Kawasaki KLX 230.

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Varför får de nya motorer?
Ingen aning? Har ingen erfarenhet av modellen själv, men såvitt jag vet är det samma motor som i några BMW och Husqvarna (som inte heller finns på marknaden) så man tycker de borde vara ok. Ville bara lyfta att det faktiskt funnits en 450 adventure på marknaden.
 

kkj

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
landet
Hoj
XT600E -99
CCM, en fantasi. Var det inte möjlighet till provkörning av en sådan vid Arlanda för ett antal år sedan?
Var motorn en Rotax?
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Köpte en pakethållare till min KLX 230 nyligen. Den underlättar nämnvärt när jag ska leda, backa och greja med hojen på sidan av. Mycket robust och stark konstruktion. Jag har utelämnat den där aluminiumplattan i mitten just av den orsaken att vill komma åt att lyfta enklare. Tänkte senare montera en top-box på pakethållaren.

IMG_1669.JPG

En helbild på hojen också. Jag tror pakethållaren kommer bli mycket användbar så småningom.

IMG_1673.JPG
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet för många stora enduro är euro5 och kravet på ABS. Även en kolkanister för tank gaser behövs. Alla dessa grejor gör komplicerad och ökar vikten.
 

Keller1975

Medlem
Gick med
30 Apr 2021
Ort
Utanför Nykvarn
Hoj
Husqvarna WRE 125 -95:a, Suzuki GSX650F 2009 ABS
Kul att du uppdaterar Uncletom. Jag läser tråden med intresse då jag var lite intresserad av den här modellen. Jag tycker den verkar lite svag dock. Jag hoppas att KLX300 kommer framöver. Oavsett är det intressant att läsa inläggen.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hej! Beställde precis en av de sista (tydligen) KLX i Europa. Hoppas få den till helgen. Beställde pakethållare som dock var restnoterad. Kört tyngre hojar innan och när jag provkörde denna tog det cirka 1 sekund att inse att det här var rätt! Är det slang eller slanglöst på denna hoj? Jag har inte hängt med på hur nya hojar fungerar. De är kanske slanglösa alla nuförtiden. Även offroad.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Det här med däck, mina har blivit slitna och jag måste tänka på att byta dom snart. Jag har kört en hel del, nog mest på asfalt, naturligtvis eftersom där går det fortast fram. Grus och lagom svår terräng som skogsstigar med rötter och kottar blir det ju också, men då går det inte alls fort.

Däcken som sitter på idag är (bak) 4.10-18 , och (fram) 2.75-21. Men jag har kollat och det skulle kunna sitta bredare däck på fälgarna, det finns alltså rum mellan gafflarna.

Tänkte kolla med er om det är OK att kränga på fetare däck, så att det typ är 0,5 - 1,0 cm kvar på var sida om däcket mot gaffeln. Finns det några mått man behöver hålla sig till annat än kanske bredd på fälgen, samt rätt bredd på slang också, mm ?

Min vision som jag faktiskt grubblat över en tid är att sätta på nåt i stil med trial-däck, och köra på gatstenar och ner för trappor. Jag känner ett visst behov av att göra det. Är det galet?

Täntke kanske det här bakdäcket

.. är det för tjockt om det precis får plats? Tror det är 1 cm plats om varje sida.däck.png
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Fått min hoj. Hann bara köra 23 kilometer innan jag hamnade på sjukhus. Inte kraschat hojen dock ska jag väl säga. Men nu får jag inte köra motorcykel på minst fyra veckor verkar det som... Iallafall -- SKITKUL hoj!! Kostar ingenting, drar ingen soppa, väger ingenting.

Under tiden som jag hämtar mig så står den i garaget och gör mig väldigt frustrerad.
Jag har beställt lite pimping till den. Gps stöldskydd ska monteras. Installerat en mobilhållare. Beställt break-away levers. Tänkte montera handskydd. Mest för kylan sen men även från grenar och annat. Nån som har en susning om vilka som kan tänkas passa? Sugen på hel aluram framför händerna. Såg att Biltema säljer ut dylika. Kan de passa tro? Backspeglarna är inga höjdare heller. Och en bukplåt känns ganska viktigt. Kanske extraljus. Vet inte hur tufft elsystemet är men med dagens ledteknik borde det inte fresta så mycket.

Jag undrar hur man ska tolka däcken. 4.10-18 är 4 tum med låg profil? Vad heter de översatt till gamla världens måttsystem? 100/80?
Jag kommer köra 90 procent på grus och lera.

Sen är jag lite missnöjd med utväxlingen. Jag vill ha den ännu lägre. Min körning är väldigt mycket knix i skogen och åkrarna. Önskar en lägre etta så jag slipper slira på kopplingen hela tiden. Är det annat framdrev som gäller eller bak eller en kombination? Jag förstår att sexan är ganska högt växlad och min tanke är då att den borde klara sig bra på landsväg även omdrevat. Där jag bor finns ingen möjlighet att köra över 50 kmh utan att smälla en ko eller fara ut i skogen.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det här med däck, mina har blivit slitna och jag måste tänka på att byta dom snart. Jag har kört en hel del, nog mest på asfalt, naturligtvis eftersom där går det fortast fram. Grus och lagom svår terräng som skogsstigar med rötter och kottar blir det ju också, men då går det inte alls fort.

Däcken som sitter på idag är (bak) 4.10-18 , och (fram) 2.75-21. Men jag har kollat och det skulle kunna sitta bredare däck på fälgarna, det finns alltså rum mellan gafflarna.

Tänkte kolla med er om det är OK att kränga på fetare däck, så att det typ är 0,5 - 1,0 cm kvar på var sida om däcket mot gaffeln. Finns det några mått man behöver hålla sig till annat än kanske bredd på fälgen, samt rätt bredd på slang också, mm ?

Min vision som jag faktiskt grubblat över en tid är att sätta på nåt i stil med trial-däck, och köra på gatstenar och ner för trappor. Jag känner ett visst behov av att göra det. Är det galet?

Täntke kanske det här bakdäcket

.. är det för tjockt om det precis får plats? Tror det är 1 cm plats om varje sida.View attachment 461435
Kör de däck du vill ha o strunta i vad andra tycker?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ajajaj. Det var okul med sjukhuset. Fyra veckor går nog snabbt, tar du lite havregryn till frukost kanske du korta ner dom till tre veckor ;)

Backspeglarna är undermåliga, jag har lite breda axlar så jag ser mest mina armar. Jag måste släppa vänster hand och sträcka den mot baksidan av min högra axel samtidigt som jag tittar i vänster backspegel, för att ÖHT se bakåt. Inget jag direkt vill gnälla på, ... eller jo det vill jag.

Sådana där handskydd har jag tänkt på men inte monterat, känner det är lite onödigt. Möjligtvis mot vind och kyla senare till hösten.

Pakethållare behöver du, om inte för att lasta grejer så för att det är bra handtag om du behöver släpa upp den ur diket nån gång.

"Bukplåt", Kawa har ju avsedd sådan i svart tjock plast för 250 kr, den har jag köpt men inte monterat ännu.

Tror inte att extraljus skulle göra särskilld nytta, du har en stor fet lampa som lyser upp väg och skog och lite till. Se bara till att justera den rätt så att den lyser på vägen med halvjuset, och inte rakt upp i ansiktet på busschauffören, som min gjorde. Jag var tvungen justera NER den då jag bländade alla i början. Du får skruva bort två eller fyra skruvar på sidan som håller lyktan, sedan finns där två skruvar för upp/ner och höger/vänster -justering av reflektorn. Manualen tar upp detta.

4.10-18 är väl nånstans mellan 10-11 cm bredd. Vill man ha bättre "grabbers" för skog så fanns det en kille på facebook (tror jag) som satt på Michelin Trackers 100/100 bak, och 90/90 fram. Fast jag vill nog ha tjockare däck med mer luft i, det känns bättre inbillar jag mig när jag rullar nerför trappor sen, samt över rötterna i skogen. Jag vill helst undvika lera och lös jord/sand så jag behöver inga utpräglade crossdäck med stora nabbar.

Detta med utväxlingen, jag tror inte du behöver dreva om din KLX230, jag behöver inte det och jag väger över 100 kg ... tror jag (har inte vägt mig på några år, och jag blir inte smalare). Ettan är helt OK att göra en nyplöjd åker av en gräsmatta.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det är jävligt mörkt där jag bor och garanterat inga bussar. Funderar på en stående ledramp på en fyra tum var sida om strålkastaren. För att lysa ut åt sidorna mest.

Jag kommer snirkla en hel del mellan träd och tuvor när jag ska ut o titta till djuren eller köra ut med motorsågen. Plöja åkrar gör jag med traktorn. ? Vill inte lämna för mycket spår efter mig. Känner att min koppling kommer brinna om jag ska köra så sakta som jag önskar.

Har rätt lerrik mark och vattensjuk är den med och när den inte är det är det lös sand så jag kräver en jävla massa grepp. Får kolla på de du sa. Inte aktuellt ännu.

Du behöver nog lite mer yta på dina däck och nabbar lär ju inte vara idealiskt för dig låter det som. Brukade inte de gamla crossmopparna komma med sådana däck förr? Lite lagom kompromiss.

Om någon har bra tips på hur man får med sig jaktgevär på en hoj tas det tipset emot med glädje det med. Inget fan av rem.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Guld! Fina videos du hittade. Får försöka hitta en sån där gevärshållare. Ser rätt smidigt ut! Det jag gillar med klx är att den går så tyst. Man kan köra fram till skogskanten och faktiskt ha möjlighet till vilt på vägen fram till passet utan att allt har sprungit till grannen.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag vet, exakt därför köpte jag min. Jag ville smyga på vildsvinen, men jag visste inte att dom var blygare än så. Har fortfarande inte siktat nåt vildsvin med hojen. Men jag hoppas på det.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag vet, exakt därför köpte jag min. Jag ville smyga på vildsvinen, men jag visste inte att dom var blygare än så. Har fortfarande inte siktat nåt vildsvin med hojen. Men jag hoppas på det.
Inga vildsvin är ju bra vildsvin. Jaktpatroner är dyrare än bensin. Dom kanske sticker till grannen! ??
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag förstår varför man vill ha bort dom, bökar upp gräsmattor och trädgårdar och förökar sig. Men jag kan inte hjälpa att bara gilla vildsvin, dom är så lustiga. Om jag hade haft plats hade jag haft mina egna vildsvin, jag hade gött upp dom så dom blev stora, sen hade jag tämjt dom och ridit på dom.

.. fast det kanske hade varit taskigt. Jag väger ju över 100!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top