Insekter.......

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Någon mer än jag som tycker att antalet insekter minskat drastiskt? Körde Kungälv -Håverud tor idag - en!!! insekt som kletade på visiret, det var allt. Lite smått på strålkastaren, kanske 4-10st.
Förr om åren har det varit mycket mer - körde ner från Läckö slott en kväll för trettio år sedan, knappt man kunde se igenom strålkastarglaset...........
Eller har jag bara kört insektsfria dagar o kvällar i år????

Någon mer än jag som tycker att antalet insekter minskat drastiskt? Körde Kungälv -Håverud tor idag - en!!! insekt som kletade på visiret, det var allt. Lite smått på strålkastaren, kanske 4-10st.
Förr om åren har det varit mycket mer - körde ner från Läckö slott en kväll för trettio år sedan, knappt man kunde se igenom strålkastarglaset...........
Eller har jag bara kört insektsfria dagar o kvällar i år????
Min 10 mila tur hade då fan ingen brist på buggs. Fick lägga hjälmen i blöt när jag kom hem.

Det hänger väldigt mycket ihop med väder och hur solen står. Det är ingen brist på insekter.

Jag har inte märkt av någon minskning.

Kan det vara ett stadsfenomen igen?

"Oh no, det är väldigt lite humlor här på Södermalm, dom håller nog på att utrotas"

Tvättade Z4an och skulle åka på en bilutställning och så här såg den ut en timme efter tvätt.
Trist värre när det blir så här.
1658073011192.png

Det är ju också så att är det stekande hett så befinner sig insekterna i skugga, regnar det befinner dom sig i skogen under löv.

När jag sommarjobbade som 15 åring överraskades vi av ett slagregn, så vi tog skydd hukandes under något metallskrot, när kompisen tittade upp så var "taket" helt ludet av myggor.

Givetvis petade han i det och myggorna började surra omkring och insåg att vi var mat, varpå vi fick fly ut i regnet igen.
Han var populär...

Vänta till sensommaren när det blir kallare i luften men varmt ovanför asfalten...

F-n, jag luktar nog för gott när jag är ute o kör - drar inga insekter - inte igår o idag heller - Kungälv-Strömstad tor m bilen, den var lika fri från insekter trots skugga och lite regn. Är det kanske så att Sveriges östra sida luktar sämre o därmed drar mer insekter??? :lol

Klart östsidan luktar mer.
Vi har ju förhärskande västliga vindar så skitdoften ackumuleras på vägen.

Back