Flickvän vill ta mc kort men har noll koll

anonymAnka

Ny medlem
Gick med
3 May 2021
Hoj
cbr600 -93
Tjena!

Skapade ett nytt konto, vill minimera risken att tjejen läser det här och blir knäckt 😅

Träffade nyligen en tjej, hon hade inte så många egna intressen så blev ganska snabbt intresserad av att följa med mer på mina.
Bl.a. vill hon ta mc kort så vi kan åka tillsammans. Jag har såklart uppmuntrat henne till det, men varit väldigt noga med att inte försöka övertala eller så. Ska hon köra måste det vara för att hon själv vill och det är hennes initiativ.

Hon köpte en A2 hoj att övningsköra på.

För att slippa ramla med den har hon fått prova min cross 3 gånger. Detta enbart på platt område antingen hård sand eller gräs typ.
Hon har haft B-körkort i 4 år. Är vääldigt svårt för henne att förstå hur det funkar och hur hon ska göra. Fattar såklart att det är svårt att få in känslan med dragläge för alla första gången. Men även efter 3 gånger är det stor utmaning, och hon förstår liksom inte vad som är vad. Hon lär sig steg för steg vad hon ska göra, men hon fattar inte vad kopplingen gör, vad som är broms eller växellåda. Jag försöker vara väldigt lugn, förklara pedagogiskt och låta henne fylla i för att hon ska förstå, men det verkar vara tvärstopp på att förstå eller få det till riktig kunskap mer än det med steg för steg hur hon ska komma iväg.

Hon förstår inte vad det innebär att man inte har en växel i/ neutral. Tror hon måste hålla in kopplingen ändå. Men fattar inte riktigt vad kopplingen gör heller.
Har hänt både på min cross, hennes bil och i min bil att hon försöker åka iväg men råkar ha neutralen i. Sitter som ett frågetecken och frågar mig varför vi inte rör oss framåt.

De gånger hon lyckas komma iväg på min cross och kör runt lite i styrfart - när hon stannat håller hon in både koppling och frambroms (om hon inte lyckats döda hojen med dödarknappen i panik precis innan hon stannar, det brukar hon försöka göra). Så står hon still med hojen igång, både frambroms och koppling intryckt. Frågar mig vilken hand hon ska släppa för att döda den, jag försöker ge henne lite ledtrådar för att hon ska räkna ut/ förstå själv. Men kommer inte fram till nåt. Då säger jag att hon ska släppa frambromsen - varpå hon svarar nej det kan jag ju inte då kommer hojen börja köra framåt.

I början när jag träffade henne sa båda hennes föräldrar till mig att hon aldrig haft nån känsla för typ bil. Åkte 50 hela tiden när hon övningskörde oavsett om det var motorväg eller i korsningar. Jag ryckte på axlarna och tänkte så illa kan det ju inte vara, klart det är lite svårt för att i början men man lär väl sig. Hennes mamma är jättenervös bara hon ska köra till jobbet. Förra året krockade hon på 80-väg, satt med mobilen och missade att bilen framför skulle svänga höger så hon körde rätt in i den.

(cred till dig som orkat läsa så här långt)

Det börjar kännas lite dåligt att hon kommit in på det här pga mig. Dels att det kommer ta väldigt mycket tid och energi att få till körkortet, men även är jag orolig att hon kommer skada sig i trafiken då hon har dålig koll och ofta dåligt omdöme generellt. Absolut att hon med mycket tid och träning kan lära sig köra hoj, men är ju skillnad på att kunna framföra den och att göra det säkert, ha koll på omgivningen, hur det funkar och hur man löser olika situationer. Inte sladdar omkull på grus och sånt.
Mycket av de typiska fördomarna mot tjejer stämmer in..

SÅ! Nu till min egentliga fråga!
Är det någon som har erfarenhet av det här? (oavsett kille/tjej)
Tips på vad jag ska göra?
.
Tack på förhand för åsikter, erfarenheter, tips! Jag tar inte illa upp om nån tycker det enbart är jag som har för hög kravbild/ överreagerar eller nåt, var ärliga!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
6
Fördomar vet jag inte, däremot verkar hon iaf ha ett intresse av att transportera sig från A till B på egen hand. Min mor är precis likadan med datorer och mobiltelefoner, helt ointresserad av orsak och verkan, det ska bara funka utan att veta hur eller varför. Trycka, dra och dutta är lika främmande för henne som den exakta definitionen av gravitation är för vetenskapen. Hon har helt enkelt inte intresse för det utan känner bara att hon är tvungen att göra det eftersom samhället i övrigt använder det. Ja, Teamviewer är installerat både på hennes dator och mobil. Tyvärr kan man inte göra samma sak på en MC.

Ifall hon verkligen är intresserad är det bara att nöta in det från början, i små steg, samtidigt som hon får förklara varför hon gör och inte gör saker och i vilken ordning. Kärlek kan göra tokiga saker med människors handlingar och beteenden.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Visa/lär ut de tekniska lösningarna med vxllåda, koppling osv.
Det kanske finns filmer på internet som förklarar grunderna i växellåda och koppling?

Ulvhamne

Banknarkare
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
Är hon i allmänhet obildbar i andra ämnen med eller är det ämnesblindhet? Om det är ämnesblindhet så får du försöka övervinna det mentala hindret på något sätt, är det allmän obildbarhet får du nöta in muskelminne i fröken.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Köp en fiddy eller nåt med halvautomat så kan hon börja träna på den tills hon fått in bromsningar och växlingar eller ramlat och slagit sig så hon ger upp.
Lyckat hon börja lära sig hantera den så byt upp till nåt med koppling så är det bara ett nytt moment att lära sig hantera.

Jag har utbildat ungdomar inom FMCK och har sett personer som för sin egen skull egentligen inte borde ha fått körkort men fyra veckors nötande på heltid i kombination med befäl som verkligen ville att alla skulle få sina körkort gjorde att några "stolpskott" tyvärr lyckades studsa in i målet åtminstone på den tiden.

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Hoj
Ingen än
Känns lite samma syndrom som frugan.
Det finns bara en sak att göra, träna, låt det ta sin tid, förklara en gång för mycket än en gång för lite, frågar hon så svara även om du precis gjort det.

Det bästa vore ju om ni hade tillgång till ett inhägnat område med allt ni behöver, dvs låg/högfart samt inbromsningssträcka lång nog samt rondeller, ställ ut koner för träning av olika figurer, det finns många sätt att träna.

Jag gick från att aldrig setat på en hoj till kort på knappt tre månader så ingenting är omöjligt.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk

4Life

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Hoj
GSXR 1000 k3
Fruntimmer ska hålla sig ifrån trafiken helt och hållet är min inställning!!! Dom har som du ser inte där att göra!

Skämt åsido 😄 En av mina kvinnliga ”elever” gjorde plötsligt ett sånt jädra kliv. Vet inte vad som hände under vinteruppehållet. Men när det var dags att ta ut hojarna var det som att hon hade kört 2000 mil under vintern, från att knappt våga ta sig in i en kurva till att bara panga igenom den som ingenting.
Så ha lite tålamod och var pedagogisk och förklara den teoretiska delen ingående. Filmen ”a twist of the wrist” (finns på youtube) bör ses några gånger.

notrightrider

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number - ANY number!
Vill du ha barn med denna kvinna?
Tycker du att det verkar vara en bra idé att just du skall föra hennes arvsanlag vidare?

Om inte: why bother?

Det finns så många duktiga, trevliga och smarta tjejer med egna intressen och ambitioner där ute.

Min erfarenhet är att det är enklare att banka fyrkantiga klossar genom runda hål, än att stå ut med människor som är drabbade av kinetisk dysfunktionalitet.

Byt brud.

bonde456

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
En av mina kvinnliga ”elever” gjorde plötsligt ett sånt jädra kliv. Vet inte vad som hände under vinteruppehållet. Men när det var dags att ta ut hojarna var det som att hon hade kört 2000 mil under vintern, från att knappt våga ta sig in i en kurva till att bara panga igenom den som ingenting.
Jag tror hjärnan kör rätt mycket processorverksamhet i bakgrunden även när man gör annat.
T.ex när man köpte grävmaskin, gick rätt kasst, man visste vad man ville göra men drog i fel reglage.
men när man fortsatte dagen efter så var man helt plötsligt bättre.
egentligen är det så med rätt mycket, istället för att fortsätta och vara frustrerad så kan man göra något annat ett tag så går det betydligt bättre sen.

Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag har för mig att det finns företag som lär ut hur man framför fordon i trafik. Minns inte vad de kallas just nu, men de är rätt bra för oss som inte har tålamod eller intresse att förklara saker för folk som ändå inte begriper något.

Annars är jag rätt mycket inne på @notrightriders spår om att rulla bort och skaffa ny.

SwePace

Organisationsutmanad...
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Triumph Street triple 765RS
Jag tror att de flesta kan lära sig väldigt mycket genom träning.

Jag stod till exempel i mål i innebandy med 178 insläppta skott en säsong, kort sagt kass bollsinne. Trots det gav jag mig fasen på att lära mig jonglera och det gick till slut.

Med tillräckligt mycket tid, pengar och pannben kommer nog TS flickvän komma framföra MC på egen hand. Frågan är bara hur mycket tålamod och vilja/stöd omgivningen har att tillgå?

OT:
Tänker på repliken från Hassan i p3 från 90-talet
-Åk taxi för helvete människa, resten av ditt liv!

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
KTM 950 Adventure plus några till
Tycker ändå du verkar rätt klok i sammanhanget. Öva med crossen är ju kanon. Jag föreslår att du ställer ett eller några krav och säger som det är: att hon behöver mer övning för att du ska slippa vara livrädd varje gång hon nämner att åka hoj. Det första är ju bevisligen att hårdplugga vad alla reglage gör. Efter det hur de används, osv.

Gör upp en konbana på stället ni brukar köra cross och rejsa henne. Vägra hjälpa henne förrän hon slår ditt PB.

Fråga också dig själv om det är värt det. Du kanske bör komma på några bra ursäkter för att köra ensam redan nu! Detta scenariot är en av mina största farhågor :7peta

Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Inte för att vara elak men vissa människor har inte koordinationsförmåga och teknisk förståelse nog för att framföra motorfordon. Trist men jag tror det är bättre att du får in henne på ett annat intresse. Även om hundratals timmar träning får henne igenom körkortskraven, hur tror du hon hanterar en knivig situation i trafiken? Kommer du njuta av att smiska en kurvig väg tillsammans med henne eller kommer du sitta spänt och befara katastrofen?

Joem

Ny medlem
Gick med
30 May 2020
Hoj
Honda CB1000R
Jag tycker du och tjejen skall nöta på. Det hade ju varit förbaskat kul om man kunde delat det intresset med frugan. Om intresset hos henne är stort nog kommer hon förr eller senare lära sig, det är hon ju tvungen till för att ta lappen. Om inte annat får du se det som en rolig period tillsammans och något att se tillbaka på i det fall det ebbar ut. Självinsikt och förmågan att göra en snabb konsekvensanalys är ganska viktigt när man kör hoj, det lär hon nog inse så småningom. Lycka till och ride on!

Nyheter
Smidiga stadshojar

Café Rosenhill är favoritmå...

Bra uppslutning hos Italia Bike Center!

Sveriges handlares demodaga...

Harley Drags på Kjula Dragway

Harley Drags böjar köras på...

GGN mot 300 tjejer 2023!

foto: Dirty Bike Girls P...

2022 års motocrosshojar från KTM

KTM har presenterat vad som...

Nya Aprilia RS125 och Tuono 125