Frågor ang. kolvbyte/ventiler CRF 450

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Håller på och byter kolv samt kollar ventiler på min CRF450r -04 och undrar över ett par saker:

Gammla kolvbulten hade en del skumma märken/slitage (kolla bilderna) Det är liksom missfärgat över en del av bulten, samt att man känner en del "små" repor/ojämnheter där missfärgningarna är. Byter ju ändå Kolven och bulten, så frågan är om man kan köra med den staken som sitter i, eller om det är den som skadat kolvbulten, eller tvärtom, att kolvbulten gjort skador i staken. När man känner i lilländen på staken så är det några ytterst små repor, men inte alls lika mycket som på kolvbulten, vad tror ni, kan jag slänga på ny kolv och köra?

Sen undrar jag en pryl ang. ventiljusteringen, 3 ventiler var bra när jag mätte, typ mitt i justeringsintervallet/lite åt det tajtare hållet. Däremot stod en insugsventil precis på minsta spelet enl. verkstadsboken, kan man köra på det? Tänker att med shimsade ventiler borde spelet öka med tiden då shim/tryckare slits, eller kan spelet krympa med shimsade ventiler så man får nollspel?


Mycket text, hoppas nån orkar läsa :D

MVH Robban
 

Bifogat

  • SP_A0156.jpg
    SP_A0156.jpg
    55.3 KB · Visningar: 251
  • SP_A0159.jpg
    SP_A0159.jpg
    45.2 KB · Visningar: 189
  • SP_A0161.jpg
    SP_A0161.jpg
    50 KB · Visningar: 168
  • SP_A0163.jpg
    SP_A0163.jpg
    50.6 KB · Visningar: 147
spelet kan krympa.. ventilen sträcks o den slits så den kommer längre in i ventilsätet.

jag hade nog kollat lite extra på vevstaken. ser inte sååå kul ut det där på bulten.
 
Lämna iväg staken och få i ett nytt lager i lill-änden, kan lika bra ta stor-änden samtidigt.
 
spelet kan krympa.. ventilen sträcks o den slits så den kommer längre in i ventilsätet.

jag hade nog kollat lite extra på vevstaken. ser inte sååå kul ut det där på bulten.

Okej, då fattar jag :) tänkte inte på att ventilspelet kunde krympa.. Ska man alltså satsa på att komma precis mitt mellan största och minsta angivna spel när man justerar?

Jo, bulten såg ju tråkig ut. Känns lite olustigt att montera ihop det med den gamla staken :gnissla kanske blir ny stake iaf..

Lämna iväg staken och få i ett nytt lager i lill-änden, kan lika bra ta stor-änden samtidigt.

Fan va tråkigt, jag som hoppades slippa riva bottendelen :huvet men men..

Undrar isåfall om det är utbytbara lager i staken, (är helt rookie på att meka den här typen av hojar), tyckte det inte såg ut att sitta nåt "löst" lager i lilländen på staken? Om man ändå delar vevhuset, är det lika bra att kasta i helt ny stake då? Har ingen aning om hur länge den andra har varit med, men är bytt nån gång för det var en "prox"..
 
Vevstaken byter du komplett med lager.

jofrab.se har piratkit t.ex Prox för ca. 1500:-

Riv ner motorn själv och lämna vevpartiet löst med nya staken till nån som kan pressa om det och rikta vevtapparna mot varandra! Mycket viktigt.
 
Den där kolvbulten indikerar inget annat än fullkomligt normalt slitage.
 
så det e lugnt o trycka i en ny då? bara tuta o köra sen?

JA ett visst mått av missfärgningar och ytdefekter är normalt och sålänge det ser bra ut i lilländan så är det bara att kasta i en ny kolv och vara glad.

Sen skall ju givetvis staken bytas i tid så att lagret i storändan inte ger upp och renoveringen kostar en förmögenhet
 
JA ett visst mått av missfärgningar och ytdefekter är normalt och sålänge det ser bra ut i lilländan så är det bara att kasta i en ny kolv och vara glad.

Sen skall ju givetvis staken bytas i tid så att lagret i storändan inte ger upp och renoveringen kostar en förmögenhet

Men han skriver ju att det ar repor i lillandan...
 
Okej, då fattar jag :) tänkte inte på att ventilspelet kunde krympa.. Ska man alltså satsa på att komma precis mitt mellan största och minsta angivna spel när man justerar?

Jo, bulten såg ju tråkig ut. Känns lite olustigt att montera ihop det med den gamla staken :gnissla kanske blir ny stake iaf..



Fan va tråkigt, jag som hoppades slippa riva bottendelen :huvet men men..

Undrar isåfall om det är utbytbara lager i staken, (är helt rookie på att meka den här typen av hojar), tyckte det inte såg ut att sitta nåt "löst" lager i lilländen på staken? Om man ändå delar vevhuset, är det lika bra att kasta i helt ny stake då? Har ingen aning om hur länge den andra har varit med, men är bytt nån gång för det var en "prox"..
Släng upp lite bilder på lilländen så syns det direkt om du behöver byta lager i den. :)
 
Släng upp lite bilder på lilländen så syns det direkt om du behöver byta lager i den. :)

Det sitter inget lager där, kolvbulten är flytande i lilländan.

Man vill INTE att kolvbulten skär i vevstaken. På min 450 var märkena något större i kolvbulten, det syntes även att det smetat material från densamma i lilländan. Jag mätte lilländan och konstaterade att den var på övre toleransgränsen. Då tog jag det säkra före det osäkra och bytte vevstake.
 
Oj va många svar man fick :tummenupp

Reporna är som sagt mkt mindre i lilländen på vevstaken än på bulten, ska försöka fota, men blir nog svårt att få en bra bild på det :gnissla .. Återkommer med bild imorgon.

Vore kanon om du har rätt Boris JR, skönt att slippa spräcka hela motorn osv. osv.. Som sagt man känner små repor i staken, men inte alls på samma sätt som på bulten..

Jasså, veven måste delas för att byta stake, inte delbar storände på 450:n?

Tack alla som svarat, massor med bra hjälp :tummenupp
 
Oj va många svar man fick :tummenupp

Reporna är som sagt mkt mindre i lilländen på vevstaken än på bulten, ska försöka fota, men blir nog svårt att få en bra bild på det :gnissla .. Återkommer med bild imorgon.

Vore kanon om du har rätt Boris JR, skönt att slippa spräcka hela motorn osv. osv.. Som sagt man känner små repor i staken, men inte alls på samma sätt som på bulten..

Jasså, veven måste delas för att byta stake, inte delbar storände på 450:n?

Tack alla som svarat, massor med bra hjälp :tummenupp

Det är i princip omöjligt att förmedla repor på en bild men försök gärna. Mycket repor= slitage och att köra vidare då kan leda till att det skär =generalras á 10kkr men det är rätt ovanligt att detta händer om cykeln inte har rullat riktigt långt. Betydligt vanligare är det att lagringen i storändan tar slut så den hade jag känt på i första hand.
är du osäker ta med motorn till en MC Handlare du litar på och låt honom avgöra.

Där är pressad vev 2-t style så den måste pressas isär för byte, detta kan inte göras hur många gånger som helst så förr eller senare hade jag sett mig om efter ett komplett vevparti, säljs från bra pirattillverkare i USA till rimlig peng. Kolla kostanden och jämför med pressning+stake.

EDIT: En komplett aftermarketvev kostar under 300USD på andra sidan pölen, känner du någon som kan få hem den lite smidigt så är det ett vettigt val.
 
Last edited:
Det är i princip omöjligt att förmedla repor på en bild men försök gärna. Mycket repor= slitage och att köra vidare då kan leda till att det skär =generalras á 10kkr men det är rätt ovanligt att detta händer om cykeln inte har rullat riktigt långt. Betydligt vanligare är det att lagringen i storändan tar slut så den hade jag känt på i första hand.
är du osäker ta med motorn till en MC Handlare du litar på och låt honom avgöra.

Där är pressad vev 2-t style så den måste pressas isär för byte, detta kan inte göras hur många gånger som helst så förr eller senare hade jag sett mig om efter ett komplett vevparti, säljs från bra pirattillverkare i USA till rimlig peng. Kolla kostanden och jämför med pressning+stake.

EDIT: En komplett aftermarketvev kostar under 300USD på andra sidan pölen, känner du någon som kan få hem den lite smidigt så är det ett vettigt val.


Oj tack för tipsen, komplett vevparti för dom pengarna låter ju riktigt vettigt, har du nån länk till nån ÅF?

Nån som vet om man bör byta/göra nåt annat om man ändå tar isär vevhuset för att byta stake alt. byta vevparti? Några lager för veven som behövs bytas vid demontering av veven eller montering av ny vev?
 
Oj tack för tipsen, komplett vevparti för dom pengarna låter ju riktigt vettigt, har du nån länk till nån ÅF?

Nån som vet om man bör byta/göra nåt annat om man ändå tar isär vevhuset för att byta stake alt. byta vevparti? Några lager för veven som behövs bytas vid demontering av veven eller montering av ny vev?

Byter man vev så byter man ramlager samtidigt och då är det också läge att ta sig en titt på övriga lager i motorn så att de är fräscha.

www.thumpertalk.com sen trycker man på Store men då det är hotrods och säljs av USA motsvarighet till duells så finns det hos alla crosshandlare.
 
Byter man vev så byter man ramlager samtidigt och då är det också läge att ta sig en titt på övriga lager i motorn så att de är fräscha.

www.thumpertalk.com sen trycker man på Store men då det är hotrods och säljs av USA motsvarighet till duells så finns det hos alla crosshandlare.

Kolla med fördel hos någon som säljer t.ex SKF-lager, på min yz125 kostade lagerkittet totalt strax över 500:- och då var ett enda lager special Yamaha och kostade 300:-.

Men det kanske är old news hos er rivar-rävar?
 
Byter man vev så byter man ramlager samtidigt och då är det också läge att ta sig en titt på övriga lager i motorn så att de är fräscha.

www.thumpertalk.com sen trycker man på Store men då det är hotrods och säljs av USA motsvarighet till duells så finns det hos alla crosshandlare.

Oj, vad seriosa vi blev nu da plotsligt..! Hur ska du ha det egentligen, kora med repig lillande eller helrenovera hela motorn? Ganska inkonsekventa tips du kommer med.
 
Oj, vad seriosa vi blev nu da plotsligt..! Hur ska du ha det egentligen, kora med repig lillande eller helrenovera hela motorn? Ganska inkonsekventa tips du kommer med.

Min åsikt baserad på att ha sett enbart kolvbulten är att lilländan fortfarande är funktionsduglig men i det fall att trådstararen vill byta stake då han är osäker så tipsade jag om var man får tag på delar billigast och smidigast.

Att köpa en prox stake för 1500kr och sen skicka iväg veven till den lokale MC handlaren för renovering brukar sluta med att det kostar ung lika mycket som att byta hela veven om man nu lite smidigt kan få hem bitarna från USA.

Dessutom tål en vev inte att pressas isär hur många gånger som helst och då det är gjort redan minst en gång kan det vara poäng att byta veven även ur den synpunkten då man därefter får en helt fräsch vev där man vet allt.
Har man veven ur byter man även ramlager då dessa inte kostar många hundra, samtidigt känner man igenom motorns övriga lager och byter de där konditionen är tveksam, de flesta av övriga motorlager går ju att få tag på från ex Momentum och då kostar de en hundring stycket.

På vilken punkt håller du inte med mig?
 
Back
Top