Joule ellära

alap

www.skogspaddan.se
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
Ingen för tillfället.
Hur mäter man Joule? Vad är Joule? Vi håller på med elstängsel och leverantörerna har olika Joule tal. Varför?

Kort sagt mer Joule ger jävligare kyss från staketet dessutom behöver man mer joule ju längre tråd man har beroende på de förluster som alltid finns i trådarna. Det brukar finnas rektabeller där man tar hänsyn till djur samt trådlängd.

Joule är ju enhet för ren energi och det kan ju vara vad som helst. Kinetisk, elektrisk m.m.

Precis.. Det är en enhet på energi. Desto mer joule desto starkare stöt kommer man att få. Räknas ut E = Q x U
Eftersom mängden laddningar antagligen inte ändras ökar altså spänningen med energin. Det är ju så elektriska chockpistoler funkar: mycket låg strömstyrka men en j*vla spänning ;)

EDIT: E = Q x U , inte I x U

Last edited:
Paco skrev:
Precis.. Det är en enhet på energi. Desto mer joule desto starkare stöt kommer man att få. Räknas ut E = I x U
Eftersom strömstyrkan antagligen är begränsad eftersom man annars skulle utsättas för livsfara ökar altså spänningen med energin. Det är ju så elektriska chockpistoler funkar: mycket låg strömstyrka men en j*vla spänning ;)

Öh, sådär funkar det väl inte. Du kan inte likställa energi med effekt inom ellära där effekten är ett momentanmått. Energi är ett mått på hur mycket effekt som går åt för att utföra ett visst arbete under en viss tid. Exempelvis; en dammsugare drar 100W och står på i 5 timmar, den har då krävt 0.5 kWh energi.

En Wh (watt-timme) är 3600 J. Således krävs det i runda slängar 1800000 J för att driva vår hypotetiska dammsugare i fem timmar.

Oj, fel av mig

U x I = P , precis som du säger
U x Q = E , ska det ju vara...

fan förväxlar ju alla j*vla formler.....¨
har ju räknat på detta tusentals ggr :huvet

/paco

Paco skrev:
U x Q = E , ska det ju vara...

Jag vet inte vad man får om man multiplicerar spänning med tid (för det är väl det du avser med Q?), men energi är det inte.

Effekt multiplicerat med tid = energi.

McB skrev:
Jag vet inte vad man får om man multiplicerar spänning med tid (för det är väl det du avser med Q?), men energi är det inte.
Effekt multiplicerat med tid = energi.
Q i ovanstående fall är Coulumb, dvs ström*tid. Multiplicerat med spänningen så blir det givetvis... :öga

Spinky Spendrup skrev:
Q i ovanstående fall är Coulumb, dvs ström*tid. Multiplicerat med spänningen så blir det givetvis... :öga

Jaha, då förstår jag. Var lite bortkollrad med Q där, men nu stämmer det. :banana

Back