Kawasaki KLX 230.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vad skulle dina däck vara bra på egentligen? På en trial hoj endast? Tycker bakdäcket som följde med original verkar vara gjort av tuggummi. Bara kört 24 mil men det syns redan att det är använt. Nu väger jag ju 100 kg men ändå. Har mest kört terräng (lagligt på min mark i arbetssyfte), lite grusväg samt kanske 4 mil asfalt i moderata hastigheter då det är det enda denna hoj mäktar med. Enligt vad du skrev tidigare så kom du 700 mil på ditt bakdäck?
Jag villa nog ha ett liknande bakdäck igen fast hårdare så det håller lite bättre. Läser man på nätet om de som kör "off-road" så verkar Mitas vara populärt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag var väl lite fåfäng där mer att utseendet kom i första hand, "elvis-däck" vet du. Men nu vet jag bättre. Och ja, jag körde nog ca 700 mil på originaldäcket innan det tog helt slut, mönstret var väl typ 1 mm.

Ja, Mitas verkar vara grejen. Efter att ha botaniserat bland olika däck nu på Dexon, så skulle jag i ditt fall rekommendera Mitas följande däck :
Mitas C-02 & E-13.jpg
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag vill ju prova köra TET i augusti så det måste vara lite landsvägsorienterat. Ska kolla Dexon.

Edit:Screenshot_20210716-112853_1.png
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Elmhult: Jamen då vill du ha mitt nya bakdäck, Trailmax. Jag ska berätta lite mer om däcket här.

Jag avsåg att köra till VÄLLSTA och den där stora sköna avfallsanläggningen som ligger mellan Upplands Väsby och Kungsängen (väg 267). Men i passionens hetta på E4an i 110 kmh missade jag så klart avfarten, och hamnade istället på Rotebrokrossen och Thomas Betong. Det var inte meningen, men helt underbart, nu ska det testas bakdäck!

(Om Vällsta berättar jag i Olovlig Terrängkörning -tråden)
IMG_2742.JPG


Nu måste vi förstå att jag är en lekman, alltså ingen proffs eller ens erfaren motorcyklist. Jag kan endast delge min begränsade upplevelse av detta däck, här på detta underlag.

Jag började med att köra lite sporadiskt slarvigt, svänga, gasa, och bromsa. Försökte få hojen i obalans på mitt lama nybörjarsätt (hoppas ingen filmade !!). Då jag inte riktigt hade utrymme att komma upp i någon högre hastighet, annat än på stenbergets baksida så kunde jag ändå redan här konstatera att däcket faktiskt håller vad Dunlop lovar;

"... särskilt för gatcyklar med större kapacitet. Trailmax har en hållbar nylonlagerkonstruktion som ger en trygg känsla både on- och off-road. Trailmax har testats under tuffa förhållanden och har ett slitbanemönster med hög kontakt och riktade mönsterklackar, vilket passar för torra och steniga förhållanden.".

Japp! Det här är *torra och steniga förhållanden*. Mitt mod när det gäller att GASA PÅ är begränsat av två faktorer, 1) min självbevarelsedrift och 2) min sympati för hojen. Men vi kan lugnt konstatera att detta däck gör sitt jobb här, visst hade ett grovnabbat MITAS C-02 haft bättre grepp, det kan t o m jag utröna av att titta på mönstret. Men att kombinera två egenskaper (asfalt & offroad) i ETT däck har Dunlop enligt mig gjort helt OK här.

IMG_2703.JPG


På stenbergets baksida finns en bred fin grusväg. Ingen direkt paris-dakarstil för att gruset är just grövre grus och inte ökensand, det blir alltså inget löst underlag idag, dock tillåter vägen 60-70 kmh uppför backen, där just "uppför" utmanar bakhjulets stabilitet och fäste.

(Nerför var en annan femma, då utmanar vi framhjulet och bromsarna mest)

IMG_2713.JPG

Backdäcket bet sig fast i marken mesta vägen, lite slir i början då jag med flit försökte rivstarta. Jag vet inte exakt lutning i grader på backen, det är inget hill-climb, men motorn fick i alla fall jobba. Och däcket hängde med!

Väl uppe stannade jag en stund, mest för att kolla den storslagna utsikten. Mycket vackert att se så här omkring sig uppe på berget, och lätt att tappa fokus. Men här och nu visste jag att jag gjort rätt val, Dunlops Trailmax hade tagit mig hit på motorväg i 90-110 kmh, samt hade däcket med lätthet skjutit mig uppför "Mount Väsby".

IMG_2717.JPG


Finns det nån klass i 230cc motorcykel på Pikes Peak? Dom har väl asfalt där idag, hmm.. no problem! ?

IMG_2734.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag bör nog också passa på att meddela detta med "På egen risk", inom områden som detta där det dagtid pågår en industri med fordon som .. dessa;

IMG_2702.JPG

Men ikväll hade Big Boy Albin med vänner tagit ledigt, och stod stilla och tittade på när jag lånade deras sandlåda.

Något oroande var emellertid det där mystiska röset någon hade byggt upp, lite längre än mitten av ytan uppe på toppen av berget. Som ett 'staket' utan någon som helst passage.

Måste kolla ..., går av hojen och går stelt mot stenvallen.

IMG_2722.JPG


.. vänder mig om och kollar tillbaka. Underligt. Varför vill dom inte att man går på den här biten av toppen? Mycket bättre utsikt härifrån ju ...

IMG_2733.JPG


.. sprickor i marken, ... stup mot kanten ...

IMG_2730.JPG


Vänder mig om igen, och ... fler sprickor i marken? Något säger mig att jag är på fel sida om den där stenvallen.

IMG_2732.JPG


Kom ganska snabbt att tänka på det där 'raset' jag noterade 10 minuter tidigare, nerifrån berget. Där uppe på toppen stod jag nu, precis vid avgrunden, med sprucken mark under mig.

IMG_2711.JPG

Vet inte om ni kan tänka er hur farbror Tomas ser ut när han smyger, handsvetten var tydlig och jag kände en läskig värme från fingertopparna ända ut i tårna. Sakta sakta smygandes tillbaka över vallen, tillbaka till hojen och sakta åka tillbaka. Berget kan ju för f_n rasa närsomhelst !?

Mycket riktigt har dom norpat sten och gjort toppen ostabil där. Sat-bilden är nån äldre från Eniro, idag har man gjort en vall av sten pga sprickbildningen i marken där uppe. Hoppsan ja.

Stupet på stenberget Rotebro.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Elmhult, bra val där. Men du skulle nog t o m kunna välja E-09 i måtten 130/80, det skulle bära dig bättre genom världen, och slitas långsammare än ett 110/80, tror jag.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Elmhult, bra val där. Men du skulle nog t o m kunna välja E-09 i måtten 130/80, det skulle bära dig bättre genom världen, och slitas långsammare än ett 110/80, tror jag.
Nja, vill nog ha närma originalmått. Jag litar mer på Kawasakis ingenjörers omdöme än mitt. Allt är ju byggt för att lira tillsammans. Fjädring, drivlina etc. Kan nämna att vi håller på att restaurera en gammal skogsväg som byggdes nån gång på sextiotalet. Grusstig på en dryg kilometer sedan igenom ett träsk där vi inte är färdiga ännu. Den klarar ju grus helt fantastiskt. Träsket gick super med. Glad man kör med nabbar där. Man borde gå en endurokurs. Man fegar ju alldeles för mycket och då fastnar man.

Vi bodde ju i Mexico några år. Där var det sand och sten nästan allt. Även om det under regnperioden blev en del lera så var det nästan alltid sand och åter sand. Tror dina däck skulle vara guld där med. Det var en populär helgsysselsättning att köra stigar i djungeln/öknen eller ut på de milslånga öde stränderna med hojar och buggies. Ofta var transportsträckorna runt en timme eller mer. Man ville ju inte bli tagen av la policía. ???‍♂️
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bäst skulle nog vara om dom mer erfarna skulle uttala sig om däck, själv kör jag på Michelin Starcross 5 Hard fram och Mitas CO2 bak. Nu är det ju på en tyngre hoj med mer effekt och förmodligen betydligt mer vrid även om KLR:en anses som effektsvag. Mitas CO2 är aggressivt och det river och kastar, kottar, stenar och annat löst långt men har bra grepp, det är i början lite svajigt på asfalt men det är väl inte så konstigt men blir bättre då det är lite lagom nött.

Ett däck som jag inte själv testat än är Maxxis 6006 med jag har ett bakdäck i garaget så det blir det nästa byte även om jag nog mer tror på det aggressiva CO2 till min körning. Maxxis däcket ska vara mer förlåtande och lätt att sladda med och det syns direkt på mönstret att det inte är lika aggressivt. Maxxis 6006 mönster är ju betydligt snällare och mer allround än Mitas CO2 som väl mer kan klassas som endurodäck.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Bosse, C-02 är nog det mest 'grävande' däck innan Bagger 288 (en gigantisk hjul-skopa), så om kottar och stenar flyger är det för att däcket gör jobbet rätt. Du kör ju mest i terräng också så din prio borde ligga åt det hållet.

Elmhult, "... en populär helgsysselsättning att köra stigar i djungeln/öknen eller ut på de milslånga öde stränderna med hojar och buggies."
- Inte ofta jag känner avund, men det där ... det är så jag får ont i magen! Vad gör du tillbaks i Sverige?? Och mitt bakdäck, det vill till Mexico nu.

Rätt mått på däcket, ja visst har Kawasaki avstämt hojen med motorn, dreven och diameter på hjul osv. Så för att bibehålla egenskapen hojen kom med från fabriken gör du väl rätt att hålla dig till samma däckmått. Jag är medveten om att jag påverkar egenskaperna väsentligt med att experimentera med däckmåtten, men jag har alltid varit en nyfiken hacker som pressat gränser, aningens. Jag menar blir det inte bra så kan man alltid ågergå till refrensmåtten. Men om du kör t ex i träsk så skulle du alltså märka en väsentlig skillnad iframkomlighet med ett bredare, glesare nabbat däck än original.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Igår var mitt bakdäck i Kassmyra återvinningsanläggning. Jag smet in genom den stora grinden framför en lastbil som skulle in, var väl nån gång på eftermiddan så det jobbades flitigt så dammet ryckte! Det var som att hamna på en annan planet, underbart landskap, som Rotebrokrossen fast mer levande liksom. Inte lika stort men det fanns mer att titta på här.

Jag kunde testa mitt bakdäck här ordentligt i brantare lutningar på något som jag tror är en kalkrik mark, dvs ljus sand med en hel del rullgrus i, i vilket mitt nya bakdäck utan problem klararade att kravla sig uppför en 45-graders lutning. Här pausar jag uppe på en höjd mer utsikt över en del av anläggningen.

IMG_2766.JPG


Vrider vi huvet höger ett kvarts varv ser vi Storvreten där borta. Tänk att lägenheterna högst upp i dom höghusen har sikt över denna anläggning. Det kallar jag bra läge!

IMG_2769.JPG


Jag kör ner och lite österut, och kommer till sopanläggningen. Tydligen har kommunen problem med Think Pink. Här ligger just nu "5000 lastbilslaster sopor", fick jag veta av en smal liten solbränd man som satt i en äldre Mercedes uppe på höjden under nåt slags plåtgarage / solskydd. Områden som dessa präglas av en säregen och enkel arkitektur, det kommer en sorglig känsla över en här, allt är väldigt pitorekst samtidigt som det är sunkigt och nergånget.

IMG_2771.JPG

Jag måste nämna att det första jag gjorde när jag körde in på området var att följa skyltarna "Kontor", tänkte att det vore bra om jag anmälde min närvaro, och berätta att jag var här för att testa mitt nya bakdäck. Men kontorsbyggnaden var stängd och låst, enda ljudet jag hörde var från en grävskopa några hundra meter längre bort, och nån enstaka lastbil.

IMG_2773.JPG

Nästa möte med intelligent liv var 'Georg', en kille som letade efter något bland dessa kontainrar. Han kunde inte så bra svenska så bara förklarade för honom lite snabbt att jag var där på tillfälligt besök med min motorcykel.

IMG_2772.JPG

Nu börjar det bli intressant. Här har pojkarna skapat en slags cross/endurobana, såg jag. Tänkte att mitt bakdäck skulle få prova på den lite. Notera underlaget. Här trivdes mitt bakdäck helt OK "torrt & steningt", inte som ett MITAS C-02, men med asfaltskompromissen i åtanke skötte sig hojen väldigt bra tyckte jag.

IMG_2780.JPG

Strax efter det följde jag en av stigarna uppåt mot Storvreten-hållet, kom så småningom upp på en större väg där jag såg några skyltar. "Bovallen", som var mitt ursprungliga mål, ett ganska litet industriområde. Körde igenom det på 5 minuter, dessvärre inga foton här, men jag vill nämna att det finns ett fint Raggarbilsmuseum här sedan några år tillbaka, World Of Classics, och dit tänkte jag sticka idag med min Camilla och ta en fika.

IMG_2781.JPG
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Elmhult, "... en populär helgsysselsättning att köra stigar i djungeln/öknen eller ut på de milslånga öde stränderna med hojar och buggies."
- Inte ofta jag känner avund, men det där ... det är så jag får ont i magen! Vad gör du tillbaks i Sverige?? Och mitt bakdäck, det vill till Mexico nu.
Skottlossningar. Toaletter som inte spolar. Post som kommer när det inte är för varmt. Alla försöker blåsa dig hela tiden. Korrupta politiker. Korrupta poliser som ber om mutor. Etcetera.
Funkar bra som turist eller i ett gated community med utlänningar endast. Annars.... Váyanse a la chingada todos!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Nämen, det låter inte alls kul, men jag förstår. Det är fattigdomen, den är nog ganska utbredd där, anar jag. Det är som du säger tryggast i "gated communities", med feta smidda grindar som låser om natten. Det börjar bli så i Sverige också dessa dagar.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
I går var jag på Ören och Torö ? , vi trivs verkligen bra ihop jag och mitt nya bakdäck.

IMG_2785.JPG

Jag är på jakt efter en bra plats att börja snorkla, igen efter så där 20 år. Och "Kärringviken" är en bra plats för det. Dessvärre kommer jag inte köra hoj hit, utan med bil eftersom jag måste ha med mig min Camilla som säkerhet ifall jag skulle drunkna.

IMG_2792.JPG
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Nämen, det låter inte alls kul, men jag förstår. Det är fattigdomen, den är nog ganska utbredd där, anar jag. Det är som du säger tryggast i "gated communities", med feta smidda grindar som låser om natten. Det börjar bli så i Sverige också dessa dagar.
Om natten?? Hahahaha! Det låses dygnet runt med transponder och vakter. Fattigdomen finns där, men största problemet är korruption och de stora inkomstskillnaderna. Man får inte vettigt betalt för ärligt arbete. Så varför bry sig? Snickare, murare, rörmokare, bilmekaniker etc är yrken för fattiga och ger ingen respekt. De som har tur hamnar på en japansk eller europeisk firma där de betalar vettigt och har bra arbetsvillkor. Men friheten för oss med lite bättre ställt är fantastiskt. "Inget" är förbjudet och allt under eget ansvar! Inga jävla dumma förbud som i Sverige. Man kan väl säga att där vi har preventiva reglar har de retroaktiva straff. Så länge det inte går åt helvete är det okay. Så ingen bilprovning men smäller du för att hjulen ramlar av när du kör på fyllan hem så får du problem.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
? låter som paradiset, minus korruptionen då. Ja alltså inkomstskillnader skapar ju korruption, och det är det jag menar med "fattigdom", dvs brist på pengar/resurser att leva ett OK liv.

Liksom med våra "EU-migranter", alltså zigernarna vars tanter sitter och tigger, och dom yngre gör inbrott och stölder av olika grad, och kvinnorna knark & prostitution osv. Mexico verkar vara Amerikas "Rumänien". Det är i princip fattigdomen som driver människorna till sånt. Ingen vill ju leva så frivilligt, men det är det enda dom vet.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Vill bara säga att jag var på Torö (Ören) idag, södra Södertörn, vattnet var varmt och skönt, men dessvärre fanns där äckliga döda småfiskar med tång och skit som flöt omkring och ruttnade, samt också uppe på strandkaten, och vattnet var grumligt med sten i början som senare övergick i blålera i vilken man sjönk ner 2 dm vilket gjorde vattnet ännu mer grumligt. Detta gjorde att jag fick total avsmak och bara doppade mig lite grann, och sen satt en timme och solade på min solstol.

Strandupplevelsen var superskön, men utan att bada, vatten är verkligen inte feng-shui. Bläää... usch!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Min KLX är ganska dammig efter all offroad "torrt och stenigt" jag kört senaste dagarna. Så imorgon ska jag ge den en riktigt ordentlig schampo-tvätt.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vill bara säga att jag var på Torö (Ören) idag, södra Södertörn, vattnet var varmt och skönt, men dessvärre fanns där äckliga döda småfiskar med tång och skit som flöt omkring och ruttnade, samt också uppe på strandkaten, och vattnet var grumligt med sten i början som senare övergick i blålera i vilken man sjönk ner 2 dm vilket gjorde vattnet ännu mer grumligt. Detta gjorde att jag fick total avsmak och bara doppade mig lite grann, och sen satt en timme och solade på min solstol.

Strandupplevelsen var superskön, men utan att bada, vatten är verkligen inte feng-shui. Bläää... usch!
Det var ju ironiskt när det är ett område som väl är skyddat för sin fina natur...

Själv var jag i Karlskrona och där kunde man bada mitt i stan utan äckel i vattnet. Sveriges vackraste stad i Sveriges vackraste landsdel - Småland och Blekingetrakten. ?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Körde en sväng med dottern bakpå igår kväll. Nu har det blivit svenskt väder igen så handskar och jacka på. Tog en sväng tidigare på dagen i shorts för att kolla jaktmarkerna. Bockjakten börjar ju snart. Fruset. Men kolla in den här killen! Imponerande!

IMG_20210718_200811437.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top