Katana mot .45

Varför är det alltid japaner som gör såna här grejer. Pojk-faktorn är otroligt hög men visst fan är det fräckt.

En äkta katana tar ju ett tag att slipa om man säger så, lägger man den i händerna med bladet ner så går den rätt igenom köttet.

vad är det för material dom får så vasst?

Kay skrev:
En äkta katana tar ju ett tag att slipa om man säger så, lägger man den i händerna med bladet ner så går den rätt igenom köttet.

Holger skrev:
vad är det för material dom får så vasst?

"Folded steal", har för mig det är pressat stål som härdats många gånger, och slipas gradvis ner med finare finare slipsten. Kan klyva mindre trädstammar med de vassaste.
Ett äkta gammalt samuraisvärd kan kosta från 150 000.- till 1 500 000:-

Kay skrev:

Myt skulle jag nog tro. Däremot ska det finnas regler runt hanteringen av svärden som innebär att du aldrig får röra eggen med händerna vilket bidrar till en del lustig hantering....

Folded steel har bara att göra med hur smidet går till. Tar du en stålstång och smider ut den viker den på mitten och bankar ihop den till en solid pinne igen så kommer det vecket synas på strukturell nivå då stålets kornstruktur organiseras. Japanska svärdssmeder ska enligt vissa påstående vika svärdsämnena hundratals gånger innan de slutligen smids ut till svärd.
edit/ Du skapar en typ av lamineringseffekt i ämnet genom att vika det vid rätt temperatur....

Last edited:
Det lär finnas svärd där stålet har vikts uppåt 35.000 gånger. Det som gör svärdet så vasst, men ändå hållbart är väl att de styr nerkylningsprocessen med hjälp av lera. Det leder till att bakdelen av bladet blir extremt hård, medans eggen blir mjukare och kan därmed bli vassare. Kan ha fel nu..länge sen jag intresserade mig för det.

Sen tror jag att de gamla samurajsvärden klassas som nationalskatter eller vad det heter i Japan..krävs väl en hel del att få lägga vantarna på ett sånt. Plus en säkert helt sinnessjuk summa pengar...

Fan vad du sitter inne på information Chrille! :tummenupp

Du kanske kan hjälpa mig med ett aber Jag grubblat på under åren?

De flesta djur som har päls (även apor) är ju täkta över hela kroppen utom runt munnen och där bak, av förklariga skäl då man äter resp skiter där och det blir kletigt.

Varför är vi då helt nakna men har en hårtuss mitt i ansiktet och en i stjärten?

:va

Teo skrev:
Fan vad du sitter inne på information Chrille! :tummenupp
....

Varför är vi då helt nakna men har en hårtuss mitt i ansiktet och en i stjärten?

:va

Jag är stålkonstruktör med ett förflutet som serietidningsidiot och aktiv bokmal.

Jag är däremot inte biolog :va

Chrille skrev:
Myt skulle jag nog tro.

Inte nödvndigtvis... bara en globalknife från köket e satans vass att lägga med äggen ner i handen. Det är ju inte riktigt ett samuraisvärd :D

Chrille skrev:
Jag är stålkonstruktör med ett förflutet som serietidningsidiot och aktiv bokmal.

Jag är däremot inte biolog :va

Skit! Jag hoppades på att du var en bank med onödigt vetande, Jag grubbla vidare...

Kuriosa: JAPANSKA SVÄRD.

Jag har hört att om man lägger ett svärd på röven så kan man klyva klykan upp till 90ggr innan man når svanskotan, med hjälp av vinden.Riktiga svärdsmän kan klyva en glasspinne 200ggr innan glassen smälter.

Brutus skrev:
Det lär finnas svärd där stålet har vikts uppåt 35.000 gånger. Det som gör svärdet så vasst, men ändå hållbart är väl att de styr nerkylningsprocessen med hjälp av lera. Det leder till att bakdelen av bladet blir extremt hård, medans eggen blir mjukare och kan därmed bli vassare. Kan ha fel nu..länge sen jag intresserade mig för det.

Sen tror jag att de gamla samurajsvärden klassas som nationalskatter eller vad det heter i Japan..krävs väl en hel del att få lägga vantarna på ett sånt. Plus en säkert helt sinnessjuk summa pengar...

Nästan rätt, som jag kommer ihåg (kan ha fel, men är ganska säker), så packar man tunnare med lera där eggen ska vara och tjockare där baksidan är. Detta gör att eggen kyls av fortare och alltså blir mer härdad. Detta gör nog inte svärdet Vassare än om man hade härdat hela svärdet som eggen, men det blir mycket mer flexibelt.

Som du säger beror det på att stålet är vikt och tillplattat så många gånger som gör det vasst.

35000 gånger? Antar att du menar lager. Tja, inte omöjligt, men det tar ett tag, första gången man viker det är det 2 lager, andra gången 4 lager, tredje 8 lager osv. Vilket betyder att man skulle behöva banka ut och vika det en 15-16 gånger.

stoffer skrev:
Detta gör att eggen kyls av fortare och alltså blir mer härdad. Detta gör nog inte svärdet Vassare än om man hade härdat hela svärdet som eggen, men det blir mycket mer flexibelt.

Just så. Samma princip, om än i sin mest grundläggande form, finns ju i till exempel i vanliga moraknivar sedan... nåt sekel åtminstone. En kärna av hårt kolstål viks in i segare stål, gärna rostfritt. Det hårda stålet i eggen kan optimeras för skärpa, medan det mjukare stålet runtom innebär att bladet kan flexa istället för att brytas om det böjs. :mattias

stoffer skrev:
Nästan rätt, som jag kommer ihåg (kan ha fel, men är ganska säker), så packar man tunnare med lera där eggen ska vara och tjockare där baksidan är. Detta gör att eggen kyls av fortare och alltså blir mer härdad. Detta gör nog inte svärdet Vassare än om man hade härdat hela svärdet som eggen, men det blir mycket mer flexibelt.

Som du säger beror det på att stålet är vikt och tillplattat så många gånger som gör det vasst.

35000 gånger? Antar att du menar lager. Tja, inte omöjligt, men det tar ett tag, första gången man viker det är det 2 lager, andra gången 4 lager, tredje 8 lager osv. Vilket betyder att man skulle behöva banka ut och vika det en 15-16 gånger.

Tack för rättningen..:) Jo, lager är ju lite mer rimligt...

I vilket fall som helst så är det grymt tjusiga grejer och ett grymt hantverk. Japanerna förlitade sig ju på svärden ett bra tag efter att skjutvapnen blev populära och de klarade sig rätt hyffsat iallafall.

Chrille skrev:
Däremot ska det finnas regler runt hanteringen av svärden som innebär att du aldrig får röra eggen med händerna vilket bidrar till en del lustig hantering....
Jag såg en gång en tjock bok som bara handlade om regler och cermonier man hade för sig när man drog svärdet, bar in det i huset, lämnade över det till nån annan etc etc. Rätt omständigt alltså.

Tydligen så utvecklades folded blade-metoden för att stålkvalitén var rätt dålig på den tiden och om man bara smidde ett svärd på enkelt sätt så fick man rätt varierade sammansättning av stålet på olika ställen av klingan, för att motverka detta så smidde man ut och vek ihop det ett antal gånger.

Dom här säljer japanska svärd smidda med traditionella metoder: http://www.gavelins.com/sword/index.html
Man kanske skulle skaffa ett så att man kan hugga huvet av dom som förolämpat ens ära. :tungan

Back