Ibland finns inte fästet...

Efter att sett filmen gissar jag att det var bak det släppte, lite för mycket gas med maxnedlägg och du fick slut på gummi. Som goshow sa du skulle lika gärna kunnat powerslajjda förbi rettan på slangen.. ;)

SMC har ju två steg till på G, som däremot är inriktat på banracing...det lär man ju testa vad det lider med.

Välkommen till Licenskurs med SMC Sport steg 5.

2010-08-12 AK SHK Sport Linköping

https://www2.svmc.se/school--kurser-?courseType=school&subType=shk&courseId=218&apply=true

Man kanske skulle boka den?. :jäs

Efter att sett filmen gissar jag att det var bak det släppte, lite för mycket gas med maxnedlägg och du fick slut på gummi. Som goshow sa du skulle lika gärna kunnat powerslajjda förbi rettan på slangen.. ;)

Välkommen till Licenskurs med SMC Sport steg 5.

2010-08-12 AK SHK Sport Linköping

https://www2.svmc.se/school--kurser-?courseType=school&subType=shk&courseId=218&apply=true

Man kanske skulle boka den?. :jäs

Haha ja det tog nog slut på gummit allt men det brukar kännas när bakan släpper ut vilket det inte gjorde denna gång men men resultatet står ju i garaget varesig det släppte fram eller bak :gnissla:)

Haha ja det tog nog slut på gummit allt men det brukar kännas när bakan släpper ut vilket det inte gjorde denna gång men men resultatet står ju i garaget varesig det släppte fram eller bak :gnissla:)

Du skulle slått till på min när den va ute... finns oändligt med reservdelar till bra priser. Men det lär ju finnas ganska bra till sukka också.

Ett tips är att importera kinakåpor, väldigt bra priser och det finns sjukt snygga lackeringar att välja på. :tummenupp

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SUZU...1004186QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

2600:- som hittat! :banana

Last edited:
Tack för filmsnuttarna :) Sorgligt nog missar man hela vurpan pga den där blåvita vad det nu är:) Bra att se sig själv i en sådan situation med, det ger lite perspektiv på hur "liten" man är i samanhanget!

Känns som jag provat färdigt med avåkningar för några år framöver! ;)

Hojen din måste ha varit helt bakofram ett tag med:vaDå den bländade till en kort kort stund, skulle vara intressent att se hur den snurrade runt o hade sig, tur som fan att den kastat av dig redan och att du inte vara passagerare längre, det skulle nog ha gjort mer ont:näsblod

Det var i utgången av kurvan! Kan faktiskt inte riktigt återge om det var fram eller bak det släppte först?? Fram tror jag då det brukar kännas kontrollerbart när det släpper bak! Fullt nedlägg i princip och ökade mjukt för att ta r1:an som snodde ett högt spår och tappade fart ut på start/målrakan:) sen glider jag plötsligt på axlarna och sidan för att sedan börja rulla hörande mig själv låta: ååh hnu ååh hnu för varje varv :D Inte mycket luft kvar i en efter den cévap rullningen:D

Hehe, du drog på arslet på precis samma plats som jag gjorde det. Det måste vara det närmsta buksvågrar man kan komma va? :D

Det du säger om att du ligger bakom en hoj och laddar för omkörning, gör att det luktar bakhjulssläpp lång väg. Du blev nog lite för het på att komma om, så gaspådraget blev liiiite häftigare än vad däcket orkade med. Och ett bakhjulssläpp med mycket nedlägg kommer i regel ganska så snabbt (gäller speciellt Michelins gatsport däck vad jag har förstått).
Om det kommer så snabbt att du inte hinner reagera så resulterar det ofta i att du glider omkull istället för att få en highsider.
Det är svårt att se på filmen, men det verkar inte som att hojen studsar nått vilket är vanligt efter en highsider. Så min analys är som sagt, bakhjulssläpp.

Om du är intresserad av att prova "riktiga" däck nästa gång så kan jag skänka dig ett set beggade, men klart användbara Power ONE Competiton däck. Som plåster på såren oss Gixxer kollegor emellan :krama.

Hehe, du drog på arslet på precis samma plats som jag gjorde det. Det måste vara det närmsta buksvågrar man kan komma va? :D

Det du säger om att du ligger bakom en hoj och laddar för omkörning, gör att det luktar bakhjulssläpp lång väg. Du blev nog lite för het på att komma om, så gaspådraget blev liiiite häftigare än vad däcket orkade med. Och ett bakhjulssläpp med mycket nedlägg kommer i regel ganska så snabbt (gäller speciellt Michelins gatsport däck vad jag har förstått).
Om det kommer så snabbt att du inte hinner reagera så resulterar det ofta i att du glider omkull istället för att få en highsider.
Det är svårt att se på filmen, men det verkar inte som att hojen studsar nått vilket är vanligt efter en highsider. Så min analys är som sagt, bakhjulssläpp.

Om du är intresserad av att prova "riktiga" däck nästa gång så kan jag skänka dig ett set beggade, men klart användbara Power ONE Competiton däck. Som plåster på såren oss Gixxer kollegor emellan :krama.

Undrar om inte Neonman har rätt där, med tanke på filmen och man ser att R1:an även om han tappade i kurvan ibörjan men hur han sakta ökar ifrån dig i utgången, och :cdevil Gabor vaknade till liv:D
Även med tanke på hur "upplurviga" dina däck är ända ut i kanten på höger sida, inga elefanter kvar alls, så det finns inga mm alls kvar att spela på för fästet då.

För övrigt, killen på R1:an körde JÄKLIGT fort hela dagen, var en av få som passerade mig under dagen överallt...

Last edited:
(du kanske är ironisk men jag chansar på att du inte var det) :)

Att köra oändligt antal mil på bana utan att klota är ingen konst för någon, det är bara som du säger att köra lite saktare.

MEN iaf jag kör på bana just för att jag VILL ligga på gränsen och försöka kapa någon tiondel varje gång, och har man aldrig varit över gränsen så vet man inte var gränsen går, så enkelt är det. :tummenupp

Visst är det lattjo att testa gränser och det gör man som sagt allra bäst på bana och då gärna om det finns en ambulans med aktiv personal närvarande, om olyckan skulle vara framme! Dock är inte SMC-kurserna till för att testa gränser och kapa tiondelar, det får man göra på vanliga bandagar.

Vid SMC-kurs, kör Sportis koncept och dra ned på tempot för att ge tid till att reflektera över övningen och feedbacken som ges så du slipper plåstra hojen med gaffa! :)
Vid bandag, gasa fritt och testa gränser, men öka långsamt så du inte behöver passera gränsen :tummenupp

Ses på banan!

/Mattias

För länge sedan på Gälleråsen i samma kurva, gick jag omkull på ganska samma sätt.
Hade en R1:a bakom som hade rygg på mig och jag ökade farten i långhögern varv efter varv.
Helt plötsligt i den kurvan surfar jag på asfalten, hojen glider iväg med vackra gnistor ála GP500(MotoGP fanns inte då), jag hamnar i sandfållan med ett abrupt slut med vänstersalto runt min tyngdpunkt.
Klarade mig hyffsat helskinnad. Lite öm i nacken och ett litet skrap på skinkan. Ambulanspersonalen kollade av mig på direkten.
Det tråkigaste var att handbromshandtaget gick av och att det enda handtaget som fanns att köpa var krokigt och fick köpas till nypris av en förare som jag då tyckte resonerade konstigt kring varors värde.

Hade för lite luft i däcken och de gick varma och jag körde för fort i förhållande till det grepp som fanns i ett alldeles för varmt michelin.

Men vad kul det var att köra bana med sporthoj.:tummenupp

Dock är inte SMC-kurserna till för att testa gränser och kapa tiondelar, det får man göra på vanliga bandagar.

Vid SMC-kurs, kör Sportis koncept och dra ned på tempot för att ge tid till att reflektera över övningen och feedbacken som ges så du slipper plåstra hojen med gaffa! :)
Vid bandag, gasa fritt och testa gränser, men öka långsamt så du inte behöver passera gränsen :tummenupp

Ses på banan!

/Mattias

Tackar för infon, ska alltså inte boka någon bandag med smc. :)

Men det där med att öka sakta och inte behöva passera gränsen är nog lite mission impossible om man vill bli snabb. När man väl är nära gränsen så behövs så liiiite för att det ska gå fel, lyssna bara på gabor han vet inte ens vad som hände egentligen. Och titta bara på guden himself rossi, vurpar lite då och då... han hade inte varit alls lika snabb om han inte gått över gränsen oräkneliga gånger.

Tackar för infon, ska alltså inte boka någon bandag med smc. :)

Varför inte?

Du har säkert någon detalj du behöver fila på, eller få input på saker du med. :) Det behöver vi alla, förmodligen har Rossi hjälp med.

Att fokus inte ligger på att jaga varvtider betyder ju inte att teknikövningarna är fel för det, speciellt nyfiken är man på steg 5 och 6 - men där är inte jag mentalt, jag gillar att köra hoj, har inte så mycket intresse i att se tider, eftersom jag kör med marginaler...av flera orsaker. :hihi

Varför inte?

Du har säkert någon detalj du behöver fila på, eller få input på saker du med. :) Det behöver vi alla, förmodligen har Rossi hjälp med.

Att fokus inte ligger på att jaga varvtider betyder ju inte att teknikövningarna är fel för det, speciellt nyfiken är man på steg 5 och 6 - men där är inte jag mentalt, jag gillar att köra hoj, har inte så mycket intresse i att se tider, eftersom jag kör med marginaler...av flera orsaker. :hihi

Absolut, jag har massor av saker att slipa på. Men som många påpekat så verkar smc kurserna ganska inriktade på gatåkning och inte att bli snabbare på bana, sen kanske vissa tips och tricks funkar på bana också.

Men de banåkningar jag varit på så har det aldrig varit några problem att prata lite med föråkarna och be dem ligga bakom några varv och kika om de ser några uppenbara "fel" osv. Har också fått intrycket av att man få mer bantid på privata körningar där det inte läggs tid på teori osv? Dessutom är smc körningarna dyrare.

Ahh, tjöp en retta så behöver du inte vara så himla rädd om hojen din. :) Men du har väl helförsäkring som gäller på bana när du kör med ducceklubben??

Absolut, jag har massor av saker att slipa på. Men som många påpekat så verkar smc kurserna ganska inriktade på gatåkning och inte att bli snabbare på bana, sen kanske vissa tips och tricks funkar på bana också.

Men de banåkningar jag varit på så har det aldrig varit några problem att prata lite med föråkarna och be dem ligga bakom några varv och kika om de ser några uppenbara "fel" osv. Har också fått intrycket av att man få mer bantid på privata körningar där det inte läggs tid på teori osv? Dessutom är smc körningarna dyrare.

Ahh, tjöp en retta så behöver du inte vara så himla rädd om hojen din. :) Men du har väl helförsäkring som gäller på bana när du kör med ducceklubben??

Det man lär ut är ju aktiv körning...same-same...fokus ligger på övningar, men det är inga begränsningar på hastigheter, alla kör sitt tempo.

Retta kommer aldrig på tal, jag gillar att köra motorcykel. :arsele :hihi ;)

Jag vet hur ont det gör att braka av på geggmoppen, är inte sugen på att undersöka hur det känns i dubbla, eller tredubbla hastigheten. :skrämd Och chefen skulle hänga mig... :hihi Och italienskan är min precious.... :gollum

Last edited:
Back