Kawasaki KLX230

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
2020 Kawa KLX230
Tackar Elmhult. Jag kollade på mitt Honda-bakdäck som stod gömt i ett år nu, det är samma 120/100-18, och det är också strax under 10,5 cm brett. Fasen jag skulle kollat det innan jag beställde. Men det gör inget, jag gillar det där finare rutiga mönstret, liksom 50-tals grovdäcksmönster som Elvis körde på sin svartvita scrambler. Inga problem. 10,5 eller 14,5, det får bli ett ännu fetare däck nästa gång så jag får väl se till att slita på detta fort som f_n nu! 😁

I alla fall, .. däckmaskinen är ihopbyggd. Den gjorde motstånd vill jag säga, man får bli lite aggressiv mot den, lite tough love om man säger, och böja och slå lite här och där. Inget jag hade några större problem med ... 😈 - Så här blev det!

IMG_2559.JPG


Och så här ser det ut när det ligger bakhjulet från min 1981 Honda XL500s på med elvis-däck.

IMG_2554.JPG

Och så här ska man tydligan passa in den där "rim breakern" innan man ploppar av däcket av fälgen. Jag har justerat maskinen EXAKT efter 18 tums fälgar.

IMG_2555.JPG


Fick med dessa axel-adaptrar, för olika axeltjocklekar på hjul.

IMG_2558.JPG


Och här är jag ... innan jag föddes. Kolla däcken 🤩

Elvis.jpg
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
2020 Kawa KLX230
Lite mer insikt i gummit.

Leker lite så på kvällskvisten, pumpar slangen, kollar omkrets, stoppar in slangen i däcket, pumpar lite till, kollar, trycker, och det ser bra ut.

IMG_2564.JPG


Ungefär så här ligger slangen inuti däcket när det är på fälgen. Det här ger mig någorlunda info om hur fälgens bredd funkar med däcket, samt hur slangen ligger/sitter fast i däcket. Det blir bra det här tror jag. Däcket töjs ut lite när jag pumpar slangen, dvs slangen trycker på däcket innifrån OK trots att den är för 110/100 och däcket är (åtminstonne bör vara) 120/100. Nu var ju däcket lite smalare än Michelin lovade, på däcket står det "120/100-18", men jag mäter knappt 105 mm bredd, så däcket är inte äkta "120". Så tack Mich för den tabben.


IMG_2563.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
2020 Kawa KLX230
Installerade backdäcket igår. Framdäcket väntar jag fortfarande på då det inte fanns i lager hos XLmoto, så det beställde jag av Dackonline istället så det kommer när det kommer. Tänkte beskriva med bilder hur det gick till. Det var en pers, jag har ont i hela kroppen idag.

I alla fall, först upp med hojen på Biltemas lilla mini-lyft. Lirkade först upp hojen från högersidan genom att stå på vänstersidan och lyfta. Det tog ett tag innan jag fick ett bra grepp, man får liksom lyfta upp framdelen lite, lägga ramens undersida på en bit av lyftens platta, sen vippa dit hojen fint så att viktpunkten centreras och hojen inte välter. Sen är det bara och trampa på lyftspaken och hissa upp hojen.

IMG_2572.JPG


Kolla lite så att den faktiskt står stabilt och rakt på plattan med ramen och motorn, och alla pedaler som man måste akta under dessa omständigheter.

IMG_2573.JPG


Jag tog först av det lilla kedjeskyddet som sitter på vänster sida, för att göra kedjan mer tillgänglig.
Sen lossade jag dom små muttrarna som man justerar bakhjulets position med. Den större muttern ska ha en 14 mm nyckel, och den mindre är en 12 mm.

Axelbulten är en 17 mm, samt 22 mm till supermuttern som sitter på motsatt sida. Jag återanvände den lilla 'hårnålen' som säkrar supermuttern, jag vet att man inte ska det men om man tar ut den försitkigt så kan man böja den ett par fler gånger.

Kedjan var inga problem att plocka av. Dock bör man ha koll på bromsoket på höger sida, det sitter fast med axelbulten, fasthakad i gaffeln, och faller av när axelbulten avlsgsnas. Oket viker vi åt sidan och låter hänga över bakgaffeln så länge. En bra ide här är att lossa på givarkabeln (den tunnare av dom två svarta), då får man lite mer spelrum och kabeln spänns inte lika mycket.

IMG_2577.JPG


Den där däckmaskinen ... jag fick inte på mitt bakhjul öht!? Så att ...

IMG_2578.JPG


... jag fick avlägsna centrumpinnen och bara lägga hjulet över ringen. Det funkar det med tydligen, men man får vara lite försiktigare med rim-breakern och sikta manuellt. Det var inte alls särskillt hårt att trycka ner däcket från fälgen, det hade jag klarat fint utan pedalen och rim-breakern. Åtminstonne på detta däck.

IMG_2580.JPG


Jag var lite nojig över att repa den fina fälgen så jag provade Biltemas fälgskydd, det gick så där. Enklare att bara göra det utan dom, men man måste vara försiktig för att orsaka så lite åverkan som möjligt på fälgen. Däckjärnen är Biltemas 82-651, faktiskt helt OK att jobba med.

IMG_2582.JPG


Så där då! Däcket av! Det var lite segt, men det gick.

IMG_2583b.jpg


Här kan vi se skillnaden mellan originaldäcket och det nya. En väsentlig skillnad i ytterdiameter, dock knappast i bredd.

IMG_2587.JPG

Originalslangen var denna, ser att det står 100/100-18 så den hade inte funkat bra med mitt nya däck.

IMG_2584.JPG

Att kränga på det nya däcket var nog det jobbigaste. Jag kolla några youtubeklipp för att förvissa mig om principerna kring förfarandet, och det finns hel del. Detta klipp tyckte jag var en bra och enkel beskrivning.

Hur som helst, däcket på! Och nu ska det pumpas.

IMG_2591.JPG

... fortsätter i nästa inlägg. Går endast bifoga 10 bilder.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
2020 Kawa KLX230
Jag märkte ganska snart att fälgen inte hamnade precis mitt i däcket. På däcket finns en tunn linje runt om som markerar avståndet till fälgkanten. Denna linje vill man så klart ha på samma avstånd runt om hela fälgen, men så är inte fallet.

Så jag tar en tur till Biltema och köper Däckmonteringspasta, i hopp om att det funkar bättre än att spraya såpavatten som i youtubeklippet.

IMG_2589.JPG

Och det funkar. Däckets sidor glider ut mer i fälgen, men ändå inte helt och jämnt överallt. Centreringslinjen verkar hålla sig nån millimeter längre från fäglkanten på ventilens sida, speciellt när jag pumpar i hårt med luft. Med lite, eller ingen, luft är det lätt att centrera fälgen i däcket, men så fort jag blåser i luft så blir det lite off på nåt ställe. Provade också att pumpa i ganska mycket luft för att se om jag kunde få däcket att 'popp' ut i sidorna, men förgäves.

Är kanske slangen för tjock? Eller är däcket och fälgen inkompatibla på nåt sätt?

Nu är däcket i alla fall på, och även om det inte är 100% centrerat så ska jag se hur det känns att köra i 70 kmh idag. Känner jag ojämnheter så köper jag ett typ vanligt crossdäck bara.

IMG_2592.JPG


Att meka på hjulet var också en pers. Principen är enkel, inga konstigheter, men att placera och hålla bromsoket samtidigt som man lirkar in hjulet genom geffeln uppe i luften, sittandes på golvet bakom hojen, OCH försöka sticka in axelbulten genom hålen och hjulet, OCH se till att hålen är någorlunda fria, OCH se till att inte tappa dom små lagerkåporna på höger och vänster sidor, och så kedjan ... Är det ett 3-mansjobb?


IMG_2595.JPG


Så här blev det. Och nu är hojen lite högre, vi såg ju skillnaden i ytterdiamater på däcken, så nu är sitthöjden några cm högre!

IMG_2593.JPG


En liten posering ... , och här syns faktiskt den där centreringslinje på däcket. Notera liksom hur det åker in under fälgsidan där vid gaffeln. Det gick inte lirka/trycka/dra den rätt, utan så sitter däcket nu. Hur jävligt är detta egentligen?

IMG_2598.JPG

En anna grej som jag faktiskt aldrig tänkte på var hur däcket skulle passa på höjden, jag tänkte bara på bredden tidigare.

Men det ser OK ut med lagom utrymme till skärm och sidorna på gaffeln. Inga problem här.

Vänster sida.

IMG_2600.JPG


Och höger sida.

IMG_2601.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
2020 Kawa KLX230
Så här i retrospekt *känner* jag (*inte tänker*, för att det vore logiskt och det jag håller på med är inte alltid logiskt) att det hade varit mycket lättare att bara lämna in jobbet till en verkstad. Som jag fick kämpa, svettas, lida, jag gjorde illa ena tummen när jag med våld försökte kränga in fälgen i det nya däcket, och det är inte en fråga OM det var värt besväret, utan DET ÄR INTE VÄRT BESVÄRET. Men erfarenheten jag fick var intressant.

Nu har jag en däckmaskin, en öm tumme, några däckjärn, lite tvätt, och 2kg däckmonteringspasta jag aldrig kommer att göra slut på. En positiv grej är att jag nog gått ner 5 kg själv under gårdagen 😁

Så en titt på det gamla däcket innan jag slänger det.

IMG_2605.JPG

Kanten, eller 'läppen' som det väl heter?

IMG_2608.JPG
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ser ut som att du inte har tryckt ut däcket tillräckligt att det inte "poppat" ut. Kan behövas ganska mycket tryck och ibland slå lite på sidan med en gummiklubba eller studsa hjulet på golvet innan montera det på cykeln.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det ett 3-mansjobb?
Enklast för mig är ha hojen på sidostödet och lyfta bakhjulet på något stabilt som t.ex. "hundbenen" med en garagedomkraft. Då kan man anpassa höjden så att man bara behöver rulla in hjulet vid monteringen. På ena sidan kör du in axeln medans du har en en 3/8 eller 1/2 förlängnings sitter som styrning på andra sidan som trycks ut av axeln du pressar igenom.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
2020 Kawa KLX230
Tackar för tips Anders. Skulle du kunna ta nåt foto på det sättet tror du? Jag vill gärna se hur man kan ställa hjulet stabilt.

Fleece, "... slå lite på sidan med en gummiklubba eller studsa hjulet på golvet innan montera det på cykeln."
- Det gjorde jag, jag pressade, studsade och jag tror jag provade allt våld jag kom på. Tror jag pumpade kanske 3 bar.

"Poppar" däcket om jag kör upp hojen i 100 kmh några minuter tro?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
"Poppar" däcket om jag kör upp hojen i 100 kmh några minuter tro?
Möjligen om det är 30-sträcka och polisen lagt ut spikmatta. Är det en aluminiumfälg skulle jag aldrig pumpa mer än 4 kg - och då stå på bakom ett skydd. En dragracepolare i USA trasade sönder och slog av armen när hans framfälg exploderade vid ett däckbyte.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
2020 Kawa KLX230
OJ!

Vad/ hur mycket är 4 kg? Om jag åker till pumpen på macken så kan jag ställa in nånstans mellan 1,5 - 3,0 , är det PSI?

Jag har pumpat med Biltemas cykelpump hittills. Pumpens handtag gick sönder så jag måste köpa en ny.

Eller, smartast kanske är att bara sticka till Probike och fråga deras verkstadschef om jag gjort nåt dumt. Jag vågar inte köra längre sträckor som det är nu.

Jag har i alla fall jämfört visuellt nu före (längst ner) och efter. Jag gillar feta bakdäck, och det har jag nu. Frågan är om det är bra att ha det så här. Det är ju väldigt 'hög profil' på mitt feta bakdäck nu. Hur påverkar det kurvtagningen t ex?

IMG_2593 compare.jpg
 

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84 (Till Salu)
4 kg är 57 psi. Handpumpens långsamma förlopp motverkar monteringspastans halka-lätt-egenskaper.
Och 57psi är 3,93 Bar som det troligen står på mätaren.
På däcksidan står max tryck du kan ha, i psi :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
2020 Kawa KLX230
Tackar Anders. Jag förstår precis.
Just ja, "bar" hette det.

Var ute och provåkte här omkring nyss, och det känns inte bra, det skumpar regelbundet som om man red på en halt häst.

I alla fall, kom på att Däckskotten jobbar idag, dvs mitt däckhotell. Så jag svängde förbi och berättade om mitt problem, och han sa precis som Anders "4 kg" och att man ska ta bort ventilnålen för att det ska gå snabbt. Då ska tydligen däcket poppa på fälgen. Så jag ska dit nu efter lunch så ska däckmästaren se vad han kan fixa. Nu ska jag se om jag kan hålla tummarna under tiden som jag äter min lunch ... det blir svårt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
2020 Kawa KLX230
Så där då, jag glömde hålla tummarna för att det var så gott.

NU sitter mitt bakdäck på till 100%, testkört och klart. Däckskotten penslade på sin egna "racingpasta", en slags ljusgrön sörja som han talade mycket varmt om. Sen tog han ett litet verktyg och skruvade ut den lilla ventilnålen, och sen tryckte han in 3,8 bar med en fet kompressor så däcket svällde. Jag observerade markeringslinjen glida ut och sätta sig jämnt runt hela fälgen. Sen satte vi tillbaka ventilnålen och jag bad honom pumpa däcket till 2,0 bar.

Sen fick jag även lyssna på en viktig läxa; mitt nya bakdäck är inte bra för landsväg, gummit är för mjukt. Det är rent av livsfarligt om jag kommer i högre fart in i en kurva och behöver lägga ner hojen lite extra, då kan däcket "vika sig", sa Däckskotten.

IMG_2612.JPG

... jag mår inte bra nu. Jag måste ha nåt annat däck istället. Så imorgon ska jag ta med mig det gamla originaldäcket tillbaka och lämna det där så ska han kolla upp vilka andra BRA däck som passar mitt bakhjul. Suck. Mitt Elvis-däck är livsfarligt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
om jag kommer i högre fart in i en kurva och behöver lägga ner hojen lite extra, då kan däcket "vika sig", sa Däckskotten.
På med släpskor och lär dig ta kurvorna à la "motard"! :hojbusa
slaepsko-speedway-flattrack.jpg
 

Elmhult

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ditt däck funkar väl i smeten. Inte asfalten. Trist efter allt jobb du haft. Men läropengar som dom säger.
 

Elmhult

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Förresten. Idag körde jag 13 kilometer ner till kommunala badet. Himla kul! Får ta det lugnt som fan då jag är lite öm efter min operation.

På hemvägen dock så ösregnade det. Och då kröp det fram ett elfel: Neutral-lampan tänds och släcks lite sisådär under körning. Känns ju inte helt bra. Någon som har liknande erfarenhet? Hojen var BLÖT! Men en sån här hoj ska ju tåla lerbad utan gnäll. Får ta ett snack med handlarn.
Men kanske är det nåt enkelt? Nån liten anslutning som sitter illa efter montering hos återförsäljare?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
2020 Kawa KLX230
Tackar Anders för fler intressanta ideer. Motard är väl Supermoto? Något jag måste känna på snart. Det ser grymt skoj ut.

Emlhult, ta det lugnt med prostatan där ett tag till. Bättre att det läker helt än .. det andra. Käka mycket kött och gå på långa promenader, och drick mycket. Då läker grejer på nolltid.

Mitt nya bakdäck, jag är inte nöjd. Ja det ska alltså vara perfekt i LERA och fästa bra på stenar och sånt man gör under "trial" när man småhoppar med hojen, men dessvärre ganska värdelöst på asfalt. Nu har jag kommit hem efter några timmars utvärdering av däcket på 70-vägar (asfalt), i rondeller, på grusvägar och löst underlag, och jag har bildat mig en klar uppfattning. Jag kan inte ha kvar däcket på hojen. Jag kan slita på det några dagar till, men sen måste jag ha nåt mer stabilt. Viktiga noteringar jag gjorde angående detta däck på följande ytor:

Asfalt:
Att köra i 10-20 kmh och svänga, väja, bromsa osv är OK. Däcket rullar mjukt och tyst och allt är bra. Men när man kommer upp i 40-50 kmh så börjar hojen att 'dansa' lite, liksom bakdelen på motorcykeln beter sig som om man hade en intvålad svamp till bakdäck!? När man sen ska in i en rondell eller kurva så märker man hur svampigt bakhjulet fäster i väglaget, ostabilt och alldeles för mjukt/svajigt som om dubbarna var mjuka små lakrids-pastiller som böjs efter vägen. I 70-90 kmh vickar hojen lite på 'rumpan', som om vinden blåste från sidorna men inte så sporadiskt utan som om däcket var för högt, och således inte höl formen stabilt och konstant rakt. Jag antar att det finns en anledning till att dom flesta däck är 70-80 % höga i förhållande till sin bredd. Det förklarar en del.

Grusväg:
Ungefär som på asfalt, jag kände liknande tendenser till svampighet här, men då vägen inte tillät högre hastigheter kunde jag bara köra i max 50 kmh. Det räckte för att konstatera att, annat än man hade gruset att testa ABSen på, så betedde sig bakdelen på hojen liknande som på asfalt.

Sand och lös mark:
Här gjorde däcket inte sig nämnvärt tillkänna, utan det gick faktiskt bra att köra och svänga, slira lite osv. Inget direkt att klaga på här angående bakdäcket.

Gräs med jord (bortglömd åker):
Det var liksom stampad jord blandat med sparsam gräsväxt, dom har bakluckeloppis här på helgerna. Svampigheten i backdäcket gjorde sig påmind, och faktum att däcket är högt och 'svajar' i sidled, typ 'resonerar' vid högre farter. Det blir väl så när däcket har lika hög profil som det är brett.

Som Elmhult säger "läropeng", det är riktigt bra läxor det här. Jag är faktiskt glad att få uppleva det på egen hand, det sitter kvar i tankarna på ett djupare sätt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
2020 Kawa KLX230
Elmhult, ditt problem där med "N" lampan sporadiskt blinkande, kan det vara glapp i antingen någon kontakt (nån lednare där). Kolla / motionera kablar och kontakter mellan instrumentet och motorn/växellådan. Hoppas på att det bara är lampan eller sladden, och inte nån brytare inuti växellådan.

Sen undrar jag, har du bytt oljan? Gjort första servicen? Kanske det är nån partikel som satt sig där man inte vill ha den.
 
Nyheter
Den otyskaste tysken – BMW R18C

Foto: Viktor Holz Under ...

Bike på Adventure Days i Säfsen!

Just nu pågår Adventure Day...

Suzuki presenterar GSX-S1000GT

Suzuki har presenterat en n...

Pandemisäkrat Oslo Motor Show

Den som saknar hojutställni...

Kommande Triumph Tiger 1200, med vassare klor!

Triumph forsätter sitt tiss...

Bike nr 9, ute nu!

Äntligen, efter sommaruppeh...

Packa lätt och lyxigt med siden!

Att packa lätt och kompakt ...

Packa lätt och lyxigt med siden!

Att packa lätt och kompakt ...

Rapport från MotoGP på Misano

Efter tre års väntan på sin...

Höst-event på Triumph Stockholm Norr!

Sponsrat inlägg. Första ...

Top