Japsarna kan göra svärd. DÄÄÄÄÄÄUM!!!!!!!!
http://www.arniesairsoft.co.uk/news/may04/peq2/04050501.avi
http://www.arniesairsoft.co.uk/news/may04/peq2/04050501.avi
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kay skrev:En äkta katana tar ju ett tag att slipa om man säger så, lägger man den i händerna med bladet ner så går den rätt igenom köttet.
Holger skrev:vad är det för material dom får så vasst?
Kay skrev:En äkta katana tar ju ett tag att slipa om man säger så, lägger man den i händerna med bladet ner så går den rätt igenom köttet.
Teo skrev:Fan vad du sitter inne på information Chrille!![]()
....
Varför är vi då helt nakna men har en hårtuss mitt i ansiktet och en i stjärten?
![]()
Chrille skrev:Myt skulle jag nog tro.
Chrille skrev:Jag är stålkonstruktör med ett förflutet som serietidningsidiot och aktiv bokmal.
Jag är däremot inte biolog![]()
Brutus skrev:Det lär finnas svärd där stålet har vikts uppåt 35.000 gånger. Det som gör svärdet så vasst, men ändå hållbart är väl att de styr nerkylningsprocessen med hjälp av lera. Det leder till att bakdelen av bladet blir extremt hård, medans eggen blir mjukare och kan därmed bli vassare. Kan ha fel nu..länge sen jag intresserade mig för det.
Sen tror jag att de gamla samurajsvärden klassas som nationalskatter eller vad det heter i Japan..krävs väl en hel del att få lägga vantarna på ett sånt. Plus en säkert helt sinnessjuk summa pengar...
stoffer skrev:Detta gör att eggen kyls av fortare och alltså blir mer härdad. Detta gör nog inte svärdet Vassare än om man hade härdat hela svärdet som eggen, men det blir mycket mer flexibelt.
stoffer skrev:Nästan rätt, som jag kommer ihåg (kan ha fel, men är ganska säker), så packar man tunnare med lera där eggen ska vara och tjockare där baksidan är. Detta gör att eggen kyls av fortare och alltså blir mer härdad. Detta gör nog inte svärdet Vassare än om man hade härdat hela svärdet som eggen, men det blir mycket mer flexibelt.
Som du säger beror det på att stålet är vikt och tillplattat så många gånger som gör det vasst.
35000 gånger? Antar att du menar lager. Tja, inte omöjligt, men det tar ett tag, första gången man viker det är det 2 lager, andra gången 4 lager, tredje 8 lager osv. Vilket betyder att man skulle behöva banka ut och vika det en 15-16 gånger.
Jag såg en gång en tjock bok som bara handlade om regler och cermonier man hade för sig när man drog svärdet, bar in det i huset, lämnade över det till nån annan etc etc. Rätt omständigt alltså.Chrille skrev:Däremot ska det finnas regler runt hanteringen av svärden som innebär att du aldrig får röra eggen med händerna vilket bidrar till en del lustig hantering....
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |