Kawasaki KLX 230.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Var köpte du pedalen? Inne på 24mx men man måste välja hoj först och jag hittar inte YF450F
Ajaj, ja. YZ så klart. Men jag var inne i butiken och kollade på deras hyllor. En kunnig snubbe där hjälpte mig faktiskt att välja rätt.

IMG_3676.JPG


Och
hoppas vibrationerna inte blir problem. Hade ett sånt med jobbiga vibrationer.
Nja, inget jag känner av. Jag gillar alla typer av vibrationer, jag blir lugn av sånt. Alltså, styret sitter inte direkt i kronan utan i små gummibussar som ska minska vibbarna, tror jag. Kolla :

Damper steeringbar.jpg


? Kjelle, nu får du inte gasa på för mycket, annars lyfter hojen. Du har väl ingen pilotlicens?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag har börjat köra motocross och enduro med AMF i Södertälje. Tänkte att hojen behöver sin frihet i skog och terräng. Så i min bristande egenskap som lantbrukare har jag tillgodosett behovet på ett alternativt och lagligt vis, jag är numera en SVEMO-licenserad medlem och plöjer upp damm, eller lera, tillsammans med likasinnade 'lortgrisar' i hobbyn. Dock verkar jag vara den ende med backspeglar och regskylt på hojen.

IMG_3779.JPG

IMG_3774.JPG
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Super! Där lär du lära dig mycket nyttigt. Skulle jag med behöva. Hur är den på en crossbana?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Hur är den på en crossbana?
Ja... den suger ju i förhållande till kollegornas 250cc tvåtaktare. Något jag tidigt blev informerad om var att den var för mjuk i bakfjädringen, så det var det första jag åtgärdade med att höja styrkan från steg 2 till 4 på fjädersnurran där under sadeln. Borde egentligen ställa den i läge 5.

Sen då däcken, men det är något jag får leva med då jag ju pendlar till jobbet med hojen, och mina nya Trailmax är absolut oslagbara på asfalt. Jag har hur som helst lärt mig var jag har slirgränsen så jag vet ungefär hur mycket drag jag vågar bjussa på innan hoppen och i kurvorna.

Glömde visa min nya hjälm också, den fick jag för 1499 kr på MX24, lätt och luftig. Men jag använder dessvärre inte tillhörande skidglasögon då dom fick mig att känna mig instängd med den begränsade synvinkeln. Så jag använder vanliga industriella skyddsglasögon istället som känns mycket friare och händigare.

Hjälmen är av märket Raven. Helst vill jag bara ha en hjälm men denna har inget fällbart visir, och jag älskar min Shoei hur som helst.

IMG_3784.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag får allstå inte nog av mina nya däck, både "mitt nya bakdäck", och nu även "mitt nya framdäck". Satan i gatan vilka sverigeäventyr det kommer bli ... hoppas jag.

IMG_3693.JPG
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Man skulle kanske testa justera bakfjädringen. Har inte rört min heller.
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Ja... den suger ju i förhållande till kollegornas 250cc tvåtaktare. Något jag tidigt blev informerad om var att den var för mjuk i bakfjädringen, så det var det första jag åtgärdade med att höja styrkan från steg 2 till 4 på fjädersnurran där under sadeln. Borde egentligen ställa den i läge 5.

Sen då däcken, men det är något jag får leva med då jag ju pendlar till jobbet med hojen, och mina nya Trailmax är absolut oslagbara på asfalt. Jag har hur som helst lärt mig var jag har slirgränsen så jag vet ungefär hur mycket drag jag vågar bjussa på innan hoppen och i kurvorna.

Glömde visa min nya hjälm också, den fick jag för 1499 kr på MX24, lätt och luftig. Men jag använder dessvärre inte tillhörande skidglasögon då dom fick mig att känna mig instängd med den begränsade synvinkeln. Så jag använder vanliga industriella skyddsglasögon istället som känns mycket friare och händigare.

Hjälmen är av märket Raven. Helst vill jag bara ha en hjälm men denna har inget fällbart visir, och jag älskar min Shoei hur som helst.

View attachment 463917
Graham Jarvis, is that you? ?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ajaj, ja. YZ så klart. Men jag var inne i butiken och kollade på deras hyllor. En kunnig snubbe där hjälpte mig faktiskt att välja rätt.

View attachment 463907


Och

Nja, inget jag känner av. Jag gillar alla typer av vibrationer, jag blir lugn av sånt. Alltså, styret sitter inte direkt i kronan utan i små gummibussar som ska minska vibbarna, tror jag. Kolla :

View attachment 463908


? Kjelle, nu får du inte gasa på för mycket, annars lyfter hojen. Du har väl ingen pilotlicens?
Åkte och studsade på varvstoppet hela vägen hem utan att lyfta så kan bekräfta att det är safe ?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Bakfjädern är väldigt mjuk och förspänningen kommer inställd på steg 2/5. Bottnade på några ställen när jag testade den på ett egengjort endurospår i närheten så jag spände upp till 5/5 direkt. Hade tänkt hålla denna hoj budget men YSS har bakdämpare för ca 2500 kr från Asien, kan det säkert vara värt. För ännu mer pengar får man bättre inställningsmöjligheter. Men som sagt, kanske skulle haft annan hoj från början då.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Graham Jarvis, is that you?
Larsson, I wish. Jag kan inte ens åka på bakhjulet ?

förspänningen kommer inställd på steg 2/5. Bottnade på några ställen när jag testade den på ett egengjort endurospår i närheten så jag spände upp till 5/5 direkt.
Får man fråga vad du väger, Kjelle?

.. jo, jag ska nog vrida upp bakfjädern till steg 5. Jag väger över 100kg så det blir nog bäst i alla fall. Kollar på YSS bakdämpare, komplett artikelnr MZ366-460TRJ-12-85.

Vet att den kändes bättre med 4/5 men jag kände ändå hur det bottnade emellanåt. Öhlins tillverkar också en bakdämpare för KLX230, denna "KA 008" (model S36DR1), finns en på ebay här, men den är lite dyr. Öhlins Asia har dessutom ett "Front fork spring kit", Öhlins part no: FSK 154

Med dessa dyrare fjädrar och dämpare kommer hojen att bli bättre i terrängen? Är fjädrarna hårdare då för mig som är tung, eller blir det bara en annan kurva i fjädermotståndet? (Är jag kanske bara för tung för cross??) Kjelle, kan du titta lite på dom där och säga vad du tycker snälla? Jag kanske köper dom ifall min KLX230 pallar min vikt bättre sen.

Det där med att "bottna", är det alltså väldigt dåligt? För att nu har jag dessutom lite tjockare däck än originalen vilket ju ökar hjulens diameter, och således den oönskade egenskapen att "bottna". Hur/när tar själva fjädern slut annars? Jag menar *måste* däcken slå i innerdelen av skärmen? Jag inbillar mig att stötdämparen borde bottna innan hjulen når skärmen. Om jag sätter på typ .. mindre hjul, när bottnar själva dämparen? Sitter där inte nån spärr av gummi?

Jag bottnar ju även framhjulet, det gör jag varje gång när jag kör över dom där småguppen på raksträckan. Jag hör hur däcken smäller i plastskärmen (jag tror åtminstonne att det är däcken, det kan ju vara fjädringen internt !?), undrade först vad det var men så känner jag det i styret också.
bumpy straight.jpg

Sedan, hur avstämmer jag fjädringen så att den funkar bra med mig, och banan? Räcker det med att jag bara INTE bottnar?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Larsson, I wish. Jag kan inte ens åka på bakhjulet ?


Får man fråga vad du väger, Kjelle?

.. jo, jag ska nog vrida upp bakfjädern till steg 5. Jag väger över 100kg så det blir nog bäst i alla fall. Kollar på YSS bakdämpare, komplett artikelnr MZ366-460TRJ-12-85.

Osv osv

För det första, jag är långt i från någon fjädringsexpert….

Jag väger 75 kg utan utrustning, det är nog i övre spannet för vad 230n är gjord för.

När fjädringen bottnar så slutar den helt enkelt fungera, alltså dåligt. Beroende på vad du gör när den bottnar så händer olika saker.
Om du till exempel kör fjädringen i botten vid inbromsning och det är minsta lilla gupp i vägbanan så kommer hjulet tappa kontakt med marken och du går omkull.


Nästan alla hojar kommer med för mjuk fjädring, det är för att de ska vara mer bekväma vid lugn körning. När tempot skruvas upp eller föraren väger för mycket (eller hojen lastas med packning) så blir det inge bra.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ett billigt sätt att förbättra fjädringsegenskaperna är att bara byta själva fjädern i bakdämparen eller fjädrarna i gaffeln till styvare fjädrar. Kostar oftast under tusenlappen per ända.

Annars så passar säkert bakdämparen från nån enduro-hoj. Många som tävlar byter ut originaldämparen direkt så de kan man ofta få köpa till en billig penning. Finns säkert nån i din nya klubb som har nåt att sälja, de kan antagligen hjälpa dig byta den också.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Det följer tydligen med två fjädrar med Öhlins dämpare. Dena 'alternativa' springen är för tyngre personer, över 80 kg. Så det borde täcka mig då.

Så då ska jag altså provköra hojen och hoppa lite och känna om den bottnar? Eventuellt spänna fjädern lite i taget tills den inte bottnar?
Öhlins instructions.jpg
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ni som fick en instruktionbok med hojen, vad är med på 100-mila servicen förutom olje- och filterbyte? Tänkte ut i garaget och göra den nu.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
IMG_20210914_132143_344_compress11.jpg
Det blir inte mer landsväg. Roligare i skogen. Fick mitt nya däck idag. Michelin Tracker 110/100.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top