Hjälp med däckval

YappE

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Såld!
Är nu ägare utav en 600. Och skulle vilja ha lite hjälp o köpråd när jag ska handla ett nytt bakdäck. 160/60 -17

Och är även intreserad av att följa med er andra ut o köra på era tisdags körningar osv.

YappE skrev:
Är nu ägare utav en 600. Och skulle vilja ha lite hjälp o köpråd när jag ska handla ett nytt bakdäck. 160/60 -17

Och är även intreserad av att följa med er andra ut o köra på era tisdags körningar osv.

Tjenare!

Det är klart att du skall med ut och köra.

Jag håller själv på att kolla upp bakdäck till min. Samma dim.

Jag kör Pirelli Diablo i 160 dimension på min XR. ganska nöjd. Men jag vet inte vad det kostar, eller livslängden.
Det är lite halt när det är kallt, men när det blev varmt så grepapde det fint.
Öh, dock så har jag bara 50 kusar på slangen... (men den väger inte så mkt heller)

Annars ska Michelin Power (det nya däcket) vara väldans bra och ha "hyfsad" livslängd.

Köp INTE Michelin Pilot Sport - bra när det är varmt, überhalt när det är kallt, och det tar två år att bli varmt, så ett riktigt skitdäck för gata. Dock ganska bra på bana har jag hört. Jag körde inte mitt på bana.

Rennsport M-1 160/60 -17 2030:- nere hos Bröderna Hörberg i löddeköpinge..
Per Gustavsson jobbar där & rekomenderade dessa till mig.. Det är ett blandat gat/ban däck..

YappE skrev:

Nu har jag kollat lite.

Michelin pilot Road

Autopara HBG inkl. montering o balansering löst hjul. 1740:-
www.vurpan.com online endast däck exkl.frakt. 1530:-
Tysk onlinefirma inkl. frakt (22euro) 1602:- Euro=9,10 Sek

Dunlop D207( missade variant)

Autopara HBG 1665:-
Tysk onlinefirma OBS (D207RR) inkl. frakt 1513:-

Autopara kan göra lite på priset vid gruppköp. Dock gäller att det är samma leverantör. Behöver 2-3 dagar att ta hem däcket.

Att du orkar.. .har du inget bättre för dig :hihi :)

Hade ett D207GP innan... Är det ngt liknande D207RR ??

Hade Dunlop D207GP till mina bankörningar, mjuk däck med grymt grepp men dålig livslängt

Min hoj var då iof 30hk/100kg

Last edited:
spirre skrev:
Att du orkar.. .har du inget bättre för dig :hihi :)

Hade ett D207GP innan... Är det ngt liknande D207RR ??

Vad är viktigare i livet än "Catten". :) Behöver hon nytt bakdäck skall hon få det. Vill dock ha ett däck som vara lite längre än det jag har (300mil).

Tänkte få lite pengar över till att lägga på Moulin Rouge när man ändå är i krokarna. :banana Ibland måste även "Catten" prioriteras bort. :(

Har dålig koll på vad det är för skillnader på dunlops D207 varianter. :(

PutteLiten skrev:
Detta är bättre än båda de ni tittat på

http://vurpan.com.scorpionshops.com/product_info.php?cPath=23_46_48&products_id=354

Michelin Pilot Power- vidareutveckling på Pilot Sport. Det nya Power blir varmare fortare, ska hålla längre och som de brer på i reklamen får man säkert en snygg brud som kan både laga mat, städa, vara bra i sängen och se snygg ut på köpet... :rofl

I alla fall. i 160/60-17" 1630 kr. (www.vurpan.com)

Tror du Power håller bättre än Road?

På dom turingkörningarna jag har varit på hittills tror jag inte jag behöver något annat än Road. :rofl Håller dock Power längre och har bättre fäste än Road så är det ok att lägga 100:- mer.

spirre skrev:
Rennsport M-1 160/60 -17 2030:- nere hos Bröderna Hörberg i löddeköpinge..
Per Gustavsson jobbar där & rekomenderade dessa till mig.. Det är ett blandat gat/ban däck..

Hur långt räknar du med att det håller?

Om du skall ha någon nytta av greppet i ditt däck får du lägga på ett kål när du tourar runt på SRW. :rofl

Glenning skrev:

På dom turingkörningarna jag har varit på hittills tror jag inte jag behöver något annat än Road. :rofl Håller dock Power längre och har bättre fäste än Road så är det ok att lägga 100:- mer.

Mycket tveksammt till att det håller bättre.
MEN, det är 3-4 år nyare teknik, så det skiljer nog inte så jätte många mil i skillnad.
Bättre fäste har det och det är det viktigaste - imho.

Men, å andra sidan ligger jag och kör på Pirelli SuperCorsa... :p

Kör man bara TT så räcker garanterat ett Road som bakdäck. Men fram hade jag lätt satt på det bästa jag hade haft råd med. :)
Lite bakhjuls sladd går att leva med, men framhjulssläpp brukar vara mindre bra...

PutteLiten skrev:
Mycket tveksammt till att det håller bättre.
MEN, det är 3-4 år nyare teknik, så det skiljer nog inte så jätte många mil i skillnad.
Bättre fäste har det och det är det viktigaste - imho.

Men, å andra sidan ligger jag och kör på Pirelli SuperCorsa... :p

Kör man bara TT så räcker garanterat ett Road som bakdäck. Men fram hade jag lätt satt på det bästa jag hade haft råd med. :)
Lite bakhjuls sladd går att leva med, men framhjulssläpp brukar vara mindre bra...

Jag anser också att det är viktigare att ha ett mjukare framdäck. Jag anser också att det skall vara rätt däck för rätt ändamål. Det är ingen idé att köpa ett rejsdäck och sen aldrig komma upp i rätt temp. Då har du ändå inte det fäste som du kanske förväntar dig och som du hade haft på bana.

Johan i Ekeby hjälper mig att välja däck. Han verkar ha koll på läget.

SuperCorsa blir varmare fortare än du kanske tror ;)

Mina erfarenheter är att de bara har två igentliga svagheter.
Hållbarhetern suger.
Våt greppet är si så där - (eller rätt kast om man så vill)

Michelin Pilot Power är ett gatdäck, så köper du ett sådant så tror jag inte du blir besviken, men som sagt, Johan har kanske bättre förlag till en Kissemiss?
Pris är ju alltid intressant. :)

PS. kör man i trafiken som på bana är man fel på det... DS.

PutteLiten skrev:
PS. kör man i trafiken som på bana är man fel på det... DS.

Det är inte många vägar som den utformningen som en bana med såpass skarpa kurvor och med den kurvintensiteten. Nu vet jag inte vad som krävs för att få rätt temp i rejsdäck.

Nu till en fråga.

Hur många gatförare har du träffat som INTE har kört slut på sitt däck bara i mitten? Jag har inte träffat någon, men det betyder inte att det inte finns utan att jag tror det är sällsynt. Ser man på dom killarna som försöker kränga sina däck så låter set alltid som om dom däcken bara är slitna på sidorna. Det borde ju tyda på att det är skillnad på just gatkörning och rejs på bana.

Har jag fel i mitt resonemang?

Har jag för lite att göra idag eller är jag bara omotiverad? :lol

PutteLiten skrev:
SuperCorsa blir varmare fortare än du kanske tror ;)

Mina erfarenheter är att de bara har två igentliga svagheter.
Hållbarhetern suger.
Våt greppet är si så där - (eller rätt kast om man så vill)

Michelin Pilot Power är ett gatdäck, så köper du ett sådant så tror jag inte du blir besviken, men som sagt, Johan har kanske bättre förlag till en Kissemiss?
Pris är ju alltid intressant. :)

Jag tror att det är lätt att förköpa sig. Tror inte att jag behöver ett värstingdäck.

OBS Jag kan också ha fel och jag blir förbannad för att jag har för dåligt fäste bak. iof så har jag lärt mig lite mer om var gräserna går och kan kanske så småningom hitta rätt däck för mig.

Jag har tolkat det som om Sport var för gatsnubbar med lite bankörning, därför trodde jag att även Power var ett sådant däck. Jag har inga banintensioner i år iallafall, så jag borde klara mig med ett rent gatdäck.

Gällade däckstemp så har jag inga erfarenheter själv. Du har ju kört lite mer än mig så jag antar att du har rätt.

Verkar som om däcksfrågor är svåra. Alla har sina egna teorier och jag håller på att bygga upp mina.

YappE skrev:

Följ med Wondervisard (Henke) till Thunderace (Johan) imorgon så kan han säker hjälpa dig också. :tummenupp

Glenning skrev:

.

körde med road på förra hojen jag hade, körde typ 700 mil på det innan det var allt för platt.... :)

har ett sport på nu, borde väl inte skilja så mycke mot power på livslängd, kört ca 250 mil med det o typ 2 mm kvar :huvet

så svaret på din fråga.....ne....

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...