har ni kört sporthoj?

mriders

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
HVA 525 SMR
Ja kör just nu en sporthoj men är lite smått sugen på en motard.
Men ja kan inte ens påstå mig ha kört en, närmaste ja kommer är en 125a cross.

Min egentliga fråga är; varför har ni som tidigare kört sporthoj gått till supermotard? Är det för det är billigare, körkortsvänligare, livsvänligare, roligare eller vilka är skälen??

hmm.. måste få tag i en o pröva :tungan

mriders skrev:

Min egentliga fråga är; varför har ni som tidigare kört sporthoj gått till supermotard? Är det för det är billigare, körkortsvänligare, livsvänligare, roligare eller vilka är skälen??

typ allt du nämnde stämmer ganska bra.. :tummenupp

Körkortsvänligare? My ass! :)
Motard är ju mer bus, sporthoj lite mer transportåka.

stämmer.. anledningen till att jag valde motard var för att jag inte kunde bestämma mig vilken hoj som var bäst och vad jag ville ha den till, då kom jag på att om jag köper en motard med crosshjul så kan jag åka året runt och precis när faan jag vill, helt underbatr att åka och grymt mycket varierad åkning, man kan väl säga att det är 3 hojar i en!

mriders skrev:

Jag tycker det är mycket roligare med motard, sen stämmer väl de andra bitarna in också. Men körkortsvänligare är det nog bara på motorvägen...Jag skulle absolut inte tacka nej till en sporthoj _också_

Körkortsvänligare? njae. Har väll inte snackat så mycket med snuten sen jag skaffade motard. :D

Du kan köra året runt. Enduro plus is på vintern.
Men tyvärr blir lång resorna skippade för min del. För tungt att marcha endast 90km/h konstant.

Allt du nämner passar in mycket bra.
Motard är bra om man inte har en jättelång resa på en 110-väg, dvs om inte bor alltför långt bort från jobbet :gnissla ?
Plus att man kan busa lite extra jämnfört med en sporthoj :) , och då menar jag ett par crosshjul och så kan man köra året om, b.la. på is(vilket redan har blivit nämnt)
...eller det kanske bara är jag som åker motard till jobbet :crash

Sporthoj och motard är båda utan tveka mycket roliga hojar om dom används på "rätt sätt" :yoparty :hihi :näsblod , det handlar väl mera om hur mycket cash du vill lägga på en hoj och vad du personligen tycker om.

Last edited:
mriders skrev:

Nja, vänligare för körkortet o livet kan man väll diskutera. Men det är klart billigare och på vissa vägar även mycket roligare.

Jag körde sporthoj före jag gick till motard. Började min bankörningskarriär på sporthoj.

Anledningen till varför jag bytte var främst att det är så jäkla långt till roadracingbanor härikring. En supermotard kan man ta ut i ett grustag eller liknande å träna "bankörning" med. Näst främsta anledningen var att det kostar inget att vurpa en motard. Sista som var rätt betydelsefullt vid tidpunkten var att den kostade ingenting att försäkra.

Jag tycker det är lika kul att köra motard som sporthoj även på vägen. Man blir ju begränsad så att man inte kan ut å åka touring men då tycker jag att en sporthoj e fel också.

En annan ganska stor nackdel är att när man provat en Husa eller CRF så kan man inte åka en motard med mindre bang, och då kommer servicebiten som tar en del tid också...

Jag tycker motard är för de som inte känner att de behöver blingblinga vid kiosken, inte åker hoj för att ta sig från A till B utan de som kör motorcykel för att det är roligt.

Det är klart mer bus med motard. Åka i stan, föra oväsen, wheeles, stoppies osv osv. Dock så tycker jag att motard är nåt man lär vara flera om att åka, annars blir det lätt tråkigt.
Jag körde omkring en hel del ensam på min Duke i början av sommaren.. Tyckte väl inte att det var sådär skitskoj direkt. Fick sen testa på en gixxer 1000, å den var ju ganska snabb.. :rolleyes: Tyckte helt klart att den var fränare än Duken, så jag var typ såhär > - < nära att sälja duken och köpa sporthoj.
Men så började jag åka mer å mer med de som jag idag fortfarande åker med. Motard blev, och blir, bara roligare och roligare (å då åker jag ändå inte renordlad motard...)
Nu känner jag att Duken är för fin för å busa med, så nu vill jag ha en riktig motard i stället. För då gör det som OlleR säger, inget om man skulle få nån repa här eller där.. det hör till :yoparty

Om jag nu efter min lilla provrepa med sporthojen ska jämföra den mot en motard, så känns motarden faktiskt som mer kul för pengarna. Det enda som skulle vara roligare med en sporthoj, vore väl att de går just tokfort. Men det är ju livsfarligt.. :näsblod :rolleyes:

OlleR skrev:
Jag tycker motard är för de som inte känner att de behöver blingblinga vid kiosken, inte åker hoj för att ta sig från A till B utan de som kör motorcykel för att det är roligt.

Där kan jag inte riktigt hålla med dig! Nog tusan drar en motard blickar åt sig vid kiosken :tummenupp Brudar föredrar maskulint muller och bra viberationer, det vet ni väl :tungan Symaskin har de ju redan en där hemma :hihi

Busfaktorn med motard är det övervägande. Oländig terräng, refuger, trappor och annat passeras utan problem - något som man inte ens kommer på tanken att göra med en plastraket. Man kan köra fort och bekvämt på skumpiga småvägar tack vare längre fjädringsväg och en mer upprätt körställning. Is- och offroad-åka året runt lockar också, med bara byte av hjul. Att åka på framhjul och bakhjul låter sig göras mellan varje korsning och i låg fart - det är det ju sällan man lyckas med på t.ex. en R1:a.

Skulle jag bara ha en hoj, skulle det bli en motard av det mer gatuanpassade slaget (busig men ändå som klarar långkörningar). Nu när jag kan kosta på mig båda typerna av hoj, så blir det mer extremt - åt båda hållen.

mriders skrev:

Billigare och roligare ,det underlättar iofs om du bor i en stad då blir varje rödljus en lekstuga istället för att du hoppas att det skall bli grönt så hoppas du det skall bli rött när du kör motard.
Sen ligger du inte 150+ vart du än skall med både för och nackdelar så klart.

Det är billigare.

Körkortsvänligare ur hastighetsperspektiv,men du tappar säkert kortet lika lätt när du åker bakhjul och framhjul.

Livsvänligare då du inte åker så fort,men mer småvurpor när du skall leka/öva.

Läser med nöje :tummenupp , vi får se till nästa sesång va det blir för nåt :). Tack för svaren så långt.
O förresten när det gäller "körkortsvänligare" tänkte ja om man kör med en sport i ~200 o åker dit för fortkörning så hade jag nog mer föredragit att bli stoppad för att ha åkt b-hjul med motard i lagliga (mer eller mindre) hastigheter :rolleyes:

Långa farbron skrev:
då blir varje rödljus en lekstuga istället för att du hoppas att det skall bli grönt så hoppas du det skall bli rött när du kör motard.
.

så sant...så sant..
hade en cbr o en xr motard förut men jag busa bara med motarden o inte sportisen så jag sålde den o de vart lite mer touringvänligt..
har aså 2 upprätta hojar nu..en för bus o en för turerna
:tummenupp
känns för tillfället som jag inte komma åka plastraket nå mer i mitt liv. :)

mriders skrev:
Läser med nöje :tummenupp , vi får se till nästa sesång va det blir för nåt :). Tack för svaren så långt.
O förresten när det gäller "körkortsvänligare" tänkte ja om man kör med en sport i ~200 o åker dit för fortkörning så hade jag nog mer föredragit att bli stoppad för att ha åkt b-hjul med motard i lagliga (mer eller mindre) hastigheter :rolleyes:

åka på bakhjul är grov vårdslöshet i trafik.. dvs körkortet flyger direkt!

men som många andra sagt tidigare här så är busfaktorn på motarden 10 gånger större än den med en R1'a tex.

Ska man wheela med en r1'a så måste man ju ut på motorvägen i princip.. här räcker det med 10 meter! och sen avslutar du med en fin stoppie. :tummenupp

Jag hade en KTM 640 SM som jag bytte mot min nuvarande CBR929, men nu vill jag byta tillbaka till Motard igen.

En av de stora anledningarna till det förutom försäkringen är att Motarden var rolig 0-150km/h medan 929:an är rolig 150-280km/h..

M.a.o. kan man ha roligt utan att dö som f-n när det väl går åt skogen.. :fakta

/Christian

Edit: Dessutom kör jag hellre ifrån polisen efter en ev. bakhjulskörning eller liknande på ett fordon som klarar lite trappor och sånt så att man slipper lägga sig och kryssa mellan bilarna i 200+!

Last edited:
M.a.o. kan man ha roligt utan att dö som f-n när det väl går åt skogen.. :fakta

dö och dö som fan, vad är skillnaden??tell me... :va

jag har motard för att det är så j-a roligt!
jag har sporthoj för att det är så j-a roligt!

flipm0de skrev:
Ska man wheela med en r1'a så måste man ju ut på motorvägen i princip..

Har du kört en retta? Jag behöver varken motorväg eller kilometersträckor.. Å då kan jag inte hjula speciellt bra.. Man behöver ju inte överdriva du.. :7peta

Hultan skrev:
Har du kört en retta? Jag behöver varken motorväg eller kilometersträckor.. Å då kan jag inte hjula speciellt bra.. Man behöver ju inte överdriva du.. :7peta

nä men du fattar vad jag menar... det är inte kul o köra i stan med en sporthoj.. :7peta

Det är roligare att köra motard. Roligare i stan, roligare på små vägar, roligare på vägar med dålig beläggning, roligare på grusväg. Billigare att försäkra, äga och vurpa med, lättare att meka med.

Back