J*vla skit, koppling, olja & xr650r

Bender

(¯`·.,¸¸,.·´¯`·
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda Spacy 125
Tänkte vara duktig idag och byta olja i min kära xr. Tippar i lite ny fräsch shell advance och vad händer? Jo kopplingen börjar slira som tokig! Nån som har liknande erfarenheter eller tips om nån olja som funkar bättre med min koppling??? Fan va trött jag blir, vill ju köra, inte hålla på och krångla... :mad:

Bender skrev:
Tänkte vara duktig idag och byta olja i min kära xr. Tippar i lite ny fräsch shell advance och vad händer? Jo kopplingen börjar slira som tokig! Nån som har liknande erfarenheter eller tips om nån olja som funkar bättre med min koppling??? Fan va trött jag blir, vill ju köra, inte hålla på och krångla... :mad:

Jag har kört med shell och det funkar bra på min. Du råkade inte köpa bilolja då?

Hände precis samma sak för mig när jag hällde i shell advance helsyntet....tappade ur och hällde i castrol GPS då funkade kopplingen igen :)

Ja var det en olja som är till för våtkoppling ?
Troligen inte eller.... :rolleyes:

Busgrabb skrev:
Ja var det en olja som är till för våtkoppling ?
Troligen inte eller.... :rolleyes:

Ahmenvafan, klart det är olja för våtkoppling... Ska tippa i nån annan smörja i morrn så får man väl se om det blir bättre.

Bender skrev:
Ahmenvafan, klart det är olja för våtkoppling... Ska tippa i nån annan smörja i morrn så får man väl se om det blir bättre.

Okay...lät inte som det eftersom den började slira som fan...

Men då vet man att man inte ska köra med den smörjan då :)

Bender skrev:

Vad hällde du i? Advance Ultra 4 10w 40?
Borde ju funka utan några som helst problem. :va
Jag kör med deras 15w-50 och det funkar klockrent.

Nightwish skrev:
Vad hällde du i? Advance Ultra 4 10w 40?
Borde ju funka utan några som helst problem. :va
Jag kör med deras 15w-50 och det funkar klockrent.

Shell Advance VSX4 10w40 hette den... Har bytt nu till Castrol GPS och nu funkar det mycket bättre, men slirar fortfarande litegrann när jag vrider på för fullt...

Jävla kn*llShell, ska försöka reklamera eländet, eller i alla fall gå dit och gnälla lite... :fatta!

Last edited:
Bender skrev:
Shell Advance VSX4 10w40 hette den... Har bytt nu till Castrol GPS och nu funkar det mycket bättre, men slirar fortfarande litegrann när jag vrider på för fullt.

Då är det i alla fall inte fel på oljan som är problemet nu med din koppling.

Bender skrev:
Shell Advance VSX4 10w40 hette den... Har bytt nu till Castrol GPS och nu funkar det mycket bättre, men slirar fortfarande litegrann när jag vrider på för fullt...

Jävla kn*llShell, ska försöka reklamera eländet, eller i alla fall gå dit och gnälla lite... :fatta!

Låter skumt, det är ju iofs en snikolja (delsyntet), men den ska väl funka bra
till din motor. Har du öppnat och kollat kopplingen? Sliten kanske?
Om inte så testa rengöra lamellskivorna och sätt ihop den igen, anledningen
till att det slirar kan då vara att vad som nu i shelloljan gjorde att den började
slira :va ligger kvar på lamellerna, trots att du bytt till ny olja.
Hoppas det löser sig.

Testa Spectro Golden4 10W40 Delsyntet. Den häller Ragnar på Lelles i alla sina nya KTM'er innan dom når kund. Sen dess har dom inga problem längre med kopplingar och lådor som trilskas med lägena.
Sämsta oljan genom tiderna (som kostar pengar) måste ju vara Motorex.
Välj åtminstone en delsyntet 10W40.

robbah99 skrev:
Testa Spectro Golden4 10W40 Delsyntet. Den häller Ragnar på Lelles i alla sina nya KTM'er innan dom når kund. Sen dess har dom inga problem längre med kopplingar och lådor som trilskas med lägena.
Sämsta oljan genom tiderna (som kostar pengar) måste ju vara Motorex.
Välj åtminstone en delsyntet 10W40.

Eftersom jag snackade olja med Ragnar i höstas (typ november) och han då stenhårt hävdade att det var Motorex som gällde så kollade jag upp lite vad som gäller. :confused:

Tydligen är det så att KTM gått ut med att det är Spectro 10W40 som gäller för alla KTM'er rent generellt för att underlätta för återförsäljare/verkstäder. Detta för att det varit några tillbud eller nåt (källan kunde/ville inte avslöja vad) med rejsmaskiner som körts på Motorex. LC4'or i [nära] standardversion som körts på Motorex skall inte vara drabbade.

Detta dekret gäller till dess Motorex har tagit fram en olja, vilket tydligen är på gång vilken dag som helst, som klarar av samtliga KTM's motortyper.

Detta är vad jag lyckats få fram i alla fall så.... Share 'n enjoy !

Gillar inte castrol, tycker det smäller bra mycket värre i växellådan när man har den skiten i. Kör alltid på Motul.

Bender skrev:

Köpte min XR förra sommarn NY.. och har kört ca 250mil med Shell Advance ultra4 10W-40... (rek av dukke och ktm)Funkat skitbra tills igårkväll..då den började slira lite... Bytte till Motul 5100.. har inte kört såå långt efter det men den verkar som det blev bättre.

Honda rekomenderade inte helsyntet...just pga kopplingen. Men envis som man är skulle man ju prova själv o se hur det går!!

VSX4 är ju en delsyntet och borde funka... :va ingen annan som har erfarenhet av shells oljor...
Nån som kört på SX4??

Nix...
Honda rekomenderar Castrol GPS:en till Xr650:n.

iallafall när jag pratade med honda på mässan.

Back