Husan dog

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
I fredags när jag var ute o körde så dog min älskling. Hon började hosta och smälla när jag släpte av gasen efter en omkörning och bara bööade när jag vred på gasen precis samma som när man kör soppatorsk. Hade ju bensin i tanken så jag tänkte att det måste vara skit i förgasaren. Så förgasaren åkte ur och isär i molekyler och ner i dieselbad i 24h. Blåste rent och monterade, hojjen är stendöd kickat så jag blvit blå om foten. Kollade idag gnistan på stifftet och den är bra, mätte statorn med fölande resultat:

Röd - Svart = 2989 Ohm
Grön - Svart = 169 Ohm
Gul - Blå = 0,3 Ohm

Efter det ställde jag ventilerna och autodecompen för säkerhetens skull. Fortfarnade lika död, har kört med Booster Pack på batteriet vid varje försök :va Vad gör jag härnäst har själv slut på ideer.

Inga roliga komentare om hoj byte osv tack älskar min husa punkt slut :yoparty

Där sa du nått ja, får fixa tryckklocka imorgon. Vore skumt dock kolv och foder är bara 35h.

Är det fortfarande din älskling efter det hon svek dig så svårt. Jag har och har haft samma känslor för mina hojar men har heller aldrig blivit så brutalt övergiven som dig!

Min älskling uppförde sig i princip så där en gång i våras, hostade och bråkade och så mitt i en rondell bara smällde det till och så "bööööade" han och tvärdog. :mad: Jag lovar att jag kickade mig blå och kunde inte för mitt liv fatta vad det kunde vara för fel?!? :va ... förrän jag lugnade ner mig och startade felsökningsprocessen lugnt och metodiskt och insåg att slangen som jag dragit för avluftning till tanken hade kommit i kläm och inte alls avluftade... :huvet Släppte på trycket på slangen och vips så startade han som en klocka igen. :kocko

Ja, jag vet att det var ett urkorkat fel, men jag är j-igt glad att jag hittade det och inte började riva isär saker i onödan. :3freak

Last edited:
Precis det felet fick min far när vi var ute och åkte förra sommaren också. :näsblod Då han, helt enkelt, tog bort den alldeles för långa slangen för tryckutjämningen i tanken, så "andades" tanken in, han kapade slangen, kickade och hoppades, fick ett muller bakom röven, och off we drove. Gick precis som den skulle sen. Fulaste men lättast åtgärdade felet i historien? :tungan :banana

Efter en lång helg har jag nu var nere o mekat lite igen. Kollade alla slangar till förgasaren och ryckte bort den uppe på tanken, fortfarande lika död. Tog av förgasaren igen och kolla efter skit eftersom gnisata och allat annat är bra. Av en ren slump tittar jag in i insuget och finner en krokig ventil typ halvstängd. Av med ventilkåpan och ser att höger ventilfjäder är av. Har nu tagit av toppen och tatt ur ventiler och pressat ur ventilstyrningen till den böjde ventilen, nya prylar kommer på onsdag. Har köpt nya fjädar till alla fyra ventiler som jag tänkt byta. Eller tror ni det är overkill? Kostade bara 50 styck så jag tänkte det änna var lika bra att vara på den säkra sidan...

Tackar alla som kom med tips och råd.

Henke
4-stroke force forever :yoparty

Du lär nog plocka ur kolven och kolla den också..

Back