Illegal sprit, himla kriminellt ju

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Råkade titta på propaganda maskineriet (som jag numer bidrar till ekonomiskt). Elisabeth Höglund medverkade i ett reportage från en hemlig ort i mellan Sverige där man utrustad med dold kamera köpte 3 flak öl illegalt av en företagare. Helt öppet...bara att backa fram och lasta in den extremt olagliga lasten. Man informerar svenska folket om att det köps öl illegalt på fler platser i landet, ofta på skumma parkeringsplatser och under mystiska och kriminella förhållanden, dock ändå helt öppet utan konstigheter. Man kartlägger också hur berest en en viss sort av den illegala ölen är. Den är tillverkad i Grängesberg fraktad genom Sverige och Danmark till gränstaden Burg i Tyskland. Sedan köps den billigt där och fraktas tillbaka till Sverige där den säljs illegalt. Det konstiga tycks vara att den köps där och körs hit. En statistiskt normalbegåvad människa hade väl frågat varför det inte går att köpa ölen billigare här?
http://www.expressen.se/index.jsp?a=125441 obs! länken har inget direkt samband med tråden.

Har några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med:
1. Vad var nyheten? Jag har köpt öl mm på det viset i 10år.
2. Vem tänker man att informera med ett så idotiskt program?
3. 1989 föll muren i Öst, när faller den här?
4. Är man med i EU för att man vill ha undantagsregler från allt?
5.Finns det någon logisk koppling mellan att köpa sprit till ett schysst pris och att åka bil/buss eller båt långt?

:D

von reisen skrev:
Råkade titta på propaganda maskineriet (som jag numer bidrar till ekonomiskt). Elisabeth Höglund medverkade i ett reportage från en hemlig ort i mellan Sverige där man utrustad med dold kamera köpte 3 flak öl illegalt av en företagare. Helt öppet...bara att backa fram och lasta in den extremt olagliga lasten. Man informerar svenska folket om att det köps öl illegalt på fler platser i landet, ofta på skumma parkeringsplatser och under mystiska och kriminella förhållanden, dock ändå helt öppet utan konstigheter. Man kartlägger också hur berest en en viss sort av den illegala ölen är. Den är tillverkad i Grängesberg fraktad genom Sverige och Danmark till gränstaden Burg i Tyskland. Sedan köps den billigt där och fraktas tillbaka till Sverige där den säljs illegalt. Det konstiga tycks vara att den köps där och körs hit. En statistiskt normalbegåvad människa hade väl frågat varför det inte går att köpa ölen billigare här?
http://www.expressen.se/index.jsp?a=125441 obs! länken har inget direkt samband med tråden.

Har några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med:
1. Vad var nyheten? Jag har köpt öl mm på det viset i 10år.
2. Vem tänker man att informera med ett så idotiskt program?
3. 1989 föll muren i Öst, när faller den här?
4. Är man med i EU för att man vill ha undantagsregler från allt?
5.Finns det någon logisk koppling mellan att köpa sprit till ett schysst pris och att åka bil/buss eller båt långt?

:D

Du snackar om svenska staten och dess hejdukar... Har slutat bli förvånad... BTW, nån som har lite billig bärs o sälja :tungan

FreddaAbborre skrev:
Du snackar om svenska staten och dess hejdukar... Har slutat bli förvånad... BTW, nån som har lite billig bärs o sälja :tungan

Man blundar ju i det längsta men någon gång i bland får man ju krupp. :D

von reisen skrev:
Man blundar ju i det längsta men någon gång i bland får man ju krupp. :D

Tycker man blir mer och mer van vid skiten ändå.
Något som jag kan lacka mer på är kommunkärrningar o gubbar (chefer). Några som tror de är bra bara för att de har chefsposition, de kompitenta jobbar i privat regi... En teori som jag haft länge och som besannas mer och mer ju längre tiden går... Efter en 4e sommar på badet i kommunen börjar man fatta mer och mer om vad som pågår (eller vad som borde pågå).

Ja, finnarna verkar gå mot det som sverige gjorde innan motbokens tid.. Om finnarna söp mycket förr, ja då ska ni se nu. :hihi

Tror allvarligt vi skulle kröka hejdlöst mycket mer om man släppte på skatterna. Visst det är ju upp till var och en, men vem betalar alla alkoholskador och alla alkoholrelaterade problem? (misshandel osv) Det är ju ingen hemlighet att misshandel, fyllekörning osv går hand i hand med spriten.

Är det nåt som kan få svennson och göra vad som helst, så är det billig bensin och billig sprit.

juha01 skrev:
Ja, finnarna verkar gå mot det som sverige gjorde innan motbokens tid.. Om finnarna söp mycket förr, ja då ska ni se nu. :hihi

Tror allvarligt vi skulle kröka hejdlöst mycket mer om man släppte på skatterna. Visst det är ju upp till var och en, men vem betalar alla alkoholskador och alla alkoholrelaterade problem? (misshandel osv) Det är ju ingen hemlighet att misshandel, fyllekörning osv går hand i hand med spriten.

Är det nåt som kan få svennson och göra vad som helst, så är det billig bensin och billig sprit.

Visst, det finns ett problem med alkoholskador. Men gick vi med i EU så är det gemensamma regler som gäller. Problemet är två system, du kan köpa dyrt här och hjälpa staten med kostnaden för alkoholskador eller billigt utomlands och inte bidra. Samma effekt som du får med tokhöga skatter många företagare har en sida som man deklarerar och en som man inte deklarerar. Många begär in anbud från en byggfirma för att få en uppfattning om vad som är lagom om man tar det svart... :D Sjuka system kommer alltid generera fusk.IMHO :tummenupp

Var och varannan person har ju smuggelöl hemma eller 1 samtal bort... Sänk skatterna på bolaget :tummenupp

von reisen skrev:
Visst, det finns ett problem med alkoholskador. Men gick vi med i EU så är det gemensamma regler som gäller. Problemet är två system, du kan köpa dyrt här och hjälpa staten med kostnaden för alkoholskador eller billigt utomlands och inte bidra.

Jo, jag håller iofs med dig det där.. Men samtidigt så är jag jäkligt kluven i frågan..

Ja, jag har råd att köpa mitt kröka på bolaget än så länge, men det är delvis för att deras sortimen är i världsklass enligt mig. Tror att jag skulle tjäna marginellt på det, eftersom det mesta ändå köps på Bishops för min del, och för att jag förmodligan skulle dricka mer omedvetet.

Stolten skrev:
Var och varannan person har ju smuggelöl hemma eller 1 samtal bort...
Beror kanske lite på vart i vårt avlånga land man bor? :7peta :va
Billig öl tillhör inte vanligheterna här uppe. Eventuellt kanske man kan få tag i insmugglad sprit från någon tradarschaffis från öststaterna som vill dryga ut lönen lite. :gnissla
Men det finns ju alltid fina grejjer som man köper på dunk av den lokale sprittillverkaren. :tummenupp

Frågar ni mig så säger jag att det är helt jävla sjukt att vi får ta in så här mkt vrakprissprit. Vem ska betala för alla skador nu? Just precis, alla blir tvungna via de vanliga skatterna.

Sen att det inte tycks gå att göra något åt saken är bara tragiskt.

mb skrev:
Frågar ni mig så säger jag att det är helt jävla sjukt att vi får ta in så här mkt vrakprissprit. Vem ska betala för alla skador nu? Just precis, alla blir tvungna via de vanliga skatterna.

Ja det är sjukt, skulle alkoholen bära sina egna kostnader skulle en flaska sprit kosta mellan 2000-3000:- :3freak
Som det ser ut idag

mb skrev:

Visst är det ett problem men det är inte hållbart med övergångsregler hur länge som helst. Är vi med så är vi, på gott och ont.

von reisen skrev:
Visst är det ett problem men det är inte hållbart med övergångsregler hur länge som helst. Är vi med så är vi, på gott och ont.
Ja jag är också en av de kluvna.
Sänkt alkoholskatt är nog ett måste, annars sänker vi oss själva.

Även om det suger att det ska behöva bli såhär

Tror inte det skule krökas nämnvärt mer om det sänktes.. vissa grupper kanske.. men det skulle också minska inom andra.
Detta pga av att de som köper "import"-öl idag, sitter ofta och har ett par plattor hemma "ifall att".. Vilket innebär att det kanske blir både en och två gånger extra man super till lite.. bara för att det redan finns hemma för enkel åtkomst.
Skulle det istället kosta ungefär lika på systemet.. skulle man bara köpa det man behövde för tillfället, och inte lagra upp en massa hemma "ifall att"..

Detta tror iaf jag gäller för den vanliga Svensson som idag dricker den största delen av totalkonsumtionen..
Sen kan man ju se till den gruppen som redan idag har problem att hantera spriten, de kommer kanske att bli än mer försupna.. och kanske även att den gruppen kommer bli lite större..
Men jag tror nog i det här fallet att man får ta det onda med det goda, och att det goda nog uppväger här..

Sänk skatten på alkohol rejält o inför motboken igen. Folk som konsumerar normala mängder kommer inte påverkas men däremot alkisar och de som köper ut kommer att få det svårare. Shoppingresorna till Tyskland blir hyfsat ointressanta om spriten är billigare här.

Det är inte helt lätt, alkoholskadestatistiken i billigare länder är ingen uppmuntrande läsning. Titta åt vilket håll finnarna är påväg.

Vad man än tycker så fungerar det inge vidare nu. Staten behöver inte sänka priset mycket på öl o sprit för att tysklandsresorna ska gå på ett ut ungefär.

stavgren skrev:
inför motboken igen. Folk som konsumerar normala mängder kommer inte påverkas men däremot alkisar och de som köper ut kommer att få det svårare.
Intressant tanke, men lite väl mkt storebror ser dig.

mb skrev:
Intressant tanke, men lite väl mkt storebror ser dig.
Javisst men jag offrar gärna lite personlig integritet om det innebär färre sjuka, lägre skatter och att jag kan köpa billigare sprit.

Vid högtider får man gå in till socialen med mössan i hand o ansöka om en större ranson :D

stavgren skrev:
Javisst men jag offrar gärna lite personlig integritet om det innebär färre sjuka, lägre skatter och att jag kan köpa billigare sprit.

Vid högtider får man gå in till socialen med mössan i hand o ansöka om en större ranson :D
De tunga alkoholisterna skulle nog fortsätta att smuggla och bränna, som de alltid gjort, men kanske skulle färre utveckla ett beroende från första med ett sånt system. Är fortfarande skeptisk :fyllisar

Back