Huggande och rasslande koppling

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har senaste året märkt att kopplingen haft en förmåga att hugga till precis vid start (mycket irriterande), men det sker enbart när motorn är halv-varm (inte när den är kall och inte när den är helt varm). Jag har bytt olja till annat märke och problemet finns kvar.

Dessutom tycker jag att motorn rasslar lite på tomgång med neutralen i, men direkt när jag drar in kopplingshandtaget så slutar det... Någon/några fjädrar som inte är spända?

Jag planerar att byta kopplingen, men exakt vad är det man ska byta? Jag vill ju inte riva ner den och sedan komma på att man glömde byta t.ex. den där fjädern som gör att den rasslar :näsblod

Det är förmodligen kopplingskorgens ryckutjämnarfjädrar som är slut eller som har nött in sig i kopplingskorgens aluminium. Då är det ny/annan kopplingskorg som gäller.

Det är förmodligen kopplingskorgens ryckutjämnarfjädrar som är slut eller som har nött in sig i kopplingskorgens aluminium. Då är det ny/annan kopplingskorg som gäller.

Rekommenderas det att byta yttre och inre korgen samt fjädrarna? (Vet inte hur det ser ut på yamaha då jag aldrig haft den isär tidigare)

Vad byter man i vanliga fall när kopplingen är sliten, enbart friktion/stål-skivorna? :va

Back