dwarfiN
Ny medlem
Tja! är en stolt ägare av en gas gas supermotard 450 av årsmodell 2004 och som rullat 200 roliga mil. Nu börjar humöret hoppa steg för steg i en brant kurva neråt då nya problem dyker upp ett efter ett.
problem 1.
Började för en vecka sedan då elstarten slutade fungera, startmotorn går fint och tog bort svänghjuls kåpan och kollade så dreven var i skick. allting var i skick men drevet bakom svänghjulet snurrar bara, den "slår" ej i. enligt information från olika håll så är det en koppling som skall göra att drevet kopplar i och drar runt axeln. Problemet är, svänghjulet (magneten) sitter fasst med en sådan kraft att mitt förstånd inte räcker till. har testat med utdragare, knackat på axeln på samma gång, värmt med gasen så länge man vågat, kylt ner det snabbt och försökt lossa men det går ej. någon med smarta tips som jag inte testat?
problem 2.
elstarten kan man leva utan så länge oxtars sulor på skorna håller den hårda kicken. Nu var jag på en svängom runt i stan och vid 60% av alla korsningar så dog den bort. den helt enkelt stannar på låga varv efter man kört den varm. Misstänkte då att insprutningens inställningar hade rubbats men det började mera och mera värka som tändningen bråkade. den baktände och smällde då jag använde låga registret och resulterade oftast med att den dog bort. söker snabba och smart tips, tändnings inställning? vad skall den vara inställd på isåfall? söker även all tänkbar fakta om denna maskin, helst någon med egna erfarenheter så man skulle få lite säker fakta.
MvH: Micke
(ursäkta vissa ordval, finlands svenskan skiljer väl sig en del från riks svenskan)

problem 1.
Började för en vecka sedan då elstarten slutade fungera, startmotorn går fint och tog bort svänghjuls kåpan och kollade så dreven var i skick. allting var i skick men drevet bakom svänghjulet snurrar bara, den "slår" ej i. enligt information från olika håll så är det en koppling som skall göra att drevet kopplar i och drar runt axeln. Problemet är, svänghjulet (magneten) sitter fasst med en sådan kraft att mitt förstånd inte räcker till. har testat med utdragare, knackat på axeln på samma gång, värmt med gasen så länge man vågat, kylt ner det snabbt och försökt lossa men det går ej. någon med smarta tips som jag inte testat?
problem 2.
elstarten kan man leva utan så länge oxtars sulor på skorna håller den hårda kicken. Nu var jag på en svängom runt i stan och vid 60% av alla korsningar så dog den bort. den helt enkelt stannar på låga varv efter man kört den varm. Misstänkte då att insprutningens inställningar hade rubbats men det började mera och mera värka som tändningen bråkade. den baktände och smällde då jag använde låga registret och resulterade oftast med att den dog bort. söker snabba och smart tips, tändnings inställning? vad skall den vara inställd på isåfall? söker även all tänkbar fakta om denna maskin, helst någon med egna erfarenheter så man skulle få lite säker fakta.
MvH: Micke
(ursäkta vissa ordval, finlands svenskan skiljer väl sig en del från riks svenskan)
