Inte så vettigt i Anderstorp heller...

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Västerås
Hoj
ZX6R -07 banhoj
helt sjukt. Känns som om problemet ligger i lagen, att EN enda människa kan klaga och få rätt mot flera tusen måste vara något fel!?
 

Sebba1

Sebba GSXR R1
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Stocholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3 & II R1 2008
Nu ÄR DET DAGS OCH AGERA!!!!!!!!! Här har ni moral nissar värlkigen chansen och skriva om något som inte er helt meningslöst. TÄNK EFTER OCH AGERA!!!!
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Hur stort är problemet ängtligen ? 3 bullar helger ? ...ja, ok... hmmm 3 helgar på en hel säson, det kan väl inte forstöre en hel säson ?

Det är ingen problem att köre når det gäller ERF (20-40 motorcykler).... Vad är problemet om man inte har bullardage ?

Om vi vill köre RR,kanske det är dags att vi erkänner att vi oxå skal tänke på bullar ? Som det är nu tyckar jag är ok.... tänk om vi oxå skal köre med original avgasssytem :va
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det är inte riktigt sant, tidningarna har ännu en gång gjort en höna av en fjäder. I domen nämns ingenting om datum när banan ska stängas. Däremot står det att dom återförvisar ärendet till länsstyrelsen för ett nytt beslut(om bullerdagar). Detta kommer naturligtvis att överklagas, och under tiden kör vi vidare enligt det gamla tillståndet.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hur stort är problemet ängtligen ? 3 bullar helger ? ...ja, ok... hmmm 3 helgar på en hel säson, det kan väl inte forstöre en hel säson ?

Det är ingen problem att köre når det gäller ERF (20-40 motorcykler).... Vad är problemet om man inte har bullardage ?

Om vi vill köre RR,kanske det är dags att vi erkänner att vi oxå skal tänke på bullar ? Som det är nu tyckar jag är ok.... tänk om vi oxå skal köre med original avgasssytem :va

Original avgassystem är ingen garanti för att du inte behöver bullerdag, låter en del ändå...

Sm i bil, kanske ett FIA gt lopp och sedan var det inte mycket tid kvar till mc
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det är inte riktigt sant, tidningarna har ännu en gång gjort en höna av en fjäder. I domen nämns ingenting om datum när banan ska stängas. Däremot står det att dom återförvisar ärendet till länsstyrelsen för ett nytt beslut(om bullerdagar). Detta kommer naturligtvis att överklagas, och under tiden kör vi vidare enligt det gamla tillståndet.
Kommer ni använda ljudmätutrustningens funktioner när ni lägger fram era synpunkter?

/Jocke
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Suck.... Nu får det fan vara slut på den här bullerhysterin snart....

Vi skulle kunna köra med 70db förbipasserande, och folk skulle fortfarande klaga, och vi skulle fortfarande ha problem. Att folk inte kan fatta det...

Det som närmaste granne stör sig på, är att det låter... Sen om det låter 55db eller 28db vid tomtgränsen spelar ingen roll. Det är själva ljudet dom stör sig på. Vi låter ju fortfarande mindre hos närmaste granne än gräsklippare och annat skit, men dom får man fortfarande använda ju...

Hur vi än kämpar och sliter för att få ner bullernivån så kommer man fortsätta att klaga, det är jag 100% säker på. Vi har ju snart bullergränser på banan som man inte klarar med en orginalcykel som man får köra på allmän väg med....

Vi KAN inte vinna den här kampen.... Och om inget görs så kommer motorsport att vara utdött om 10 år....
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Suck.... Nu får det fan vara slut på den här bullerhysterin snart....

Vi skulle kunna köra med 70db förbipasserande, och folk skulle fortfarande klaga, och vi skulle fortfarande ha problem. Att folk inte kan fatta det...

Det som närmaste granne stör sig på, är att det låter... Sen om det låter 55db eller 28db vid tomtgränsen spelar ingen roll. Det är själva ljudet dom stör sig på. Vi låter ju fortfarande mindre hos närmaste granne än gräsklippare och annat skit, men dom får man fortfarande använda ju...

Hur vi än kämpar och sliter för att få ner bullernivån så kommer man fortsätta att klaga, det är jag 100% säker på. Vi har ju snart bullergränser på banan som man inte klarar med en orginalcykel som man får köra på allmän väg med....

Vi KAN inte vinna den här kampen.... Och om inget görs så kommer motorsport att vara utdött om 10 år....

Det är därför jag tror att ljudmätutrustningen kommer att kunna visa just sådana saker och få folk att förstå det orimliga i att förbjuda motorsporten.

Men av samma orsak är det fortfarande otroligt viktigt att ha bra relationer med de kringboende.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nej....och ? Är det ett problem ?

Enlighten me, please... Jag kan inte riktig se det är ett stort problem for RR ?


OM du vill köra på Anderstorp är kan det bli ett stort problem.

Gissar väldigt starkt att tex FIA gt och liknande arrangemang kommer långt före i prioriteringslistan.

Det kanske inte blir någon raceåkning alls... Annars är det inget problem. Och då flera standardhojar låter för mycket redan med original avgassystem så behövs bullerhelg.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Suck.... Nu får det fan vara slut på den här bullerhysterin snart....

Vi skulle kunna köra med 70db förbipasserande, och folk skulle fortfarande klaga, och vi skulle fortfarande ha problem. Att folk inte kan fatta det...

Det som närmaste granne stör sig på, är att det låter... Sen om det låter 55db eller 28db vid tomtgränsen spelar ingen roll. Det är själva ljudet dom stör sig på. Vi låter ju fortfarande mindre hos närmaste granne än gräsklippare och annat skit, men dom får man fortfarande använda ju...

Hur vi än kämpar och sliter för att få ner bullernivån så kommer man fortsätta att klaga, det är jag 100% säker på. Vi har ju snart bullergränser på banan som man inte klarar med en orginalcykel som man får köra på allmän väg med....

Vi KAN inte vinna den här kampen.... Och om inget görs så kommer motorsport att vara utdött om 10 år....
Exakt :fakta



Jag tror ändå att Vi KAN vinna förtroende och gehör Macke, Men om inget görs så riskerar allt att dö till slut :mattias
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ett ovanligt vettigt inslag som var mer positivt till banan än klagande grannar :tummenupp

Synd bara att det klipptes ner så hårt, intervjun var 20 minuter i original.

Ånäää.. Det har du varit länge i sådana fall. Det var många år sen jag såg domare Bernström på tv.

Jo, jag hade ju en period för 2 säsonger sedan då jag dömde 5 av 6 tv-sända matcher på en säsong. Därefter har det inte varit en enda i svensk tv. Hade däremot en direktsänd för 3 veckor sedan i CEV-cupen i polen som sändes på polsk tv.
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top