licens och medlemsavgift, och köpa lite tillbehör.
?! Det är ju skitbra! Ligger några olika hör nära. Få se om jag finner några öppna grindar. ??

Körde en sväng ikväll efter jobbet. Fan vad det mörknar snabbt nu. Vill ha mer ljus!! Börjar bli lite svalt nu med. Slipper man svettas så mycket. Spelade in en film gjorde jag med. Nära klippa ett par rådjur annars gick det bra. Skitkul! ? Lägger upp den imorgon. Spelade in i UHD och min Chromebook tycker det är lite mycket att kompilera så den får står över natten.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Blev meddelad i går att min beställning kommit fram, KAVASAKY-prylar är alltid skönt att få. Onödiga onsdag egentligen, men alltid lika kul. Nu har jag en växelpedal till att böja.

Den där klämman nere vänster (92173-2189 CLAMP) är till avgasröret. Märkte att denna rostar väldigt lätt så jag nojjade och köpte en sådan. Måste kolla vilka fler delar på min KLX som är aningens mer pensionsbenägna och ladda på med ett par extra.
IMG_3932.JPG
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Blev meddelad i går att min beställning kommit fram, KAVASAKY-prylar är alltid skönt att få. Onödiga onsdag egentligen, men alltid lika kul. Nu har jag en växelpedal till att böja.

Den där klämman nere vänster (92173-2189 CLAMP) är till avgasröret. Märkte att denna rostar väldigt lätt så jag nojjade och köpte en sådan. Måste kolla vilka fler delar på min KLX som är aningens mer pensionsbenägna och ladda på med ett par extra.
View attachment 464421
Avgasklämmor rostar ofta. Man kan smörja den för lite längre hållbarthet, dock brukar de hålla länge innan de klappar ihop helt. Antar att du inte byter den i preventivt syfte?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top