Jag har köpt en ny motorcykel - tråden

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Klipsch?
Snygg hoj, klart bättre look än de senaste.
Kommer dock själv inte överens med SuperDuke körmässigt. Hög och okultiverad.
Men gillar man Honda (äger) och BMW (ägt) så är SD lite ovant minst sagt.
Klipsch yes, RF-82

Faktiskt rätt snygg från den vinkeln, men framifrån ser den ju ut som en påse skriskor. Men håller med om att den är bättre än senare modellerna utseendemässigt.

Provade superduke 990 när den kom ut och var riktigt överraskad över hur dålig den var. Hade vid tillfället en TL1000S från 97 och kunde inte förstå hur KTM nästan 10 år senare försöker sälja en hoj med så i jämförelse dålig motor. Ryckig och jobbig gång på lågvarv och riktigt kort register, inget varvtal så direkt man gasa slog man i varvstoppet. Medans min gamla TL var hur mjuk som helst från typ 2000rpm, och drog iväg rejälv från 7000-11000 medans den nya KTM'en var märkbart tröttare och slog i varvstopp vid typ 9500. Chassi och fjädring var ju såklart bättre men minns fortfarande den usla trötta skakiga skitmotorn. Även jämfört med VTR var den ju kass.

Men nu har de ju haft lite mer tid på sig att lyckas bygga en fungerande V-twin så förhoppningsvis kommer jag trivas med 1290-motorn. Har kört rad4'a senaste 12 åren nu (gsxr750, kawwa 636, BMW K1200S) så dags för en twin igen. Hade iofs en Ducati 750 ett kort tag paralellt och den lät också rätt najs men fick kramp av att köra den.

Får hoppas det blir lite sol och plusgrader snart så man kan ut och prova :D
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Klipsch yes, RF-82

Faktiskt rätt snygg från den vinkeln, men framifrån ser den ju ut som en påse skriskor. Men håller med om att den är bättre än senare modellerna utseendemässigt.

Provade superduke 990 när den kom ut och var riktigt överraskad över hur dålig den var. Hade vid tillfället en TL1000S från 97 och kunde inte förstå hur KTM nästan 10 år senare försöker sälja en hoj med så i jämförelse dålig motor. Ryckig och jobbig gång på lågvarv och riktigt kort register, inget varvtal så direkt man gasa slog man i varvstoppet. Medans min gamla TL var hur mjuk som helst från typ 2000rpm, och drog iväg rejälv från 7000-11000 medans den nya KTM'en var märkbart tröttare och slog i varvstopp vid typ 9500. Chassi och fjädring var ju såklart bättre men minns fortfarande den usla trötta skakiga skitmotorn. Även jämfört med VTR var den ju kass.
Kul, RF-82 är riktigt trevliga. Själj är jag en JBL-nörd.
Märkligt att du inte gillade 990'n, den brukar få bra kritik
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Japp, Keyless, tror att det kom från 2019.

Håller med dig ang analog varvräknare och keyless, keyless är bara ett jävla trams på hoj enligt mig och ytterligare en felkälla. Även Quickshift kan jag leva utan men den tror jag var standard sen Gen 1?

Men, personligen tycker jag att KTM instrumentering pre 2019 ser förjävlig ut och då var valet lätt för mig trots de extra pengarna...

Tror att köpa en 2019-2021 är sweetspoten, modernt men en bra mkt billigare än 2022 som fick en lätt revidering.
Hade samma åsikt om keyless tills jag fick erfara det själv på BMW:n. Fantastiskt smidigt ju! Min hoj har strax gått 10000 mil och det har inte krånglat än, och då är ju ändå BMW kända för elkrångel.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hade samma åsikt om keyless tills jag fick erfara det själv på BMW:n. Fantastiskt smidigt ju! Min hoj har strax gått 10000 mil och det har inte krånglat än, och då är ju ändå BMW kända för elkrångel.
Hade keyless på min Multistrada, glömde nyckeln i packväskan och ner jag klev av hojen så sparkade jag sönder nyckeln.

I somras stod jag på ngn suspekt bakgata i söderhamn, på morgonen hittade jag inte nyckeln. Satt kvar i cuts låset.

Jag hanterar inte keyless :tungan
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hade samma åsikt om keyless tills jag fick erfara det själv på BMW:n. Fantastiskt smidigt ju! Min hoj har strax gått 10000 mil och det har inte krånglat än, och då är ju ändå BMW kända för elkrångel.

Är också bortskämd med Keyless på GSA-n. Nyckel på de andra hojarna.

Måste jag välja: Keyless. Det är inte krångligare.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Man är ju inte körd om man tappat (sparkat sönder) nyckeln. Multistradan har ju en pinkod man kan använda.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jaja, förstår att att folk tycker att fantastiskt med keyless, men för en förvirrad typ som mig ställer det bara till problem.

Och både min Mullti samt Triumph saknade det på tanklocket - dumt....
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har keyless på min SLR650 från -97. Någon bröts sönder tändningslåset så jag satte dit en switch istället.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Idag blev jag ägare till en sprillans ny Moto Guzzi V100-S Mandello!
?????
Jag är inte förste köpare i landet som hämtat ut sin hoj, men om inte @driverinblack har kunnat köra på vägarna än så är jag först ut i landet att köra denna nya modell.
Temperatur och väglag hämmar minst sagt nyttjandet på de flesta håll i landet…
Enligt Probike som bara fått in de första få kundhojarna denna vecka så är det kamp runt om mellan länderna att få hojar levererade.
Så att det kom hit några hojar till Sverige redan var tydligen både oväntat och tidigt internationellt sett!
1679087162206.jpeg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Idag blev jag ägare till en sprillans ny Moto Guzzi V100-S Mandello!
?????
Jag är inte förste köpare i landet som hämtat ut sin hoj, men om inte @driverinblack har kunnat köra på vägarna än så är jag först ut i landet att köra denna nya modell.
Temperatur och väglag hämmar minst sagt nyttjandet på de flesta håll i landet…
Enligt Probike som bara fått in de första få kundhojarna denna vecka så är det kamp runt om mellan länderna att få hojar levererade.
Så att det kom hit några hojar till Sverige redan var tydligen både oväntat och tidigt internationellt sett!
View attachment 482008
Grattis!
Och nu vill vi ju ha en revy!... Eh, jag menar recension!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top