GSX750ES med stuk åt XR69 hållet

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Det är ju väldigt intressant att veta vad som gjorde detta wobbel, framförallt om det jag som gjorde nåt fel? Visst hade jag kört 40 km/h hade säkert utgången blivit annorlunda eller hade kanske högre fart gjort att jag inte hamnat i självsvängning?

Var det nåt med hojen men det har jag svårt att tro eftersom framänden är genomgången och mycket nytt och bytt, spelar 16 tums framhjul roll här? Eller gjorde nåt med vägbanan att det blev som det blev?

Vad jag kommer ihåg kommer jag över ojämnheterna i nånstans 70-80 km/h och som jag skrev tidigare så skakar hojen till som övriga hojar gör vid denna passage och sen börjar framhjulet wobbla rejält och uppskattningsvis så åker jag av hojen efter 3-5 slag.

Styret slog från styrstopp till styrstopp vad jag kan minnas innan jag begav mig ut på luftfärden med glidlandning.

Postat en bild på hur öjämnheterna ser ut som gjorde att den började wobbla. Har kört över dessa från hållet jag fotograferat och hojen och jag har stannat där bilen står, hojen i dikeskanten och jag på höger körbana.

Ni ska då veta att detta är ett ganska hyfsat bra parti av vägen, finns områden som är direkt livsfarliga med mc om man inte känner till vägen med långa nästan 1 dm djupa längsgående sprickor.
20210904_174114.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Cirkulera! Här finns inget att se.

Helt normalt beteende för åttiotalshojar med 16"-skottkärredäck framtill. Det skall helt enkelt vara så på den modellen.



Äsch, jag vet inte. Men, ni som var med då, i början av 80-talet - visst känns olyckstypen igen?
Det plötsliga, oförklarliga wobblet efter lite stalp eller annan skarp ojämnhet i vägbanan.

Många (sade sig) råkade ut för det, få kunde beskriva det vettigt. Minsta lilla svansviftning blev till ett dödswobbel efteråt vid korvkiosken, som dom "redde ut".
Man försökte förklara det hela med "olämpligt monterad extrautrustning", plattslitna bakdäck och dåliga styrlager.
På nästannya motorcyklar.

Andra avfärdade "trenden" med wobblande motorcyklar som masshysteri, bristande körskicklighet, bisarrt skryt eller rena försäkringsbedrägeri.

Då, på det glada 80-talet så hörde jag till den senare kategorin. Jag har aldrig upplevt något riktigt wobbel.
Jag utmanade kompisar att köra deras hojar som påstods bli "okörbara" vid 200 - alltid 200, denna magiska siffra, där livet påstods börja...



Nej, det här blir långt. Bäst att bryta.
Förlåt, vi borde ha en dedikerad wobbeltråd.

Det jag vill ha sagt är att kring allt jäkla skitsnack man hört om wobbel under åren man kunde komma undan med att skylla på just det, så är det just den typen av krasch som Bosse I beskriver som jag haft svårast att avfärda.
Vettiga människor som i sansad fart förlorar herraväldet över en hoj utan vettig förklaring.
Tvära ojämnheter är ofta det som startar just denna typen av beteende, men sedan är det ingen som kan förklara resten.
Den bästa förklaringen jag hört var: "det blev som att köra på tvättbräda, utan att det var någon där."

Vulgärordet "wobbel" fel- och överanvänds en masse, och just här handlar det inte om strukturupplösande egensvängningar i själva materialet. Heller.

Men här finns något!

Då, när wobbel var på modet ansågs både 16" framhjul och antidive som framtiden och undgick såklart granskning.
Kanske, kanske, kanske är det här man skall nysta för att finna svaret till somligas nu förti år gamla pinsamma kullkörningar...?


Äsch, det blev långt ändå. Sry!

Skönt att du klarade dig, och älgjakten. Den är ju viktigare än allt, eller hur? :machinegu
(Skämta om jakt. Fan vad dum jag är...)

Efter jakten - men innan snön får du se till att duplicera passagen med alla dina hojar, en efter en.
Samma hastighet, samma spår och registrera allt som sker. För vetenskapen!

Jag upplever att många av dessa gamla hojar har väldigt mjuka framgafflar. Kanske inte hela svaret då ramarna nästan var byggda av gummiband men jag tror det är starkt bidragande till att trigga igång allt.

Igår köpte jag en crosshoj från 1988 och kollade upp vad jag bör ha för fjädrar.
Bak var svaret 5.2 istället för original 4.9 men fram blev det 0.44 istället för 0.35.
Det är ju alltså 6% styvare bak men hela 26% styvare fram.
Och gathojar, ofta byggda för att köras med passagerare är väl också lite åt det hållet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Styrdämpare var en av sakerna som jag tänkte montera då hojen byggs om, fan så korkat att inte göra det direkt. Det borde ju inte varit sämre med styrdämpare i detta läge.

Har i alla fall varit uppe på hoj igen, dock lite puttrade med KLR:en tillsammans med grabben på en PY80, skrubbsåret på höger knä är värst då knäskyddet trycker på det men annars funkade det hyfsat och värken i sidan har börjat ge sig något.

Får se vad som händer med försäkringsbolaget och hojen, verkar finnas en tändplatta på eBay som dessutom säljs i Sverige men jag vill ju inte köpa nåt innan jag vet vad som händer.
 

totoro

Woke
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Den är inte sänkt , höjd från originalet då?
Sånt kan ju skapa wobbler.
Ändra min Harley med annan bakfjädringen.
Men den gick perfekt i 180 så där hade jag tur
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Inte höjd eller sänkt vad jag kan se utan helt original, enda avvikelsen är 4-1 system. Hade inte på kåpan då jag hållit på med förgasarna om nu det skulle haft betydelse men det är väl tveksamt.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det måste vara något mekaniskt utslitet, annat fel, eller någon som trixat.

Min EF var aldrig i närheten av att vobbla. Jag visste faktiskt inte riktigt vad vobbel var förrän jag gick över till andra hojar. Det första jag gjorde när jag köpte den var iofs att byta bussningar och packboxar i gaffelbenen, eftersom att packboxarna läckte. Det kanske bidrog, men den måste haft en bra grundkonstruktion.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Gaffeln är genomgången, med nya packboxar, glidbussningar vilket var ett smärre helvete att få tag på och vissa nya brickor som var skadade i cartridgestången som inte heller var lätta att hitta.

I sånt fall är det nåt i styr eller svinglagring som skulle vara skadat eller glappar men jag har inte kunnat känna nåt glapp eller nåt annat konstigt där.

Frågan är ju hur vägen kan påverka det hela om framhjulet skakar till och landar på en lagning utan nåt som helst fäste och hjulet glider på fläcken och sen hugger till å det kommer ut på asfalten och sen börjar hela skiten självsvänga.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Frågan är ju hur vägen kan påverka det hela
Min första rejäla, styrände till styrände, slapper var med banditen i USA på kurvig lite skumpig väg. Lyckades rädda mha gasavslag. Sprillans ny hoj med originaldäck. Efter det åkte styrdämpare på. Får man wobbel utan att gasa rejält är det nog annat än däck som orsakat det. GS'ens (och Banditens) sunkiga framdämpare skulle nog må bra av lite mer förspänning eller hårdare fjädrar. Kör själv med 10w i gaffeln istället för 5w. Har även tagit bort 2 cm (saggigt) slag genom att sätta distanser under genomslagsfjädern. Brantare vinkel men med styrdämpare rätt så ofarlig operation.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Nu står hojen hemma igen och skadeläget är väl egentligen inte så farligt vad jag kan bedömma, tank, styre är mest åtgånget, glaset till mätarhuset är spräckt och bakstycket saknas men mätarna och lamporna fungerar så när som på ena blinkersen. Startade upp hojen efter att bytt ut tändplattan och rotorn men den gick på tre cylindrar men efter byta av tändstiftet på 1:a cylindern så gick den på alla fyra, fick också rensa ut lite sand ur omkopplaren till blinkers och lyset men allt funkar på hojen utom frambromsen där en bromsslang nött så det är hål i den.

Vad som behövs nu är kopplingsgrepp, en bromsslang, höger fotpinne och tändlås resten av grejerna har jag eller kan på nåt vis fixas till. Ska kolla om det kanske blir nån form av egen tillverkat rearset, avgassystemet lär kapas av och få en ny ljuddämpare vilket också bör vara bra för då kommer jag att dra om det så bromspedalen får mer plats och vettig vinkel mot foten. Har en Koso RX2N och Kina clip-on så styre och mätare är ju inga problem. Frågan är väl om man vågar lita på ett kines clip-on?

Är det väl läge att fundera på att börja bygga en ny tank till hojen, vad jag funderar på är den jäkla snorkeln som sticker rakt upp ur luftburken. Den blir ju väldigt dåligt till om man inte ska göra ett hack in i tanken för den men frågan är ju om man kan få hojen att gå vettigt utan luftburk med podfilter? Troligtvis så skulle man väl då behöva byta till trottelgasare.

En bild på förödelsen, trots allt så var det inte riktigt så illa som jag trott. Är nog möjligt att få den körbar men med vissa skavanker på en kväll om man bara får tag på ett kopplingsgrepp och bromsslang.
20211112_175412.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Har i alla fall kommit en bit på vägen nu, kåpan till tändningen är på, husen till switcharna är fixade och polerade, och cylindern och också till fixad med morakniv, fil och slippapper på kloss. Med lite mer slipning och lite svart färg så blir det nog detta bättre än vad jag kunde tro.

Väntar på Rizoma handtag köpta på tradera, fotpinne och pedaler köpta av Grandell, köpte pedaler för att ha att modda om det blir nån form av hemma byggda rearsets. Sen är också nya broms, koplingsgrepp och bromsljuskontakt beställda.

Efter att tagit loss fotpinnen tror det får bli rearsets ungefär på samma vis som jag gjorde på Hondan men här borde bakbromsen bli enklare då man bör kunna flytta huvudcylindern och koppla den direkt till pedalen.

Tror dom beräknade att det skulle kosta 47000 kr att fixa hojen, hittils är jag väldigt uppe i runt 3000 kr och nu fattas egentligen bara en tank och två blinkers och backspeglar för att vara hemma. Jag börjar klara att fixa den med vad jag fick ut på försäkringen.


20211123_193321.jpg20211123_193305.jpg20211123_193337.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Är hemma med sjuka barn och är själv hyfsat förkyld men knäckt av att försöka agera mattelärare åt en 10-åring med samma motivation som jag själv hade vid samna ålder gick jag ut en sväng i garaget bara för att få komma undan just.

Monterade Rizoma handtagen köpa på tradera men dessa känns ju ut väldigt halkiga, dom lär nig åka av hyfsat fort. Hundringen jag gav var dom väl värda men mer skulle jag då inte ge.

Började planera för en ny tank, vet inte riktig hur detta blir om man låter tanken ligga ovanpå ramen, kollar man Suzuki XR69 så ligger tanken ganska högt på den, är nog lite svårt att få till nån uppfattning om det hela utan att ha kåpan och en bakände på hojen, sen står traktorn i garaget så jag kan ints vacka bak nog för att få koll på det hela från avstånd utan att flytta hojen eller traktorn. Lite grovt gjorde jag en pappmall för att få ett hum, snorkel kommer att hamna "i tanken". Ett annat alternativ är att dra ner tanken på sidorna av ramen men jag vet inte om det blir så mycket bättre. Då man kollar på R69 som jag inspirerats av tycker jag det ofta ser ut som att tanken bara är stoppad ovanpå ramen dock har ju XR69 ramrören längre ut på sidorna av tanken, fördelen nec en sån här yank är ju att hojen blir oroligt mycket mer lättskruvad jämför med original tanken som i princip ligger mot ventilkåpan. Nackdelel är ju ordentligt mycket mindre bränslemängd men detta är väl inte tänkt att bli nån långfärds tourer så det spelar nog mindre roll.

20211124_182611.jpg

20211124_131831.jpg
 

h.yson

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, CR250R(pausat amatörbygge), Suzuki K50(väldigt ombyggd), Suzuki GP125, Gas Gas Contact ES 280.
Tänkte på wobblet, sitter det någon gaffelbrygga eller förstärkning under framskärmen? Flexar gaffeln något om du nyper framhjulet mellan knäna och bänder styret?
Vad har du för försprång?

Jag var lite orolig för sånt där på min GP och eftersom kinastyrdämparen läckte på en gång så har jag inte använt den ännu då jag ska försöka byta packningarna. I en studsig kurva där jag körde rätt fort fick jag känna ett litet svaj men aldrig något problem utan det slutade på en gång, och det kanske var tack vare förstyvning av ram och sving som jag gjort samt gaffelbryggan. Dock är gaffeln klen så den kan ju flexa lite men många bäckar små. Har hört att GP125 skulle vara känslig för wobbel vilket jag kan tro då ramen är klenare än en K50.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Vad jag hört så ska väl inte GSX750ES vara speciellt vobblingsbenäge men jag ska kolla upp allt ordentligt en gång till så det inte finns nåt glapp som jag missat. Sitter i alla fall en förstärkning av hyfsat tjock plåt invändigt i framskärmen men den lär ju inte vara i närheten av en riktig "fork brace".
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad jag hört så ska väl inte GSX750ES vara speciellt vobblingsbenäge
Det är inte Banditen heller men med pådrag på ettan eller tvåan blir framhjulet väldigt lätt och kan orsaka självsvänging i kurvor med ojämn beläggning när däcket ibland skippar markkontakten och den svampiga gaffeln inte hinner med.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Lutar nog åt en YSS styrdämpare men vi får se. Har även köp rearsets, samma som jag har på Hondan så det blir nån liknande lösning på denna hoj.

Har klippt och tejpat lite mer idag så nu kan man grovt se åt vilket håll det lutar. Tanken är att använda originalfästena till sadeln och göra nån form av platta eller ram med dessa i för att fästa sadel och kuts i så det bli smidigt att lossa bakdelen på hojen.

Tanken kommer i bakkanten att sitta i original skruvhål men fram får det bli nån egen lösning att fästa den runt ram röret, dock kommer jag att måste ha ett uttag för snorkel och främre fästena för sadeln.

Detta är planen nu och nåt sånt här är det grovt tänkt att det ska bli om allt går vägen.

20211128_150712.jpg
 
Nyheter
Mektips: Kedjesläpa och kedjestyrare.

Kedjestyrare från; Polispor...

KTM 390 Adventure 2022!

Nya snygga hjul och grafik ...

Triumph firar 1 miljon tillverkade motorcyklar

Som en kickstart för 120-år...

Nytt däck, Dunlop RoadSmart IV

Nya RoadSmart 4, en multita...

Kalender för Enduro-SM 2022

Kalendern för Enduro-SM är ...

ExploreBike: Själland runt och service

Danmark är ett fantastiskt ...

EICMA 2021: Zero

Deus läckra Zero-bygge. ...

EICMA 2021: Moto Morini 650 X-Cape

Fräck maskin! Tvåcylindr...

EICMA 2021: Fantic

Fantic 450 Rally, den vill ...

EICMA 2021: Royal Enfield

Helt nya Royal Enfield Clas...

Top