Kawasaki KLX 230.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar för input boys.

Tammer, att flytta ner originalskärmen är något jag faktiskt aldrig tänkt på. Men jag tror inte det skulle vara ett alternativ, kolla närmare på exemplet och hur dom två olika framskärmarna täcker hjulet. Jag vill att framskärmen ska täcka rätt så långt ner så det inte stänker på motorn och avgasböjen när man kör i vått. Annars kunde det varit en helt OK ide.

Niclas, "... ibland är det trevligt att puttra runt med lite lättare hoj på lite mindre stigar"
- Absolut, jag skulle nog gå så långt och säga att jag föredrar att köra på mindre stigar än att ligga på asfalt, ofta bakom andra bilar. Skönast vore om jag fick åka till jobbet på just smala steniga stigar varje morgon, vilket bättre sätt att vakna på en vardag?

En annan kul grej är att upptäcka stockholms förorter och villaområden, särskillt dom med pitoreska smala vägar som mälarhöjden här på västra sidan av södertörn, även sjöängen i trångsund samt stugområdena i kagghamra. Roligast är när man av någon sällsynt anledning behöver gina nerför trappor, det är skitkul med den här hojen, görs med fördel sent om kvällen när ingen ser.

Börje, man har alltså strypt CRF450RL? Det är väl egentligen bara bra, då kanske det finns ett enkelt sätt att 'hacka' den och få ut motorns ursprungliga 50 hästar. Jag fick ju A-behörighet, jag hade nöjt mig med A2 men folk omkring mig sa att det är bäst att ta A med en gång. Så jag kan/får köra i princip vad jag vill.

Apropå hästar, jag såg ett klipp på YT härom dagen där en snubbe hade plockat bort en grej i ljuddämparen på sin KLX230, och fick ett annat ljud. Jag antar att han fick några hästar till, kan det vara så? Det handlar om den här grejen:
IMG_8546.JPG

Och får man göra så här i sverige? Det ändrar väl också utsläppen? Sen går hojen inte alls lika tyst och obemärkt som min gör nu.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tackar för input boys.

En hel del borklippt....

Börje, man har alltså strypt CRF450RL? Det är väl egentligen bara bra, då kanske det finns ett enkelt sätt att 'hacka' den och få ut motorns ursprungliga 50 hästar. Jag fick ju A-behörighet, jag hade nöjt mig med A2 men folk omkring mig sa att det är bäst att ta A med en gång. Så jag kan/får köra i princip vad jag vill.

Lite till borklippt...

Som vanligt när man behöver så...det tog tid..

Här en länk till en diskussion om skillnader mellan US och EU version.

The US ECU (PGM-FI UNIT 38770-MKE-A52) and induction tube (TUBE, AIR CLEANER CONNECTING 17253-MKE-A50) sell as a kit in the UK for £895. This will get the power to about 35bhp I believe, but to achieve the full US stock bhp, I think the throttle body (BODY ASSY., THROTTLE (2HA A) 16400-MKE-A51) is also required. This part is very expensive however - around £1000? Cheaper, and much better, is to get a Vortex ECU, about £500. You need the US induction tube, but the vortex will run with a euro4 throttle body and stock exhaust. Best of all, do the above plus change the exhaust for a FMF or Yoshi full system, and you'll have about 45 bhp and a lighter, tractable bike. And it will be fully off-road legal.

Det krävs om infon stämmer ett kit för i runda slängar 10000 + montering för att konvertera en EU till US.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
DB-killer kallas insatsen. Nu gissar jag bara men jag tvivlar på att det ger mer effekt så länge du inte trimmar motorn också.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag ser, ... tackar. Jag trodde det skulle vara enklare att hacka till sig originalprestandan, men Honda har ju använt helt olika delar när dom satte ihop hojen. Det där är alltså riktigt himla fult, att göra så mot en hoj öht. Att sälja "Honda CRF450" i sverige handikappad på det viset med lite mer än halva motorns effekt. Någon i EU's regelverk krävde väl det så Honda var så illa tvugna att sätta en käpp i sitt eget hjul. Det kunde lika gärna varit två helt olika hojar.

Men vill man ha en US-version CRF450 är det väl bara åka till US och köpa sig en, och importera den till sverige. Med A-kort får man köra den här. Onödigt att köpa en sprillans ny hoj här, för att sedan vara tvungen att bygga om den för 10k. Då hade jag mycket hellre tagit en tripp till amerika och gjort ett litet äventyr av saken.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan strypningen av Hondan ha nåt med utsläppsregler att göra? Bara en spekulation men man kan kanske misstänka att nåt sånt kan ligga bakom det.

Jag har sneglat på dessa lättare 250 hojar bla KLX230 istället för min KLR650C men frågan är ju om man skulle bli nöjd? Skulle velat ha en riktigt lätt hoj men frågan är ju då hur Hondas, Yamahas och Kawas som modeller är om man jämför med KLR650. KLR650 är ju ingen effektmaskin och också tung men man borde ju ha betydligt mer vrid i 650 motorn för att ligga och mata grusväg frågan är om man skulle bli nöjd med en liten offroad?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag har som sagt ännu ganska begräsnade referenser då jag är ny i ämnet. Fick mitt A i början av september och har sedan dess provkört några halvintressanta hojar i och närmast stockholm, så jag kan utgå från dom intryck jag fått under ett par timmars provkörning med varje hoj.

Bla testade jag Yamaha T7 som jag tyckte var för tung, att den också var för hög kan ju ordnas med att sänka den genom att släppa lite på fjädringen fram och bak. T7 är ju ganska flexibel på just sånt, vilket den borde vara med sitt pris.

Om KLX230 inte räcker till, ...? Det beror ju på vad du väger, hur lång du är osv, för allt är ju relativt. Förstår att du kör en Kawasaki KLR650, en bastant hoj som om jag får gissa är jämförbar med T7, och då försökte jag låta bli att kolla på hästkrafterna; kollar på denna sidan om din -99

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/kawasaki/kawasaki_klr650 97.htm

Om du skulle hoppa över från din 650 till min 230 direkt skulle du nog tycka att min var som en moped. Däremot skulle du få möjlighet att jämföra dom två under två dagar, typ köra din 650 en hel dag på smala stigar i skog och vildmark (med allt det innebär som att stöta på fallna träd och behöva vända, lera du halkar omkull i och måste resa hojen .. m.m) , och nästa dag köra *i samma miljö* med min 230, så skulle du förmodligen välja min 230 som vardagshoj därför att den är lättare men fortfarande tillräckligt stark i motorn att föra dig frammåt med relativt kort kommando (dvs inte som en moped).

T7an jag testade.

IMG_8290.JPG
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har som sagt ännu ganska begräsnade referenser då jag är ny i ämnet. Fick mitt A i början av september och har sedan dess provkört några halvintressanta hojar i och närmast stockholm, så jag kan utgå från dom intryck jag fått under ett par timmars provkörning med varje hoj.

Bla testade jag Yamaha T7 som jag tyckte var för tung, att den också var för hög kan ju ordnas med att sänka den genom att släppa lite på fjädringen fram och bak. T7 är ju ganska flexibel på just sånt, vilket den borde vara med sitt pris.

Om KLX230 inte räcker till, ...? Det beror ju på vad du väger, hur lång du är osv, för allt är ju relativt. Förstår att du kör en Kawasaki KLR650, en bastant hoj som om jag får gissa är jämförbar med T7, och då försökte jag låta bli att kolla på hästkrafterna; kollar på denna sidan om din -99

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/kawasaki/kawasaki_klr650 97.htm

Om du skulle hoppa över från din 650 till min 230 direkt skulle du nog tycka att min var som en moped. Däremot skulle du få möjlighet att jämföra dom två under två dagar, typ köra din 650 en hel dag på smala stigar i skog och vildmark (med allt det innebär som att stöta på fallna träd och behöva vända, lera du halkar omkull i och måste resa hojen .. m.m) , och nästa dag köra *i samma miljö* med min 230, så skulle du förmodligen välja min 230 som vardagshoj därför att den är lättare men fortfarande tillräckligt stark i motorn att föra dig frammåt med relativt kort kommando (dvs inte som en moped).

T7an jag testade.

View attachment 457123

Det är det jag tycker verkar så fantastiskt med 230n. Man kan ta sig fram exakt överallt som en hoj kan ta sig fram. Finns inga hinder som stoppar en. Sen att den är trött och tråkig är en annan sak. Att den har ABS och insprut gör den verkligen till den ultimata brukshojen, dock lika (o)sexig som en Volvo V70.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har som sagt ännu ganska begräsnade referenser då jag är ny i ämnet. Fick mitt A i början av september och har sedan dess provkört några halvintressanta hojar i och närmast stockholm, så jag kan utgå från dom intryck jag fått under ett par timmars provkörning med varje hoj.

Bla testade jag Yamaha T7 som jag tyckte var för tung, att den också var för hög kan ju ordnas med att sänka den genom att släppa lite på fjädringen fram och bak. T7 är ju ganska flexibel på just sånt, vilket den borde vara med sitt pris.

Om KLX230 inte räcker till, ...? Det beror ju på vad du väger, hur lång du är osv, för allt är ju relativt. Förstår att du kör en Kawasaki KLR650, en bastant hoj som om jag får gissa är jämförbar med T7, och då försökte jag låta bli att kolla på hästkrafterna; kollar på denna sidan om din -99

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/kawasaki/kawasaki_klr650 97.htm

Om du skulle hoppa över från din 650 till min 230 direkt skulle du nog tycka att min var som en moped. Däremot skulle du få möjlighet att jämföra dom två under två dagar, typ köra din 650 en hel dag på smala stigar i skog och vildmark (med allt det innebär som att stöta på fallna träd och behöva vända, lera du halkar omkull i och måste resa hojen .. m.m) , och nästa dag köra *i samma miljö* med min 230, så skulle du förmodligen välja min 230 som vardagshoj därför att den är lättare men fortfarande tillräckligt stark i motorn att föra dig frammåt med relativt kort kommando (dvs inte som en moped).

T7an jag testade.

View attachment 457123

Tror nog att du har rätt i mycket, KLR650C är inte lämplig efter småstigar har testat men den. Den är tung och man får jobba en ordentligt med den. KLR650 är ju inte heller speciellt effektstark men kan tänka mig att den är mycket mer vridstark vilket säkert märks i lite högre farter efter grusvägarna. Små stigar är nog KLX230 en bättre hoj då den är lättare och smidigare men det skulle vara intressant att testa hur den klarar sig mot KLR:en i högre farter om man vill ligga och mata grusvägar.

Vad väger KLX230 i verkligheten med full tank? Har vägt min KLR och den väger ca 180 kg efter att jag lättat den en hel del fått bort ca 10 kg från den.

Denna KLR är det jag har https://www.motorcyclespecs.co.za/model/kawasaki/kawasaki_klr650 95.htm

Nästa fråga är ju om man bara väljer att importera en färg varför tar man då och väljer svart? En offroad Kawa med detta stuk ska ju vara grön den är ju mycket snyggare i grönt än svart.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Bosse, intressanta observationer. Det man inte har i HK får man kanske i NM, alltså vrid. Jag antar att din KLR har ett bra "bottendrag" ?

Min KLX 230 väger enligt regbeviset 130 kg (tjänstevikt), enligt ett datablad 132 kg "wet" eller "curb weight". Din KLR är i förhållade således en riktigt 'tjockis' på 50 kg mer.

Sedan detta med färgvalet, här i EU är KLX230 svart, utanför EU (USA) grön-vit, men i asien ser jag samma hoj använda blåa, eller även röda plastdetaljer på fram och bakre skärmar. Kolla, dom kan t o m välja färg där borta!?

http://www.kawasaki.co.th/en/motorcycle/klx230

blue.jpg red.jpg

Min svarta tycker jag hur som helst är toppen. Jag gillar vit också, och den svarta går bra ihop med många typer av hjälmar och kläder. Jag kan ju foliera plastdetaljerna om jag vill ha den t ex turkos, eller silver, eller kamo?


Tegel, ja alltså det beror på vad man menar med tråkig. Jag är nyfiken på vad som ger fog för benämningen "tråkig" i just motorcyklar. Jag hade en kinesbyggsats "Retromoped" förra året, det var med denna mitt intresse av förbränningsmotor på en tvåhjuling startade. Den hade 70cc motor och 4 växlar. Jag byggde om den till en riktigt kul liten hoj, sålde den sen på blocket till en entusiast som verkligen gillade vad jag hade gjort med den.

Så här såg den ut i annonsen. Den gick genom ett antal förändringar under loppet av ett år, men när jag till slut efter jag köpt på mig ett par grövre-cc hojar, faktiskt konstaterade att denna var *tråkig*. Den såg allt annat än tråkig ut, men pga den begränsade motorstyrkan och dess ömtåliga/billiga materialval, såg jag dessvärre ingen framtid tillsammans. Jag gjorde dock allt för att trivas, jag drevade om den, bytte däck, skärmar mm, men till slut fick min fåfänga dö. Jag intalar mig fortfarande att *jag var för tung* för den stackars hojen.. , den var ju trots allt min första tvåhjuling med bensinmotor.

IMG_7571.JPG

Nu antar jag att nog alla här i tråden är mer erfarna än jag, vilket jag uppskattar och därför lyssnar. En fråga jag ofta ältar men inte har nån att diskutera med är hur mycket kraft/effekt man egentligen vill ha mellan två hjul innan man tycker att "det räcker". OBS notera *vill ha*, inte *behöver*. Kan vi mäta kraven genom t ex "0 - 100 acceleration"? Eller mäter vi genom att brassa på full gas uppför en backe .. "up-hill" tror jag man kallar det? För att även med dessa metoder har vi kvar variabler så som vikt och storlek på föraren, typ av hjälm och hjälpmedel mot vind, däck, mm.

Om jag förtydligar lite till, i natt gjorde jag några tester: Jag är strax över 180 cm lång, väger strax över 100kg, och min KLX (fabriksinställd / "stock") axar med lätthet upp till 85 kmh i uppförsbacke, och den håller farten tills backen planar varefter den ökar och är strax kring 110 kmh. I nedför befarar jag att den skulle accelerera tills hjullagren tar eld ;) Vid 110 kmh känner jag att jag inte vill köra fortare, inte med min Shoei 'open Jet' hjälm, och inte utan en vindruta framtill på hojen. Frågar du mig under omständigheterna ovan, så är det tillräckligt med kräm i hojen för mig. Hur kan vi ytterligare utvärdera en hoj?

Något jag precis kom att tänka på, nu i sommar var jag och tjejen på väg hem med lätt lastbil från Linköping där jag hade varit med min XJ900 och kuggat, första uppkörningen. Nånstans längs motorvägen hakade två knuttar från Bandidos på (det stod så på deras ryggar), båda körde Harley med hastigheten 140 kmh. Jag hängde med ett tag tills min Camilla började gnälla över farten. Deras motorcyklar hade inga vindrutor, det var liksom vanliga Harly med högre styren och låg sadel. Hur kan dom köra så snabbt, med skägg och allt!? Jag kommer inte ihåg typ av hjälm dom hade, men jag tror det var öppna hjälmar med skyddsglasögon.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Bosse, intressanta observationer. Det man inte har i HK får man kanske i NM, alltså vrid. Jag antar att din KLR har ett bra "bottendrag" ?

Min KLX 230 väger enligt regbeviset 130 kg (tjänstevikt), enligt ett datablad 132 kg "wet" eller "curb weight". Din KLR är i förhållade således en riktigt 'tjockis' på 50 kg mer.

Sedan detta med färgvalet, här i EU är KLX230 svart, utanför EU (USA) grön-vit, men i asien ser jag samma hoj använda blåa, eller även röda plastdetaljer på fram och bakre skärmar. Kolla:
View attachment 457136 View attachment 457137

Min svarta tycker jag hur som helst är toppen. Jag gillar vit också, och den svarta går bra ihop med många typer av hjälmar och kläder. Jag kan ju foliera plastdetaljerna om jag vill ha den t ex turkos, eller silver, eller kamo?


Tegel, ja alltså det beror på vad man menar med tråkig. Jag är nyfiken på vad som ger fog för benämningen "tråkig" i just motorcyklar. Jag hade en kinesbyggsats "Retromoped" förra året, det var med denna mitt intresse av förbränningsmotor på en tvåhjuling startade. Den hade 70cc motor och 4 växlar. Jag byggde om den till en riktigt kul liten hoj, sålde den sen på blocket till en entusiast som verkligen gillade vad jag hade gjort med den.

Så här såg den ut i annonsen. Den gick genom ett antal förändringar under loppet av ett år, men när jag till slut efter jag köpt på mig ett par grövre-cc hojar, faktiskt konstaterade att denna var *tråkig*. Den såg allt annat än tråkig ut, men pga den begränsade motorstyrkan och dess ömtåliga/billiga materialval, såg jag dessvärre ingen framtid tillsammans. Jag gjorde dock allt för att trivas, jag drevade om den, bytte däck, skärmar mm, men till slut fick min fåfänga dö. Jag intalar mig fortfarande att *jag var för tung* för den stackars hojen.. , den var ju trots allt min första tvåhjuling med bensinmotor.

View attachment 457135

Nu antar jag att nog alla här i tråden är mer erfarna än jag, vilket jag uppskattar och därför lyssnar. En fråga jag ofta ältar men inte har nån att diskutera med är hur mycket kraft/effekt man egentligen vill ha mellan två hjul innan man tycker att "det räcker". OBS notera *vill ha*, inte *behöver*. Kan vi mäta kraven genom t ex "0 - 100 acceleration"? Eller mäter vi genom att brassa på full gas uppför en backe .. "up-hill" tror jag man kallar det? För att även med dessa metoder har vi kvar variabler så som vikt och storlek på föraren, typ av hjälm och hjälpmedel mot vind, däck, mm.

Om jag förtydligar lite till, i natt gjorde jag några tester: Jag är strax över 180 cm lång, väger strax över 100kg, och min KLX (fabriksinställd / "stock") axar med lätthet upp till 85 kmh i uppförsbacke, och den håller farten tills backen planar varefter den ökar och är strax kring 110 kmh. I nedför befarar jag att den skulle accelerera tills hjullagren tar eld ;) Vid 110 kmh känner jag att jag inte vill köra fortare, inte med min Shoei 'open Jet' hjälm, och inte utan en vindruta framtill på hojen. Frågar du mig under omständigheterna ovan, så är det tillräckligt med kräm i hojen för mig. Hur kan vi ytterligare utvärdera en hoj?

Något jag precis kom att tänka på, nu i sommar var jag och tjejen på väg hem med lätt lastbil från Linköping där jag hade varit med min XJ900 och kuggat, första uppkörningen. Nånstans längs motorvägen hakade två knuttar från Bandidos på (det stod så på deras ryggar), båda körde Harley med hastigheten 140 kmh. Jag hängde med ett tag tills min Camilla började gnälla över farten. Deras motorcyklar hade inga vindrutor, det var liksom vanliga Harly med högre styren och låg sadel. Hur kan dom köra så snabbt, med skägg och allt!? Jag kommer inte ihåg typ av hjälm dom hade, men jag tror det var öppna hjälmar med skyddsglasögon.
Kul att du började din karriär med en kinabyggsats, jag också!
Du sätter fingret på något viktigt, vad man behöver och vad man vill ha. Enligt mig behöver man ha cirka 20hk för att ta sig fram överallt + motorväg. Däremot vill jag ha typ 500hk. :yoparty Du verkar vara en rationell och praktisk person. Jag har släng av de dragen också, därav mitt val av vinterhoj. Mitt val av sommarhoj är däremot inte helt rationellt. Jag behöver inte 140hk, men det är nice. :tungan
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tegel, tackar. Du låter som en aningens mer passionerad karaktär.

OK, så låt oss säga att du hade en hoj med säg 500 hk, vad hade du gjort med den? *Var* hade du kört, *hur* hade du kört, och utan att försöka låta för mycket som en morsa; hur länge tror du att det hade räckt innan du blivit nyfiken på 'lite mer'? Samt hur hade plånboken reagerat med den extra service som hög prestanda kräver, och hur stor betydelse har vikten på själva hojen för dig, med åtanken att den kanske behöver bärgas/ lyftas/ ledas nån gång?

Ja, det märks nog att jag är en praktiker, men jag tillåter mig att drömma ibland också. Dessvärre mest mardömmar att jag kör nånstans ute i vildmarken och har en packning + ryggsäck med 1000 liter bensin, nojig över att få soppatorsk. Lustigt då ingen direkt dött av soppatorsk, snarare av svält och dehydrering.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tegel, tackar. Du låter som en aningens mer passionerad karaktär.

OK, så låt oss säga att du hade en hoj med säg 500 hk, vad hade du gjort med den? *Var* hade du kört, *hur* hade du kört, och utan att försöka låta för mycket som en morsa; hur länge tror du att det hade räckt innan du blivit nyfiken på 'lite mer'? Samt hur hade plånboken reagerat med den extra service som hög prestanda kräver, och hur stor betydelse har vikten på själva hojen för dig, med åtanken att den kanske behöver bärgas/ lyftas/ ledas nån gång?

Ja, det märks nog att jag är en praktiker, men jag tillåter mig att drömma ibland också. Dessvärre mest mardömmar att jag kör nånstans ute i vildmarken och har en packning + ryggsäck med 1000 liter bensin, nojig över att få soppatorsk. Lustigt då ingen direkt dött av soppatorsk, snarare av svält och dehydrering.

Du har ju helt rätt. Hade jag haft 500hk så hade jag drömt om 1000hk efter några månader. Det finns inget rationellt bakom det. Därför har jag just nu landat på 140hk. Finns många hojar med 200hk+ men den extra kostnaden för försäkring med mera rättfärdigar inte det för mig. Alla har vi våra prioriteringar.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Något jag precis kom att tänka på, nu i sommar var jag och tjejen på väg hem med lätt lastbil från Linköping där jag hade varit med min XJ900 och kuggat, första uppkörningen. Nånstans längs motorvägen hakade två knuttar från Bandidos på (det stod så på deras ryggar), båda körde Harley med hastigheten 140 kmh. Jag hängde med ett tag tills min Camilla började gnälla över farten. Deras motorcyklar hade inga vindrutor, det var liksom vanliga Harly med högre styren och låg sadel. Hur kan dom köra så snabbt, med skägg och allt!? Jag kommer inte ihåg typ av hjälm dom hade, men jag tror det var öppna hjälmar med skyddsglasögon.

Det där har jag också tänkt på, speciell med den körställningen. Jag tycker det börjar bli lite jobbigt redan vid 100-110 km/t med en upprätt körställning (Honda cb 400 -82). Fartvinden sliter i hjälmen och körningen blir lite ansträngd.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Igår kväll / natt provade jag faktiskt att sitta upprätt på hojen i 100 kmh på motorvägen. Det gick så där, det blev en del motstånd, man förstår att luften har en densitet. Jag blev som ett segel med min stora läderjacka och öppna hjälm som ville lyfta av skallen på mig. Provade emellanåt maxa hojen på rakorna och kom upp i 120 kmh med lite ansträngning, dock inget jag gärna kör i en längre tid. Efter det kändes 90 som att köra en 25-moppe på cykelväg.

Vill tillägga att jag inte hade något problem med vindfång under framskärmen, skärmen verkar vara riktad nedåt lite grann, samt är den också aerodynamiskt utformad, så det blir snarare ett neråt-tryck på framgaffeln i högre hastigheter.

Nej, det blev ett par fina utflykter i alla fall, här med Bornsjön i bakgrunden. Upptäckte en ny skogsväg, träffade en man med hund som jag hälsade på och frågade om här fanns vildsvin, och det fanns det gott om, men dom var tydligen blyga och ville inte ut förrän på kvällen, och dom höll mest till vid leriga partier. Så jag fick dessvärre inte se dom igår heller.

IMG_8561.JPG


Senare på kvällen kände jag för en tur till Nynäshamn, (ville testa köra 'strandpromenaden' åt motsatt håll). Så jag hoppade på hojen och drog ut i natten, slingerbulten är särskilt läskig nattetid då man aldrig vet om det kommer en älg eller nåt annat fyrbent i vägen. Jag kom på mig själv köra i 35-40 vissa kurvor. Det var hur som helst en klar natt igår, bulten är ännu läskigare i dimma. Här Coop i Spångbro.

IMG_8568.JPG


Det blev en liten kors-och-tvärsare genom grödingelandet, förbi Stora Vika kom jag till nynäshamn bakvägen, kryssade lite bland villorna på höjden och sen ner mot Hamnviksvägen och Lövhagen för att koppla på strandvägen. Det var så klart helt svart, mörkt men mysigt. Tog av mig hjälmen och lyssnade på havet, pinkade mot något jag tror var en tall, värmde händerna på växellådan lite och hoppade för att få igång blodfödet. Tog dessvärre inga bilder, man kunde knappt se bränningarna då inte ens månen fanns.

Hemmåt valde jag gamla nynäsvägen, kopplade senare på 225 för att senare ta en paus vid Rosenhill och värma händerna på motorn igen. Det är inte mitt oljespill, jag ville bara ha anslagstavlan i mitten bakom hojen.

IMG_8572.JPG
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Du har ju helt rätt. Hade jag haft 500hk så hade jag drömt om 1000hk efter några månader. Det finns inget rationellt bakom det. Därför har jag just nu landat på 140hk. Finns många hojar med 200hk+ men den extra kostnaden för försäkring med mera rättfärdigar inte det för mig. Alla har vi våra prioriteringar.

Jag tror gränsen för när man är nöjd går där det inte känns som att man kan kontrollera effekten. Att man förr i tiden tyckte att hojar med typ 80 hk var fruktansvärda bestar var ju för att ramarna var gjorda av al dente spaghetti, bromsarna av trä och fjädring bestod av 2 cykelpumpar i var ända av motorcykeln.

Åk ut på en 200+ hk ny motorcykel så är den så snäll att det inte känns som en stor grej, bara att snabbspolningen av verkligheten går lite snabbare när man vrider på. Ju mer man kör desto mer vänjer man sig vid effekten också.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Erick, det ska jag göra. Kul!

Hämtade några paket hos Probike igår, tillbehör och delar till min KLX230.

IMG_0367.jpg

Först det där självklara som man måste ha.

IMG_0370.JPG

Och sen lite reservplaster, bra att ha. Skogen är full med grenar och kvistar som vill rista nya repor i min hoj.

IMG_0371.JPG

Och så det där feta styret. Vet inte riktigt hur pass mer hållbart detta är jämfört med det som satt på från fabriken, men fetare är det så det måste vara bättre!

IMG_0374.JPG
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag ser, ... tackar. Jag trodde det skulle vara enklare att hacka till sig originalprestandan, men Honda har ju använt helt olika delar när dom satte ihop hojen. Det där är alltså riktigt himla fult, att göra så mot en hoj öht. Att sälja "Honda CRF450" i sverige handikappad på det viset med lite mer än halva motorns effekt. Någon i EU's regelverk krävde väl det så Honda var så illa tvugna att sätta en käpp i sitt eget hjul. Det kunde lika gärna varit två helt olika hojar.

Men vill man ha en US-version CRF450 är det väl bara åka till US och köpa sig en, och importera den till sverige. Med A-kort får man köra den här. Onödigt att köpa en sprillans ny hoj här, för att sedan vara tvungen att bygga om den för 10k. Då hade jag mycket hellre tagit en tripp till amerika och gjort ett litet äventyr av saken.

Anledningen till att EU-modellen är en separat hoj är som konstaterats tidigare i tråden mycket riktigt att den ska kunna klassas som A2-hoj. När A2-klassen infördes var det normalt att man med enklare strypningar förändrade en A-hoj så att prestanda sänktes. Det innebar dock att det också var relativt lätt att återställa en A2-hoj till full effekt vilket ledde till "fusk".. Därför har man någon gång under de senaste åren infört regler som innebär att en A2-hoj ska vara en separat produkt från den obegränsade hojen, och det brukar tillverkarna göra bl.a. genom separat ECU och en del andra förändringar. Alltså det som du ser i inlägget ovan. På sätt och vis logiskt, om man tycker att det viktigaste är att A2-förare inte ska kunna fuska med effekten. Nackdelen är såklart att det numera blir kostsamt (i praktiken olönsamt) att återställa sin A2-hoj till A när man erhållit det obegränsade kortet, och ev. också regelmässigt omöjligt (hojen behöver ju omregistreras med full effekt vilken troligen inte är möjligt pga helfordonsgodkännande).
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Anledningen till att EU-modellen är en separat hoj är som konstaterats tidigare i tråden mycket riktigt att den ska kunna klassas som A2-hoj. När A2-klassen infördes var det normalt att man med enklare strypningar förändrade en A-hoj så att prestanda sänktes. Det innebar dock att det också var relativt lätt att återställa en A2-hoj till full effekt vilket ledde till "fusk".. Därför har man någon gång under de senaste åren infört regler som innebär att en A2-hoj ska vara en separat produkt från den obegränsade hojen, och det brukar tillverkarna göra bl.a. genom separat ECU och en del andra förändringar. Alltså det som du ser i inlägget ovan. På sätt och vis logiskt, om man tycker att det viktigaste är att A2-förare inte ska kunna fuska med effekten. Nackdelen är såklart att det numera blir kostsamt (i praktiken olönsamt) att återställa sin A2-hoj till A när man erhållit det obegränsade kortet, och ev. också regelmässigt omöjligt (hojen behöver ju omregistreras med full effekt vilken troligen inte är möjligt pga helfordonsgodkännande).

Allt för att ta död på all eventuell återväxt inom hojåkningen. :fakta
 

kkj

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
landet
Hoj
XT600E -99
Uncletom har ett antal intressanta inlägg. Vad gäller ljud så ogillar jag att en MC låter som en gräsklippare. Jag har tillochmed gjort så att min gräsklippatre inte låter som en gräsklippare. På min XT6700e satt det ett slags "sport" ljuddämpare. Låter inte så överdrivet mycket. men med mera "klang". Man vill inte stiga av av misstag då man är ute och kör, därför att man tror att man står still.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top