Hur fungerar lagen mot varumärkesintrång?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Ponera att jag registrerar ett varumärke (Min MC).

1. Kan jag stoppa användningen av den ordkombinationen överallt och ha krav om att ENBART skriftligt godkännande gör det legalt att använda den ordkombinationen på en blogg t.ex? Jag vill inte att det under några sammanhang ska användas utan skriftligt godkännande.

2. Kan ett företag med lite mer ovanligt namn hindra en från att skriva detta namn i en blogg eller någonstans på nätet? Eller i efterhand kräva skadestånd för sådant användande?

Inget kränkande ska ha skett.

Kort:

Du kan bara registrera varumärken om det har särskiljningsförmåga. Dvs helt vanliga ord i en vanlig användning (Din MC) kan inte registreras.
Dock kan sånt "inarbetas". Dvs om du använder varumärket och det blir allmänt känt kan det få skydd inom det "område" som det är inarbetat (geografiskt & kundsegment).
Då får du skydd mot att någon annan YRKESMÄSSIGT använder det. Om någon gör det kan du stämma dem.

Tillägg,
för att svara på din fråga. Du kan bara hindra folk från att använda ditt varumärke om de tjänar pengar på det. Privatpersoner kan använda det som de vill.
Om de förtalar "dig" är det andra lagar, och andra krav på bevis. Generellt kan sägas att ett företag måste bli ordentligt förtalat för att domstolen ska döma för det.
Det är inte samma gräns för alla. T.ex. Gert Fylking måste förtalas mycket mer än jag för att ha en chans i domstol.

Kort:

Då får du skydd mot att någon annan YRKESMÄSSIGT använder det. Om någon gör det kan du stämma dem.

Detta är ju intressant. Så om Oakley anordnar en surftävling i Stockholmsskärgård, jag åker dit i egenskap av fotograf (med eget företag), plåtar alla surfare, lägger upp bilderna på en försäljningssida med en berättelse om dagen och hänvisning till att det är bilder från Oakleys surfdag.
Så skulle jag kunna bli stämd för det?

Detta är ju intressant. Så om Oakley anordnar en surftävling i Stockholmsskärgård, jag åker dit i egenskap av fotograf (med eget företag), plåtar alla surfare, lägger upp bilderna på en försäljningssida med en berättelse om dagen och hänvisning till att det är bilder från Oakleys surfdag.
Så skulle jag kunna bli stämd för det?

Nej inte sålänge själva fotot har tillkommit på laglig väg.

JO! I a f teoretiskt skulle du kunna det. (sen finns en massa små undantag osv..)

Oakleys logotyp skulle kunna sägas vara ett "konstverk", och därmed skulle upphovsrätten kunna gälla. Om då Oakleys logotyp är huvudfokus på bilden och du säljer bilden kan du bli fälld för brott mot upphovsrätten. Men om den inte är "central" så kan det vara okej.
Dock är troligtvis Oakley intresserade av allt PR så de skulle inte stämma dig om du inte la upp den på t.ex. en djurporrsida.. ;)

Detta är därför på gränsen till osannolikt, men som kuriosa kan nämnas att om du tar foton på "konstverk" och sen säljer dem så bryter du mot upphovsrätten. Men om du tar foton på en modell och ett konstverk ligger någonstans diskret i bakgrunden gör du troligtvis inte det. Dock kan det bryta mot den om du t.ex. har en porrmodell och konstnären känner sig "kränkt".

Varumärkesregistrering innebär endast att någon annan inte får sälja produkter med det varumärket.

Lurigt det här med juridik ja.. :D

Last edited:
Nu tror jag att jag har varit och rört till det lite. Därför förklarar jag lite mer.

Rätten till ett varukännetecken innebär att:
"Annan än innehavaren inte får i näringsverksamhet använda ett därmed förväxlingsbart kännetecken för sina varor, vare sig på varan eller dess förpackning, i reklam eller affärshandling"

Men förväxlingsbart anses endast om de avser varor av samma eller liknande slag!

Och nu kom jag på att du kanske blandat ihop det lite. Det är egentligen inte något viktigt, men för korrekthetens skull tänkte jag ändå förklara det.

Varumärke - det registrerar firman för en produkt. T.ex. "V70"
Näringskännetecken/Firma - det är själva firmanamnet. T.ex. "volvo".
Sen finns även sekundära kännetecken som kan inarbetas, t.ex. volvos "fallossymbol".

Lagarna angående registrering och rättigheter påminner i det mesta om varandra, men det är två skilda lagar.

Firmalag (1974:156)
Precis som innan:
-firma kan registreras eller "inarbetas".
-innebär det att ingen annan får använda firmanamnet inom det område firman registrerats.
-firmor anses endast förväxlingsbara om de avser verksamhet av samma eller liknande slag.

Skillnaden kan dock lite vagt sägas vara hårdare straff för brott mot den.

Ja, jag hänger med på om jag hade använt ett företagsnamn typ Oakley Foto och därigenom åkt på en käftsmäll av dem men nu var tanken att det kanske såg ut så här:

"Idag har jag varit o plåtat på Oakleys surftävling i Stockholmsskärgård och här är bilderna!

Bild, bild, bild, bild, bild........"

Mitt företag skulle då INTE ha ngt med Oakley att göra i namnväg. Kan man bli stämd för det?

Ja, jag hänger med på om jag hade använt ett företagsnamn typ Oakley Foto och därigenom åkt på en käftsmäll av dem men nu var tanken att det kanske såg ut så här:

"Idag har jag varit o plåtat på Oakleys surftävling i Stockholmsskärgård och här är bilderna!

Bild, bild, bild, bild, bild........"

Mitt företag skulle då INTE ha ngt med Oakley att göra i namnväg. Kan man bli stämd för det?

Nej.

Exempel:
Aftonbladet skriver att biltester visar att Volvo's nya modell V70 inte är lika säker som (motsvarande modell av annat märke.)

Detta görs dagligen av alla medier. Om samma sak gäller för vanliga företag (ex. ett konkurrerande företag) vet jag inte, men du är ju i vilket fall som helst media.

Förresten, grundlagen (yttrandefrihet) gäller väll?

JMitt företag skulle då INTE ha ngt med Oakley att göra i namnväg. Kan man bli stämd för det?

Generellt: Nej!

Kuriosa: Om tävlingen var helt inhägnad och man var tvungen att registrera sig som press etc etc så kanske de skulle kunna bli sura på någon som gjorde så som du sa. Inte ens då är det inte helt säkert att de skulle kunna ha något rättsligt att sätta emot..

Nå dåså...det var det jag var ute efter. Att en beskrivning med plats, datum och arrangör på en bildserie av deltagare inte är grund för stämning. Även om varumärket är skyddat som bild, logo och som skriven text.

Nej.

Exempel:
Aftonbladet skriver att biltester visar att Volvo's nya modell V70 inte är lika säker som (motsvarande modell av annat märke.)

Detta görs dagligen av alla medier. Om samma sak gäller för vanliga företag (ex. ett konkurrerande företag) vet jag inte, men du är ju i vilket fall som helst media.

Förresten, grundlagen (yttrandefrihet) gäller väll?

Ja? Det är lite det jag vill kunna vila det på! :va

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP