hojen startar inte varm!

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
tja!

Har en gsxr 400, som efter att jag rengjort förgasarna startar hur lätt som helst när den är kall. Värre är det när den är varm, tex efter att man kört långsamt i stan. Stänger man av den då så är det omöjligt att starta den igen, (tempmätaren behöver bara gå strax över halva) om man inte låter den vänta i några minuter tills den svalnat av...

Är det ventiljustering eller nått annat?

/m
 
Det låter otroligt att _alla_ cylindrar har taskigt ventilspel. Möjligen att flottörerna flödar eller att den är omåttligt fett ställd på tomgången. Det skulle även kunna vara ett taskigt batteri (under 9 volt brukar de flesta "svarta lådor" sluta funka) t.ex. en trasig cell.

matte_mannen skrev:
tja!

Har en gsxr 400, som efter att jag rengjort förgasarna startar hur lätt som helst när den är kall. Värre är det när den är varm, tex efter att man kört långsamt i stan. Stänger man av den då så är det omöjligt att starta den igen, (tempmätaren behöver bara gå strax över halva) om man inte låter den vänta i några minuter tills den svalnat av...

Är det ventiljustering eller nått annat?

/m
 
andersbrink skrev:
Det låter otroligt att _alla_ cylindrar har taskigt ventilspel. Möjligen att flottörerna flödar eller att den är omåttligt fett ställd på tomgången. Det skulle även kunna vara ett taskigt batteri (under 9 volt brukar de flesta "svarta lådor" sluta funka) t.ex. en trasig cell.

Tack för svaret!
Vad beror det på om flotörerna flödar över? Tror inte den är fett inställt på tomgång faktiskt, går ej ojämt eller så. Man måste ju använda choken vid kallstart annars går den för snålt.
Batteriet kanske det kan vara, förra gången fick jag startat den efter att jag väntat kanske 5 minuter och släckt lamporna. Men varför skulle den behöva mer spänning vid varmstart än vid kallstart?
 
Det är inte choken som har hängt sig när du har haft av förgasarbryggan och pillat?
Då kan jag tänka mig att den blir svårstartad...

//Anders.
 
Kolla/Byt tändstift, tändhattar och tändkablar.
Hade det problemet på min gamla FWS. den gjick även dåligt när den blev varm och då kunde den stanna...

Funkade fint efter byte av tändhattar.
 
Min hoj betedde sig likadant en gång, det berodde på att den gick för snålt på lågfarten.
Den startade hur lätt som helst när den var kall för då fick den bensin från chokesystemet, men när den var varm och man inte använde choken så var den väldigt svårstartad.
Gjorde du rent lågfartsmunstyckena när du hade isär förgasarna?
Hur många varv är luftskruvarna utskruvade, och vad är deras standardinställning?
Har du slip-on monterat?
 
UnderDOG skrev:
Det är inte choken som har hängt sig när du har haft av förgasarbryggan och pillat?
Då kan jag tänka mig att den blir svårstartad...

//Anders.


Nä choken funkar bra. Problemet fanns innan jag blåste rent alla munstycken, bara det att den även var svårstartad vid kallstart då...
 
Polarens GS500E betedde sig så där och då bytte hon kolen i startmotorn och vips var felet borta :banana
 
SV-RIDER skrev:
Kolla/Byt tändstift, tändhattar och tändkablar.
Hade det problemet på min gamla FWS. den gjick även dåligt när den blev varm och då kunde den stanna...

Funkade fint efter byte av tändhattar.

Hojen går absolut inte dåligt när den är varm. Inga problem alls. Går jämt och fint stannar inte. Problemet är bara att om man stänger av den så startar den inte förän den tempen gått strax under halva...
 
Laila skrev:
Polarens GS500E betedde sig så där och då bytte hon kolen i startmotorn och vips var felet borta :banana


Alltså inga problem med kallstart bara problem med varm?
 
Micke_Lindstrom skrev:
Min hoj betedde sig likadant en gång, det berodde på att den gick för snålt på lågfarten.
Den startade hur lätt som helst när den var kall för då fick den bensin från chokesystemet, men när den var varm och man inte använde choken så var den väldigt svårstartad.
Gjorde du rent lågfartsmunstyckena när du hade isär förgasarna?
Hur många varv är luftskruvarna utskruvade, och vad är deras standardinställning?
Har du slip-on monterat?

Gjorde rent alla mynstycken, vet inte hur munstyckena är intställda men tror inte att det är nå´tt problem. inget slipon (än)
 
matte_mannen skrev:
Alltså inga problem med kallstart bara problem med varm?

Precis. Tokenkelt att starta kall. Bara sätta sig i diket och vänta om man var så "dum" att man slog av efter en stunds körning.
 
Laila skrev:
Precis. Tokenkelt att starta kall. Bara sätta sig i diket och vänta om man var så "dum" att man slog av efter en stunds körning.

hehehehehe det där känner jag igen! man kanske skulle byta kolen då alltså, vad köper man sånt? och är det dyrt? :död
 
matte_mannen skrev:
hehehehehe det där känner jag igen! man kanske skulle byta kolen då alltså, vad köper man sånt? och är det dyrt? :död

Närmaste mc-firma. Inte den dyraste reparationen, gissar på några hundra. Lycka till :tummenupp
 
Silwer skrev:
isf måste du märka om startmotorn inte orkar ordentligt?
Gör den det när hojen är varm?
matte_mannen skrev:
ja den låter precis som vanligt - no problemas
Om startmotorn låter precis som vanligt är det knappast den som är felet.
Om startmotorn däremot går långsammare eller med sämre ork när den är varm än kall så luktar det startmotor lång väg.
 
Robban_C skrev:
Om startmotorn låter precis som vanligt är det knappast den som är felet.
Om startmotorn däremot går långsammare eller med sämre ork när den är varm än kall så luktar det startmotor lång väg.

låter ingen skillnad- låter precis som vanligt. :va det var ju illa och jag som trodde jag fått reda på felet :rolleyes:
 
hojen går mao helt rent även som varm vad jag kan fatta, då måste vi kunna utesluta tändfel iaf.
Nånting med bränslet då antagligen
Har du testat alla upptänkliga lägen på choken?

Glöm startmotorfel eftersom den orkar fint att dra runt motorn, annars hade den varit väldigt klen helt enkelt.
 
Jag tror också på soppafel.
Får den för mycket sås när den är varm? Brukar kunna ge varmstartproblem ibland. Kan avhjälpas genom att hålla lite gas när man ska starta varm.

Kanske kan vara värt att nämna att det är svårt att ställa diagnos utifrån beskrivna problem. Lättare utifrån upplevda problem.
 
Back
Top