HJÄLP att hitta en extra låg mutter!!!

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag har för mig att det ska finnas extra låga muttrar med extra stor nyckelfattning. Letar efter en M6 mutter som är ca 3-4 mm hög och sedan har ett nyckelgrepp på ca 13 mm. Är det jag som är dum i huvet eller kan man hitta detta någonstans?
Har googlat och kollat i Ahlsells katalog men utan resultat...

Prova att leta efter en justermutter till bakbromstaget (trumbroms) till någon moppe, det skulle kanske kunna vara ett alternativ.

Last edited:
Dom kör väl i princip bara alla förekommande standard mutter o skruv. Inte mkt special att hitta där.

Finns ju dock 3-4mm höga mutter i standard sortimentet, känns ju som de vanligaste är minst 4 mm? M6:a med 13 nyckelgrepp är nog knivigare.

Har för mig att jag sett såna nånstans nämligen.

Prova att leta efter en justermutter till bakbromstaget (trumbroms) till någon moppe, det skulle kanske kunna vara ett alternativ.

Det hade ju gått om jag bara skulle haft 1 st, men jag ska ha ett par hundra!

Last edited:
du är inte dum i huvudet, VET att jag sett sådana muttrar vid något tillfälle. om det var 12- eller 13mm fattning på dom ska jag låta vara osagt

Sexkantsmutter låg,brukar finnas hos dom flesta grossiter tex http://www.arvidnilsson.com/ sid 325 i katalogen.

M6 är 3,2 mm hög och har nyckelvid 10.

Det är ju standard storlek på dom ,så det blir nog svårt att hitta någon med större nyckelvid än 10,speciellt om du bara skall ha ett par stycken.

Annars får du gänga ett bit stång invändigt och fila till ett 13 grepp på utsidan.

Har sett de i samband med luftkopplingar på lastbilar, typ till små magnetventiler för påbygg.

Många verkstäder med CNC maskiner är ju inte direkt överbokade när det gäller arbeten. En baggis att få tillverkat och förhoppningsvis till ett överkomligt pris. Det enda problemet är väl ev ytbehandling. Har fått en del korta serier tillverkat i alu till bra pris. Inte till MC dock utan Paintball.

Jag ger upp med letandet! Tanken var o hitta en bra mutter till de blivande isdäcken till nästa säsong. Blir en vanlig låg mutter istället med stor karosseribricka. Måste vara ute i god tid...

Back