Heads-up display till motorcyklister

Räzer

Live fast,Die young and be....Forgotten!
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
Fireblade
Den farligaste tidpunkten när man kör motorcykel är det ögonblick då man tittar ned på instrumenten. Men det finns ett coolt hjälpmedel.

Man får upp fart, varvtal och vilken växel man har i, projjat på visiret!! Verkar hur coolt som helst! Verkar som det finns med inbyggd laservarnare oxå....
Inte för att man kör för fort men..... :rolleyes:

Här kan ni läsa mer om ni är intresserade: http://www.sportvue.com/motorcycles/

Finns det nån därute som har testat i verkligheten?

Häftigt.
Synd bara att den ska ha nya batterier var 20:e timme :(

Låg efter en korv-cabbe ett par hundra meter och såg att han hade km/h visaren på vindrutan, riktigt coolt faktiskt.

Jag vill ha med nightvision, x-ray mode och aimpoint på min "hjälmmojäng" finns det?
/fredde

Räzer skrev:
Man får upp fart, varvtal och vilken växel man har i, projjat på visiret!! Verkar hur coolt som helst! Verkar som det finns med inbyggd laservarnare oxå....

Laservarnare måste ju vara det fånigaste som finns? När laservarnaren känner av laserstrålen så har ju hastigheten redan blivit mätt! Men visst, kanske är coolt vid korvmojjen? :tungan

Grejen med laservarnare är att farbror blå skuter på någon FRAMFÖR dig, varnaren känner då av detta och du kan bromsa, eller gasa mer, innan han vänder lasern mot dig. Typ.

Hoztic skrev:
Laservarnare måste ju vara det fånigaste som finns? När laservarnaren känner av laserstrålen så har ju hastigheten redan blivit mätt! Men visst, kanske är coolt vid korvmojjen? :tungan
Grejen med laservarnare är att farbror blå skuter på någon FRAMFÖR dig, varnaren känner då av detta och du kan bromsa, eller gasa mer, innan han vänder lasern mot dig. Typ.

Räzer skrev:

Eller funkar det bara om en del av ljuset missar bilen framför och träffar laservarnaren?

Hoztic skrev:

finns många olika laservarnare,,
de som fångar upp koherenta ljuset och splittrar laserstrålen så polisen inte kan få nån läsning,, eller så fångar den upp strålen och skickar tillbaka en annan signal vilket medför att laserpistolen inte kan läsa av hastigheten då iheller. Finns även de som är betydligt dyrare som känner av om där finns laser i området.

Känner till detta för jag var närma att köpa en till min hoj. :yoparty

Släppa på gasen och smajla när man kör förbi kontrollen :hihi

Funatic skrev:
Dom flesta som varvar över 4000 varv kanske? :hihi
Det tar ca en timme på en ny hoj, sen känner/hör du när det är dags att växla!
Varvmätar är bra för att se så hojjen håller jämn tomgång sen e det inte mkt mer...

Hastighetsmätare är inte bra till mycket den heller, ska du köra lagligt följer du trafiktempot ska du inte köra lagligt så behövs den än mindre

Växelindikator? spelar väll ingen roll om du vet vilken växel du har, bara du vet när det är dags för nästa... och under inbromsningar är det inte jätte svårt att räkna

skulle ändå kunna tänka mig en
//Prylbög

Hoztic skrev:
Du måste komma inom ett visst avstånd innan dom får klocka hastigheten på dig har jag förstått det som. I regel börja dom mäta den långt innan och då hinner du bli varnad...

Räzer skrev:
Den farligaste tidpunkten när man kör motorcykel är det ögonblick då man tittar ned på instrumenten. Men det finns ett coolt hjälpmedel.

Här kan ni läsa mer om ni är intresserade: http://www.sportvue.com/motorcycles/

Finns det nån därute som har testat i verkligheten?

Nån som vet om det finns några återförsäljare i Sverige?

//LocDog

Rydde099 skrev:
finns många olika laservarnare,,
de som fångar upp koherenta ljuset och splittrar laserstrålen så polisen inte kan få nån läsning,, eller så fångar den upp strålen och skickar tillbaka en annan signal vilket medför att laserpistolen inte kan läsa av hastigheten då iheller. Finns även de som är betydligt dyrare som känner av om där finns laser i området.

Känner till detta för jag var närma att köpa en till min hoj. :yoparty

Släppa på gasen och smajla när man kör förbi kontrollen :hihi

vi har en laservarnare i våran bild fungerar kanon speciellt inför vägkamerorna! man vet direkt om den är avstängd eller inte och kan åka på glatt precis som med motorcykeln :hihi

prise skrev:
vi har en laservarnare i våran bild fungerar kanon speciellt inför vägkamerorna! man vet direkt om den är avstängd eller inte och kan åka på glatt precis som med motorcykeln :hihi

Eh, använder inte vägkamerorna radar eller?

Skulle ju kunna förklara att du sällan får utslag på laservarnaren....

Det är ändå coolt! Jag skulle vilja ha en med inbyggt topgun-sikte, som låser en grön fyrkant på saker (smådjur, lyktstolpar) som man sedan garaterat kör på! :hihi

Back