Info om Ducati ss

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Har funderingar på att köpa ovanstående modell. Som hoj-nybörjare så har jag förstås lite frågor om modellen!

Frågor:
Duger 600an, eller är den "för slö"? Dum fråga kanske när man är nybörjare....
Vill gärna ha info om för och nackdelar med olika motoralternativ...
Finns det någon brytpunkt med en massa bra uppdateringar av hojarna att hålla sig till?
Några generalfel att hålla ögonen öppna på?
Försäkringar.
Man läser ofta att Ducce har billiga försäkringar på grund av de förhållandevis ganska låga effekterna. Hur mycket stämmer det?
Vad är det för villkor på Bilsport och MC försäkring?
Kan tillägga att jag fyller 24 innan hojen skall användas + att jag bor i v-ås...

Kan väl tillägga att jag tycker detta är ett suveränt forum att ställa hojfrågor på! :squid

/Samme
 
Samme skrev:
Har funderingar på att köpa ovanstående modell. Som hoj-nybörjare så har jag förstås lite frågor om modellen!

Frågor:
Duger 600an, eller är den "för slö"? Dum fråga kanske när man är nybörjare....
Vill gärna ha info om för och nackdelar med olika motoralternativ...
Finns det någon brytpunkt med en massa bra uppdateringar av hojarna att hålla sig till?
Några generalfel att hålla ögonen öppna på?
Försäkringar.
Man läser ofta att Ducce har billiga försäkringar på grund av de förhållandevis ganska låga effekterna. Hur mycket stämmer det?
Vad är det för villkor på Bilsport och MC försäkring?
Kan tillägga att jag fyller 24 innan hojen skall användas + att jag bor i v-ås...

Kan väl tillägga att jag tycker detta är ett suveränt forum att ställa hojfrågor på! :squid

/Samme

Du ska inte ha en ´Ducce! Du har inte råd!! :slicka
 
K-Micke skrev:
Ungefär vilken årsmodell/prisklass är du ute efter?

Stor uppdatering -98 med insprutning och ny kåpdesign, även lite andra förbättringar m.a.p. markfrigång och körställning bl.a.
En 900 går i f-klass sex, den har ca 80hp på bakhjulet.
Jag skulle nog köpa minst en 750.

Tja, har kommit fram till att typ 93 och framåt kan vara intressant, beroende på pris förstås. Taket skulle vara ungefär 60000 har jag kommit fram till.
En till fråga: Hur tål de milen? Är de välservade spelar det väl inte så stor roll med många mil antar jag?

/Samme
 
Tackar för svaren!
Någon som vet hur 600an och 750 ligger i försäkringssklass?
 
Är det stor skillnad i prestanda mellan 600 och 750?

/Samme
 
Eller så köper du min! ;) Har tänkt att vänta till i vår men om du ger mig ett bud så.... Den finns i Sthlms trakten och är mkt välskött! Flera bilder finnes.
 
Frääsch hoj! Får ha den i åtanke då jag bestämmer mig....

/Samme
 
Tycker att du ska slå till på hojen ovan! Roligare kurvkramare än 750/900SS går knappt att hitta. Jag har kört en 750 hela sommaren och har inga planer på att byta till nästa sommar heller. 600:an har jag inte provat men skulle inte våga köpa en då den enligt många ska vara mer än lovligt trött.

/Micke
 
Tycker också att du ska satsa på minst en 750. Problemet jag har är att den drar en del olja, min bror har en 900 och har samma problem så ha det i åtanke.
 
pageer skrev:
Tycker också att du ska satsa på minst en 750. Problemet jag har är att den drar en del olja, min bror har en 900 och har samma problem så ha det i åtanke.

Har du räknat ut hur mycket olja? Jag har inte upplevt att min skulle dricka mycket olja (för att vara luftkyld menar jag).
 
Last edited:
Överhuvudtaget så är ju Ducce´s tvåventilare skottsäkra om man sköter servicen.

Just SS600 togs inte in i Sverige i många exemplar, men den är i grunden samma hoj som en SS750. Bara motorn skiljer. Satsa på en 750 istället. Bättre motor och lite bättre fjädring, vill jag minnas.

Att de skulle dra olja är ju känt. Det finns ju inte många luftkylda hojar som inte förbrukar lite olja.

Som av en händelse så har jag en polare som skall sälja sin 750 SS från 97. Kanonfin hoj som rullat en del mil, men som under sommaren fått ny lack på kåporna, eftersom den gått ikull en gång.. eller två.. eller tre..

Dock så är den uppfixad och kollad efter alla konstens regler. Numera är den i nästan nyskick och går jättefint. du får den för en spottstyver då polaren måste sälja den för att få in pengarna till sin nya hoj. PM´a mig eller svara i tråden om det är utav intresse.
 
Om man ska vara lite speciell ska man ha en SL (obs rim!), dvs Superlight, istället för en SS (dussinhoj ;) )
 

Bifogat

  • sl900.jpg
    sl900.jpg
    115.7 KB · Visningar: 194
varför har Ducati en massa varianter på hojarna, med enbart små skillnader?
Är det för att få möjlighet att välja lite själv som köpare vad man vill ha kanske?
HD har ju så där med:-)
 
Back
Top