Hur vet man om ens hoj är registrerad som a2?

vokati

Ny medlem
Gick med
12 May 2022
Ort
lund
Hoj
Kawasaki KLE500 (2001) och en Ducati monster 620 (2006)
Tjena, Hur vet man om sin eller hojen man ska köpa är registrerad som a2? Jag har koll på det med 35 kw och att det inte ska vara över 0,2 kw i förhållande till vikt. Jag har hittat en motorcykel som har blivit strypt till 37 kw och det känns som att det hade varit dumt att strypa en hoj 10 kw bara för att. Och känns inte helt orimligt att man kanske kan komma undan med 1 eller 2 kw för många på besiktningen, asså jag tänker att motorkraft kan ju variera mycket och det kan kanske vara svårt att få en exact siffra. Sen ifall den visar sig vara tung undrade jag också ifall det är enklare att strypa en hoj ytterligare 2-3 kw än kanske 10 för då kanske jag hade kunnat strypa den själv, jag går 3an i fordonsprogrammet så det är kanske nått jag hade klarat.

hursomhelst finns det något papper på hojen eller dokument där det står om det är a2 eller A?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tjena, Hur vet man om sin eller hojen man ska köpa är registrerad som a2? Jag har koll på det med 35 kw och att det inte ska vara över 0,2 kw i förhållande till vikt. Jag har hittat en motorcykel som har blivit strypt till 37 kw och det känns som att det hade varit dumt att strypa en hoj 10 kw bara för att. Och känns inte helt orimligt att man kanske kan komma undan med 1 eller 2 kw för många på besiktningen, asså jag tänker att motorkraft kan ju variera mycket och det kan kanske vara svårt att få en exact siffra. Sen ifall den visar sig vara tung undrade jag också ifall det är enklare att strypa en hoj ytterligare 2-3 kw än kanske 10 för då kanske jag hade kunnat strypa den själv, jag går 3an i fordonsprogrammet så det är kanske nått jag hade klarat.

hursomhelst finns det något papper på hojen eller dokument där det står om det är a2 eller A?
Har den över 35kw och mer än 0,2kw/kg så är den inte A2 utan A, så enkelt är det med det. Besiktningen kommer dock inte att bry sig om vilken behörighet du har, de besiktar fordoinet du kommer in med. Däremot bryr sig polisen ifall de stoppar dig, och även provförrättaren kommer ha synpunkter om du planerar att köra upp på hojen.

Vill du köra lagligt så får du strypa och bänka den så att du får bevis på att den har under 35kw (eller vilken effekt som nu krävs för att den ska ha max 0,2kw/kg) och sen ta med dig bänkpappret till en regbesiktning för att få effekten införd i regbeviset. Sen kan det också vara relevant vilken ursprungseffekt hojen har, jag vet inte hur det förhåller sig längre men tidigare så var det så att om ursprungserffekten är för hög kunde hojen aldrig bli laglig att framföra på A2-behörighet även om den är strypt. Men det kanske inte gäller längre?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bra svar men fel. Man behöver inte bänka den för att registrera den som A2.
Det beror ju på hur du stryper den. Använder du en typad och godkänd strypningssats så räcker det gott att hålla upp intyget och visa att den är monterad som den ska. Har du däremot bara mosat in en raggsocka i luftburken så måste hojen upp i bänk.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bra svar men fel. Man behöver inte bänka den för att registrera den som A2.
Om du hittar en typad och godkänd strypsats med intyg så behövs det inte, det är sant. Då räcker det med att montera och visa upp intyget på besiktningen. Men det beror ju på vad det är för hoj TS tänkt köpa, om det över huvud taget finns typgodkända strypsatser eller inte.

Sen vet jag inte hur regbesiktningen ser på saken om du kommer dit med en redan strypt hoj och vill regga den som 35kwefter att ha monterat en strypsats som ska ta ner effekten från original till 35kw... Då gäller det kanske att TS vet vad det sitter för strypning i hojen och kan plocka bort den, för strypningen lär ju inte vara typgodkänd för 37-35kw utan för original-35kw (om det finns en färdig strypsats).

Och just i detta fallet, om hojen nu faktiskt är strypt till 37kw, så kanske det hade räckt med en bänkkörning. Hojen kanske inte ger mer än 35kw i bänk och då är ju saken klar, allt som behövs är en regbes.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Har den över 35kw och mer än 0,2kw/kg så är den inte A2 utan A, så enkelt är det med det. Besiktningen kommer dock inte att bry sig om vilken behörighet du har, de besiktar fordoinet du kommer in med. Däremot bryr sig polisen ifall de stoppar dig, och även provförrättaren kommer ha synpunkter om du planerar att köra upp på hojen.

Vill du köra lagligt så får du strypa och bänka den så att du får bevis på att den har under 35kw (eller vilken effekt som nu krävs för att den ska ha max 0,2kw/kg) och sen ta med dig bänkpappret till en regbesiktning för att få effekten införd i regbeviset. Sen kan det också vara relevant vilken ursprungseffekt hojen har, jag vet inte hur det förhåller sig längre men tidigare så var det så att om ursprungserffekten är för hög kunde hojen aldrig bli laglig att framföra på A2-behörighet även om den är strypt. Men det kanske inte gäller längre?

Kopierat från transportstyrelsen:

Max 35 kW och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte är över 0,2 kW/kg. Om det är en motorcykel som är strypt till 35 kW eller lägre får den ursprungliga nettoeffekten inte vara högre än 70 kW
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ingen stryper en hoj till 37 kW... 35 eller 25 (förr) gäller.
Jo, massor av tillverkare/importörer gjorde det förr. Bläddra i några gamla MC-broschyrer så brukar det stå att de går att köpa i original-effekt, 50 hk eller 100 hk. Försäkringspremien sattes efter effekt och 50 hk eller mindre blev mycket billigare.

Min ZX-12R från år 2000 var reggad med 50 hk. Tveksamt om den stypningen satt kvar eftersom den gjorde över 300 på mätaren lätt som en plätt...
 

vokati

Ny medlem
Gick med
12 May 2022
Ort
lund
Hoj
Kawasaki KLE500 (2001) och en Ducati monster 620 (2006)
Jo, massor av tillverkare/importörer gjorde det förr. Bläddra i några gamla MC-broschyrer så brukar det stå att de går att köpa i original-effekt, 50 hk eller 100 hk. Försäkringspremien sattes efter effekt och 50 hk eller mindre blev mycket billigare.

Min ZX-12R från år 2000 var reggad med 50 hk. Tveksamt om den stypningen satt kvar eftersom den gjorde över 300 på mätaren lätt som en plätt...
aahhhaaa så det är därför jag hittar så många motorcyklar som har 1-3 kw över 35kw eller? för jag har hittat flera stycken och det verkar konstigt att det finns så många.
 

vokati

Ny medlem
Gick med
12 May 2022
Ort
lund
Hoj
Kawasaki KLE500 (2001) och en Ducati monster 620 (2006)
Tack för alla svar jag har lärt mig mycket nytt. Det var nog snarare bänkningen där jag undrade om man kunde "komma undan" med ett par kw för många men det är nog bäst att bara köpa strypsats med intyg.

En sak som jag dock blev nyfiken på efter allt detta är hur polisen ska veta om man tagit bort sin strypsats om de stannar en. asså det är inte riktigt så att de kör runt med en broms/accelerations bänk.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
En sak som jag dock blev nyfiken på efter allt detta är hur polisen ska veta om man tagit bort sin strypsats om de stannar en. asså det är inte riktigt så att de kör runt med en broms/accelerations bänk
Tror att de flesta bylingar känner skillnad på en - såsom i @kjellper exempel - en 50hk strypt version av en ZX-12R samt en ostrypt, fulleffektad dito….
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror att de flesta bylingar känner skillnad på en - såsom i @kjellper exempel - en 50hk strypt version av en ZX-12R samt en ostrypt, fulleffektad dito….
Är det just en ZX-12R så behöver dom inte ens provköra den om föraren bara A2-kort, eftersom den inte går att strypa så att man får köra den med ett sånt kort.

Och 35kw eller 37kw kommer inte spela någon som helst roll i verkligheten.
 

vokati

Ny medlem
Gick med
12 May 2022
Ort
lund
Hoj
Kawasaki KLE500 (2001) och en Ducati monster 620 (2006)
Tror att de flesta bylingar känner skillnad på en - såsom i @kjellper exempel - en 50hk strypt version av en ZX-12R samt en ostrypt, fulleffektad dito….
Jo men såklart, om det är en stor skillnad känner man säkert det, men jag tänker om ursprung effekten är bara några 5 eller 20 kw över gränsen.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
aahhhaaa så det är därför jag hittar så många motorcyklar som har 1-3 kw över 35kw eller? för jag har hittat flera stycken och det verkar konstigt att det finns så många.

Tack för alla svar jag har lärt mig mycket nytt. Det var nog snarare bänkningen där jag undrade om man kunde "komma undan" med ett par kw för många men det är nog bäst att bara köpa strypsats med intyg.

En sak som jag dock blev nyfiken på efter allt detta är hur polisen ska veta om man tagit bort sin strypsats om de stannar en. asså det är inte riktigt så att de kör runt med en broms/accelerations bänk.

Jo men såklart, om det är en stor skillnad känner man säkert det, men jag tänker om ursprung effekten är bara några 5 eller 20 kw över gränsen.
Så här är det:
Det är vad det står i regbeviset som spelar roll. Om det inte är mer än 35 kW original = bra. Om det är mer än 35 kW köper man en strypningssats och åker och gör en regbesiktning. Där kommer de titta på ditt intyg som följde med strypningssatsen och skicka in uppgifter till transportstyrelsen, de kommer med 99 % säkerhet inte kontrollera om den faktiskt är strypt.

Om polisen nånsin kommer fundera på om din hoj är strypt så är du antagligen redan misstänkt för grov vårdslöshet i trafik eller rattfylla eller så grov fortkörning så de inte kommer bry sig om ditt körkort lirar med den faktiskt uppmätta effekten.

Att köpa strypningssatser och regbesikta kostar en massa pengar som är bättre att lägga på t.ex. utrustning eller körlektioner. Köp därför en hoj som redan uppfyller kraven för A2. Mycket ovärt att strypa hoj, skulle jag tycka.
 

vokati

Ny medlem
Gick med
12 May 2022
Ort
lund
Hoj
Kawasaki KLE500 (2001) och en Ducati monster 620 (2006)
aahhhaaa så det är därför jag hittar så många motorcyklar som har 1-3 kw över 35kw eller? för jag har hittat flera stycken och det verkar konstigt att det finns så många.




Så här är det:
Det är vad det står i regbeviset som spelar roll. Om det inte är mer än 35 kW original = bra. Om det är mer än 35 kW köper man en strypningssats och åker och gör en regbesiktning. Där kommer de titta på ditt intyg som följde med strypningssatsen och skicka in uppgifter till transportstyrelsen, de kommer med 99 % säkerhet inte kontrollera om den faktiskt är strypt.

Om polisen nånsin kommer fundera på om din hoj är strypt så är du antagligen redan misstänkt för grov vårdslöshet i trafik eller rattfylla eller så grov fortkörning så de inte kommer bry sig om ditt körkort lirar med den faktiskt uppmätta effekten.

Att köpa strypningssatser och regbesikta kostar en massa pengar som är bättre att lägga på t.ex. utrustning eller körlektioner. Köp därför en hoj som redan uppfyller kraven för A2. Mycket ovärt att strypa hoj, skulle jag tycka.
Aa tyckte också det jag har nu köpt en kawasaki kle 500 med 35kw. Tack för all hjälp!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En fundering kring hur man tolkar 35kW.
Är det exakt 35,0kW, eller är det den matematiska avrundningen man använder, det vill säga att 35,3 är avrundat 35, men 35,6 skulle tolkas som 36, eftersom dom bara använder heltal?
Jag har ingen aning om det, men det var lite intressant.
Anledningen att frågan kom till mig är att jag ska sälja en hoj som har 35,3kW i regbeviset.
Men 35,3 är såklart mer än 35,0, men jag tänkte om någon med säkerhet vet del juridiska tolkningen av detta?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top