Kawasaki KLX 230.

Ph-92

Medlem
Gick med
4 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
En Er6a
Tjena,

Är sugen på en liten och smidig offroad och fick upp ögonen för Kawasaki KLX230, mest pga. priset (44 900kr).

Den ska tydligen ha 19hk med en vikt på 134kg.

Någon som testat en och kan säga om det är något att ha? duger 19hk för att ha roligt eller är det för klent?
 

Boouy

Medlem
Gick med
16 Oct 2011
Ort
Sundets Pärla
Hoj
2019 Yamaha MT09
Har en CRF250L med ”22 hk” och den jäveln orkar knappt sprätta lös på grusvägar i 30+ kmh.. så nej roligt är det inte med 20hk... men det beror ju på vad du anser är roligt.

Du får ju provköra en hos handlaren :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tar man ett exempel ur högen, så har en XT550 från början av åttiotalet dubbla hästarna och väger 4 kilo mer. Bort med originalsystemet så väger den mindre än Kawan.

Hur är det ens möjligt?

Jag hyrde förresten en KLX 200-300(?) helt ny, och den var rolig i badbyxor och gympaskor iaf:banana Fast slöö såklart
 

Ph-92

Medlem
Gick med
4 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
En Er6a
Tack för svar:tummenupp har inte orkat åka in till stan och prova en än men får såklart göra det. :)

Kanske ändå är läge att satsa på något större, har dock haft både KTM 660 och 690 och känner inte att jag är i behöv av den effekten. Svårt att hitta något mellanting :D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag har kört 25 mil på KLX 250 på Kreta. Lättkörd och "käck", men slö. Man fick gasa friskt både på större vägar och i bergen (mycket berg på Kreta) och man fick tänka sig för väldigt noga om man ville köra om någon i uppförsbackarna.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Är det inte bättre att sätta en bevakning på blocket och jaga efter en WR250R istället...?
Inte jordens mest lätthittade cykel (känns som om ägarna sitter på sina hojjar rätt länge) men dyker upp då o då.
Bra recensioner och ~30 hk på ungefär samma vikt borde betyda en betydligt roligare cykel än KLX:en.
:fakta
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag köpte den förra veckan, hos Probike här i Sätra, och jag älskar den. Hur pass slö den är kan jag inte riktigt svara på eftersom mina få referenser är en Honda XL500s, en Yamaha XJ900, och en Suzuki GS450 som jag för övrigt pendlar till jobbet med.

Däremot vill jag framhäva KLX:ens mycket kapabla terrängfärdigheter. Härom dagen var jag ute i skymningen och spanade på vildsvin. Jag hade aldrig kunnat komma åt dom naturområden så smidigt om jag inte haft min fina KLX230 "enduro".

IMG_8254.JPG

Samtidigt kan jag använda den till att pendla med, köra på Mälarhöjdens smala och backiga gator (nästan som Italien eller Grekland!). Här en bild från ikväll med utsikt mot stockholm från en höjd på Edsbergsgränd.
IMG_8479.JPG

Kan nämna att den har väldigt bra tryck i låga varv.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Har nu kört nästan 1000 km med min KLX, den blir bara skönare ju mer jag kör den. Förra veckan gjorde jag min första service, efter typ 700 km. Köpte 4 liter olja, blev rekommenderad Motuls syntetiska 10-40 olja "7100", den är röd och ser ut som hallonsaft, och den luktar gott. Filter och olja köpte jag hos Lindström Racing i södertälje.

IMG_8455.JPG

Samt ett par momentnycklar hos Biltema tillsammans med en "1L" oljekanna att måtta med. Momentnycklarna är toppen om man känner sig osäker på hur hårt man vill spänna skruvarna. Jag vill inte dra sönder en gänga på min nya hoj.

IMG_8475.JPG

Passade faktiskt på att köpa två filter då jag planerar en service till efter nyår nån gång, kanske tidigare om jag ska köra i vinter.

Oljan rann svart ur motorn. Här ett av dom nya filtren tillsammans med det gamla. Fjädern där måste sitta innerst/bakom filtret för att hålla det mot pipen i det där locket. Det är svårt att få fjädern att sitta utan nåt att klibba fast den med. Jag misstänker att man använt loctite till detta, jag klibbade dock fast den med en klick fett.

IMG_8467.JPG

Så här ska det nya filtret monteras. Jag torkade bort all svart olja från 'filter-facket', sen placerade jag fjädern, och sen på med locket med filtret på och skruvade fast det med 9nm drag.

IMG_8472.JPG

Märkligt att handboken inte nämner nåt om hur man kan få fjädern att hålla sin plats. Det är omöjligt utan nån form av trögare gegg. Skulle tuggummi funka?

spring.jpg
 
Last edited:

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag provade denna modell för några veckor sen. Som en trimmad moppe typ! Inget jag hade velat skjutsa på direkt. Det jag störde mig på var att den kändes inte riktigt fullvuxen, väldigt smal i formen :va hade velat prova hondas lilla crf250l och jämföra :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Det vore väl OK att lägga hojen på sidan nånstans, men jag vill inte repa eller skapa några märken i den. Jag har (peppar) inte ramlat / vält med den, ännu. Det och att jag använde BRF:ens undercentral som verkstad, och där är det betonggolv. Jag hade kunnat lägga den på en gräsmatta utanför men det var regnigt och kallt den dagen, minns jag.

Hondas CRF250L provade jag ett par dagar innan jag köpte min KLX, samt Yamahas WR250X (modifierad), tror dagen innan. Båda mycket kapabla hojar, men höga och alldeles för ljudliga, inte alls lika behagliga att köra som KLXen, som jag hade provkört veckan innan. Att den är smal är bara en fördel när jag vill köra mellan stenbumlingar och hinder för vägar jag gärna vill utforska.

I eftermiddags när solen tittade fram kunde jag inte motstå att gå ut och hojja lite, det blev lite sent, och svinkallt! Tänkte köra till Nynäshamn en sväng men ödet styrde mig in på grusvägarna nånstans i Tullinge, och vid ett tillfälle hamnade jag högt upp på en skidbacke. Bland höstlöv, rådjur och kaniner i trängsel vill man inte brassa på, snarare njuta av sällskapet och den friska luften. Det fanns faktiskt något som kallas "hjulspåret" där borta tänka sig, bara för mig.

IMG_8511.JPG
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag var sugen på att köpa en som pendlarhoj. För mig föll det på att jag tyckte de var lite för nya och fina. Snålheten tog över och jag köpte en slr650 istället. Saknar abs och insprut. Om jag fortsätter köra på vintern i några år till så blir det nog en versys 300 när de gått ner lite i pris.

Jag tänker att KLXen är en hoj man kan ta sig fram med överallt, utom på motorväg. Vad toppar den? 100?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Den är mycket riktigt inte gjord för motorväg och längre rakor, att pendla till jobbet med skulle däremot funka fint, om du inte pendlar alltför långt. Jag har varit uppe i nånstans mellan 115 och 120 kmh när jag provade maxa, dock med lite ansträngning. Den drar lätt upp i 105-110, fast mellan 90-100 får man luta sig frammåt och liksom stånga sig genom luften med huvet (jag har Shoeis jet-hjälm "J.O." med nedfällbart ögonskydd endast). Har man inte motvind så tar det ytterligare några sekunder från 100 till 120. Med integralhjälm och kanske en liten vindruta på hojen skulle det nog kännas aningens skönare. Annars är min favvishastighet typ 70-80 på asfalt, och 40-70 på grus (20-30 med djur och action omkring).

Jag vill visa hur jag sitter på min KLX. Fabriken har satt bakre fjädern på andra steget (av 5), vilket är näst mjukast, jag kan alltså spänna den tre steg till och sitta lite högre om jag vill. KLX230 har en sitthöjd på 88,5cm default utan mig på (Honda CRF250L har 87cm). Jag väger strax över 100kg dessa dagar och är 185cm lång.

IMG_8359.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Då det är KLX-tråden kan jag passa på att ändå visa lite fler bilder på min nya KLX 230 ABS. Jag får inte nog av den verkar det som, och det blir bara 'värre' nu när det är regnigt och mulet och jag också är sjuk, så blir jag bara deppig över att inte köra. Samt detta mörker vi lever med halva året här uppe, inget direkt upplyftande. Önskar jag bodde i Spanien, har en bekant där som kör jeep i bergen året runt!

Här råkade jag hamna på en slags joggingbana, det var sent och kallt så ingen var där. Jag kom från norr där jag avvikit från Flottiljvägen in på steniga skogsvägar och därifrån följt skyltar mot "Lida", mycket spännande vägar där i skogen med korsningar och många olika stigar att välja bland. Som vägarna såg ut på den gamla tiden.
IMG_8508.JPG

Och här på en stenig och lagom trög väg omkring Hamra Grustag. Det är på vägar som denna jag tror min KLX riktigt glänser.
IMG_8513.JPG

Så en liten 'smygshot' från buskarna, så här ser skönheten ut i sin naturliga miljö där den trivs bäst, vildhästen i .. det vilda!
IMG_8514.JPG

För att skapa lite kontrast kan vi även betrakta den ur ett mer civiliserat perspektiv, här nånstans i Farsta vid en slags herrgård. Den ser lite rastlös ut med bar asfalt under däcken, tycker ni inte?
IMG_8516.JPG

Härom natten tourade jag kring Drevviken lite, inte hela, maken till splittrad sjö, ser ut som ett stort "Z" nån stämplat in i kartan mellan Farsta, Tyresö och Haninge. Här vid Skrubba kyrkogård, en plats att verkligen testa hur tyst hojen kan vara. Jag smög faktiskt runt hela Skrubba Alle ner till dom gamla gårdsbyggnaderna, hälsade på några ungdomar där som rökte utanför. Det är tydligen nåt HVB-hem där läste jag senare hemma på internet.
IMG_8527.JPG

Så slutligen ett litet tips på en fin badplats ... sommaren då, här vid Sjöängen/Trångsund, faktiskt rakt mittemot Skrubba på andra sidan. Det går en brygga från sandstranden över till en intressant klippa ute i sjön där man kan ligga och sola. Jag tänkte tanken "Ska jag ..?", men naa-ej, hade bara hjälmen med mig idag, glömde flytvästen hemma. Jag vet vad ni tänker men jag parkerade faktiskt på parkeringen en bit från badet som vanligt folk, man är ju ingen hulligan.
IMG_8521.JPG
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Något jag ofta tänker på är hur det vore att ha framskärmen närmare hjulet, som trial-cyklarna. Jag har gjort en liten skiss på det där jag lånat en generisk framskärm från ebay. Tänkte om man kunde göra nån stabil båge över framhjulet som man fäster skärmen i och spänner/skruvar fast den i gaffeln så den sitter stabilt, för att göra den aningens mer vägorienterad. Är det en bra ide?

20KLX230B_fender test compare.jpg

.. och så tänker jag kanske några tjockare däck på för att 'flyta' bättre över steniga vägar. Har mätt lite och jag tror jag kan ha fram 100 brett däck, samt bak ca 130-140 mm brett. Men då är det med ganska liten marginal mot kedjan.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Funderar ytterligare över Booys erfarenheter med sin CRF250L:
"Har en CRF250L med ”22 hk” och den jäveln orkar knappt sprätta lös på grusvägar i 30+ kmh"

Intressant vore, även om det kanske är lite känslig info för vissa, vad väger du? Allt är ju som vi vet relativt. Sätter vi en 80-kilos kille, eller tjej, på en 250 så kommer den sprätta grus var som helst. Men sätter vi köttbit som jag själv på den så kan vi räkna ut att den kommer gå trögare.

Något som återstår för mig är att lära mig 'sprätta' lite med min KLX230. Jag håller fortfarande på att vänja mig vid den. Jag är i övrigt rätt så ny i MC-världen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Något jag ofta tänker på är hur det vore att ha framskärmen närmare hjulet, som trial-cyklarna. Jag har gjort en liten skiss på det där jag lånat en generisk framskärm från ebay. Tänkte om man kunde göra nån stabil båge över framhjulet som man fäster skärmen i och spänner/skruvar fast den i gaffeln så den sitter stabilt, för att göra den aningens mer vägorienterad. Är det en bra ide?

View attachment 457094

.. och så tänker jag kanske några tjockare däck på för att 'flyta' bättre över steniga vägar. Har mätt lite och jag tror jag kan ha fram 100 brett däck, samt bak ca 130-140 mm brett. Men då är det med ganska liten marginal mot kedjan.

Går det att flytta ned skärmen så gör det. Mycket snyggare. Sen slipper du det vindfång den groteska originalskärmen kan utgöra, åtminstone var det så på äldre offroad typ XT500.
Grövre däck är väl aldrig någon nackdel.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Har en Yamaha WR250r och det är ju inte direkt en raket det heller med sina 30hästar. Men det spinner loss på dom 3 första växlarna på grus och går fint att åka motorväg med. Riktigt trevlig hoj tycker jag. Har oxå en KTM 990adv som gillar att spruta grus, men ibland är det trevligt att puttra runt med lite lättare hoj på lite mindre stigar. :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tar man ett exempel ur högen, så har en XT550 från början av åttiotalet dubbla hästarna och väger 4 kilo mer. Bort med originalsystemet så väger den mindre än Kawan.

Hur är det ens möjligt?

Jag hyrde förresten en KLX 200-300(?) helt ny, och den var rolig i badbyxor och gympaskor iaf:banana Fast slöö såklart
Sannolikt för att med lite matematik så visar det sig att det är en hoj som går att köra med A2.
Jag har också undrat över detta...

Honda har en CRF450RL-CRF450L som i US-utförandet har snudd på 50 kusar -om jag kommer ihåg rätt- men i europavarianten hittar man bara typ 25-30 st...

Högst sannolikt för att den ska kunna kvala in som A2-möjlig hoj. Ju lättare hoj desto mindre pulver...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top