Hur får man ett smattrande ljud?

K.bexelius

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2020
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 1000 L1 / Gsxr 1100 turbo / KTM 200 EXC
Enda anledningen till det smattrande ljudet, är att den går för snålt. Byter du avgassystem utan att ändra bränslemappen, med t.e.x Power commander får du det problemet. Plus att du tappar effekt.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Min första tunga hoj, en beggad Triumph Tiger 110 -54 (imponerande 42 hkr!) hade ett reglage på styret så att man kunde ställa om mellan hög- och lågtändning. Det gjorde man ju inte utan man hade bara högtändningsläget förstås. Men om man ville skrämma gångtrafikanter som inte var snabba nog över vägen, så vred man över på lågtändning och fick då imponerande smällar (Upptäckte även att dom slitna vevstakslagren som jag sedan tvingades byta inte hördes vid lågtändning)

Tack till "NotRight Rider" - Det var en underbar genomgång och flera nyheter för mig. Har ju undrat när supersportbilar på Strandvägen smäller som helvete på avslag, men nu vet jag. Megakorkat må man tycka
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag har haft x antal 1000cc hojar och några få har haft detta ljud.

Alla av dom hade antingen helsystem eller slip-on.
Den som hade markant mest var min gixxer k5 med helsystem och power commander mappad av Turbo Andersson.
För att få ljudet går du från hård acceleration till avslag snabbt eller växlar ner med motorbroms.
Låter härligt och coolt men frågan är om du verkligen är beredd att betala 15-20kkr bara för ett ljud?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Enda anledningen till det smattrande ljudet, är att den går för snålt. Byter du avgassystem utan att ändra bränslemappen, med t.e.x Power commander får du det problemet. Plus att du tappar effekt.

Snålt alltså? Vad är det som orsakar smattret då menar du?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Snålt alltså? Vad är det som orsakar smattret då menar du?

Det är lite olika beroende på riktiga hästkrafter eller insprutningshästar.

För förgasarmotorer är det så här:

Med stängda trottlar går motorn på en mager blandning, lämplig för att bara driva runt motorn i stilla mak, utan att uträtta något arbete.

Den magrare bränsleblandningen har en långsammare förbränning, och dessutom genereras därigenom mer skadlig värme, på kritiska platser i motorn.
Men, det går att hantera. Så länge motorn hålls original.

Men, med ett öppnare avgassystem så sker två saker:
Gasgenomströmningen ökar, och bullret dämpas sämre.

När man motorbromsar med förändrad/ ökad gasgenonströmning så hinner inte den magra/långsamma förbränningen "brinna klart" i förbränningsrummet, utan följer med förbi avgasventilen ut i kröken.
Man kan säga att det man hör som smatter på avslag är ett slags "eko" av den egentliga förbränningen som skulle skett på rätt ställe och rätt ögonblick.
Ja, eller tänk på åskan som rullar fram. Blixten illustrerar ögonblicket när det tänder, och det smattrande ljudet är efterdyningarna som rullar ut genom avgasröret. Själva "åskknallen" är ofrånkomlig, men ljudet dämpas i det slutna förbränningsrummet, därtill numer oftast vattenmantlat.

Det är allt det där som snubblar ut i avgaskröken och lever om där ute som irriterar...

Du känner säkert igen det från hojar med slip-on som plötsligt börjar smattra på avslag - trots att det enda man gjort är att byta pipa.
Det är den ökade gasgenomströmningen / minskade mottrycket som ger sig tillkänna.
Till yttermera visso brukar smattrandet göra sig mer påminnt vid motorbroms från högre varv.
När man kommit ner under ett visst varvtal brukar oväsendet dö bort.
Det är den punkt när motorn klarar av att hålla förbränningen "contained" på den plats den skall vara.

Receptet för att arbeta bort denna brist är att feta på bränsle/luftblandningen på tomgång.
Den fetare bränsleblandningen har ett så mycket snabbare förbränningsförlopp att processen sker där den skall ske och inte ute i avgassystemet.

När man träffat rätt...

Det här är ett jädra pyssel, och de små stegen med många små korrigeringar kan driva en galen innan man hamnar rätt. För, det finns en vågskål på andra sidan...

Man vill ju att cykeln skall gå snyggt på obelastad tomgång, inte ryka svart och inte slå igen stiften. Det är just i det gränslandet man hamnar, när man vill få en hoj att gå korrekt och slippa smatter på avslag.

När det gäller insprutningshojar och mappning så har denna kunskap om finjustering tyvärr gått förlorad.
Man blåser på som fan på dynon och letar maxeffekt, men negligerar körbarhet och gångkultur.
Rätta mig om jag har fel, men att feta på blandningen specifikt på tomgång är väl inte alltid ens en parameter som går att nå...?

Däremot finns det numera mappar som duschar in bränsle vid fel tidpunkt bara för att det skall smattra.

Kalla mig puritan, old school eller bara grinig gubbe - men just sådant är bara så pinsamt att man vill skämmas ihjäl.
En uppenbar brist hos hojen, och därigenom även förarens ointresse och okunnighet satt i strålkastarljus - och folket har inte ens vett på att skämmas.

Det finns ytterligare en anledning till att ge fan i smattermappar, och jag ber att få komma tillbaka till det.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Många Mercor som smattrar tycker jag, som ser ut som standard tjänstebilar. Men de kanske är lite värre i motorn än de ser ut! Min grannes Aventador smattrar som INGET annat men det låter verkligen designat på ngt sätt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
För att återknyta till huvudämnet, motorcyklar som på avslag ger ifrån sig ett högljudd ”snarkande”, är det kanske mer ok ur tuning synpunkt sett?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kan man inte ha klädnypor i hjulen på oplarna?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För att återknyta till huvudämnet, motorcyklar som på avslag ger ifrån sig ett högljudd ”snarkande”, är det kanske mer ok ur tuning synpunkt sett?

Snark, snörvel, urtidsvrål och primalskrik - all approved! :bow

Här kommer the Original "Lock up your daughters"-passagen!



Jag vet vad det är som är på ingång, men jag tar fanimig ett steg tillbaka ändå.
Sittandes bakom skärmen.
Den kakafonin av ljud som en 3 CL med den udda vevtappspridningen ger ifrån sig är obeskrivlig.
Yamahas big bang 4a ger en liknande herrejösses-känsla, samma lite skrämmande, ogripbara ljud som man både vill bort ifrån och samtidigt höra mer av.
Något triggar orosnerven när man står brevid.

Ja, det är för bullrigt, helt klart. Störande för andra, men underbart att sitta på och köra.

Lyssna på snörvlet vid uppväxlingen! The Laverda snarl!

Det finns där, i olika grad, oavsett om man kör Miragens täta pipor, Jotans öppnare, eller helt tomma Jotadämpare som rena resonanskammare. Wroaaaaaaal - SNURRRRF - wroaaaaaaaaaaaaaaaal - SNURRRF också vidare.
I all evighet, faktiskt. Finns ingen hoj jag saktat in så många många gånger bara för att få växla upp igen.
Det behövs inte en någon tunnel eller ens bergsvägg vid sidan. Snarket vid uppväxling slår igenom fartvind, hjälm, proppar och allt.

Det skumsjuka är att även om man kör Motoplas helsystem med sin helt annorlunda konfiguration och bara kort blås snett ut åt sidan från kollektorn så är snarket där!
Helt annat system, samma typiska ljud.

750 SFC som är en twin har The Laverda Snarl, den famösa V6an snörvlar den med, även om nan oftast bara får höra den torrgasas.

Märkligt. Och förkastligt, så klart.
Och alldeles, alldeles underbart.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den kakafonin av ljud som en 3 CL med den udda vevtappspridningen ger ifrån sig är obeskrivlig.
Yamahas big bang 4a ger en liknande herrejösses-känsla, samma lite skrämmande, ogripbara ljud som man både vill bort ifrån och samtidigt höra mer av.
Är det bara jag som tycker att de med cross-plane och Laverdan låter som att ett tändstift pajat? Tror nog att människan instinktivt reagerar negativt på udda övertoner - ingen harmoni alls.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
I Bremerhafen körs / kördes för många år sedan Hafenrenn och vid ett Laverdajubileum paraderade en stor del av Europas Laverdor några varv, i allt högre takt. Anförda av någon arvtagare till Laverda på en V6a.
Inte drömde man om sköna damer den natten inte.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Avgasknallar är ju inte ball.. ett potent snarkande, råmande läte på avslag däremot. Hade jag haft om jag inte kört med sånt fegt komp..:3freak
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Trådlyft! Yeah! Snark, snarl, och avgassmällar! Yeah! Löjligt? Ja, men också….Underbart!
Har fenomenet på min Triumph 65:a, Yamaha XT660 och Transalpen. På Transalpen kan man under motorbroms slå av dödarknappen, blippa på gasen och sedan slå på dödaren, och… BAM! Nån dag ska jag växa upp.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När jag läste rubriken så kom jag att tänka på när jag var barn och man satte dit en bit kartong i framhjulet på cykeln så det smattrade i ekrarna tyckte det var jätte fränt. Idag klarar jag mig utan smattrande när jag kör
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top