Gashäng R1 -08?

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag undrar om någon tidigare har fått gashäng på sin hoj med Ride By Wire?
Jag fick det första gången på min R1 -08 när jag hade kopplingen indragen i juni trots att rullen hade gått tillbaka och nu den 12/8 på Racingworlds bandag på Kinnekulle fick jag det precis efter snabbvänstern efter rakan. Jag bromsade kraftigt för att få ner farten, men hojen bara drev vidare. Jag menar..man är ju inte beredd på att något sådant skulle hända och hade inte en tanke på att dra in kopplingen. Det blev att köra ut i gräset för att inte drämma vidare in i räcket uppe vid kvarnkurvan.

Jag klarade mig lite blåslagen, med en fraktur på höger tumme samt ligament lite skadat vid tummen. Hojen blev nästan helt rensad på vänster sida, med krökt kåpstag, brutet clip on och vänster lykta trasig.

Har pratat med Bike i Gbg som bad mig kontakta Bike i Trollhättan senare i höst för teknisk undersökning.

Har någon varit med om gashäng på en Ride By Wire-hoj tidigare och vad kan det bero på i så fall?

Skall det hända över huvudtaget?

Måste tillägga att ingen FI lampa har tänts vare sig vid första tillfället eller det andra.

Fyfan vad läskigt :gnissla
Även fast det är ride by wire så finns det en mekanisk länk mellan gasarmen och trottelaxeln så att du alltid ska kunna tvångsstänga spjällen med hjälp av gashandtaget.

Dessutom är elektroniken dubbelt failsafe så går något fel där så tvångsstängs spjällen och YCCT systemet stänger ner så du är tvungen att slå av och på tändningen for att det ska återställas.
Om fel fortfarande råder kan man inte köra.

Misstanken är nog störst att något kärvar mekaniskt...

Låter klart obehagligt!
Jag har inte haft samma problem, däremot fick jag ett växellådsras på min gamla R1 03 (för typ 5år sen) efter en högfartsrepa på motorvägen. Bakhjulet låste sig totalt och jag gjorde ett långt svart streck i asfalten men slapp marksyning som tur var.
Trots att jag inte hade garanti fick jag delarna och delar av arbetet betalt på goodwill av Yamaha Scandinavia (generalagenten).
Detta gjorde dom för att det var något som absolut ej får hända då det är förknippat med livsfara om det sker vid fel tillfälle. Vänd dig till generalagenten direkt och se vad dom säger om saken.
Jag fick lämna in min cykel på auktoriserad verkstad som dokumenterade felet. Jag fick jobba en del på dialogen själv då verkstaden i fråga inte var speciellt driven. Men är man ihärdig kan man nå framgång.

lycka till

Fyfan vad läskigt :gnissla
Även fast det är ride by wire så finns det en mekanisk länk mellan gasarmen och trottelaxeln så att du alltid ska kunna tvångsstänga spjällen med hjälp av gashandtaget.

Dessutom är elektroniken dubbelt failsafe så går något fel där så tvångsstängs spjällen och YCCT systemet stänger ner så du är tvungen att slå av och på tändningen for att det ska återställas.
Om fel fortfarande råder kan man inte köra.

Misstanken är nog störst att något kärvar mekaniskt...

Ja, det var fan skitläskigt! Jag satt där bara handfallen och visste inte vad jag skulle göra.
Jo, om elektroniken och det du beskriver är så säkert, så borde det kanske vara mekaniskt när inte lampan tändes. Inte satt det i gashandtaget iaf, för det gick tillbaka som vanligt vid första tillfället när det hände. Nu denna gången hann jag inte reflektera alls. Bara att hojen var liiite segare än vanligt när jag skulle gasa ur kurvan och ut på rakan.
Så seg minns jag inte att den var förra gången jag körde på bana.

Låter klart obehagligt!
Jag har inte haft samma problem, däremot fick jag ett växellådsras på min gamla R1 03 (för typ 5år sen) efter en högfartsrepa på motorvägen. Bakhjulet låste sig totalt och jag gjorde ett långt svart streck i asfalten men slapp marksyning som tur var.
Trots att jag inte hade garanti fick jag delarna och delar av arbetet betalt på goodwill av Yamaha Scandinavia (generalagenten).
Detta gjorde dom för att det var något som absolut ej får hända då det är förknippat med livsfara om det sker vid fel tillfälle. Vänd dig till generalagenten direkt och se vad dom säger om saken.
Jag fick lämna in min cykel på auktoriserad verkstad som dokumenterade felet. Jag fick jobba en del på dialogen själv då verkstaden i fråga inte var speciellt driven. Men är man ihärdig kan man nå framgång.

lycka till

Ja, det blev obehagligt också, men kunde slutat än värre! Hade kunnat bli planterad i räcket eller om jag varit i trafiken för tillfället så hade jag säkerligen varit död, med tanke på alla hinder som finns där.

Fan..du hade änglavakt där med hör jag!

Så jag skall inte vända mig till någon auktoriserad verkstad med en gång utan direkt till generalagenten först?

Om det är som Ozzian säger, så är ju även mitt ärende något som bara inte skall få hända.

Min hoj servades av den förra ägaren på auktoriserad verkstad, men sen i min ägo har den varit inne på en välrenomerad fd Yamaha verkstad som numer servar alla hojar och där ägaren (som är en av mekanikerna) är mycket känd som bra hojmek. Även jag har servat den så¨som att byta slitdelar, men ingen av oss har rört elektroniken i hojen.

Tack.

Nej alltså, du har ju helt rätt, något sådant ska ju bara inte få hända och yamaha bör vara väldigt intresserade att ta del av detta.

Jag har varit i kontakt med yamahas tekniska support i Stockholm och de var inte så pigga på att ta ärenden direkt utan deras kontaktyta är ju serviceverkstäderna och det kan jag väl hålla med om, det är ju inte som att de själva tar upp hojar till huvudkontoret och mekar med dem i första led, de sa bara kyligt, åk till verkstan med hojen, de fixar den åt dej, hehe.

Däremot är det inte fel att kontakta dem när ärendet väl är öppnat och om det inte leder dit du vill.
Hur som helst ska du INTE behöva betala något för detta (såvida det inte är en uppfransad gasvajer eller liknande), det är en säkerhetsfråga de måste fixa det åt dej.

När jag var i kontakt med dem ringde jag upp Yamaha Scandinavia och bad dem koppla mej till tekniksupporten :tummenupp

Nej alltså, du har ju helt rätt, något sådant ska ju bara inte få hända och yamaha bör vara väldigt intresserade att ta del av detta.

Jag har varit i kontakt med yamahas tekniska support i Stockholm och de var inte så pigga på att ta ärenden direkt utan deras kontaktyta är ju serviceverkstäderna och det kan jag väl hålla med om, det är ju inte som att de själva tar upp hojar till huvudkontoret och mekar med dem i första led, de sa bara kyligt, åk till verkstan med hojen, de fixar den åt dej, hehe.

Däremot är det inte fel att kontakta dem när ärendet väl är öppnat och om det inte leder dit du vill.
Hur som helst ska du INTE behöva betala något för detta (såvida det inte är en uppfransad gasvajer eller liknande), det är en säkerhetsfråga de måste fixa det åt dej.

När jag var i kontakt med dem ringde jag upp Yamaha Scandinavia och bad dem koppla mej till tekniksupporten :tummenupp

Ja, det måste ju ligga helt i Yamahas intresse också. Nästa gång kanske någon förolyckas pga samma fel och då blir det etter värre om det kommer upp att Yamaha inte tagit tag i problemet tidigare.

Så kort och gott skall jag först lämna in hojen på auktoriserad Yamaha-verkstad och om de kommer fram till att det var ett fel som inte jag kunde åsamka pga misskötsel eller felhavande, och de kräver ersättning för att laga och bygga upp hojen igen..så kontaktar jag den tekniska supporten?

Jag misstänker mekaniskt fel för jag har bara varit med om detta en gång. Sitter med en kollega i bil (WV) på motorvägen Malmö till Göteborg när han talar om att gasen har hängt sig. Trafiksituationen var OK så det var inga problem lösa det hela. Tända höger blinker. Jag vred försiktigt av tändningsnyckeln (inget kul låsa ratten). Han tryckte in kopplingen, la i nollan , bromsade så bra det går utan servo och vi kunde stanna på vägrenen.
Orsaken var att en returfjäder hade gått av i förgasaren.

Varför vri av Nykeln innan ni tryckt ner kopplingen och stannat :) (wv) är väl tysklvalite måste väl hålla för lite ursotning :)
:tummenupp

Jag misstänker mekaniskt fel för jag har bara varit med om detta en gång. Sitter med en kollega i bil (WV) på motorvägen Malmö till Göteborg när han talar om att gasen har hängt sig. Trafiksituationen var OK så det var inga problem lösa det hela. Tända höger blinker. Jag vred försiktigt av tändningsnyckeln (inget kul låsa ratten). Han tryckte in kopplingen, la i nollan , bromsade så bra det går utan servo och vi kunde stanna på vägrenen.

Som tidigare har nämnts..så har det hänt en gång tidigare för mig fast denna gången ledde det till klotning. Dessutom är det en hoj med insprut vi talar om.
Annars påminner det mycket om er siuation. Första gången det hände för mig satt tjejen bakpå och trafiksituationen var lugn den också. Jag slirade då på kopplingen eftersom jag krypkörde och blev förundrad eftersom gasrullen hade gått tillbaka när jag hade släppt den. Jag drog snabbt till på rullen och släppte igen. Då funkade hojen normalt igen...tills nu i söndags, då jag inte hann göra samma sak.

Varför vri av Nykeln innan ni tryckt ner kopplingen och stannat :) (wv) är väl tysklvalite måste väl hålla för lite ursotning :)
:tummenupp
Det där med tysk kvalité, vad är det för nått? Har för mig BMW K1300 ligger 2a från botten på MOTORADS 5000mila tester. Och vad tysk kvalite var för nått hade vi ju precis upplevt. Vi ville till Göteborg. Lyckades ersätta returfjädern med några gummisnoddar (eller var det resårbandet i mina kallingar?) och körde vidare.

Ride by wire är inte min melodi. Jag vill köra själv och inte överlåta gasandet till någon servomotor.
Varför krångla till det?
Här kom ännu en spik i min Ride by Wire-kista...

Jag kan rekommendera en R1-04-06 ;). Inget klydd med servomotor till trottelhusen, inget bök med lambdasonder och dessutom med en klassisk 5-ventilsmotor som går kanon. :rock

Ja, det blev obehagligt också, men kunde slutat än värre! Hade kunnat bli planterad i räcket eller om jag varit i trafiken för tillfället så hade jag säkerligen varit död, med tanke på alla hinder som finns där.

Fan..du hade änglavakt där med hör jag!

Så jag skall inte vända mig till någon auktoriserad verkstad med en gång utan direkt till generalagenten först?

Om det är som Ozzian säger, så är ju även mitt ärende något som bara inte skall få hända.

Min hoj servades av den förra ägaren på auktoriserad verkstad, men sen i min ägo har den varit inne på en välrenomerad fd Yamaha verkstad som numer servar alla hojar och där ägaren (som är en av mekanikerna) är mycket känd som bra hojmek. Även jag har servat den så¨som att byta slitdelar, men ingen av oss har rört elektroniken i hojen.

Tack.

Jag bärgade min hoj till aukt. verkstad eftersom jag inte kunde rulla den ens med kopplingen intryckt.
Verkstaden lovade att titta på hojen men höll inte sina tider. Jag tog kontakt med generalagenten som ville se bilder etc via verkstaden, men passade även på att lämna klagomål på att dom misskötte sig och hade dålig kundvård.

Jag är tydligen inte den enda som råkat ut för samma sak! Detta dock på en R6 -06!

http://www.r6-forum.com/forums/showthread.php?t=39112

Enligt den beskrivningen av felkod, så är det nedan:

"Fault code 60 = Throttle servo motor open/short circuit detected or defective throttle servo motor or malfunction of throttle servo motor drive system (ECU malfunction)."

Skillnaden är att jag inte fick någon felkod.

Last edited:
Ja, det måste ju ligga helt i Yamahas intresse också. Nästa gång kanske någon förolyckas pga samma fel och då blir det etter värre om det kommer upp att Yamaha inte tagit tag i problemet tidigare.

Så kort och gott skall jag först lämna in hojen på auktoriserad Yamaha-verkstad och om de kommer fram till att det var ett fel som inte jag kunde åsamka pga misskötsel eller felhavande, och de kräver ersättning för att laga och bygga upp hojen igen..så kontaktar jag den tekniska supporten?
Ja precis, Yamaha brukar ställa upp på denna typen av fel så är det något bortom ditt ägaransvar löser de det åt dej, inget varken du eller verkstan bör lastas ekonomiskt för.

RBW är såklart ett system som inte kan vara idiotsäkert, jag menar gashäng kan man ju få med en gammal hederlig förgasare också..
Min -07 har gått 8300mil och jag har inte upplevt något liknande med den, däremot är det inte omöjligt att det kan hända, jag bedömer dock inte att det är ett typfel.

Ride by wire är inte min melodi. Jag vill köra själv och inte överlåta gasandet till någon servomotor.
Varför krångla till det?
Här kom ännu en spik i min Ride by Wire-kista...

Jag kan rekommendera en R1-04-06 ;). Inget klydd med servomotor till trottelhusen, inget bök med lambdasonder och dessutom med en klassisk 5-ventilsmotor som går kanon. :rock
Inte helt sant, sekundärspjällen är servomotorstyrda..
Håller dock med om att -05an jag hade var en underbar hoj, förutom beordrat TP-sensor byte gick den perfekt... -07an har krävt lite mer jobb att få bra :D

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort