Iskörning med sporthojar!!!

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag har sedan 2007 varit fascinerad av att köra sporthoj på is och har provat massa olika varianter på hemmadubbade isdäck. Tänkte att man kunde använda denna tråd som en samling av egna/andras erfarenheter. Gärna filmklipp till såna tokiga aktiviteter. Börjar med att berätta lite om mina olika däck:
Jag använder mig av försänkta M6x30 av 10.9 kvalité som slipas i en jigg till bandputsen. Sedan på insidan av däcket en bricka som är 10,5x22x2 så att skruvskallen sjunker ner i brickan. På utsidan har jag en nitbricka som är 6x25x1,5 och en nylocmutter som jag även säkrar med loctite för dubbel säkerhet. Har haft några muttrar som lossnat när man kört utan loctite. Mönstret fixar jag i en hemmabyggd jigg där däcket spänns upp. Den gör så att däcket stannar 32 ggr per varv på exakt avstånd så dubben fördelas rätt. På ett brett sporthojsdäck har jag 224 dubbar i 7 rader. Framdäcket har 160 dubbar i 5 rader. De yttersta raderna på däcken sätter jag minst 20 mm från däckkanten. Dubbarna ska INTE sitta i spikraka rader. Har testat detta och var inte nöjd med resultatet. Jag sprider ut mina lite huller om buller fast ändå efter ett mönster. Dubbutsticket blir ca 10-14 mm efter muttern beroende på hur slitet däcket är. Man bör inte ha mera utstick då det blir lite sämre. Har provat ca 20 mm utstick också med lite mindre vinkel på spetsen och det var inget fäste alls. När alla dubbarna är monterade tejpas hela insidan med silvertejp. Detta för att skydda innerslangen som man måste använda. I vinter tänker jag prova ett nytt koncept. Problemet med dubbade sporthojsdäck är att det måste vara väldigt noggrannt plogat. Blir det ett par cm snö på isen så packas den och dubbarna når inte ner i isen, då blir det halt. Men sköter man bara isen är det lugnt. Jag kommer prova att dubba rena crossdäck i år. Då måste jag byta ut bakfälgen till en smalare. Kommer använda ett Cheng Shin 4,60x17 fram och 5,30x17 bak. Dubbningen kommer att funka på samma sätt fast mönstret blir ju efter däckets dubbar. Anledningen är att då kan jag testa att köra där det även ligger snö. Dessa kommer inte att hålla för höga farter utan endast för lek på teknikbana. Ska uppdatera hur det kommer funka. Hoppas man lockar med flera att förlänga säsongen på isen!
 
Last edited:
Här är lite bilder på mina skapelser:
 

Bifogat

  • Gsxr 1000 Orsa.jpg
    Gsxr 1000 Orsa.jpg
    117 KB · Visningar: 388
  • isdäck fighter.jpg
    isdäck fighter.jpg
    97.2 KB · Visningar: 450
  • visabild.jpg
    visabild.jpg
    183.7 KB · Visningar: 352
  • 856fc899.jpg
    856fc899.jpg
    132 KB · Visningar: 401
  • 33562_437084691923_3822029_n.jpg
    33562_437084691923_3822029_n.jpg
    75 KB · Visningar: 350
  • 33896_437084726923_5772567_n.jpg
    33896_437084726923_5772567_n.jpg
    58.1 KB · Visningar: 335
  • 39566_437084626923_4451468_n.jpg
    39566_437084626923_4451468_n.jpg
    89.7 KB · Visningar: 426
  • 44879_437084571923_1980380_n.jpg
    44879_437084571923_1980380_n.jpg
    98.1 KB · Visningar: 597
Funderar på om man ska testa Continental Tkc80 kanske på isen? Finns i 120/70-17 och 180/55-17. Sen är det "bara" att slipa skruv och dubba för fullt igen....:gnissla
 

Bifogat

  • ContinentalTKC80.jpg
    ContinentalTKC80.jpg
    19.8 KB · Visningar: 307
Sweet! tänkte testa de där i vinter hur går de att svänga? allla filmer jag hittar kör se typ bra rakt fram på
 
Sweet! tänkte testa de där i vinter hur går de att svänga? allla filmer jag hittar kör se typ bra rakt fram på

Det går fint att svänga! Men isen måste vara bra plogad så det inte ligger massa snö på. Här hemma har vi inte tillgång till bra plogutrustning så jag bygger på lite grövre mönster för att testa.
 
Du har inte provat med finndubb? Tror just Continental Tkc80 skulle kunna funka bra med finndubben, då kan du ju trycka i 2-3 dubb i varje klack istället för en skruv.
 
Du har inte provat med finndubb? Tror just Continental Tkc80 skulle kunna funka bra med finndubben, då kan du ju trycka i 2-3 dubb i varje klack istället för en skruv.

Nej, jag har inte provat det. Vet inte hur det håller med så mycket effekt och vikt. Men man kan ju gå ner från m6 till m5 eller m4 så får man plats med flera. Då behöver man inte ta lika stor bricka. Findubb blir säkert ganska dyrt också. Jag tycker om att göra saker själv och hålla nere kostnaderna. Men vi får se hur jag gör...
 
Undrade just om ingen testat Finndubbade eller Endurodubbade crossdäck, borde ju inte kosta så mycket mera än att skaffa ett par nya grovmönstrade däck som dubbas med skruv? (eller siktar ni på att finna begagnade?)
Viktmässigt borde det ju funka då det finns de med tyngre offroadcyklar som provat.
Hastighetsmässigt kanske det blir problem men 100-130km/h borde ju funka.
Ett set borde hamna på en sisådär 4-5000:-

Finns det inte risk att man spränger däcken när man borrar rakt igenom corden?
 
Undrade just om ingen testat Finndubbade eller Endurodubbade crossdäck, borde ju inte kosta så mycket mera än att skaffa ett par nya grovmönstrade däck som dubbas med skruv? (eller siktar ni på att finna begagnade?)
Viktmässigt borde det ju funka då det finns de med tyngre offroadcyklar som provat.
Hastighetsmässigt kanske det blir problem men 100-130km/h borde ju funka.
Ett set borde hamna på en sisådär 4-5000:-

Finns det inte risk att man spränger däcken när man borrar rakt igenom corden?

Jag har kollat upp det och cheng shin säljer 17 tums crossdäck. Då kan man använda sig av dimensionerna 4,60x17 och 5,30x17. Problemet är att då måste jag byta bakfälg till en som är ca 4,5 tum istället för 6 tum. Men nu hittade jag ju tkc 80 i 180/55-17. Kanske provar dessa. Det finns alltid en risk att däcken går sönder. Men upp till 200 km/h funkar det fint med sönderborrade mcdäck. Det är över 200 km/h det blir lite struligare. Peter Vestman slog ju världsrekord på en hayabusa 2010 och körde 342 km/h på just hemmabyggda isdäck. Sen har han ju smällt ett och annat bakdäck innan dess, men det funkar ju.
 
Iihfp.jpg
:yoparty
 
Här är lite bilder på mina skapelser:
:kär:kär:kär

Kör du med innerslang och någon typ av tireliner? Med eller utan däcklås?

Köpte en r6a förra veckan som jag tänkte montera isdäck på :) Ska bara få ihop motorn samt införskaffa lite skruv och en bandputs eller bänkslip.

http://www.youtube.com/watch?v=lQ28XJ4053A
Brukar du också härda dina dubb?


kold kutters verkar visserligen också funka bra... Köper man ett stor pack från USA så hamnar priset på ca 1kr/dubb med frakt osv. I Sverige runt 1.7-2kr st
http://www.youtube.com/watch?v=G-Jz_9i5AMk&feature=g-hist
 
:kär:kär:kär

Kör du med innerslang och någon typ av tireliner? Med eller utan däcklås?

Köpte en r6a förra veckan som jag tänkte montera isdäck på :) Ska bara få ihop motorn samt införskaffa lite skruv och en bandputs eller bänkslip.

http://www.youtube.com/watch?v=lQ28XJ4053A
Brukar du också härda dina dubb?


kold kutters verkar visserligen också funka bra... Köper man ett stor pack från USA så hamnar priset på ca 1kr/dubb med frakt osv. I Sverige runt 1.7-2kr st
http://www.youtube.com/watch?v=G-Jz_9i5AMk&feature=g-hist

Ska du stunta och köra på ren blank-is så funkar nog cold-cutters. Men är det den minsta lilla snön på isen så packas den och vad är dubben, ca 7-8 mm utstick? Då behövs det inte mycket för att den ska tappa fästet. Slipade m6 blir det ett väldigt bra bett i men det är inte superlätt att få till allt rätt. Noga med rätt antal, utstick, placering osv. Viktigt att även försöka få till bra balans i det så man fördelar ut skruvarna ganska noga. Jag har hållt på i 6 år och provat mig fram, fått massa tips och det börjar funka bra nu. Sen har jag testat olika lösningar då man kört på både flygande kilometern och plogad rundbana. Men det är även viktigt att ploga isen så det inte är massa snösamlingar på, då försvinner greppet ganska kvickt...
 
Glömde... jag kör med försänkta skruvskallar, tejpar hela insidan med silvertejp ett varv och kör med innerslang, funkar kanon!
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top