Hårddisk..

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date

Solid snake

Guest
Jag ska önska mig en hårddisk i julklapp, nu undrar jag vad jag ska ha.

Det ska vara 160GB iaf, kan inte ha större utan att uppdatera BIOS tydligen. :dummer

Men iaf, jag undrar vad det är för skillnad på olika 160 gigare o vilka som är bra respektive inte bra att ha.

Vad är det för skillnad mellan: IDE 3,5", serial - ATA 3,5", IDE 2,5" och SCSI 3,5"?

Förmodar att siffrorna står för bredden på den eller är jag helt fel ute?

Vad står då resten för?

Har en maxtor 12gb som main och en seagate 40gb som slave.

Tycker dom har fungerat bra, men det kanske finns bättre hårddiskar på marknaden?

Tacksam för svar!

2,5" är för bärbara datorer

SATA är en ny anslutning med smala kablar istället för de gamla breda 40/80 pinnarskablarna vi använt i ~20 år.

SCSI är en annan typ av anslutning som normalt kräver kontrollerkort.

Det du ska har är 3.5" IDE/ATA.
Alla 7200rpm diskar idag är snabba, så det är mest garantier och priset som spelar roll (tror seagate fortfarande har bäst garantier).

Vad har du för moderkort? BIOS tycker jag du ska uppgradera ändå.

Dez skrev:
2,5" är för bärbara datorer

SATA är en ny anslutning med smala kablar istället för de gamla breda 40/80 pinnarskablarna vi använt i ~20 år.

SCSI är en annan typ av anslutning som normalt kräver kontrollerkort.

Det du ska har är 3.5" IDE/ATA.
Alla 7200rpm diskar idag är snabba, så det är mest garantier och priset som spelar roll (tror seagate fortfarande har bäst garantier).

Vad har du för moderkort? BIOS tycker jag du ska uppgradera ändå.

Ok, då blire nog seagate då. :)

Det är en gammal dell 450mhz burk uppgraderad till 900mhz massa mer minne o sånt skit, men moderkortet är original.

Jag vet alltså inte vad det är för kort i den, men att det e en 450 original kanske hjälper till? :)

Har hört att BIOS är svårt o få rätt o så.

Solid snake skrev:
Ok, då blire nog seagate då. :)

Det är en gammal dell 450mhz burk uppgraderad till 900mhz massa mer minne o sånt skit, men moderkortet är original.

Jag vet alltså inte vad det är för kort i den, men att det e en 450 original kanske hjälper till? :)

Har hört att BIOS är svårt o få rätt o så.

Det sitter ganska säkert ett slot1 BX440 kort (asus kanske) i burken. Är bios aldrig uppdaterat innan lär inte en 160GB funka rakt av. Hade ett liknande moderkort för några (4-5) år sen och då fick jag vänta ett tag på ett bios som klarade min 80GB disk.
Dessutom kommer diskprestandan begränsas en hel del av att moderkortet bara klarar ATA33.

Diskstorleken går dock alltid att lösa genom att köra ett modernt OS (XP, FreeBSD är de jag vet klara det) från en anna disk så detekteras den nya disken automatiskt av operativsystemet.

En annan lösning utan nackdelar (förutom några 100:-) är att köpa ett kontrollerkort, tex http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=110632&cks=PRL

Ok, tackar för hjälpen.

Fassan babblar om PCI eller nåt sånt som jag ska ha eller nåt, jag har ju tänkt o ha 3 hårddiskar i datorn och jag har en utanför också kom jag på, en liten 6 gigare, bara till lite hojfilm o så.

Måste tydligen fixa nått med PCI om jag ska kunna ha 3 i datorn, men jag får titta närmare på skitet sen.

Han kan lite, o hans kompisar kan lite.

Så det fixar nog sig, annars skriver man väl om det här sen. :hihi

Ändå inte moderkortet visar alla Gb på HD så finns dom ändå där, alltså disken blir inte full när du har fylt den med 160GB tex om du har en 200Gb

R1 Uffe skrev:
Ändå inte moderkortet visar alla Gb på HD så finns dom ändå där, alltså disken blir inte full när du har fylt den med 160GB tex om du har en 200Gb

Säger du att jag kan ha t.ex. en 250gigare i min dator utan att behöva uppdatera BIOS? :va

Fassan babblade om att jag max kunde ha 160 gig utan att uppdatera, men jag vet inte, kan inte mycket med sånt. :tomten

Ifall man skall trycka i en tredje hårddisk brukar man för det mesta behöva ett kontrollerkort, eftersom det bara finns två platser. Fast du kan ju iofs slopa 12gb:aren.

Sen så med en 160gb:are kommer du bara få 149 lagringsbara gb. :blah

Tjet skrev:
Ifall man skall trycka i en tredje hårddisk brukar man för det mesta behöva ett kontrollerkort, eftersom det bara finns två platser. Fast du kan ju iofs slopa 12gb:aren.

Eh, nä. Varje IDE-kanal kan ha 2 enheter, och det finns 2 kanaler. Totalt 4 IDE-enheter alltså. CD/DVD-spelare/brännare är också IDE enheter, du kan alltså ha följande konfig utan att skaffa kontrollerkort:

4xHD
3xHD+1xCD/CDR
3xHD+1xDVD/DVDR
2xHD+1xCD/CDR+1xDVD/DVDR
osv.

Skalman skrev:
Eh, nä. Varje IDE-kanal kan ha 2 enheter, och det finns 2 kanaler. Totalt 4 IDE-enheter alltså. CD/DVD-spelare/brännare är också IDE enheter, du kan alltså ha följande konfig utan att skaffa kontrollerkort:

4xHD
3xHD+1xCD/CDR
3xHD+1xDVD/DVDR
2xHD+1xCD/CDR+1xDVD/DVDR
osv.

Jojo, det stämmer. Men jag förmodar att man inte vill köra utan cd-läsare/skrivare. :)

Solid snake skrev:
Säger du att jag kan ha t.ex. en 250gigare i min dator utan att behöva uppdatera BIOS? :va

Fassan babblade om att jag max kunde ha 160 gig utan att uppdatera, men jag vet inte, kan inte mycket med sånt. :tomten
Vad jag har läst i mer renodlade dataforum så kan du utnyttja dom där Gb som inte syns i OS:et.

R1 Uffe skrev:
Vad jag har läst i mer renodlade dataforum så kan du utnyttja dom där Gb som inte syns i OS:et.
"När tillverkarna säger att den disk är på exemeplvis 120GB så räknar de att disken rymmer 120 x 1 000 000 000 = 120 000 000 000 bytes. Problemet är att din dator definierar inte 1GB som 1 000 000 000 bytes, utan som 1024 x 1024 x 1024bytes (=1 073 741 824bytes). Alltså blir din disk enligt datorn 120 000 000 000 / 1 073 741 824 => ca 111,76GB dessutom så försvinner lite plats till operativsystemet. Orsaken att detta uppmärksammas först när man köper stora diskar är för att tidigare så märktes fenomenet nästan inte."

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=101589

Fast det kanske inte var det du menade? :va

Tjet skrev:
"När tillverkarna säger att den disk är på exemeplvis 120GB så räknar de att disken rymmer 120 x 1 000 000 000 = 120 000 000 000 bytes. Problemet är att din dator definierar inte 1GB som 1 000 000 000 bytes, utan som 1024 x 1024 x 1024bytes (=1 073 741 824bytes). Alltså blir din disk enligt datorn 120 000 000 000 / 1 073 741 824 => ca 111,76GB dessutom så försvinner lite plats till operativsystemet. Orsaken att detta uppmärksammas först när man köper stora diskar är för att tidigare så märktes fenomenet nästan inte."

Har märkt det på min 40gigare, tror den ligger på 37 "riktiga" gb, jag har blivit blåst på 3 gig! :mad:

Tjet skrev:

Nej inte det, utan vi säger att din dator klarar av 120Gb, men du stoppar i en HD på 200Gb, så försvinner inte 80 GB så där, utan 80GB finns kvar men syns inte i ditt OS

Men jag har inte hört att ett moderkort inte klarar mer än 160 GB, jag har hört om diskar större än 120 inte syns i OS, men har man SP 1 installerat så ska det inte vara nå större problem

R1 Uffe skrev:
Nej inte det, utan vi säger att din dator klarar av 120Gb, men du stoppar i en HD på 200Gb, så försvinner inte 80 GB så där, utan 80GB finns kvar men syns inte i ditt OS

Men jag har inte hört att ett moderkort inte klarar mer än 160 GB, jag har hört om diskar större än 120 inte syns i OS, men har man SP 1 installerat så ska det inte vara nå större problem

Du är min hjälte för dagen. :)

Nu är en 250gigare önskad. :banana :D

:va :va :va Men för säkerhets skull......vet du så här vad ditt moderkort heter

Det brukar stå någonstans i varjefall, går nästan aldrig att missa.

Annars då, har du någon "märkes" dator SEMPAQ/DELL/PACKARD BELL/HP/FUJITSU-SIEMENS...............om JA, vad heter modellen

Är det en Dell dator du har, så finns det normalt en servicetag påklistrad bak på datorn. Den kan du knappa in på dells hemsida och där få fram allt som passar just din dator i form av drivrutiner och BIOS osv.
Annars kan du söka manuellt på datormodell t ex. Dell Optiplex GX1...

www.dell.se

R1 Uffe skrev:

Givetvis försvinner inte resterande GB dock är det så att vissa mkort klarar inte av att visa den oavsätt, medans vissa visar 160GB även om det är en 200gb disk. Dock kan du inte utnyttja resterande. Men du bör kunna uppdatera biosen på kortet.

Back