Köra ostrypt

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Jag har läst att några åkt fast och så som jag förstått det är chansen minimal.

Om man kör nu lagligt och allt, med en ostrypt hoj - är chansen nästan obefintlig att åka fast?

Hojen i fråga är nya Hornet 600. Man känner alltså redig skillnad på strypt och ostrypt.

Ja det är stor skillnad om man kör ostrypt istället för strypt men det beror ju så klart på hur mkt den är strypt med. Jag antar att du jämför mot 25kw o ja - där är stor skillnad. På min första hoj (kawa zx-6 -97) så skiljde det 70 hk och det märktes kan jag säg. Har du riktig otur så kan man säkert åka dit då du så fall kör ett fordon du inte har behörighet till - dvs samma sak som att inte ha ngt mc-kort överhuvudtaget men då ska där sitta en jävligt sur byråkrat som bara läser paragrafer och inte lever i verkligheten...

Man har ju fortfarande prövotiden kvar - så jag väntar nog tills den går ut.

Kommer man inte undan med enbart en varning och inte indraget kk ifall man inte ens haft en fortkörningsbot innan?

Problemet är inte böter, det är ju nån tusing hit eller dit. Det är värre om du kör på någon, alltså är vållande i en trafikolycka där andra än du drabbas. Kollar försäkringsbolaget, å för all del snuten, upp din hoj då å upptäcker att den är ostrypt, och du inte får köra såna hojar, så sitter du i skiten. Försäkringsbolaget kan vägra betala ett öre! Är det bara din hoj du har skrotat så är det ju inte så farligt, men smäller du en barnvagn, eller kanske skrotar till en Audi RS6 så några gör illa sig, då får du leva på gröt å utspätt vatten i nått decenium!

Om jag har förstått dig rätt ska du ta bort strypningen på en hoj med 25 kw?

Om så är fallet kommer polisen aldrig blandas in om du inte orsakar en olycka eller åker fast för vårdslöshet i trafik el. dyl.
Det som kan hända är att ditt försäkringsbolag ger dig mindre ersättning vid en
olycka, och risken är väldigt stor att de kollar detta om du krashar.

Om du däremot menar att du skulle köra en hoj som är registrerad som fulleffekt med mellankort finns det bra mycket mer risker. Då kan man nog riskera att inte få ersättning överhuvudtaget. För att inte tala om du blir tagen av pappapolis.

Last edited:
Försäkringsbolaget kan vägra betala ett öre! Är det bara din hoj du har skrotat så är det ju inte så farligt, men smäller du en barnvagn, eller kanske skrotar till en Audi RS6 så några gör illa sig, då får du leva på gröt å utspätt vatten i nått decenium!

Helt riktigt kan försäkringsbolaget vägra att ersätta hans fordon, men fordonets trafikförsäkring gäller även om hojen snos av en påtänd knarkare utan körkort, således gäller den även om han kör ostrypt.

Och varför är det ALLTID en barnvagn i ekvationen när någon ska göra något olagligt, utom att sätta bombrepor, då finns det fan inga barnvagnar?

Majkie:
Är de inte ungefär samma sak? Hojen blir ju en fulleffektare om man tar bort strypning, oavsett vad den är reggad om.

Geronimo79:
Lever inte den sure byråkraten i verkligheten? De finns ju kanske en anledning till att reglerna finns. Även om de faktiskt är suveränt korkade ibland :)

Och sen till sist. Hur kör man lagligt med en hoj som har mer effekt än tillåtet för den körkortsbehörighet man har? =)

Majkie:
Är de inte ungefär samma sak? Hojen blir ju en fulleffektare om man tar bort strypning, oavsett vad den är reggad om.

Rent tekniskt är det samma sak. Men om du till exempel blir stoppad i en vanlig kontroll åker du alltid fast med en tung hoj. En som är reggad som mellanklassare kommer aldrig kontrolleras om du inte krashar.

För försäkringen gäller samma sak. Då måste de kontrollera, på en tung hoj vet de redan...

Men som sagts tidigare, trafikförsäkringen gäller ALLTID.

Aha, de visste jag inte, att trafikförsäkringen alltid gäller. Man lär sig nåt nytt rätt ofta här =)

Geronimo79:
Lever inte den sure byråkraten i verkligheten? De finns ju kanske en anledning till att reglerna finns. Även om de faktiskt är suveränt korkade ibland :)

Hehe, jo det är helt sant - men reglerna gällande mellan & tung är ngt jäkla trams tycker jag. Eftersom vi bara får köra i 110 km/h (vissa ställen 120) så går det ju ändå inte att utnyttja effekten då en rr hoj ostrypt gör det i 1:ans vxl och då finns det 5 kvar :tungan Hmm, det verkar som dem räknar med att alla kommer köra för fort även om man inte får det - ska regler baseras på tro och antagande:va :rolleyes:

Hojen är REGGAD som en mellanklassare, och jag har mellankort. Förlåt för att jag var otydlig!

Så om jag blir stoppad (rutinkontroll), kollar de då om hojen är strypt? Lagligt körande dvs.

Last edited:
Rent tekniskt är det samma sak. Men om du till exempel blir stoppad i en vanlig kontroll åker du alltid fast med en tung hoj. En som är reggad som mellanklassare kommer aldrig kontrolleras om du inte krashar.

För försäkringen gäller samma sak. Då måste de kontrollera, på en tung hoj vet de redan...

Men som sagts tidigare, trafikförsäkringen gäller ALLTID.

Du har fel! Dom kan visst ta en om man kör ostrypt men reggad som 25 kw. Dom bara testar den och anser dom att den har mer effekt än tillåtet tar dom in den för bänkning!

Jag tycker att om du är osäker på vad som gäller med försäkringen så ring upp ditt försäkringsbolag och fråga om försäkringen gäller om du kör hojjen olagligt med för mycket effekt. Om de nu mot förmodan säger att försäkringen gäller och de kommer att ersätta dig för skadorna m.m. så be att få det på papper.

Kan ju även ringa polisen och fråga om de kollar om ens hoj är strypt eller inte. Dem kollade min kompis i alla fall och han fick ombesiktning och böter, så att dem inte kollar om hojjen är strypt stämmer givetvis inte!
Jag rekomonderar dig att köpa en supermotard och köra strypt:banana

Så de kan inte bevisa något på plats, utan ombesiktning - får man ta hem hojen då? Då kan man ju montera tillbaks strypningen ju?

Hojen är REGGAD som en mellanklassare, och jag har mellankort. Förlåt för att jag var otydlig!

jo, de fatta nog alla. Men de blir ju olagligt att köra hojen med mer effekt än 25 kW.

Att uppskatta risken för att bli tagen är ju rätt svårt. De kanske bara har sett dig acca och sen, som wrGubben säger, testar din båge.

hur gör proffs för att stypa en motorcykel? Om man vill ta bort det hur skulle du göra?

jo, de fatta nog alla. Men de blir ju olagligt att köra hojen med mer effekt än 25 kW.

Att uppskatta risken för att bli tagen är ju rätt svårt. De kanske bara har sett dig acca och sen, som wrGubben säger, testar din båge.

Och när de testar den kan de konstatera att hojen går bra - men sen måste de ju verkligen bevisa det också? River de ner hojen i delar på plats? Eller får man ta hem hojen och gå på ombesiktning?

Back