Kawasaki KLX 230.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Visste jag inte fanns. Men det skiljer ju en del. Ram och motor ser skilda ut.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag har märkt att nabbarna på mitt bakdäck nästan helt är bortslitna, särskillt i mitten. Sidonabbarna är kvar. Framdäcket verkar fortfarande ha sina nabbar kvar. Jag har alltså kört några tusen km på dom, tror kanske uppåt 10000 km. (Hade bara åkt strax över 7000 km)

Nu är detta originaldäcken (nya) som satt på från Kawasaki-fabriken, så jag antar att det är bra däck. Men jag vill inte ha sådana igen, utan jag vill ha trial-däck.

Kollade lite på bakdäck (120/100-18) hos XL moto, och framdäck (80/100 - 21) hos samma affär. Slang hittade jag till framhjulet, det står 21" passar 80/100-21, vilket stämmer. Men för bakhjulet står det 18" passar följande 100/100-18, 110/100-18, 120/90-18. Men mitt däck kommer att vara ett 120/100-18, så det fattas lite. Frågan är om slangen kan töjas ut så den funkar med mitt 120/100 däck, eller om jag måste leta efter en speciell 120/100-slang. Nån som har lite erfarenhet av detta?

Jag kan definitivt inte ha original-slangarna kvar eftersom dom är tunnare.
 
Last edited:

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Om du har plats! Underlättar lite men jag skulle vilja att den var högre, det blir en halvknepig arbetsställning i nuvarande utformning. Klent material, har fått förstärka med plattjärn på utsatta ställen. Man får vad man betalar för....

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar. Så du har alltså den däckmaskinen som på bilden?

Hur som helst, nu har jag köpt Michelins trialdäck till både fram och bak, hoppas fälgarna är kompatibla. Köpte även slangar till, så hoppas nu att den bakre slangen funkar till bakdäcket 120/100 fast slangen bara är för max 110/100.

Kolla vilka feta däck jag kommer ha på min KLX230, jag har kollat att bredden funkar genom fram och bak gaffel, så det är grönt.

Sen ska jag låta älgarna och vildsvinen vila lite, och fokusera på att köra i trappor. Jag vet precis vilka trappsteg jag ska utmana sen, det får bli nattetid men jag har semester nu.
michelin_trialxlightcompetitiontl__500.jpg
Vill bara förtydliga att jag inte på något sätt är en trappfetishist, utan det kan bli andra hinder än trappor, typ stenig eller bergig mark, grova rötter och större ojämnheter i marken som kräver att man tar ut lite luft ur däcken. Höga trottoarkanter, ojämna betongformationer, fallna stockar/träd (behöver nog montera på den där undre skyddspanelen för motorn), med mera. Jag återkommer med fler ideer senare.

Jag slänger in en bild för stämningens skull.

IMG_6088.jpg
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag har denna hemma:


Har bara bytt ett bakdäck på min BMW F800R, men det gick smidigt! Denna tar nog lite mindre plats än den du föreslog.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ok, du har en lite lägre maskin, typ för bordsmontering. Fast man kan greja med ganska feta däck med den, ser jag. Jag är mest nojig för att skrapa fälgen. Jag har köpt dessa plastmellanlägg på Biltema, och bra däckjärn också. Jag får se om jag vågar använda maskinen, hoppas mina nya däck är mjuka och fina som lakrids, då går det någ lätt.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
På tal om motorskydd så bultade jag dit en Ikea plastskärbräda under min. Värmde lite med varmluftspistol. Ska tydligen vara starkt och bra med fördelen att den är tystare. Inget motorskrammel skärmas tillbaka upp mot föraren. Snarare tvärtom.

När jag ändå var i farten åkte ett par break away handtag på i matchande färg. Enda aber är att kopplingssidan saknar tappen som förhindrar start med växel i och koppling ute. Så man får tänka på det.

Länk till handtagen: https://www.ebay.com/itm/303899783221
 

Bifogat

  • Snapchat-904032673.jpg
    Snapchat-904032673.jpg
    965.9 KB · Visningar: 26
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ok, du har en lite lägre maskin, typ för bordsmontering. Fast man kan greja med ganska feta däck med den, ser jag. Jag är mest nojig för att skrapa fälgen. Jag har köpt dessa plastmellanlägg på Biltema, och bra däckjärn också. Jag får se om jag vågar använda maskinen, hoppas mina nya däck är mjuka och fina som lakrids, då går det någ lätt.
Måste du inte balansera däcken?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Måste du inte balansera däcken?

öh... nja, måste jag det? Kör ju bara max 110-120 kmh.

Eller så kanske jag tar med hjulen till Probike, så kan teknikern där göra det åt mig och balansera hjulen och allt sånt.

Fina handtag där, det är sådana som viker sig va? Jag gillar mina originalhandtag, har inte lyckats rulla runt på sidan ännu med hojen. (peppar peppar!)
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
öh... nja, måste jag det? Kör ju bara max 110-120 kmh.

Eller så kanske jag tar med hjulen till Probike, så kan teknikern där göra det åt mig och balansera hjulen och allt sånt.

Fina handtag där, det är sådana som viker sig va? Jag gillar mina originalhandtag, har inte lyckats rulla runt på sidan ännu med hojen. (peppar peppar!)
Nej, man måste ju inte inte. Dom går ju inte så fort. Handtagen är sådan som ska vika sig. Men mest köpte jag dom för att dom är kortare och man kan justera greppet. Och en liten del för att de är bra mycket snyggare än de jättelika originalspakarna.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
OK. Jag har själv inte kommit så långt i min tvåhjulskarriär att jag 'stylar' om hojen, ännu. Det får bli nån gång när jag känner behovet. Jag tycker den ser grym ut oavsett. Jag har köpt dom där originalplasterna (bilder i inlägg 12 jan 2021 här i tråden) för handtagen, sidorna vid fötterna mot ramen, och bottenplattan, men inget monterat än. Köpte t o m det där tjockare styret, men när jag fick hem det tyckte jag att det ursprungliga såg bättre ut ändå.
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
OK. Jag har själv inte kommit så långt i min tvåhjulskarriär att jag 'stylar' om hojen, ännu. Det får bli nån gång när jag känner behovet. Jag tycker den ser grym ut oavsett. Jag har köpt dom där originalplasterna för handtagen, sidorna vid fötterna mot ramen, och bottenplattan, men inget monterat än. Köpte t o m det där tjockare styret, men när jag fick hem det tyckte jag att det ursprungliga såg bättre ut ändå.
Jag fick ju prostatacancer och var tvungen att operera mig. Och då får man inte sitta på hoj på ett par tre månader så det enda jag kan göra med den är att pimpa den. ? Firade fyra veckor efter operation igår med att köra ner till vägen och tillbaka med dottern därbak. Kanske 120 meter. Men det var lite ömt så den får stå en månad till innan jag testar igen. En månad är ju ingenting i det hela.

Tänkte skaffa nya pedaler med. Samma sak där såna som kan vika sig lite. Kommer bara ihåg från min gamla att pedalerna är ganska mörbultade.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jamen det förstås. Låt allt läka igen innan du börjar leka ;)

OK, dom där pedalerna (och fot-peggar) lever ju ganska farligt. Jag är själv ganska nojig när jag ska förbi stenar och små hinder. Jag har hittills faktiskt klarat mig utan att ens repa något på undersidan eller på sidan. Enda 'touchen' var när jag välte hela hojen, det var i en brant tallbacke i skogen som tur var (mjukt underlag), så framskärmen repades på staketet till ett militärkomplex som också av någon anledning stod helt apropå där ute i skogen!?

Av det har jag lärt mig att sätta ner den fot som är högst upp i backen, inte den längst neråt i backen för då blir det låååångt till marken.

Och då kom jag på mig själv och min första tanke, inte "Ojsan, hur gick det för hojen?" , utan "Fan! Var det nån som såg ...???" ?

IMG_8584.JPG
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är det en bra ide att köpa en sån här däckmaskin att ha hemma?

View attachment 461911

Är inte en sån där däckmaskin lite overkill för att byta däcken på den hojen? Jag har svetsat ihop en ställning av profiler men en 12 mm bult i mitten. Mest för att jag inte orkade vänta på att beställa då jag skulle kränga på dubbdäcken.

Kolla in denna video, tycker den är bra. Jag har inte krängt överdrivet mycket däck men tycker den är bra
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Bosse. Det klippet är just det jag kollade på när jag sökte på "changing motorcycle tire", det ser så enkelt ut när han gör det.

Jasså du har byggt en egen ställning för däckbyte? Det vill jag också göra, nu har jag dessvärre köpt den där för 800kr, det var inte så farligt, men att göra en själv känns ju roligare. Jag har dock ingen svets här hemma, bor i lägenhet söder om Stockholm, närmsta svetsare tror jag blir i industriområdet nere vid sjön. Jag hade kunnat göra en ritning, och för en slant kanske dom kunnat svetsa ihop nåt åt mig där.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Hämtade nyss min leverans av nya däck, med slangar och en däckmaskin, och så ett bakdäck 120/100-18, från XLMOTO här i Västberga. Framdäcket fick jag köpa på annat ställe då det var slut hos XLM.

Men, däcket är inte 120 cm brett. Vaför heter det "120/100"? Det ska ju vara bredden, samt höjd i % av bredd, samt -X i fälgstorlek. Det är för smalt. Jag ville ha ett fett värstingdäck som nästan inte passar in i bakgaffeln. Nu fick jag ju nästan ett litet fjuttigt cykeldäck!

IMG_2550.JPG

Kolla så smalt det är. Nästan smalare än originaldäcket från Kawasaki.

IMG_2551.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sedan undrar jag över slangen. Däcket är ju ett 120/100 (18 tum), och den fetaste slangen dom hade är specad för 110/100, eller 120/90.

Jag var från början orolig att 110 inte skulle fylla ut ett 120-däck. Eller funkar det med sådana toleranser ändå? Nån som provat experimentera med sånt här? Det handlar ju om 10 mm.


IMG_2553.JPG
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det kanske är lite smalare omonterat? MC däck viker ju ihop sig lite. Och däckstorlekar är väl alltid lite sisådär. Förr när man köpte bildäck kunde slitbanan vara 165 medan däckets totala ballongsvull var 175. Men det var ju längesen. Tror det är bättre nu. Slangen vet jag ingenting om. På min gamla moppe satt originalslangen från 1988 kvar och såg tuffare ut än ersättningsslangen jag köpt. ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top