Kawasaki GPX600R vobblar runt 70km/h

oskar_2000

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2013
Hoj
Kawasaki GPX600R -90
Hej,
har en Kawasaki GPX600R -90 som vobblar i hastigheter runt 70km/h.
Det är tydligast om man släpper handtagen, då slår styrändarna ca. 1cm fram och tillbaka på var sida när det är som värst. Vad kan orsaka detta?

Har nya däck (pirelli sport demon), känt på alla lager och tycker inte det glappar någon stans.

MVH
Oskar

Kombinationen av däck, chassigeometri, fjädring och slitage på de komponenterna lär vara orsaken. Tidiga sporthojar var rätt känsliga så lite instabilitet kan man ibland få leva med...

Kanske blir det bättre/sämre/annat uppträdande med andra däck, var det likadant innan du bytte?
Vilka lager har du kollat, VET du hur du ska kolla/hur det känns om dom är dåliga?
Spårar hjulen?
Några ändringar i geometrin typ sänkt fram/bak, ändrad fjädring osv?

Problemet fanns där innan jag bytte däck.
Har kollat styrlagret, lagren fram och bak i däcken, kan inte säga att jag vet hur dåliga lager känns, men antar att de glappar.
Original geometri samt original fjädring.

Försök få nåt proffs att dubbelkolla lagren åt dig, det är inte så lätt att känna om det är väldigt lite glapp.

Har kollat styrlagret, lagren fram och bak i däcken, kan inte säga att jag vet hur dåliga lager känns, men antar att de glappar.

Kolla svinglager också.
Det är svårt att känna om lager är dåliga när man inte vet vad man letar efter. Det troligaste felet är lager någonstans så ta hjälp om du kan (eller skruva bort dom och känn efter glapp, spår och att dom rullar lätt).

hej Oskar_2000
en kille skriver på ett annat forum om liknande problem:
http://yewemmgee.blogspot.se/2010/12/kawasaki-gpx600.html
Han påstår att en renovering eller byte av fjädringen gjorde susen, att hojen blev mycket stabilare efteråt. Om du har en kawa med 16 tums hjul både fram o bak, kan det vara svårt att finna däck som liknar andra moderna 17 tums däck som sitter på sporthojar idag (pirelli brukar funka!).
En lösning kan vara att plocka ned fjädringen och se över alla länkar, smörja upp dem med nytt fett och byta de delar som är slitna. Syna stötdämparen bak, om den börjat läcka, leta efter en ny! Det kanske går att renovera stötdämparen hos någon?

Jag har en såndär, dock en äldre ( GPZ ) Den är väldigt känslig för fel lufttryck och slitage på framdäcket. Minsta fel ger lite vobbel när man släpper styret och låter hojen motorbromsa.

Är däcken nya och trycket rätt kanske bakdämparen är dassig som Tobbe skriver här ovan.

Hojen är inte höjd bak?
Min zzr600 -92:a höjningskit bak och den har fått samma symtom som din hoj.

Har: 2.25 bar fram och 2.5 bak (från Pirellis hemsida).
Hojen går rakt och problemet fanns där när jag köpte mc:n.
Antar att de balanserade hjulen rätt när jag bytte däck.
Den är inte höjd.

Låter som att jag får be någon kolla lagren. Får även kolla bak dämparen.

Tack för alla snabba svar =)

Läcker gaffeln ?

Min GPX 600 har också ett vobbel vid typ 70 km/h.
Det är dock bara ett litet ryck så jag har inte tänkt att det är något problem.
Hojen är ju inte ny, så det skulle kunna vara slitna delar som de andra föreslagit.

Jag träffade för några år sedan en kille med rätt ny Bandit 600 som hade exakt samma problem. Det skulle man ju kunna ta som bevis på att det mer är en konstruktionsgrej som vissa hojar har.

Gaffeln har nya packboxar och olja =).

Har upptäckt att hojen drar lite till vänster när man släpper styret.
Har ändrat lite på spårningen men den vill fortfarande dra vänster, måste man ändra mycket för att det ska hända något?
Kan detta visa på någon trasig komponent?

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”