Fråga angående temperatur på avgaser

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Undrar bara om någon vet vad den ungefärliga temperaturen är på avgaserna direkt efter motorn (vi pratar vanlig motorcykelmotor, t ex R6), samt vilken temp avgaserna har när de kommer till ljuddämparen; dvs hur mycket värme leds bort av avgassystemet exklusive ljuddämpare? :confused:

Finns det någon högsta temperatur som avgaserna får ha när de befinner sig i ljuddämparen (för t ex slip-on med dämpull i), dvs nåt konstruktionskrav?

Ska genomföra en vanlig sökning på nätet också, men jag frågar här först, för man brukar få snabba svar! :tummenupp

/M
 
Last edited:

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Sugmotorer ligger på ca 800-850 grader, ibland upp mot 900.

Tempminskningen är svår att säga, då det är *extremt* avhängigt hur mycket kylluft som passerar. Vi har ju kanalfläktar i cellerna på jobbet, och det är verkligen noga att man ser till att de placeras relevant.

Mycket svårt att säga vad tempförlusten blir, jag hade från ca 600 grader uppe vid cyllen ned till ca 400 mitt på pipan -på min RG500.

/J
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
800-850Grader låter mycket på en std motor. Vet att en polares bil uppnår ca 800-950grader när han varvar mycket ca 9k rpm och den är turbokonveterad så jag inbillar mej att den ger mer värme än sugmotor.

Kan någon rätta mej?
 
Last edited:

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Varför vill du veta det? Har du något kul pågång Marcus? Då MÅSTE du berätta det här!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Värme o temp är rätt olika saker. Mycket avgaser vid låg temp kan innehålla mer värme än lite avgaser vid hög temp. Gissar tempen har mer med tryck o temp vid förbränningen att göra än mängden som brinner. Inte heller turbomotorer kan gå över vad vanlig soppa tål av tryck o temp utan att självantända/knacka.
/u
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Qwerty skrev:
800-850Grader låter mycket på en std motor. Vet att en polares bil uppnår ca 800-950grader när han varvar mycket ca 9k rpm och den är turbokonveterad så jag inbillar mej att den ger mer värme än sugmotor.

Svårt att jämföra en turbomotor & en sugmotor. Din kompis har ovannämnda temperaturer före turbin, och kanske 50-100 grader mindre efter turbin.

ulf_lundin skrev:
Värme o temp är rätt olika saker. Mycket avgaser vid låg temp kan innehålla mer värme än lite avgaser vid hög temp. Gissar tempen har mer med tryck o temp vid förbränningen att göra än mängden som brinner. Inte heller turbomotorer kan gå över vad vanlig soppa tål av tryck o temp utan att självantända/knacka.
/u

Jag vill påstå att tändläget är "mästaren" av avgastemp. Bara några grader tidigare tändning resulterar i tiotal graders temperatur. Ulf, du är inne på knackning vilket ofta har med restgasmängden att göra (och den temperatur den restgasen tillför), men knackning ökar inte temperaturen -kanske snarare tvärt om. En motor med högre avgastemp kan tänkas ha mindre knackningsbeständighet än en med mindre temp -just på grund av restgastemperaturen- men å andra sidan får du också mindre restgas i massa räknat i förbränningsrummet när restgasen har högre temperatur. Och det är ju total massa restgas samt vilken temperatur restgasen har som avgör knackningsbeständigheten.

Nu blev det lite off-topic här... Men det bjuder jag på.

Hur som helst, det kanske är lite lägre temperatur på hojar pga av lägre avgasmottryck, högre tändning osv. Det ända sättet du kan vara riktigt säker på är att mäta. Kanske fråga Marklund om han har någon sådan mätning?

/J
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top