Importerad R1:a frågor

Mattsson82

Medlem
Gick med
1 Sep 2011
Ort
Trelleborg
Hoj
07 Suzuki GSXR 1000
Tjena!

Har nyligen sålt min gamla motorcykeln och var och kollade på en ny mc igår.
En Yamaha R1 -08.

Tänkte bara kolla om där är något negativt eller positivt om importerade motorcyklar eller om där finns något specielt man ska tänka på.

Fick höra att det kunde finnas sämre tillgång till reservdelar osv.

tar gärna emot all info jag kan få.
 
Last edited:
Cykeln i sig är densamma (kåpornas färgsättning kan skilja dock) :fakta

Andrahandsvärdet brukar vara lägre av ngn underlig anledning, dvs, betala inte för mkt när du köper den.

I övrigt gäller det sunda förnuftet och en helhetsbedömning.

That´s it! :tummenupp

Övrigt: Är en kul hoj, ägt en själv.
 
Tack för bra svar det känns bra och veta.

Priset är väl lite under vad de i regel säljs för så ska titta en gång till så får vi se
 
Last edited:
Tyvärr är symptomen inte helt lätta. Ibland dör den precis efter du startat den, sen vill den inte starta om du inte håller lite gas (typ 1/3) när du kör på starten. Den hoppar igång då men släpper du gasen dör den direkt, du måste hålla gas några sekunder (10-20 sek) sen går det bra att släppa, då ligger den på tomgången.

Annat har varit när du kommer till tex en korsning efter en stunds körande och trycker in kopplingen, så dör motorn. Samma lösning som ovan fungerar. Vissa enstaka har inte fått igång den igen. Yamaha känner till problemet men har ingen bra lösning och tar det inte på garantin. Bli inte skrämd av det men kolla om det finns tendenser. I tråden som jag skickade tidigare finns "Ful-hack" lösningar som uppenbarligen fungerar bra.

Varför det blir såhär är inte riktigt känt än. :va
 
Är den redan registrerad i Sverige är det som vanligt skick osv som du behöver kolla. Vet inte hur det är med garantier, det brukar alltid någon här ha koll på när det gäller importhojar.

Är den inte registrerad så kolla upp varför den inte är det, och så alla papper finns som krävs för att registrera den. Givetvis ska priset ner ifall du ska regga in den själv eftersom det medför kostnader.
 
Ok ok låter ju inte helt roligt men jag kan ju fråga om det har hänt osv.

Den blev reggad direkt när den togs hem som ny. så alla papper och sånt är i ordning och servicen vid 100 mil är gjord och den har nu gått 670 mil
 
Vad jag sett när jag kikade på hoj (detta var iofs inte en R1, utan, minns inte vilken men någon av: gixxer 600, zx6r och r6) så kan karossen skilja sig från olika länder. Dvs en 08 i något annat land kan motsvara en 06 i Sverige eller liknande. Vet dock inte om detta påverkar reservdelar eller om det bara är kosmetiskt men kan va bra att kolla på. Är den däremot snygg och bra skick så kör på=)

Som sagt: vet ej om detta gäller R1 så kan inte uttala mig om just den men de finns de som är olika:)
 
Ok ok men det ser inte denna ut o göra :)

borde kanske nämna att den är importerad från USA om jag inte gjort det
 
D där med att hojen dör ibland, då är det tpsén som e kaputt.Inge jättekostnader isf. Hade d felet på min 07á retta. Kanonhoj annars :tummenupp
 
D där med att hojen dör ibland, då är det tpsén som e kaputt.Inge jättekostnader isf. Hade d felet på min 07á retta. Kanonhoj annars :tummenupp

Har läst mil utav trådar med detta och det verkar vara på tidigare modeller av R1 som detta gäller, dvs 04-06. Då fungerade det att byta TPS:en. På nyare har jag inte hört/ sett att detta hjälpt. Men säger du att det funkar så: :tummenupp

Som jag skrivit tidigare, är inget skitjobbigt, bara bra att kolla. Ska ju ändå inte använda kopplingen eller stå på tomgång, bara Elda satan hela tiden så kommer du aldrig märka det! :fyllisar (Tydligen serverar dom öl nu på kontoret, BYE! )
 
Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Back
Top