Gixxer 1000 turbo

Zpyke

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1 -02
Har monerat turbo på hojen. Va o besiktade den o va nervös över att dom skulle klaga på turbon, men dom gjorde inte det. Är det någon som råkat ut för klagomål o va har ni gjort för att lösa det... Vill inte va utan min turbo, det ger kör begär o våldsamt roliga dagar :D . Vill gärna komma i kontakt med folk som har en massa erfarenhet av turbo hojar...

// Zpyke
 
Här på sporthoj finns Christer Johansson från Götet och Peter Andersson från U.Väsby. Turbo-nissarna som tävlar rakt-fram finns på http://www.ncracing.com/ t.ex. Ronny Nordgren (PSB), Kurt Geschwindt (PSB) och Magnus Larsson (Funnybike). turbo-mailing listan på yahoogroups.com är ett måste för turbo-nissar.
I Gävle/Skutskär är det väl bara Peter Enkrantz och Magnus Wimark (Wibbe) som tävlar turbomatat. Dom finns på gästboken vid http://biphome.spray.se/wibman/
 
1000 turbo

Zpyke skrev:
Har monerat turbo på hojen. Va o besiktade den o va nervös över att dom skulle klaga på turbon, men dom gjorde inte det. Är det någon som råkat ut för klagomål o va har ni gjort för att lösa det... Vill inte va utan min turbo, det ger kör begär o våldsamt roliga dagar :D . Vill gärna komma i kontakt med folk som har en massa erfarenhet av turbo hojar...

// Zpyke


Inga problem att besiktiga, så länge du kopplar ur turbon!
Den får INTE ladda, då har du problem.
Min e besiktigad me blankt papper.

Generellt så kommer du inte få problem med besiktnigen som det är i dagsläget, men däremot ska du passa dig för våra blå/vita vänner. För stoppar dom dig och har åsikter om turbon, kan dom ge dig en "fullständig registreringsbesiktning". Då kan du ställa hojen, glöm att du får ut den i trafiken närmaste året/åren. Suzuki ställer nämligen inte upp med några intyg/dokument över huvudtaget. Maskinen klassas som amatörbyggt fordon, med allt vad det innebär..... Du har alltså heltidsjob med att få tillbaka den i registret + en massa kostnader för bromsprov etc.

Detta är 0% bullshit!!!!!!!

P.S. Köpte inte du din av Borggren på forumet?!! Nöjd???


//Fredde
 
Z Fredde skrev:
... kan dom ge dig en "fullständig registreringsbesiktning". Då kan du ställa hojen, glöm att du får ut den i trafiken närmaste året/åren. Suzuki ställer nämligen inte upp med några intyg/dokument över huvudtaget. Maskinen klassas som amatörbyggt fordon, med allt vad det innebär..... Du har alltså heltidsjob med att få tillbaka den i registret + en massa kostnader för bromsprov etc.
Det borde väl inte vara "värre än" att man plockar av turbo och sen gör en regbesiktning, då är det ju en originalhoj som SBP redan har alla uppgifter om?

Edit: En polare till mig besiktigade sin Alfa Romeo för många år sen med turbo men med bortplockat tryckrör från turbo -> insug och kallade turbon för "roterande ljuddämpare"! Det gick igenom utan att behöva regbesiktiga. Men det kanske var undantaget som bekräftar.
 
Zpyke skrev:
Har monerat turbo på hojen. Va o besiktade den o va nervös över att dom skulle klaga på turbon, men dom gjorde inte det. Är det någon som råkat ut för klagomål o va har ni gjort för att lösa det... Vill inte va utan min turbo, det ger kör begär o våldsamt roliga dagar :D . Vill gärna komma i kontakt med folk som har en massa erfarenhet av turbo hojar...

// Zpyke


Var det du som var med till Kungsberget eller finns det ännu en till GSXR 1000 turbo här?
 
Robban_C skrev:
Det borde väl inte vara "värre än" att man plockar av turbo och sen gör en regbesiktning, då är det ju en originalhoj som SBP redan har alla uppgifter om?

Edit: En polare till mig besiktigade sin Alfa Romeo för många år sen med turbo men med bortplockat tryckrör från turbo -> insug och kallade turbon för "roterande ljuddämpare"! Det gick igenom utan att behöva regbesiktiga. Men det kanske var undantaget som bekräftar.

Du har rätt Robban, fram tills i somras.
Enligt bilprovningen så är reglerna ändrade sedan Juni-Juli nån gång, så om du får en fullständig registreringsbesiktning tappar fordonet alla uppgifter i registret. Du måste registrera hojen som ett helt nytt fordon, med alla intyg därtill. Enligt stationschefen på en bilprovning jag kollade upp detta med så sade han att du inte ens kan försäkra fordonet när den tappar alla uppgifter. Han hade varit på nåt möte med andra stationschefer, där han fick höra om 2 eller 3 killar som hade trillat ur registret. Dom var knäckta/galna då de inte kom in igen. Det handlar om (enligt bilprovingen) om en helt ny registrering. Det possitiva är väl att du kan döpa hojen efter kärringen, så att du ligger bra till:)

Men besiktar du med agregatet bortkopplat (utan att det laddar), så kan dom inte säga någonting. Jag besiktigade så utan problem. Det är juh faktiskt skicket när jag står i hallen som gäller. Sen fattar juh dom vad som gäller, så man bör se till att allt annat på hojen e i tipptopp.

//Fredde
 
Z Fredde skrev:
Du har rätt Robban, fram tills i somras.
Enligt bilprovningen så är reglerna ändrade sedan Juni-Juli nån gång, så om du får en fullständig registreringsbesiktning tappar fordonet alla uppgifter i registret. Du måste registrera hojen som ett helt nytt fordon, med alla intyg därtill. Enligt stationschefen på en bilprovning jag kollade upp detta med så sade han att du inte ens kan försäkra fordonet när den tappar alla uppgifter. Han hade varit på nåt möte med andra stationschefer, där han fick höra om 2 eller 3 killar som hade trillat ur registret. Dom var knäckta/galna då de inte kom in igen. Det handlar om (enligt bilprovingen) om en helt ny registrering. Det possitiva är väl att du kan döpa hojen efter kärringen, så att du ligger bra till:)

Men besiktar du med agregatet bortkopplat (utan att det laddar), så kan dom inte säga någonting. Jag besiktigade så utan problem. Det är juh faktiskt skicket när jag står i hallen som gäller. Sen fattar juh dom vad som gäller, så man bör se till att allt annat på hojen e i tipptopp.
//Fredde

Åh fan! Visste inte om de nya reglerna. Tack för info, jag har ju turbo på Katanan. Ni som har kåphojar har ju inga större problem, turbon döljs rätt väl. Men en Katana... Med stor laddluftkylare och öppet monterad turbo!
Man kanske skulle skaffa nån form av "magkåpa" som döljer ett och annat.

Och jag hade ju tänkt besiktiga med bortkopplad turbo. Och givetvis lär man då se till att allt annat är ok.
 
Z Fredde skrev:
Du har rätt Robban, fram tills i somras.
Enligt bilprovningen så är reglerna ändrade sedan Juni-Juli nån gång, så om du får en fullständig registreringsbesiktning tappar fordonet alla uppgifter i registret. Du måste registrera hojen som ett helt nytt fordon, med alla intyg därtill. Enligt stationschefen på en bilprovning jag kollade upp detta med så sade han att du inte ens kan försäkra fordonet när den tappar alla uppgifter. Han hade varit på nåt möte med andra stationschefer, där han fick höra om 2 eller 3 killar som hade trillat ur registret. Dom var knäckta/galna då de inte kom in igen. Det handlar om (enligt bilprovingen) om en helt ny registrering. Det possitiva är väl att du kan döpa hojen efter kärringen, så att du ligger bra till:)

Men besiktar du med agregatet bortkopplat (utan att det laddar), så kan dom inte säga någonting. Jag besiktigade så utan problem. Det är juh faktiskt skicket när jag står i hallen som gäller. Sen fattar juh dom vad som gäller, så man bör se till att allt annat på hojen e i tipptopp.

//Fredde

Låter inte alls bra. Då är det bara att hoppas att snuten inte har en dålig dag då ifall man blir stoppad. Vet du om Yamaha är lika ovilliga att ställa upp med papper som Suzuki ifall man ändå skulle hamna i stitsen?
 
cbjorkman skrev:
Låter inte alls bra. Då är det bara att hoppas att snuten inte har en dålig dag då ifall man blir stoppad. Vet du om Yamaha är lika ovilliga att ställa upp med papper som Suzuki ifall man ändå skulle hamna i stitsen?

Jag vet inte hur det e på den fronten...

Det jag har fått för mig är:
Enligt personal på KGKnutsson (Suzuki), så är Japaner...ja just det Japaner, och dom håller strikt på sina "regler".

Suzuki har sitt etablerat i japan= Kört.
Yamaha har däremot ett Europakontor, och enligt samma källa som ovan ska det vara mycket enklare.


Sen om någon skriver ut denna typ av intyg överhuvudtaget vet jag inte.

Men som sagt så länge du har "staget" avhakat, så är det lungt. Du får snida till en anordning så att du kan haka av staget under färd eller nåt... Annars får man väl se till att inte bli tagen, på ett lagligt sätt alltså.


//Fredde
 
Ok, på R1:an blir ju monteringen ganska diskret iom kåporna som döljer det mesta.

Hade dock nån tanke på om jag skulle måla intercoolern (och röret till den) svart. Dels för att det ser mer "standard" ut då och dels för att jag tycker att det skulle vara snyggare också.

Men hur påverkas intercoolern om jag ger den ett tunt lager färg?
Rimligtvis borde den kyla lite sämre då...men det kanske är så försumbart så att det inte spelar nån roll?

Nån av er som vet?
 
cbjorkman skrev:
Ok, på R1:an blir ju monteringen ganska diskret iom kåporna som döljer det mesta.

Hade dock nån tanke på om jag skulle måla intercoolern (och röret till den) svart. Dels för att det ser mer "standard" ut då och dels för att jag tycker att det skulle vara snyggare också.

Men hur påverkas intercoolern om jag ger den ett tunt lager färg?
Rimligtvis borde den kyla lite sämre då...men det kanske är så försumbart så att det inte spelar nån roll?

Nån av er som vet?

Svart sägs ju av vissa avge värmen bättre, men alltså jag tror inte det försämrra din ic iaf, om du nu inte tänkte rolla den med tjära eller nåt:-)
 
T.Bergström skrev:
...Hur är det att köra med turbo på bana?...
Jag har kört på bana (tyvärr bara en gång) och jag har kört turbo (Katana). Tyvärr har jag inte kombinerat dessa upplevelser ännu men jag är rätt säker på att en turbohoj inte är det bästa valet på bana. Detta med anledning av att det är rätt brutal effekt man får (roligt rakt fram) men inte så lätthanterligt.
Tänk dig själv följande:
Mycket nerlägg, på med gasen och du vet att knarren gärna wheelar och slår över när som helst. Inte helt lättkört. Tänk också på att det känns rätt konstigt att behöva backa av på rullen (när man är van att vrida på mer och mer) genom en lång böj eftersom turbon börjar skjuta på mer och mer. Backar man då av för mycket så slutar turbon ladda och man tappar fart rejält, känns som om hojen "stannar" mitt i böjen.
Detta är mina erfarenheter av turbo, detta på en lång och tung Katana, jag tror att en kort och lätt 1000R blir ännu livligare men jag har inte de praktiska erfarenheterna.
 
Tja..

jo de e den som borggren hade, kan säga att ja e skit nöjd. Hade lite mindre problem bara i början, men just nu har ja inte fått upp laddtrycket till 0,7bar, ska ta bort ett munstycke så löser det sig tror jag. Hade inte du en lika dan hoj va?

ja om du inte vill att din turbo ska ladda, hur gör du då? tar du bort den? hur gör du någonting med tändningen för att kompensera när turbon inte laddar?

Ja jag tror borggren pratade om dig, fick ditt nummer iom att du hade en lika dan hoj. Kul o kunna prata med en som hade en lika dan hoj, men det blev aldrig av att ja ringde..

Tack för tipsen

Zpyke




Z Fredde skrev:
Inga problem att besiktiga, så länge du kopplar ur turbon!
Den får INTE ladda, då har du problem.
Min e besiktigad me blankt papper.

Generellt så kommer du inte få problem med besiktnigen som det är i dagsläget, men däremot ska du passa dig för våra blå/vita vänner. För stoppar dom dig och har åsikter om turbon, kan dom ge dig en "fullständig registreringsbesiktning". Då kan du ställa hojen, glöm att du får ut den i trafiken närmaste året/åren. Suzuki ställer nämligen inte upp med några intyg/dokument över huvudtaget. Maskinen klassas som amatörbyggt fordon, med allt vad det innebär..... Du har alltså heltidsjob med att få tillbaka den i registret + en massa kostnader för bromsprov etc.

Detta är 0% bullshit!!!!!!!

P.S. Köpte inte du din av Borggren på forumet?!! Nöjd???


//Fredde
 
Robban_C skrev:
Det borde väl inte vara "värre än" att man plockar av turbo och sen gör en regbesiktning, då är det ju en originalhoj som SBP redan har alla uppgifter om?

Edit: En polare till mig besiktigade sin Alfa Romeo för många år sen med turbo men med bortplockat tryckrör från turbo -> insug och kallade turbon för "roterande ljuddämpare"! Det gick igenom utan att behöva regbesiktiga. Men det kanske var undantaget som bekräftar.

Jo jag har funderat på det med, men då måste man ha originaldelarna, tänker på grenröret, o dom har ja inte, problem. Ja tar man bort insugsröret så laddar ju inte turbon, så som det tidigare inlägget från fredde, lär väl det va en lösning. Hur gick alfan utan insugsrör då? uselt? :)

Zpyke
 
Har för mig att så länge att man inte ändrar ursprungseffekten uppåt så ska den inte vara några problem hos SBP.
Ljuddämpare kan ju ha olika form....
 
Z Fredde skrev:
Generellt så kommer du inte få problem med besiktnigen som det är i dagsläget, men däremot ska du passa dig för våra blå/vita vänner. För stoppar dom dig och har åsikter om turbon, kan dom ge dig en "fullständig registreringsbesiktning". Då kan du ställa hojen, glöm att du får ut den i trafiken närmaste året/åren. Suzuki ställer nämligen inte upp med några intyg/dokument över huvudtaget. Maskinen klassas som amatörbyggt fordon, med allt vad det innebär..... Du har alltså heltidsjob med att få tillbaka den i registret + en massa kostnader för bromsprov etc.

Detta är 0% bullshit!!!!!!!

P.S. Köpte inte du din av Borggren på forumet?!! Nöjd???


//Fredde


Men vad händer om man monterar den hos en firma då? Då kan väl inget hända?
 
Back
Top