Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Mitt tickande är rätt så enormt (se video).. ok, det hörst inte så mycket när burken och tanken är på om man inte tänker på det. Körde ju som sagt skruvmejsel-mot-örat metoden med och det lät när man satte den mot förgasaren. Jag kan svära på att den låter mer på senare tid.

Jag får se vad Ebos i malmö ska ha för att kolla igenom skiten..
[YOUTUBE-ID]Selr7nWHjgc[/YOUTUBE-ID]

Jag tycker det låter som att HATTARNA på vaccum uttagen på insugen saknas.
Det är ganska vanligt att det är så, på varje insugsgummi sitter det ett litet mässing rör, det ska sitta en gummi hatt på varje rör.
Jag har kopplat pluggade slangar på mina så jag lätt kan kalibrera utan att demontera något.
Kolla detta ordentligt, för att han går så ojämt "feskebåt" beror på vacumläcka.

http://www.youtube.com/watch?v=g1rJb78R6r0&feature=player_embedded
Jag tycker det låter som att HATTARNA på vaccum uttagen på insugen saknas.
Det är ganska vanligt att det är så, på varje insugsgummi sitter det ett litet mässing rör, det ska sitta en gummi hatt på varje rör.
Jag har kopplat pluggade slangar på mina så jag lätt kan kalibrera utan att demontera något.
Kolla detta ordentligt, för att han går så ojämt "feskebåt" beror på vacumläcka.
 
Last edited:

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Av de toppar jag varit på har de varenda en bara haft ett vaccumuttag per 4cyl. De andra uttagen har alla haft M5 insexskruv som block.
Lika förbannat har du rätt. Kan vara läge att kolla iaf.
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Tack.. ska kolla.. eller rättare sagt be Ebos kolla imorgon när de ändå synkar den. Man är så jävla nojig så fort man hör ljud man vet inte är "normalt".
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Jo ja...en del har pluggade uttag med insexor, men de fireblade jag skruvat med har alla ett litet mässingsrör per insug.
och när det saknas tätning i dessa uttag, brukar det allt som oftast låta exakt som JimboZ:s fajerblajd låter.
Men jag har varit med om "mc firmor" som missat det och slaktat nästan hela motorer i jakten på fel.

Hoppas det löser sig, lägg gärna ut vad det var för fel sedan.
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
De hörde inget "konstigt" på Ebos och det låter lite mindre nu. Tydligen så var 2 förgasare rätt mycket ur synk.

Tog ut hojen på en testtur, kör på motorvägen i moderat hastighet *host*.. ska växla och märker att jag inte har någon koppling.. SHIIT va rädd jag blev.
Kollar ner mot kopplingsfästet och ser att muttrarna till vajerfästet lossnat så det har flyttat sig, försöker spänna det för hand under tiden jag kör och får till tillräckligt med koppling för att kunna stanna och fixa till.

Detta var mitt eget fel, glömt att spänna det när jag pillade häromdagen på kamkedjespännarena!
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Ooops! :D
Jaja,det e mänskligt att fela å koppling e en sån bra grej att den funkar.

För egen del har jag ägnat mig åt lite bromsservice i måtto att mina bromsar har tjutit lite fram. Plocka isär allt å smorde kolvar mm. Bytte sen bromsvätska,som väl ärligt sagt såg sådär ut. Effekten blev att tjutandet dels försvann men även att bromshandtaget började arbeta lite längre ut.
Såg över det även bak å insåg att lagringen till axeln för pedalen nog gjort sitt. Får svarva ngr nya bussningar till det helt enkelt.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Mmm....
Det med 17 fram e nog en av de mods jag inte kommer göra-om jag då bara talar för mig själv. Känns på ngt sätt som att småsaker,i min mening,som tex helsystemet å ombestyckningen ihop med luftfilterboxen e en grej...men hojen e för att vara så lastgammal som den ändå e i fint,för att inte säga mkt fint,originalskick å det kan den få fortsätta vara. Den lilla skillnaden det ev skulle bli med 17" framhjul känns som jag kan leva utan. Faktiskt.

Nä.
Nästa grej blir att svarva lite nya bussningar till bromspedalen. Helt klart. Gör dem sannolikt i ngn form av högvärdig POM (plast).

Annars e det nog mest prima liv. Tack alla ni som menade att en urblade var rätt hoj att handla med de premisser jag satt upp. Kunde fan inte vara mer nöjd. :)

Jo fö.
Har sedan tidigare annonserat efter en kuts till moppen. Hittills utan resultat. E det ngn av er som har koll på vem som fortfarande kan ha till en såpass gammal raket som en -93a?
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Har sedan tidigare annonserat efter en kuts till moppen. Hittills utan resultat. E det ngn av er som har koll på vem som fortfarande kan ha till en såpass gammal raket som en -93a?

Menar du singelkuts? Då får du nog hitta racekåpor. Annars kanske jag har en bakram och en lila sadel liggandes..
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Jopp. Singelcuts. Såvitt jag förstått e det ett helt stycke man byter på Bladen? Inte bara ngt man sätter över sadeln bak?

Mja? Behöver jag de? Däremot den där luftfilterboxen får vi hantera vid tillfälle.
Appropå det knep jag det grenrör som låg här på SH. E nytt...å kostar fan inte många pesetas att ha liggandes...så fuck it liksom..
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jopp. Singelcuts. Såvitt jag förstått e det ett helt stycke man byter på Bladen? Inte bara ngt man sätter över sadeln bak?

Mja? Behöver jag de? Däremot den där luftfilterboxen får vi hantera vid tillfälle.
Appropå det knep jag det grenrör som låg här på SH. E nytt...å kostar fan inte många pesetas att ha liggandes...så fuck it liksom..

Det som är det bästa med sc28:eek:r; hållbarhet och finess ungefär som en hederlig knölpåk med en rostig 8" spik genomslagen i toppen :D
Det är trevliga cyklar som kanske inte är snabbast och inte bäst vid kormojjen, men delar är billiga och det kan gå riktigt fort om det är en duktig pilot inblandad! (Jag kommer alltid hålla en parkeringsplats i hjärtat för en sc28 vad som än händer:Bugar)


Jag är ganska säker på att det inte finns något att sätta dit i stället för sadeln om du inte hittar en racebakdel. Jag hade en uppsättning "krachkåpor" men till den var det en gsxr bak. Såg en annons om racekåpot lackade svarta med gul "Buff" reklam på i gbg för något år sedan. Det var enda gången jag sett en sådan bakdel som du söker.

Edit: Kommer du hit och hämtar den så får du en kartong med gott-och-blandat + luftburken ;) med reservation för om min bror ska börja övningsköra eller inte:)
 
Last edited:

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
CUTTS ?

jag har hittat cutts i USA, men ska själv göra en egen av pvc.
Blir den bra så tillverkar jag flera för försäljning här i tråden.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Det som är det bästa med sc28:eek:r; hållbarhet och finess ungefär som en hederlig knölpåk med en rostig 8" spik genomslagen i toppen :D
Det är trevliga cyklar som kanske inte är snabbast och inte bäst vid kormojjen, men delar är billiga och det kan gå riktigt fort om det är en duktig pilot inblandad! (Jag kommer alltid hålla en parkeringsplats i hjärtat för en sc28 vad som än händer:Bugar

Visst har du rätt i det!
Nått som faktiskt e lite kul e alla hojåkares kommentarer när man e ute å åker. Verkar som just UrBladen e ngt som ligger varmt i mångas hjärta,å kanske framför allt då gamla originalare. Man kan knappt stanna å tanka innan nån e framme...å just tycker det e förbannat kul att det finns prydliga originalex kvar...åsså kommer ofta storyn om deras egen relation till/med de första Blade.

Jo. De e som sagt svåra att döda. Min egen försöker jag som du kanske förstått att hålla ordning på bäst jag kan. Maskinen skall som sagt isär efter säsongen å gås igenom från ända till ända. Mest...för att jag gillar att ha total ordning på skrotet. I samband med det gissar jag att det vana troget blir en log bok på den från å me det åxå. Inte för att det e ngn racermaskin,men iaf...skadar aldrig å kostar så lite.
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Lite längre upp i tråden så sade det att det kan vara hattarna på vacumanslutningarna. Jag har kollat och jag har 3st skruvar (1,2 och 3) och ett snabbfäste med hatt på cyl 4. Vad jag vet så ska det vara 1,2,4 och snabbfäste på 3, möjligt ändrat p.g.a. att lättare komma åt med synkverktyg av tidigare ägare.

Idag hände dock något. Skulle starta hojen men fick feltändning typ och istället för att starta så sköt den av gummihatten som sitter på just det här snabbfästet. Hade inget val än att köra vidare, vilket gick utan problem - turligen ;D
Enda anledningen till att jag märkte att den flög av var att den träffade mig på benet och jag hittade den liggandes vid foten.
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Jomen! Tack för tipset. Får slå S-racing en signal här efter helgen.



@Jimbo.
Det där låter ju inte helt bra. Varför skulle den baktända menar du? Om man adderar ihop det med missljuden.?
Du har koll på ventilspelen mm?
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
@Jimbo.
Det där låter ju inte helt bra. Varför skulle den baktända menar du? Om man adderar ihop det med missljuden.?
Du har koll på ventilspelen mm?

Absolut inte :gnissla Dock vet jag inte om baktändning är rätt beskrivning, men något måste hänt iom att den blåste av gummihatten som sitter på fästet. Detta är ju vacum, dvs den ska väl suga innåt inte blåsa ut :confused:

Blir nog en rivning nästa helg om jag får låna farsans garageplats.
Har rivit det mesta av hojen tidigare, bortsett från motorn i sig, så jag vet vad jag har framför mig. Lite orolig för ifall toppackningen pajjar när jag öppnar skiten dock, kostar några hundringar :huvet


Cuts till bladen finns även här (M & P UK) Powerbronze Pyramid
 
Last edited:

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Tack för länkarna!!!


Med det sagt,hejd å stopp lite nu. Iofs e det inget gigantiskt jobb att lyfta toppen på en tidig Blade men det jag undrar e varför?
Ventilspel mm kräver ju på inget sätt att du river maskin. Lika samma med kamkedja,sträckare å guider. Honda var ju "visa" nog att sätta de bitarna designmässigt på motorns ena sida.
Att du skulle tex ha skjutit ngt tyngre i maskinen håller iaf jag för ganska osannolikt.

Ja. Om vaccumpluggen ryker av e det oftast pga nån form av övertryck där det inget övertryck skall vara.(I insuget)
En baktändning kan tex komma av att man har för trånga ventilspel på en eller flera ventiler.
Annars vill jag nog påstå att sk wastefire tändning av den typen vi hittar på hojar e mkt driftssäkert.
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Jag kommer inte riva hela hojen ;) Bara av med tank, luftbox (borra lite i denna så med), tändspolar, sidokåpor, lösgöra kylare och sedan av med toppen för lite inspektion av ventilspel och kedjan. Satte på en manuell kedjesträckare ju men är osäker på om jag spänt den rätt..

Beräknad tid inkl svordomar blir väl några timmar - tur man gillar pilla.

Tack för länkarna!!!


Med det sagt,hejd å stopp lite nu. Iofs e det inget gigantiskt jobb att lyfta toppen på en tidig Blade men det jag undrar e varför?
Ventilspel mm kräver ju på inget sätt att du river maskin. Lika samma med kamkedja,sträckare å guider. Honda var ju "visa" nog att sätta de bitarna designmässigt på motorns ena sida.
Att du skulle tex ha skjutit ngt tyngre i maskinen håller iaf jag för ganska osannolikt.

Ja. Om vaccumpluggen ryker av e det oftast pga nån form av övertryck där det inget övertryck skall vara.(I insuget)
En baktändning kan tex komma av att man har för trånga ventilspel på en eller flera ventiler.
Annars vill jag nog påstå att sk wastefire tändning av den typen vi hittar på hojar e mkt driftssäkert.
 
Nyheter
Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Video: RSD Indian Scout

Indian Motorcycle har prese...

Moto Guzzi Open House 2024

Från 12 till 15 september 2...

Nya R 1300 GS Adventure visad!

BMW R 1300 GS Adventure &#8...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Trollstigen avstängd

Trollstigen i Norge. Foto: ...

Top