Jag är elbil 2.0

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu var nummer två köpt, första i inbyte. Den köpte jag 7 maj 2020 för 119 tusen pengar, kört ganska precis 3000 mil och fick 100 000 i inbyte med godkända sommardäck bak och övriga slut, sommar som vinterdäck. På den ny..are satt det originalfälgar på istället för båda uppsättningarna 16" 185/65 i bra skick. Jag muttra lite över 16" först men den går bättre på vägen med dom, spinner inte lika lätt (däckslitage) och magiskt mycket lättare upp för backen hemma.

Kommer presentera lite bättre när jag får tid, snart hoppas jag.

 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
På morgonen hade laddningen letat sig upp till 91% vilket var nytt rekord för den nya, bara slösladdat med 10A ännu.

20210619-065946.jpg


Längs vägen till servicedepån har jag groupies som följer minsta tut man gör..


Väl framme imponeras jag av den lilla förbrukning jag kostat på

20210619-074047.jpg


Jaha vad ska man hitta på då en morgon som denna.. hade inte tid för några större utsvävningar utan ville mest kolla status på nyförvärvet men en nyjusterad p-broms är väl alltid trevligt.

20210619-075852.jpg


Sist jag var på en sånhär justering med gummituta som skydd lyckades jag fippla in gummit och fick riva ner allt, blixtsnabbt för att rädda situationen. Denna gång visste jag bättre. Chansade på att kuggen skulle mejslas uppåt vilket visa sig korrekt på båda sidor = sett bakifrån ska justeringen skruvas medsols på vänster sida (förarsidan) och motsols på höger (inte förarsidan).

20210619-080335.jpg


När jag innan suttit och planlöst knappat omkring i menyerna i kupén insåg jag att skåpan levt sitt liv runt Österundstrakterna, gick att läsa ut gamla laddplatser i gps-magin och jag kände mig som värsta CSI-agenten, undercover.. minst. Inte mindre än 9 sat-eliter håller koll på mig framgick det även. Sopade således förmodligen bort endast skogsfriskt damm och smuts från bromsoket och däromkring, viktigt att lätta för bästa energibesp...
(bara en snäll nylonborste så jag inte får skäll o jävel från gummitätningsförbundet och dess vänner)

20210619-081237.jpg


Smorde med lite vanligt smörjspray efter att ha borstat rent, hjulpinnarna, anliggningsytan på skrivtrumman, luftnipplar, rörliga delarna på oket samt det klassiska japanska inplastade inte hela vägen bromsröret. Eller spottade jag bara på den tvi fan?

20210619-083006.jpg


Original felvänt reservhjul, enklare om det går att pumpa på plats eller; varför verkstäder inte genomför punkten att kontrollera ringtrycket i reservhjul vid service. Kan väl tänka mig att bilfabriken tänker att ventilen och utsida fälg skonas bättre i detta läge men men.

20210619-083527.jpg


Precis som på min 2015 har dom först monterat batteripacket för att sedan rostskydda och inte vågat ? rostskydda där bakom.. törer. Blir rostskydd även på denna innan vintern och då styr jag upp det, kanske är dom rädda för att skapa en massa för ev. infästningspunkter vilket är big no no precis som vid dragkroksmontering = är det inte plåtrent (ja lack går bra, inte body dock) kommer det att lossna förr eller senare, helst senare.. utan last. Skruven till det lilla fästet i nedre mitten på bild sitter inte centrerat i hålet och ser slarvigt ut, kommer justeras till.

20210619-083547.jpg


Det här plåtschabraket ser ut som skräp och gjorde även så på den andra innan rengöring och rostskydd, fungerar nog mest som någon form av krashbarriär ändå.

20210619-083623.jpg


I övrigt ser det bra ut, inga stökiga bromsar, jämt slitage runt om och mycket kvar. Ser fräsch och fint ut utan rost, tack norrland, risken med sämre vägnät är såklart fjädringen men alla dämpare spiral och bladfjädrar såg ut som nya. Ska iofs mycket till att mörda bladfjäder, ja såvida man inte kör vw förstås.. sämsta jag sett var en Caddy med 4000 mil någonting, kan ha varit närmare 5 men ändå och brusten bladfjäder. Frågade föraren om han kört 2 kubik kakel eller vadå? Han svarade att han måste gått upp i vikt för skåpet är mest tomt hela tiden.

Sämst.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag tittade på dina foton. När du startar var det 91% 25982km nästa bild 78% 26014km. Så du körde 32km på ca 13% batteri? Vad räknar du med ungefär räckvidd på normal körning.
Är själv lite nyfiken på en skåpbil att ha som crossbuss men har 10-15 mil till vissa banor och vill kunna köra och komma hem på en laddning
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Trippmätaren är enklare att räkna ;)

40kWh vilket i praktiken betyder 38 (tror jag) för 2 åtgår till att hålla liv i allt slarvigt beskrivet. Den är registrerad med 20 mils räckvidd enl. den "hårdare" uppgiften och 31 om jag minns rätt för stadskörning. 24 mil tror jag du kan grejja rel. enkelt på sommarhalvåret men finns det bara ström på banan så är du ju hemma.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hittade en liten inverter installerad i skåpet, pure senilius och allting.. tror det bara är 200W men denna var snålare än jag kunde tro. Kan ju inte komma med varm glass när jag hälsar på syskonbarnen ?

Blev populärt i dagens 29.8°C:

20210620-142940.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Dagen efter glass var det lika bra att hårdtesta installationen tyckte jag, kyl & frys jobbar väl ihjäl sig om tomma men jag hade i fyra påsar iskuber istället för kylklampar jag inte hade med mig. Bilen skulle stå mest hela dagen med inkopplad slöladdning.

Temp på skåp efter några timmar

Sk-ptemp.jpg


Handtaget lite svartare..

handtagtemp.jpg


Kallaste punkten jag hitta i boxen men termometern på visade endast -8°C, får förmoda att den mäter lufttemp

frystemp.jpg


Glassboxen elanslutning

elintemp.jpg


Sinustemp

sinustemp.jpg


Snigelladdtemp

laddtemp.jpg


Laddaretemp

laddaretemp.jpg


Shukotemp
shuckotemp.jpg


Kupétemp
kupetemp.jpg


Batteriet hölls i schack och pendlade mellan 12.96V-13.04V

battemp.jpg


DC-DC verkar inte jobba ihjäl sig heller, överlag nöjd med dagens testresultat fast när den blir fulladdad tror jag den skiter högaktiningsfullt i 12V-batteriet och invertern är förhoppningsvis den som räddar dagen, då.

dcdctemp.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Första rimliga förbrukning och räckviddsberäkningen genomfördes igår och idag. Nu har jag iofs inte loggat hur många kWh batteriet tar emot men enl. datan som presenteras så:

Mestadels motor/landsväg med 70-90-100km/h och jag har följt trafikrytmen mest från högerfilen, normalkört och bara ett par hundra meters kökörning. Detta snitt skulle enl. siffrorna ge en räckvidd på 22.6 mil

20210622-111313.jpg


OBD-uttaget säger dock att displayen filtrerar lite för att vara på den säkra sidan om batteritorsk, kan man tro:

Screenshot-20210622-111855-Leaf-Spy-Pro.jpg


1.59kWh per mil säger även instrumentet men eftersom jag inte läst ut totalen blir den svår att räkna mot.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Stabil balans, 54 snabbladdningar och 353 långsamma kan man även läsa ut på den bilden. Vill minnas att motsvarande på 24kWh var typ under 10 snabba och över 2000 långsamma på lägre miltal = under 2000 mil. Även handhavande dock, stoppar man i sladden i bilen först räknar den en laddning, sen i väggen så räknar den en till för samma laddningssession.

20210623-084500.jpg


360V nominell, ska det vara.

Screenshot-20210622-201932-Leaf-Spy-Pro.jpg


38.2kWh trycker den i alltså

Screenshot-20210622-201950-Leaf-Spy-Pro.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kula!

20210623-234940.jpg



Nissan åf nr 2 kunde iaf leverera sådär kvart i midsommar.

Byta utan att bryta.

20210624-140220.jpg

20210624-141133.jpg


440A av 420A får väl duga.. fast % räknaren måste vara trasig.

20210624-141142.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Stupid Nissan..

Inte orkat krångla mig in i den uppkopplade biten på bilen men tänkte jag skulle göra ett försök, man bör nog vara minst ingenjör jag inte är för detta. Finns typ 2, 3 fyra appar (by Nissan) men tyckte jag valde rätt. Registrera mig, skulle lägga in VIN, scanna kunde man/modärnt men nä.

**Hittar inte fordonet till det här kontot** eller nåt sånt, nä det är ju det jag försöker lägga till.. idiot.

Knappar runt, testar olika appar, faq, scanna och manuellt till den grad att mobilen autoifyller mitt ch.nr på 17 tecken numera men icke. Något utländskt forum förklarar att man först måste regga sig på Nissan kundsida eller vad det är, stod f-n inte i någon faq i.a.f. men det är väl bara jag.

Steg 1: Fyll i VIN.

*****************
*smack* ENTER

VIN är redan registrerat på annan användare, kontakta oss på +46...

-Hej!
-Hej, det fungerar inte för att...
-Jag ser att din bil är från oktober -19 för vi har 2 eller ja 3 (eller fyra) appar och från maj -19 är det den här som gäller.
-Ok. (visa sig fel för hon trodde det var en annan bilmodell.. ?)
-Men när jag ska regga här nu står det att förmodat föregående ägare har kvar denna på sitt konto.
-Aha ja, ja det är ganska vanligt.
(börja i den änden då)
-Lösning?
-Jo vi kan såklart plocka bort den gamla användaren men då behöver vi en bild på reg.beviset där ditt namn och ch.nr eller reg.nr. syns.
-Ok, prassel, prassel, nä har bara förra ägarens och mitt förra i bilen logiskt nog men.. hemma.
-Jag mejlar dig och så svarar du på det mejlet med bilden.
-Check, så fort jag kommer hem.

Hemma 17:15 och i mejlet framgick det att dom arbetar fram till 17:00.

10:04 idagen efter får jag bekräftelse att dom tagit emot mitt photoshop och återkommer så fort* (*nä) dom tagit bort gamla användaren. Intet nytt 4 timmar senare.

Fortsättning följer, kanske.

I sommar när vi var ute på lite semesteri landet till landet hade vi Milton med oss såklart, jag kom på att tantens Jeep gick bra att låsa med motorn igång så han kunde ha det bra med ac på när vi var ute på lite viktiga ärenden. Hjärtat var livrädd att bilfan skulle autostoppa medan vi var borta så det blev inga längre pass för Milton själv i bilen men det fungera i vilket fall prima. Tomgångsregler i all ära men djurets välmående smäller naturligtvis högre punkt

Elskåpan är i.a.f. halvsmart, den kan jag köra ac på när den är avstängd men strulet är att om sladden inte är i så går den bara i 15 min. Hm.. helt på egen hand har jag räknat ut att bilfan inte går att låsa med tändning på i någon form, det finns inga låspinnar eller knappar på dörrarnas insida dock en lås/lås upp på instrumentbrädan.

Kollar om det finns något trix i instruktionsboken.

Går inte..
Går inte..
Går inte..
Nä..
Nä...
Nej.

Men man kan välja om ett tryck på fjärren ska låsa upp en eller alla dörrar.

Kung.

Programmerar om avancerade funktioner, går att göra i en annanpartsapp men var ganska enkel procedur med fjärr o dörr o knapp,tror jag.

Låser bilen
Låser upp bara förardörren med ett knapptryck(två för samtliga).
Startar motorn, går ur och stänger dörren.
Nu kan jag låsa förardörren med nyckeln och bilfan är igång och låst.

Försöker låsa upp med fjärren, nä! Det fungera fan inte utan då måste jag även låsa upp med nyckeln för den lyssnar inte på fjärren åt något håll igång.

Ska kolla om det går att kopiera upp en "vanlig" nyckel, nödnyckeln i fjärren vet man ju är tänkt att användas 5 gånger någonsin. Jaja, går i.a f. lämna det så att Milton har det bäst i värmen.

Stupid Nissan.

Kung Milton:

20210729-145451.jpg
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Eländet fortsätter..

Skickade för att få ärendet löst 28/7, 30/7 mejlar jag o frågar om det väntas hända någonting och får svar att ärendet eskalerats vidare. Ca 16:00 samma dag testar jag utan att ha fått svar och mitt VIN är inte längre låst och jag kan registrera mig, kunde man tro.

När jag fyllt i mina data och bekräftat kommer jag till en sida där det jag fyllt i står uppradat, enda alt. är att bocka i användarvillkor samt spara ändringar även fast jag på denna i övrigt statiska sida inte kan göra några ändringar. Klickar jag på spara står den kvar på samma sida. Backar, kontrollerar data igen, lösen igen och sen tillbaka till sidan där det inte händer något. Testar att logga in i appen men nej.

Går tillbaka o fyller i VIN igen som nu är låst och jag kan inte logga in från förstasidan och dom ger mig inget nytt lösenord. Kanon. Hade tagit en skärmdump som jag mejlar kunddrutten med förklaring, inget svar.

6/8 får jag svar att dom tagit bort användaren, oklart vilken och nu ska det gå att registrera mitt VIN och beskrivning om hur man måste gå till väga med bra många punkter. Även att det måste göras på dator för att det ska fungera att synka med appen sen.

Fyller i samma data och kommer till samma sida, no more. Står att om registreringen lyckats ska det komma ett meddelande "Välkommen till..." och sedan fortsätta med knapp eller länk. Inget meddelande och jag studsar fram o tillbaka mellan sida ett o två, efter mycket om och jävla men "kommer jag på" att om personuppgifter bockas i på sida 1 men villkoren inte bockas i på sida två så kom jag vidare. Med meddelande menade dom ett mejl med länk till samma sida där man är..? Registrerar vidare nu när jag har ett konto men när jag ska aktivera tjänster kommer jag bara till 404 error som dom pyntat med att detta är en återvändsgränd.

Skärmdump, mejl så får jag se om dom löser detta.

Knalla förbi en key master och kom på nyckeln..

20210804-172857.jpg


-Hej, går det att göra en vanlig nyckel av den här? Behöver ingen kodning, bara till dörren.
-Märke, årsmodell?

Efter att ha letat duktigt länge, slagit i kataloger och jag förklarat att modellen förmodligen funnits i 10 år eller så kommer han fram till två ämnen.

-Kan du gå till bilen och testa vilken som går in, du behöver inte vrida.
-Visst.
Som tur var det den billigare som gick in längst.

20210804-172543.jpg


-Denna passa bäst.
*slip slip*
-Vill du gå och testa först?
-Äh det blir nog bra

20210808-140411.jpg


Tror ni det fungera? Självklart inte men jag hade varken tid eller ork att jollra fram o tillbaka till bilen, hur svårt kan det vara? Vid senare tillfälle grubbla jag lite och mätte från spetsen på nyckeln ner till det jag gissa fungera som stopp = 34mm. Sen mätte jag ut samma mått på nya nyckeln och sedan bredden, original knappt 8.5mm och den nya var 10mm på samma ställe.

20210808-142120.jpg


Filat ner ena sidan..

20210808-140422.jpg


..och sedan den andra, fingrarna i kors.

20210808-141255.jpg


Det fungera, nöjd!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Totalt tog det alltså 2 veckor och 2 dagar för att koppla upp mig mot bilen, laggar lite då kan man säga. Konkret ur min synvinkel var det tiden som gick åt för att:

1. ta bort gamla användaren
2. fixa en död länk

Mitt i var dom modiga nog att skicka ut en kundundersökning om hur dom skötte sig men den vänta jag med tills efteråt. Kundtjänst, en o samma hela tiden var väldigt serviceinriktad med så snabba svar som hon kunde förmå och visste hela tiden vem hon skulle eskalera ärendet till när hennes behörigheter tog stopp = det var bra och totala tidsåtgången var katastrof.

Funkar det då? Fan vet, eftersom dom i slutändan tog över mitt konto så har dom installerat allt så den biten av lärdom får jag lista ut på annat vis men det står att jag har prenumeration till 2029 så någonting gjorde dom väl rätt.

Till helgen kanske jag har svart bälte i detta, inte alltför avancerade funktioner ändå men klimatanläggningen, batteristatus och laddning för den delen i mobilen är bekvämt.

Nu börjar den närma sig 3000 mil då det sägs att den ska ha service.. vem har tid med sånt? Borde kosta 50 spänn för vad ska dom göra som inte jag redan proffsat till.. men man får väl höra sig för åtminstone.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top