Hur gör man när man mäter kompet?

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Jag ska just till att mäta kompet på min GSXR600 och i instruktionerna jag har fått så ska jag ta ur samtliga tändstift och koppla ur tändningen, för att sedan dra runt med startmotorn.

Men för att koppla ur tändningen måste jag koppla ur hela CDI-boxen. Är det den vägen jag skall gå, eller ska jag låta CDI:n vara inkopplad med samtliga tändstift jordade mot blocket medans jag mäter? Finns det nogon risk för skador på tändbox/spolar/förstärkare/...?

Hur högt varv krävs för att få full komp i motorn?

Något annat jag behöver tänka på?

//Henrik
 
Om du ser till att tändstiften verkligen är jordade (och inte kortslutna) kan du köra med CDI'n inkopplad. Säkra med tejp.
 
Ska mätas m FULL gas. Kör runt ett par sek, tills trycket inte ökar längre. Troligen helst m varm motor. Varvet bestäms av vad startmotorn/batteriet orkar....
/u
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top