Hämtat hem min "nya" hoj!

Rickie Key

Medlem
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
zx9r -01
Nu äntligen har jag hämtat hem min nya zx9r -01,har ju inte haft en hoj sedan min gamla zxr750 -93.Har inte ens testat den nya än... :hihi
Nu ska man bara ordna med besiktning och sånt tråkigt,våren får ju gärna skynda sig lite oxå... :huvet

/Rikard

Bifogat

• kawa22.JPG
    kawa22.JPG
    116.6 KB · Visningar: 316
Läste följande på bilprovningen hemsida.Om jag tolkar det rätt så slipper jag att besiktiga min hoj som är uttagen -02?

"Regeringen har beslutat att från och med den 1 april 2004 införa glesare intervall vid besiktning av lätta släp- och husvagnar (totalvikt högst 3 500kg) samt motorcyklar. Anledningen till ändringen är att dessa fordon har betydligt färre fel än personbilar och dessutom körs de inte lika mycket.

När är det dags att besikta?
Fordon av årsmodell 1986 eller äldre
besiktas enligt de gamla reglerna – senast 12 månader efter godkänd kontrollbesiktning. Från 1 april 2005 gäller de nya besiktningsreglerna – se nedan.

Fordon av årsmodell 1987 eller nyare
besiktas enligt de nya reglerna - första gången fyra år efter den månad fordonet första gången togs i bruk (se registreringsbeviset). Därefter senast 24 månader efter godkänd kontrollbesiktning.

Exempel på de nya reglerna:
- Fordon taget i bruk första gången i maj 2002.
Ska besiktas senast maj 2006.

- Fordon av årsmodell 1989. Senaste godkända kontrollbesiktning utfördes i maj 2003.
Ska besiktas senast maj 2005"

/Rikard

Rickie Key skrev:
Läste följande på bilprovningen hemsida.Om jag tolkar det rätt så slipper jag att besiktiga min hoj som är uttagen -02?

"Regeringen har beslutat att från och med den 1 april 2004 införa glesare intervall vid besiktning av lätta släp- och husvagnar (totalvikt högst 3 500kg) samt motorcyklar. Anledningen till ändringen är att dessa fordon har betydligt färre fel än personbilar och dessutom körs de inte lika mycket.

besiktas enligt de gamla reglerna – senast 12 månader efter godkänd kontrollbesiktning. Från 1 april 2005 gäller de nya besiktningsreglerna – se nedan.

besiktas enligt de nya reglerna - första gången fyra år efter den månad fordonet första gången togs i bruk (se registreringsbeviset). Därefter senast 24 månader efter godkänd kontrollbesiktning.

- Fordon av årsmodell 1989. Senaste godkända kontrollbesiktning utfördes i maj 2003.

/Rikard

Jag har också tolkat det så, ny hoj ska bes efter 5år sen vartannat

Mvh Conny

Rickie Key skrev:
Tog ut hojen på en liten runda för första gången,herregud vilken lycka! :D :D :D
Måtte det bara bli vår nu... :Bugar

/Rikard

det kom en massa snö (2cm ungefär) till idag, så man blev ju ruggigt orolig :(
men det visade sig att den smälte lika fort som den kom och ganska mycke av den snön som redan fanns försvann också :) Så våren kommer nog snart :tummenupp

Hoppas du blir nöjd !!

Hejs Rikard,

Va kul att du är nöjd med den.
Jag kan lova många sköna mil på den..det var ju trots allt jag som körde de första 1200 milen :)

Jag hämtade min nya hoj i Kalmar igår.
Det blev den blåa R1:an som jag nämde.
Jag är också riktigt nöjd, blir ju lite mer bana i år och där passar R1:an lite bättre även om jag håller Kawa'n högt.

Hoppas vi kan synas och ta en repa tillsammans, vore kul.
Vill ju gärna se min gamla pärla in action :yoparty

Här kommer en bild på min nya hoj.

///Ha de :fyllisar

Bifogat

• hsida.jpg
    hsida.jpg
    79.1 KB · Visningar: 72
  • front.jpg
    front.jpg
    86.6 KB · Visningar: 62
  • tailguard.jpg
    tailguard.jpg
    112.3 KB · Visningar: 69
Last edited:
Rickie Key skrev:

/Rikard
H-vete, har jag totalt missat...Kanon, så då slipper man in med hojen de närmsta åren? :tummenupp

Bifogat

• Testar webcam.jpg
    Testar webcam.jpg
    16.5 KB · Visningar: 42
  • Sporthoj.jpg
    Sporthoj.jpg
    125.6 KB · Visningar: 56
lite tillägg...

Det står även följande på bilprovningens hemsida.

"Borttaget körförbud
Från den 1 april 2004 får fordon, som hunnit få automatiskt körförbud på grund av utebliven besiktning enligt de äldre reglerna, detta upphävt. Upphävandet gäller fram till den tidpunkt då fordonet måste inställas till besiktning enligt de nya reglerna.

Exempel:
Ditt fordon av årsmodell 1989 har godkänts vid kontrollbesiktning i augusti 2002, men inte inställts till nästa kontrollbesiktning senast augusti 2003. Fordonet får i och med de nya reglerna automatiskt en förlängning av tidigare godkänd kontrollbesiktning till och med augusti 2004."

:banana

Grattis. Vad alla köper trevliga hojar den här våren :)

Tjenna Per...

Du tröstade dig från förlusten lite väl snabbt,nästan som att vara otrogen! :tungan
Men den var jävligt fin,snygg lösning baktill... :)
Pratade med en tant från besiktningen idag och det som står gäller,alltså ska hojen in 2006 för besiktning nästa gång...gott! :tummenupp

/Rikard

Jo, jag hade ju letat länge :tungan
Men jag saknar ändå Kawa'n..svårt att skiljas när man haft så många mil tillsammans :rolleyes:

Härligt att vi slipper åka till besiktningen detta år. :tummenupp
Behöver du inte stressa med :arsele på din hoj !!

Som sagt, hoppas vi syns på vägarna i år.
Och kom ihåg, ZX9:an besitter oanade krafter :yoparty

Oops, snart motorjournalen (20.00)..bäst å bänka sig....

///Per

Rickie Key skrev:
Nu äntligen har jag hämtat hem min nya zx9r -01,har ju inte haft en hoj sedan min gamla zxr750 -93.Har inte ens testat den nya än... :hihi
Nu ska man bara ordna med besiktning och sånt tråkigt,våren får ju gärna skynda sig lite oxå... :huvet

/Rikard

NAJS hoj! Synd att du bor så långt ifrån. Annars hade vi kunnat "kawwat runt" runt lite så hade jag visat massa fin fin vägar!

GRYM hoj!

:tummenupp

Ghost skrev:
Och vilken mätare skulle det vara? Har du en årsmätare på din hoj? :va

Om du kan köra i ca 5 år med cyklen och sen är det dax att besiktiga så är det ju bara att köpa en mätare med färre mil. Förstår du vad jag menar?

//Mvh Peter

Back