Husaberg

the_spirit

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
lund
Hoj
yamaha
Hejsan har en Husaberg fc550 -02 och den vill inte gå igång...
här e sakerna vi har provat:
1 bytat tändstift från dcpr6e till ett dcpr8e
2 rensat förgasarn och kollat så att flottörena inte hängt sig.
3 andvändt startgas
3springa igång
4 hade för 1 timme sedan av tändplatan..den var väldigt kletig invändigt men det rengjorde vi men den vill endå inte....

Och så fort man har satt ner stiftet och kickar 1 gång sen e stiftet genomsurt..och det hjälper inte att ta av det och bränna det för det funkar inte.. vi har även kopplat till batteriet som hjälp men den vill endå inte


tacksam för svar vill ha igång och höra ljudet och få den till att rulla igen!!! mvh Johan
 
Hände det något sist den fungerade?
 
Då kan det räcka att göra en ventiljustering. Och kicka igång den. Skit i att ens försöka att använda startmotorn. Leta tdc (övre dödläge innan du kickar hela vägen ner). Efter ett tag känner man det utan problem i foten när man kickar runt den sakta. Det är en teknik att kicka igång en Husaberg. Gör man rätt så startar den, gör man fel så startar den inte. Så är det bara. Lika säkert som naturlagarna. Och dom ska man aldrig försöka att gå emot ju. Det e lite lätt stressigt att det är så när man får motorstopp mitt i en tävling. Då är det lätt hänt att man inte tar sig den tiden att göra rätt. Man bara kickar och kickar, tills man e helt slut. Med tiden så sitter det i ryggmärgen.
 
Då kan det räcka att göra en ventiljustering. Och kicka igång den. Skit i att ens försöka att använda startmotorn. Leta tdc (övre dödläge innan du kickar hela vägen ner). Efter ett tag känner man det utan problem i foten när man kickar runt den sakta. Det är en teknik att kicka igång en Husaberg. Gör man rätt så startar den, gör man fel så startar den inte. Så är det bara. Lika säkert som naturlagarna. Och dom ska man aldrig försöka att gå emot ju. Det e lite lätt stressigt att det är så när man får motorstopp mitt i en tävling. Då är det lätt hänt att man inte tar sig den tiden att göra rätt. Man bara kickar och kickar, tills man e helt slut. Med tiden så sitter det i ryggmärgen.

Kunde inte sagt det bättre själv :)

550 -02 har autodekomp via vajer på kicken va (+den "vanliga" på kammen??)!? Kolla så inte den mekanismen spökar efter du kollat ventilerna (eller samtidigt).
 
Och så fort man har satt ner stiftet och kickar 1 gång sen e stiftet genomsurt..och det hjälper inte att ta av det och bränna det för det funkar inte.. mvh Johan

Som nämnts så är det speciellt att sparka igång en Husa. Speciellt när det är lite större kubik och motstånd. Hamnar man inte i rätt kolvläge så händer inte mycket (mer än att man riskerar att bli psykiskt sjuk om man bara fortsätter kicka).

När du säger surt stift så funderar jag direkt på om den är felbestyckad i fuggen?
Har du haft den länge eller är den nyinköpt? Har den funkat bra tidigare?
 
tackar för era svar...ska kolla det med ventilerna på lördag...men kan svara på era frågor och det är att jag bytade min beach buggy mott husan och hn som hade den starta den på 5 kickar. och han hade bara haft den i 2 veckor....innan dess har den inte blivit besiktiad på 5 år så den har bara varit körd på åkrar.

sen kommer min fråga: Han som jag köpte den av sa att man skulle kicka tills det kommer ett sug ljud sen var det bara till att ge allt man har. Är det så ni som kör husa själva?? mvh Johan
 
tackar för era svar...ska kolla det med ventilerna på lördag...men kan svara på era frågor och det är att jag bytade min beach buggy mott husan och hn som hade den starta den på 5 kickar. och han hade bara haft den i 2 veckor....innan dess har den inte blivit besiktiad på 5 år så den har bara varit körd på åkrar.

sen kommer min fråga: Han som jag köpte den av sa att man skulle kicka tills det kommer ett sug ljud sen var det bara till att ge allt man har. Är det så ni som kör husa själva?? mvh Johan
Det du skrev innehöll svaret på din första fråga. Du behöver inte ens kolla ventilerna. Du behöver bara lära dig kicka. Det låter kaxigt att skriva detta, men det är inte alls menat så. Hoppas du inte tar illa vid dig nu. Flera gamla rävar nickar nu instämmande kan jag tänka mig.
 
Det du skrev innehöll svaret på din första fråga. Du behöver inte ens kolla ventilerna. Du behöver bara lära dig kicka. Det låter kaxigt att skriva detta, men det är inte alls menat så. Hoppas du inte tar illa vid dig nu. Flera gamla rävar nickar nu instämmande kan jag tänka mig.

*nickar* :D
 
Jag hade en 03 som var hopplös. Fick dra igång den med bil om den var kall, men väl varm så funka den ok.
 
Polarn hade en sån tidigare, och precis som ovanstående skriver, så måste man göra rätt för att den ska starta.

Tryck ner kicken långsamt några gånger så du lär dig känna när kompressionen kommer. Och när det känns som att kolven är högst upp (går trögare i kicken), så drar du bara liiiite till. Sen släpper du upp kicken helt, och sedan kickar du till ordentligt en gång. Det är viktigt att man kickar hela vägen ner. Startar den inte så börjar du om proceduren med att hitta rätt läge. Kika på youtube, finns massor med filmer om hur man ska starta en husa. :)


 
jo men.. ska man dra till allt man har på kicken.. ja väger ändå 80 kg å sopar i rejält med benet. å den vill fan oftast inte starta ändå. min kära FE 501:a.. men att dra igång den tar ca 2 meter efter bil... är det bara ja som måste lära mej att hitta rätt läge? ja kan utan problem kicka i 15 min å då känns det ändå som att det bara är ren tur om den hoppar igång. men sen jääääääääääävlaaaaaaar. haha vilket vrål på alla växlarna..... haha
 
Hitta tdc, sen går du tills nästa gång du får motstånd ca 1/8 kick.
Efter det kickar du så att skenbenet spricker!
 
Ta i??? Man behöver inte ta i eller kicka särskilt snabbt om man bara gör rätt. Och hojjen är i sin ordning. Foppatofflor är inga problem att ha på sig. Har kickat igång barfota, dock då med gummislang på kicken.
 
Lite OT nu men de tjutande ljudet i filmen ovan... E de så de låter om man slängt i fel kickdrev? Inget ljud ja känner igen från min eller polarens cyklar iaf...
 
Kolla på styret, sitter det en swithch där? Som en vippa? Om så då har du två tändningslägen, testa att slå om switchen så kanske den startar lättare.
 
Last edited:
Lite OT nu men de tjutande ljudet i filmen ovan... E de så de låter om man slängt i fel kickdrev? Inget ljud ja känner igen från min eller polarens cyklar iaf...
Blandar du med drev från 01 kan det låta så. Kugghjulen årsmodell 01 hade en egen profil på tänderna. Men det kan vara taskig bearbetning av blocken oxå. Kommer kugghjulen för nära varandra (snackar delar av tiondelar nu) så låter det så. Det kan vara andra orsaker oxå som gör att kuggarna går i för hårt ingrepp i varandra.
 
Att kicka en Husa är inte så jäkla avancerat. Min procedur på min 650:
1. In med dekompen och kicka ca. 5 ggr för att få in lite soppa.
2. Stäng dekompen
3. Blippa med gasen
4. Kicka med höger fot, Leta reda på TDC om du orkar. Se till att kicken är högst upp när du börjar
5. Upprepa 3-4 tills den tänder. På med choke om den är kall. Sätter du på choken så blippa inte med gasen.

Jag hade precis samma problem när jag kickade med vänsterfoten men efter det att jag bytte ben blev det löjligt lätt.
 
Allt har me teknik å göra... Ja har lättare å få igång Husan än en crf 250, men så va de länge sen som attans ja kickade me högern oxå...

Va en kille på lelle som tyckte hans Husa va svår, han behövde stå breve å kicka me högern... Ja va rätt bra på lyset men den startade på andra kicken för mej, dock gick den runt tyngre kändes de som...
 
Back
Top