Hur myclet vätska i ett batteri?

Om du tänker på destillerat vatten så brukar det finnas ränder på sidan för max/min eller så sitter det en liten "platå" under skruvarna till cellerna som man skall fylla upp till.

Hur så, har du tänkt byta eller? :näsblod

duccen900ss skrev:
YB16AL-A2 i detta fall men typ ett normal stort?
Jag har inget bra svar på volymen, men om du tänkt köpa ett torrt batteri.
Kolla så att man verkligen kan handla syra löst fortfarande, sist jag köpte ett hojbatteri på mekonomen. Så ville jag ta hem det torrt för att se om det verkligen passade, så att jag hade returmöjlighet på det om jag inte kunde använda det i min bike.
Men jag fick till svar att dom inte fick göra så längre, detta pga att det var olagligt att sälja syran annat än i påfyllt batteri.
Antingen drog han en vals eller så är det sant, värt att kolla upp iaf så du inte står med ett batteri som du inte kan hitta syra till.
//Tobbe

Man behöver tydligen nåt slags tillstånd för att ens få lov att hantera syra själv,
det som dom till mig när jag ville köpa mitt batteri torrt.

37%ig syra förstör kläderna och ögonen. Värre är det inte

Jag fyller ca 1 cm ovanför plattorna

Jag köpte ett batteri på batterilagret i sommras och det fick jag i orginalförpackning och det va ju torrladdat så jag fyllde på vätska själv, från dom medföljande flaskorna en flaska till varje cell. Sen skulle det stå i minst 30 min för att komma i bruksskick. Detta batteri är ett sånt där underhållsfritt.
Om inte detta funkar längre så kan man la ta med det gammla in så att man ser att det är samma storlek på det man får med sig därifrån.

Men 1 cm är det som gäller ovanför plattorna.

Ljunghusen skrev:
37%ig syra förstör kläderna och ögonen. Värre är det inte

Jag fyller ca 1 cm ovanför plattorna
Det räcker väl? Förbudet kom tydligen i samma veva som "Syramannen" var i farten och slängde syra på folk :(
//Tobbe

Men hur funkar det med sådana batteri som är underhålls fria alt slutna!

Kan man fylla på vätska på dom?

Jag vet jack shit om batterier :confused:

Audiman skrev:
Men hur funkar det med sådana batteri som är underhålls fria alt slutna!

Kan man fylla på vätska på dom?

Jag vet jack shit om batterier :confused:
Nej, slutet och underhållsfritt är mer eller mindre samma sak om vi pratar blybatterier som ju bil/mc-batterier i regel är. :)
//Tobbe

Virrigt värre...

tobbeviking skrev:
Nej, slutet och underhållsfritt är mer eller mindre samma sak om vi pratar blybatterier som ju bil/mc-batterier i regel är. :)
//Tobbe
Slutet och underhållsfritt är INTE samma sak. Det kan se ut som ett "vanligt" batteri men ändå vara "underhållsfritt".
Däremot är det en STOR skillnad mellan batterier med flytande elektrolyt och geléelektrolyt.
De med gelé kan min inte göra nånting med. De är antingen OK eller inte...
Om du har en torrladdad ack (som det egentligen heter) skall du fylla med batterisyra (finns färdig att köpa på flaska) till den nivå som oftast anges på ackhöljet. Därefter skall INGEN syra mer fyllas på, bara avjoniserat vatten ("dest vatten") Inte för mycket och inte för litet.
En liten lätt laddning kanske, ca 10% av kapaciteten, sen är det driftsfärdigt.
(man ska naturligtvis fylla på syra, låta stå, och sedan kolla igen om det var/är OK. Det kan ju bli luftbubblor mellan plattorna som långsamt försvinner)

Kahobe skrev:
Slutet och underhållsfritt är INTE samma sak. Det kan se ut som ett "vanligt" batteri men ändå vara "underhållsfritt".
Däremot är det en STOR skillnad mellan batterier med flytande elektrolyt och geléelektrolyt.
De med gelé kan min inte göra nånting med. De är antingen OK eller inte...
Om du har en torrladdad ack (som det egentligen heter) skall du fylla med batterisyra (finns färdig att köpa på flaska) till den nivå som oftast anges på ackhöljet. Därefter skall INGEN syra mer fyllas på, bara avjoniserat vatten ("dest vatten") Inte för mycket och inte för litet.
En liten lätt laddning kanske, ca 10% av kapaciteten, sen är det driftsfärdigt.
(man ska naturligtvis fylla på syra, låta stå, och sedan kolla igen om det var/är OK. Det kan ju bli luftbubblor mellan plattorna som långsamt försvinner)
Förklara gärna vad som skiljer ett slutet blybatteri mot ett underhållsfritt blybatteri. Är alla slutna blyackar gjorda med gelelektrolyt?
Dom underhållsfria batterier jag haft har sett ut som vilket batteri som helst men utan möjlighet att öppna cellpropparna.
//Tobbe

http://www.global.se/doc/batteritips_Syra hanteringhtml.htm
Var nog inte bara skitsnack om att syran inte får säljas till konsument längre...
Eller är länken bara bullshit?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Förklara gärna vad som skiljer ett slutet blybatteri mot ett underhållsfritt blybatteri. Är alla slutna blyackar gjorda med gelelektrolyt?
Dom underhållsfria batterier jag haft har sett ut som vilket batteri som helst men utan möjlighet att öppna cellpropparna.
//Tobbe

http://www.global.se/doc/batteritips_Syra hanteringhtml.htm
Var nog inte bara skitsnack om att syran inte får säljas till konsument längre...
Eller är länken bara bullshit?
//Tobbe
Enkelt. Det kan vara underhållsfritt , men behöver inte vara slutet.
Eller: Alla slutna (gele) är underhållsfria men men alla underhållsfria behöver inte vara slutna.

Kahobe skrev:
Enkelt. Det kan vara underhållsfritt , men behöver inte vara slutet.
Eller: Alla slutna (gele) är underhållsfria men men alla underhållsfria behöver inte vara slutna.
Men detta måste ju innebära att ett underhållsfritt icke gelebatteri får kortare livslängd än ett öppet? Eller dunstar inte elektrolyten i ett icke slutet underhållsfritt batteri?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Men detta måste ju innebära att ett underhållsfritt icke gelebatteri får kortare livslängd än ett öppet? Eller dunstar inte elektrolyten i ett icke slutet underhållsfritt batteri?
//Tobbe
Nej. Det är liksom grejen med "underhållsfritt"....Knallgasen vid laddning återgår till elektrolyten.
Tyvärr så erhålls denna egenskap på bekostnad av en del andra egenskaper som t ex tålighet mot djupurladdning..
Pga detta är t ex sk "fritidsackar" (där man inte har kontinuerlig laddning) aldrig "underhållsfria"

Last edited:
Kahobe skrev:
Nej. Det är liksom grejen med "underhållsfritt"....Knallgasen vid laddning återgår till elektrolyten.
Ok, så det öppna med ett sånt batteri är att det släpper gastrycket om det skulle bli för högt, för att få minimal förlust i elektrolytvolymen? Då menar jag inte säkerhetsventiler som det finns på en del gelebatterier.
//Tobbe

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...