Hyvla av kolvtopp?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag tänkte höja cc från 650-683 och samtidigt sopa på rätt högt laddtryck vet ej hur mycket det blir men gissar runt 1-1,5bar. jag har kört med 2mm spacer förut men kedjan klarar inte mer. jag gissar att jag ev behöver 1mm till.
ORG komp-f är 10-1 borr 100mm slag 82mm..
Nu blir det 102,4 ...Frågan är törs jag svarva av kolvtoppen 1mm? Kolven är en Wiseco k-f 10-1 dim 102,4mm
Benny

Hur mycket gods är det på det tunnaste stället nu?

Om du tar ner så att ventilfickorna nästan försvinner så har du ändå inte minskat minsta måttet, fast konstruktionen blir förmodligen försvagad.

Har iaf varit med och provat trcket på en gammal turbokonverterad saab för länge sedan som en kompis byggde ,laddtrycket var mycket högt men inga problem med kolvrna iaf.

Kort fråga: Ska du hyvla av toppen eller borra upp cylindern? Att hyvla av toppen ger inte någon volymökning eftersom volymen på en motor ges av slaglängden gånger arean på kolven. Att hyvla av ger bara en kortare kolv, inte någon slagvolymsökning. Komet sänks dock, och det är kanske det du är ute efter?

Hur mycket gods är det på det tunnaste stället nu?

Om du tar ner så att ventilfickorna nästan försvinner så har du ändå inte minskat minsta måttet, fast konstruktionen blir förmodligen försvagad.

Har iaf varit med och provat trcket på en gammal turbokonverterad saab för länge sedan som en kompis byggde ,laddtrycket var mycket högt men inga problem med kolvrna iaf.

tror att toppen på kolven är runt 7- 8mm men sen ventilfickorna är väl 3mm
(ANG cc ökningen så ska jag borra cyllen ja)

Last edited:
Att gå under 6mm vetefan,, speciellt med övertryck. Ta lite på kolven, lite utformning i toppen (Det vet du ju hur man gör) och dubbla cylfots- packning ev kopparpackning i botten. Trubblet är väl kamdrivningen när man börjar fippla med höjderna. Men det kanske går att ställa med lite jobb.:va :tummenupp

Vad pyntar du för en kolv då?? Lockner eller?

Mvh Christer

Att gå under 6mm vetefan,, speciellt med övertryck. Ta lite på kolven, lite utformning i toppen (Det vet du ju hur man gör) och dubbla cylfots- packning ev kopparpackning i botten. Trubblet är väl kamdrivningen när man börjar fippla med höjderna. Men det kanske går att ställa med lite jobb.:va :tummenupp

Vad pyntar du för en kolv då?? Lockner eller?

Mvh Christer

kan ju hända att kedjan har blivit lite längre nu:D körde med aluminiumplåt 2mm förut kan hända att 2,5 går dit nu? ja kamen rammlar bakot en del så man får slipa upp hålen i drevet några mm kommer sätta den lite för mycket tilltad frammåt i färdrikningen för att få bättre botten. kan säkert ladda 1,5bar med 2mm och intercooler.. kolven köper jag av lockner Ordinarie pris är 2195 har jag för mig. Men jag är nästan buksvåger med honnom så av mig får han inte det:D

Buksvåger,,, Ja det va ju också ett argument:confused: :tummenupp. 30% tror jag en åf har i pålägg om han inte tar direkt från Usa vill säga. Då kostar den nog inte mera än 7-800:-.

Mvh Christer

Var det din hoj som var med i MC-Nytt ?
Häftig tempmätare i så fall !:D

Finns inga lägre kolvar att köpa?
Eller längre kamkedja?

Går att beställa kolvar... men då måste man beställa 4st oftast och det tar lång tid.. Svårare med längre kedja... Mjaa tror jag kommer en bra bit med 2-2,5mm plåt.... man hör ju om det spikar:D

Om ni tyckte att stektermometern var kul såå...........vet inte om någon såg denna här vevhusventilasionen... min yngsta dotter var inte glad då:D

King!

Min vevhusvent har också en catchcan tillverkad av en vattenflaska för barn! Sitter i framkant på svingen med K&N-filtret på. Det var en massa gulliga får och blå moln på den från början. Ångrar nästan att jag bumsade bort motivet och polerade den. :D

/J

Bifogat

• SbexFoto_5207.jpg
    SbexFoto_5207.jpg
    122.6 KB · Visningar: 882
King!

Min vevhusvent har också en catchcan tillverkad av en vattenflaska för barn! Sitter i framkant på svingen med K&N-filtret på. Det var en massa gulliga får och blå moln på den från början. Ångrar nästan att jag bumsade bort motivet och polerade den. :D

/J

Du måste genast köpa ny kedja:mattias du kan länga hjulbasen en tum för att reducera hjullyftet:crash

Du måste genast köpa ny kedja:mattias du kan länga hjulbasen en tum för att reducera hjullyftet:crash

Jo jag vet, jag nitade den här kedjan för förra svingen och den här svingen har space för att ha bakhjulet säkert 20 mm längre bak jämför med den gamla originalsvingen. Jag ska nita nästa kedja lite längre när jag buter tänkte jag. Du är inte den första som noterat det där! :tummenupp

Jo jag vet, jag nitade den här kedjan för förra svingen och den här svingen har space för att ha bakhjulet säkert 20 mm längre bak jämför med den gamla originalsvingen. Jag ska nita nästa kedja lite längre när jag buter tänkte jag. Du är inte den första som noterat det där! :tummenupp

Kunde inte låta bli:tungan men något säger mig att det inte har någon större betydelse i ditt fall. cubic inch is power:tummenupp

Kunde inte låta bli:tungan men något säger mig att det inte har någon större betydelse i ditt fall. cubic inch is power:tummenupp

Fast även riktiga dragracekillar har uppmanat mig till samma sak. De säger att det kommer att märkas iaf. Jag ska fixa det, men det känns lite dumt att sprätta upp en kedja som gått 1500 mil och nita i tre nya länkar.

Fast även riktiga dragracekillar har uppmanat mig till samma sak. De säger att det kommer att märkas iaf. Jag ska fixa det, men det känns lite dumt att sprätta upp en kedja som gått 1500 mil och nita i tre nya länkar.

Äger säkert sin riktighet. Med risk för att folk tycker att jag spammar, men tyglar du vridundret med 530 länkar? För det borde hålla långslaget i schack, såvida du inte quickshiftar, för det kan ju döda dom flesta kedjorna med dylika konfiguration:näsblod

Äger säkert sin riktighet. Med risk för att folk tycker att jag spammar, men tyglar du vridundret med 530 länkar? För det borde hålla långslaget i schack, såvida du inte quickshiftar, för det kan ju döda dom flesta kedjorna med dylika konfiguration:näsblod

Ja vi har tjuvlånat tråden :gnissla Jag använder 530-kedja, en lite dyrare X-rings Regina från RoffesMotor. Duralbakdrev från Rivera, original framdrev. 22 fram och 48 bak, ingen ryckutjämnare. Men det är ju en lätt hoj och ett smalt 140 bakdäck. Man kan ju inte få ut med kraft i drivlinan än vad bakhjulet kan överföra resonerar jag. Det var problem med ekrar som small av i bakhjulet förut men jag bytte till ett original sporsterbaknav med den starka 4-kors sportsterekringen, Sigge Erling ekrade upp med starka rostfria ekrar. Fullgasväxlingar slutade jag med när jag bytte från 1200 till 1640 motorn. Jag har ingen quickshift.

King!

/J

Att det finns fler som jag:va undran hur mycket kusar har du i denna maskin
komp-f vilka kamar? Förgasarstorlek?

Back