Köra snöskoter utan körkort?

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Jo, det är som så här att vi skall resa iväg till lite släkt och liknande om ett par veckor. Tänkte då, liksom förra året, hyra en skoter och glida omkring på.
Det har gått upp för mig att man behöver ett skoterkörkort för att vara på den lagliga sidan. Hittar ingen information angående detta på vägverkets hemsida (om det nu är VÄGverket som har hand om detta? :confused: )

Att bli stoppad är nog ingen större risk då det är mitt ute i ingenstans vi skall, men vad kan hända försäkringsmässigt ifall det sker en olycka? Borde väl räknas som att man inte har behörighet för den fordonstypen? Som med allt annat, förutom A1.

Nå, är det någon insatt skoterist här som vet hur det ligger till? :hej

Om du har tagit ditt b körkort innan 2000 så får du köra på det, i annat fall så måste man ha förarbevis på trängskoter.

Om jag nte är hel ute och cyklar så behövs väl "skoter körkort" enbart om man inte har körkort för bil...rätta mig om jag har fel. :rolleyes:

Som det är i dag så får man behålla trängskoterkortet om man blir av med sitt vanliga körkortet, dock kommer det bli ändring på det innom ett par år.

Pali skrev:
Om jag nte är hel ute och cyklar så behövs väl "skoter körkort" enbart om man inte har körkort för bil...rätta mig om jag har fel. :rolleyes:

känn dig rättad :rolleyes:
som ovanstående säger...från 2000 räcker de inte med bilkort.

Tjet skrev:
Att ta körkort för en halv vecka känns lite overkill. :gnissla
Och hur känns det att torska på olovlig körning? :hihi

jag har aldrig haft skoterkörkort och jag har aldrig funderat på att ta det. Försäkring har jag ingen aning om hur det funkar men jag har ju då alltid bara kört skitskotrar så det har varit oviktigt. Att bli stoppad finns det ingen risk för tror jag.

tycon1 skrev:
Säger dom som har Skylines på 700hp+ också!

Jo men det är lite annars ute i ingenmansland på en skoter än på motorvägen i 300km/h med bil :D
Skoter är hur kul som helst,körde idag en rund på 8 mil och hann knäcka bakdämpare och få en spricka i huven för att det snöade och jag hade igen-immade glasögon,jag såg inte bäcken då jag körde med min skidoo blizzard
Nån som vill köpa för 3500:- ???? Blir ny skoter till vintern :yoparty

tycon1 skrev:
Säger dom som har Skylines på 700hp+ också!

ja själv bor jag i norrland och jag har inte sett en skoterpolis någonsin, jag känner ingen som sett en skoterpolis och ajg känner ingen som känner någon som sett en skoterpolis

honkiie skrev:
ja själv bor jag i norrland och jag har inte sett en skoterpolis någonsin, jag känner ingen som sett en skoterpolis och ajg känner ingen som känner någon som sett en skoterpolis
Då ser man ingen anledning till körkort eller för den delen att hålla sig på lagens sida.. :hihi

Jag frågade en jobbarkompis som kommer från norra dalarna:

- Ni norrlänningar kör väl aldrig utanför skoterlederna va?

- Nä, och aldrig när vi är fulla heller :rolleyes:

I norrland gör man som man tycker :)

Blip skrev:
Jag frågade en jobbarkompis som kommer från norra dalarna:

- Ni norrlänningar kör väl aldrig utanför skoterlederna va?

- Nä, och aldrig när vi är fulla heller :rolleyes:

I norrland gör man som man tycker :)
När började dalarna tillhöra norrland?

Exakt, både han och dalmasen som inte rättade honom borde få en fet smocka var. :tungan

Lite grovt kan man säga att gränsen för vart norrland är går vid Dalälven. Norra Dalarna tillhör således norrland.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti