Kapa bakramen på Monster

Duke

SDK Socio #2611
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Slö DuCaTi Monster 620 med kortad röv.
Jag har nyss inhandlat mig en Monster.
Har för avsikt att fixa till baken på den, är det någon som har några bra tips hur jag kan kapa bakramen(!)?

Jag är även intresserad av ett nytt kåpglas, var kan jag hitta ett sånt?

Kapa lite....

Om jag fattar det hela rätt så menar du, fästet till nummerskylten??!!
isof. så kan jag föreslå följande "modd"
Kapa plaststänkan i höjd med mitt röda sträck (se bilden).

Använd reflexhållaren eller en motsv. plåtbit för att fästa i den del som du behåller under bromsljuset (dvs den övre delen).
Hoppas du fattar, bilden innan mod är på min polares Ducce och den efter mod (se nästa post) är min förra hoj. På detta sätt så är hojen laglig sånär som på avsaknaden av reflex.

Ang. kåpglas använde jag en kåpa( inget glas alltså) från en Buell. Jag var iofs tvungen att göra egna fästen i aluminium men det varinte så svårt.

Lycka till

Bifogat

• ducce__mod förslag.jpg
    ducce__mod förslag.jpg
    27.6 KB · Visningar: 556
Last edited:
bild efter mod.

Kolla in bilden

Bifogat

• nrskylt_snett_under.jpg
    nrskylt_snett_under.jpg
    33 KB · Visningar: 557
kapa ramen framför bakblinkersena i stället! då blir den fett kaxig ! sedan skiter du i plåten och blinkers bak snyggare än så blir det inte! alternativt att du sätter dit mini blinkers och sätter plåten i en lätt vinkel som du fäster i de två ramstumparna som sticker ut!

Tack

Tack för tipsen!
Var förbi Ducati Stockholm och frågade, inte mindre än 4personer hade ringt och frågat igår hur man gjorde detta.
Det blir att kapa ramen 1-2cm bakom låset till sadeln, sendan svarvar man till 2 metal bitar som sätts i hålen, i dessa sätts miniblinkers från kellerman. För att slippa göra belysning inköps ett nytt bakljusglas från buell (samma som till monstret men har vitt glas under.) Mini nummer plåt inhandlas hos torselsreklam.se.

Var och hämtade ut en kolfiber bakskärm igår. Det var bland det jävligaste jag monterat, inte ett hål var rätt. Alla hål var för små och satt på fel ställen. 2h senare och en massa filande senare satt den fast. Till råga på allt var den sne. Är det alltid så här när man håller på med kolfiber saker? Detta var ändå Ducatis egna saker...

Re: Re: Tack

K-Micke skrev:
Det gäller SPECIELLT på Ducati Performance kolfiber. Dyrast, och ofta med dålig passform.

Åfan ... av all kolfiber jag handlat har Ducces (DP) egen haft bäst passform. Kanske inte blankast eller billigast men inte dyrast heller.

..

Ringde Ducati Stockholm och frågade, de sa att det nästan alltid var så här med DucatiPerformance saker. Ibland så gick det helt enkelt inte att få dit prylarna.
När jag stod som bäst igår i parkeringshuset och försökte få dit bakstänkan kom det en gubbe och frågade vad jag gjorde.
Jag berättade att jag köpt kolfiber hugger, han frågade varför då den mindre vikten inte spelar så någon som helst roll på en så effektsvag båge... Jag svarade -det är dyrt och har dålig passform men JÄVLIGT snyggt! han förstod inte..

Hmm?

Kapa gjorde jag för inte så länge sedan! blev såhär!

Bifogat

• modd9noreg.jpg
    modd9noreg.jpg
    51.6 KB · Visningar: 469
Eller

Såhär.....

Bifogat

• modd8.jpg
    modd8.jpg
    75.8 KB · Visningar: 460
Fast du!!!!

Kolla så att din Monster ser ut som monstret på länken! för dom nyare monstrena har nämligen inte det där mettallfästet till bromljuset som jag har, bromsljuset sitter fast i den svarta plastsjärten som du kommer att ta bort när du kapar!
Men det går att fixa genom att bocka två små plåtbitar och sätta bromsljuset i....

Bara att fråga om du vill veta ngt....

Tänkte gå ut o såga i min 620S nu... Känns lite tufft... men det ska nog bli snyggt! Har ju nya modellen där hela lampa sitter i plaststjärten. Alltså blir det lite plåtjobb.

Önska mig lycka till!

Färdig, nästan. ska flytta skylten lite längre upp så att den täcker ändarna på ramen.
Byggde för övrigt hela fästet i plast. Mycket lättare att arbeta med. Böjer med värmepistol. Piece of cake! =)

Bifogat

• färdigbyggd bakram.jpg
    färdigbyggd bakram.jpg
    21.2 KB · Visningar: 316
Som ni ser, ser lite konstigt ut med hålen där bak. Funderar på att montera blinkers i hålen... Har originalblinkers nu. Inte hunnit skaffa nya.

Bifogat

• bakramhål.jpg
    bakramhål.jpg
    42.1 KB · Visningar: 261
För övrigt undrar jag om någon sågat i sin luftburk? Är ju ett pyttttttelitet insugshål original.
Funderar på att såga upp ett redigt hål. Bara så att locket fortfarande håller filtret på plats. Eventuellt montera på ett nät som extra garanti för att filtret stannar på plats. Borde ju göra susen på både ljud o lufttillförsel...

Nån som vågat prova?

Tokig skrev:
För övrigt undrar jag om någon sågat i sin luftburk? Är ju ett pyttttttelitet insugshål original.
Funderar på att såga upp ett redigt hål. Bara så att locket fortfarande håller filtret på plats. Eventuellt montera på ett nät som extra garanti för att filtret stannar på plats. Borde ju göra susen på både ljud o lufttillförsel...

Nån som vågat prova?

Det har nog de flesta ;)
Finns färdiga "öppna" lock tom ... var väldigt noga med å se över blandningen efteråt bara, preppa förgasare/insprut, så den inte går magert vilket den lär göra med bara öppen burk.
Du lär få ett trevligare insugsljud på köpet :D

Back