Kawasaki KLX 230.

kkj

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
landet
Hoj
XT600E -99
Jag har under några år sökt en lättare hoj.
Idealet vore en 350 c.c. på 20+ hp och 110 kg. Men det finns ju inte. En KXL230 kanske en kompromiss?
En nackdel, den har ingen kickstart. Sen är den jävligt ful med dessa spretig plastbitar. Dagen ungdomar gillar antagligen detta mode. Syns på alla hojar. Men på den svarta modellen syns inte så mycket. Bra där!
 
Last edited:

kkj

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
landet
Hoj
XT600E -99
Man måste ha med sig en reservdunk till KXL. Ryms ju bara 7 liter. Tankning redan vid 10 mil för säkerhetsskull. Men var kan den fästas??
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Idealet vore en 350 c.c. på 20+ hp och 110 kg. Men det finns ju inte. En KXL230 kanske en kompromiss?
Närmaste du kan komma skulle jag tro är en WR250R - om vi inte pratat ett renodlat endurojärn med vad det innebär i täta service-intervaller.
Kruxet är att hitta en till salu...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag var hos Yamaha Center i Haninge förra veckan och kollade lite på deras hojsortiment. Yamaha verkar ligga lågt i år, inget superballt (som SR400). Man snackar varmt om Tenere 700 när det handlar om offroad, och XSR 700 och 900 när det gäller onroad, samt den väl omtalade MT-07 .. eller 09.

Jag frågade lite om WR250, men den får tydligen bara "enduro-reggas", dvs jag får bara köra till, och från banan med den. YR250 hade dom där som jag provsatt, den var ganska hög tyckte jag, men så är det ju en motocross som ska kunna landa hopp på 30m!

Vill jag ha mer kraft och skjutas iväg snabbare på min KLX230 kan jag väl bara öka luftflödet med att plocka bort detaljer kring luftintaget, och byta ljuddämpare, och kanske dreva om lite, eller? Dock inget jag vill göra just nu, nu siktar jag på tysthet och stealth, vildsvin gillar inte hästkrafter.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Eh, alltså nu blir jag förvirrad här. Hur många 'varianter' av WR250 har man gjort??

"Enduruo" måste väl vara med en lampa fram och bak, samt blinkers för att få köra i trafiken, eller?

Och "MX" (motorcross) måste ju vara den lättare varianten utan lampor, som man kör på bana endast.

Allt utöver det känns konstigt. Om dom bara kan lägga till nån bokstav här och där så måste jag göra en lista över hojarna, och vad dom är till för.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag har gjort en liten hoj-översikt här på bl a min Kawasaki KLX230, för att jämföra den med andra liknande hojar, med undantag ett par tyngre till vänster där som ser lite tjockare ut under magen liksom. Dock är dessa också 250cc, men dom ser i alla fall tyngre ut.

Det jag direkt lägger märke till är hur hojarna har olika "ryggrader" om man nu kan säga så, dvs sadel-tank höjdförhållande. Några hojar har väldigt flat profil över styre-tank-sadel, mot tex dom tyngre till vänster som har styret ganska högt mot sadeln. Jag skulle gärna provsitta, och helst provåka allihop.

Compare fueltank hight.jpg
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Eh, alltså nu blir jag förvirrad här. Hur många 'varianter' av WR250 har man gjort??

"Enduruo" måste väl vara med en lampa fram och bak, samt blinkers för att få köra i trafiken, eller?

Och "MX" (motorcross) måste ju vara den lättare varianten utan lampor, som man kör på bana endast.

Allt utöver det känns konstigt. Om dom bara kan lägga till nån bokstav här och där så måste jag göra en lista över hojarna, och vad dom är till för.
En gatregad enduro har krav på blinkers, backspegel och lite annat som alla andra gatreggade hojar. En enduroreggad hoj är exakt samma hoj, dock har den undantag för b.la. blinkers och backspegel. Dock får den endast köras på allmän väg i samband med tävling eller utlyst träning. Det som fysikt skiljer mellan gat och enduroreggat är nummerskylten, precis som på rallybilar är den numera orange.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Eh, alltså nu blir jag förvirrad här. Hur många 'varianter' av WR250 har man gjort??

"Enduruo" måste väl vara med en lampa fram och bak, samt blinkers för att få köra i trafiken, eller?

Och "MX" (motorcross) måste ju vara den lättare varianten utan lampor, som man kör på bana endast.

Allt utöver det känns konstigt. Om dom bara kan lägga till nån bokstav här och där så måste jag göra en lista över hojarna, och vad dom är till för.
WR 250 F = enduro 4-takt
YZ 250 FX = cross med 18 tums bakhjul och enduro vxl-låda
WR 250 R = off road lv- reggad
WR 250 X = motard lv- reggad
WR 250 L = enduro 2-takt
YZ 250 F = cross 4-takt
YZ 250 L = cross 2-takt
Sen tillkommer ev importhojar med andra beteckningar.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Eh, alltså nu blir jag förvirrad här. Hur många 'varianter' av WR250 har man gjort??
Mig veterligen så finns det tre olika (egentligen två olika):
WR250R resp X där R är en offroad med 18/21 hjul och X är motard-varianten med 17” hjul.
Långa service-intervall o lv-reggade cyklar.

WR250F är en helt annan cykel!
Ett tävlingsredskap med täta service-intervaller. Finns både som lv- och e-reggat på beg marknaden.

Ska det köras lite grus o stig (nöjesåka) så är det alltså WR250R som gäller!
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag undrar om inte en 450cc endurohoj av nyare modell skulle varit den perfekta äventyrshojen. Om man på något sätt kunde förlänga service intervallerna. En skaplig oljekylare borde kunna göra att oljan klarar sig längre. Har även noterat att ktm 500 exc 450 exc och 350 exc har ett ganska mycket större oljefilter än vad tex klx 450 och klx 230 har. Det borde alltså inte vara ett bekymmer att köra längre på samma filter.
22hk är på tok för lite för dom milslånga rakorna som finns i skogarna som jag kör i.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Jag undrar om inte en 450cc endurohoj av nyare modell skulle varit den perfekta äventyrshojen. Om man på något sätt kunde förlänga service intervallerna. En skaplig oljekylare borde kunna göra att oljan klarar sig längre. Har även noterat att ktm 500 exc 450 exc och 350 exc har ett ganska mycket större oljefilter än vad tex klx 450 och klx 230 har. Det borde alltså inte vara ett bekymmer att köra längre på samma filter.
22hk är på tok för lite för dom milslånga rakorna som finns i skogarna som jag kör i.

Jodå, många som använder 450-501:eek:r som äventyrsmaskiner. Olje och filter byte var 500mil och täta luftfilter byten räcker långt. Täta oljebyten gäller vid hård endurokörning. Tyvärr säljs det inte längre LV-regade enduron längre, man får leta efter äldre hojar som har LV-grejorna kvar och är besiktade med dessa. (Hittar ingen info på KTMs hemsida om dessa går att få LV-regade, troligen säljs även de enbart med orange plåt pga ABS-kravet)
Frågan är om du blir stoppad och bötfälld med orange plåt, hur ofta är trafikpolisen ute på grusvägar ?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jodå, många som använder 450-501:eek:r som äventyrsmaskiner. Olje och filter byte var 500mil och täta luftfilter byten räcker långt. Täta oljebyten gäller vid hård endurokörning. Tyvärr säljs det inte längre LV-regade enduron längre, man får leta efter äldre hojar som har LV-grejorna kvar och är besiktade med dessa. (Hittar ingen info på KTMs hemsida om dessa går att få LV-regade, troligen säljs även de enbart med orange plåt pga ABS-kravet)
Frågan är om du blir stoppad och bötfälld med orange plåt, hur ofta är trafikpolisen ute på grusvägar ?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Dom nya KTM enduro cyklarna är landsvägs registrerade. Jag har en 350exc -20 den är lv regad.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag undrar om inte en 450cc endurohoj av nyare modell skulle varit den perfekta äventyrshojen. Om man på något sätt kunde förlänga service intervallerna. En skaplig oljekylare borde kunna göra att oljan klarar sig längre. Har även noterat att ktm 500 exc 450 exc och 350 exc har ett ganska mycket större oljefilter än vad tex klx 450 och klx 230 har. Det borde alltså inte vara ett bekymmer att köra längre på samma filter.
22hk är på tok för lite för dom milslånga rakorna som finns i skogarna som jag kör i.
Min 450 Gasgas quad har vad jag tror är samma motor som sitter i deras enduro/mx-hojar från samma period.
Dock har motorn i quaden en stor oljebehållare framför motorn som jag tvivlar finns på de 2-hjulade modellerna.
Har inte använt den på länge och minns inte oljemängden, men manualen säger 1800ml. En hel del mer än vad en normal 450 enduro brukar ha va?
Manualen säger iaf 60 timmars bytesintervall på oljan. Nu är den gjord för att köras på bana, så det går nog att stretcha intervallen rätt ordentligt vid grusvägskörning.
Lågt räknat ger det 180mil mellan bytena.
Om det skulle gå att montera något liknande på valfri enduromotor och öka oljemängden med 100 till 200 procent så skulle många motorcyklar bli intressanta.
Ska ta en närmare titt och se var oljetanken är inkopplad.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
När man byter i min klx 450r så får man ut cirka en liter.
 

kkj

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
landet
Hoj
XT600E -99
Är definitivt inne på att byta min XT600e mot något lättare. Vet inte hur många ggr. jag tvekat att åka in på en stig bara för att jag vet hur jobbigt det kan vara, att behöva vända på trångt utrymme. Det är otänkbart att luta omkull XT:n och dra den under en bom.
Yamaha wr250r: Ja, men den är ju bra mycket dyrare och svår att hitta.
KLX 230 verkar vara kompromissen, eftersom jag lämnat pojkstadiet som går ut på att hela tiden sprätta grus och titta på villka spår man lämnar efter sig.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag undrar om inte en 450cc endurohoj av nyare modell skulle varit den perfekta äventyrshojen. Om man på något sätt kunde förlänga service intervallerna. En skaplig oljekylare borde kunna göra att oljan klarar sig längre. Har även noterat att ktm 500 exc 450 exc och 350 exc har ett ganska mycket större oljefilter än vad tex klx 450 och klx 230 har. Det borde alltså inte vara ett bekymmer att köra längre på samma filter.
22hk är på tok för lite för dom milslånga rakorna som finns i skogarna som jag kör i.
Den hojen du är ute efter finns redan, även om den inte längre tillverkas. CCM GP450. Bara en bit över 130 kg med full adventure-utrustning. BMW motor med 40 hk, men mer går att få ut med omflashning. Dock är den ju extremt ovanlig.

255B87F8-ABC8-4CF2-A28E-F3D094F006A3.jpeg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top